Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens aan de supercharger gestaan met mij model S P85. Even wat achtergrond informatie. De auto is nu ca. 7 jaar oud, met 120k op de teller. In totaal zal de auto ca. 25 keer aan een supercharger hebben staan laden. De auto staat bijna dagelijks thuis aan de lader om op te laden tot ca 70% en wanneer de batterij nagenoeg leeg is, gaat deze altijd direct weer aan de lader. (heb de auto zelf aangeschaft dus ik probeer de accu redelijk goed te houden). De degradatie valt daarom ook nog best mee, van 394 bij aanvang, naar 376 nu.
Zoals gezegd gisteren weer eens aan de lader, nadat ik er ca. 45 minuten mee gereden had. De bestemming van de lader ingegeven, zodat de voorbereiding van de accu was gedaan, bij aankomst nog ca. 60 km in de batterij. Het superchargen startte met 75 kW, om binnen enkele seconden al onder de 70 te zakken. Binnen 5 minuten zat het al rond de 62 en toen ik een paar minuten later de snelheid al onder de 60 zag gaan, ben ik maar vertrokken. Ik had voldoende rang om thuis te komen. Het doel was voor mij vooral om te bekijken hoe het superchargen na al die jaren nog verloopt. Knap waardeloos dus. Op deze manier duurt het laden van de auto al snel 1,5 uur. 100% zeker dat mijn partner en kinderen dat op een vakantietrip niet zullen waarderen / accepteren.
Het is idd een nieuwe laad patroon dat effectief is sinds ongeveer zomer 2019.
Formula: %SoC + kW = 100 (lage SuC)~110 (hoge SuC).
Dus als jij aan 15% begin te laden kan jij max 85kW verwachten.
Aan 50%, 55kW en aan 70, 40kW.
It is what it is en ik ben er ook zeer ontevreden over.
Zijn we hierdoor gestopt met vakantietrips? Zeker niet. Zijn de laad stoppen langer. Ja en nee. Toen wij overstapte naar de Tesla in 2015, was het duidelijk dat er gingen meer stoppen nodig zijn met langere wachttijden. Dus proberen we te stoppen en iets te doen: eten, shoppen, koffie pause… soms lukt het niet en is het idd gewoon wachten.
In de meeste gevallen, eten, koffie en/of shoppen was de auto (vroeger, voor 2019) veel te snel klaar. Nu Is het eigenlijk vaak nog het geval maar minder vroeg. En des te beter: met de idle fee betekent het auto verplaatsen terwijl dat we nog aan tafel zijn of in een winkel.
Het frustrerend is ook dat de navigatie er niet rekening mee van houdt, dus de tijd aangekondigd is verkeerd. Zelfs schat ik dat ik 50% langer moet rekenen. Dus stel dat de Nav 20’ vermeld, dan is het rond 30’ eigenlijk. Dus op een reis naar de bergen van Frankrijk waar hij 2h totaal laadtijd aankondigt, weet ik dat het eigenlijk 3u zal zijn.
En daarmee relativeert ik het. Op onze reizen is het enkele uren meer, dus niet het einde van de wereld.
De auto doet voor de rest het nog zeer goed, zeker met MCU2 upgrade.
Ymmv