Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Op deze manier duurt het laden van de auto al snel 1,5 uur.

Nu spreek je van 0 naar 100%, maar je schrijft dat je aankwam met 15% en een tiental minuten hebt geladen aan 60kW.
Tel deze bij op aan je 15% en laad door tot 80% en je laadtijd van 1,5 uur zal in werkelijkheid ongeveer 45 minuten zijn...
Wie weet zat je aan die 60kW aan de grens van het "zakken" en kon je rustig doorladen. Een test afbreken na 10 minuten is geen test.
 
Nu spreek je van 0 naar 100%, maar je schrijft dat je aankwam met 15% en een tiental minuten hebt geladen aan 60kW.
Tel deze bij op aan je 15% en laad door tot 80% en je laadtijd van 1,5 uur zal in werkelijkheid ongeveer 45 minuten zijn...
Wie weet zat je aan die 60kW aan de grens van het "zakken" en kon je rustig doorladen. Een test afbreken na 10 minuten is geen test.
De 60kW is helaas niet de grens. Hij zakt rustig door door, bij 40kW stop ik met laden, gaat dan veel te traag. Dan zit je echter op ongeveer 65% SOC. Waar het op neer komt dat je dus tijdens vakanties korte stints moet maken van max 180 km, aankomen met 5% en weer vertrekken bij 65% na ongeveer 45 minuten.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Nu spreek je van 0 naar 100%, maar je schrijft dat je aankwam met 15% en een tiental minuten hebt geladen aan 60kW.
Tel deze bij op aan je 15% en laad door tot 80% en je laadtijd van 1,5 uur zal in werkelijkheid ongeveer 45 minuten zijn...
Wie weet zat je aan die 60kW aan de grens van het "zakken" en kon je rustig doorladen. Een test afbreken na 10 minuten is geen test.
wat een snelle veroordeling. bepaal jij wat mijn testdoelen waren?

Een test van 10 minuten waarin ik constateer dat de laadsnelheden die ik voorheen zag (boven de 100 kW), waarbij de snelheid pas terug viel tot die 60 kW wanneer de auto voor meer dan 70% geladen was, is een uitstekende test.
En voor mij voldoende om mijn conclusies er uit te trekken voor het gebruik van de auto in vakanties. Ik ging destijds in 45 minuten van 10% naar bijna 90.

En ja. Wanneer de auto dus nu ca 70% moet bijladen (56 kW) zal je dat dus met dit beeld niet in 1 uur redden.
 
Last edited:
Dit was afgelopen weekend.
Het is niet meer zoals vroeger, maar op zich nog te doen.
Normaal laad ik niet zo lang aan een supercharger, maar hadden ook gelunched.
1650012506773.png
 
Die van mij zakt ongeacht SOC of temperatuur binnen enkele minuten naar ca 35KW en blijft daar, gelukkig heb ik het maar een par keer per jaar nodig, en da zoek ik eenSUC met restaurant uit. Stukje van het eten weer betaald door gratis laden..
 
wat een snelle veroordeling. bepaal jij wat mijn testdoelen waren?

Een test van 10 minuten waarin ik constateer dat de laadsnelheden die ik voorheen zag (boven de 100 kW), waarbij de snelheid pas terug viel tot die 60 kW wanneer de auto voor meer dan 70% geladen was, is een uitstekende test.
En voor mij voldoende om mijn conclusies er uit te trekken voor het gebruik van de auto in vakanties. Ik ging destijds in 45 minuten van 10% naar bijna 90.

En ja. Wanneer de auto dus nu ca 70% moet bijladen (56 kW) zal je dat dus met dit beeld niet in 1 uur redden.

Mijn excuses en bedankt voor al de extra informatie die je nu geeft...
 
Dit was afgelopen weekend.
Het is niet meer zoals vroeger, maar op zich nog te doen.
Normaal laad ik niet zo lang aan een supercharger, maar hadden ook gelunched.
View attachment 793891
Ik moet zeggen dat dit inderdaad nog niet zo'n enorm slecht verloop was. Ik schat hier in dat je gedurende 1u10 evenveel laadt als wat ik voorheen in 45 minuten voor elkaar kreeg. Ik hoop dat ik nog een piek van rond de 120 zie gebeuren bij mijn wagen. Waar jij gedurende 20 minuten boven de 60 kW bleef laden, zakte dit bij mij al binnen 7 minuten onder die waarde. Dus ik hoop dat dat dan komt omdat het pack dan nog net niet goed genoeg op temperatuur was.
 
Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens aan de supercharger gestaan met mij model S P85. Even wat achtergrond informatie. De auto is nu ca. 7 jaar oud, met 120k op de teller. In totaal zal de auto ca. 25 keer aan een supercharger hebben staan laden. De auto staat bijna dagelijks thuis aan de lader om op te laden tot ca 70% en wanneer de batterij nagenoeg leeg is, gaat deze altijd direct weer aan de lader. (heb de auto zelf aangeschaft dus ik probeer de accu redelijk goed te houden). De degradatie valt daarom ook nog best mee, van 394 bij aanvang, naar 376 nu.

Zoals gezegd gisteren weer eens aan de lader, nadat ik er ca. 45 minuten mee gereden had. De bestemming van de lader ingegeven, zodat de voorbereiding van de accu was gedaan, bij aankomst nog ca. 60 km in de batterij. Het superchargen startte met 75 kW, om binnen enkele seconden al onder de 70 te zakken. Binnen 5 minuten zat het al rond de 62 en toen ik een paar minuten later de snelheid al onder de 60 zag gaan, ben ik maar vertrokken. Ik had voldoende rang om thuis te komen. Het doel was voor mij vooral om te bekijken hoe het superchargen na al die jaren nog verloopt. Knap waardeloos dus. Op deze manier duurt het laden van de auto al snel 1,5 uur. 100% zeker dat mijn partner en kinderen dat op een vakantietrip niet zullen waarderen / accepteren.
Het is idd een nieuwe laad patroon dat effectief is sinds ongeveer zomer 2019.
Formula: %SoC + kW = 100 (lage SuC)~110 (hoge SuC).
Dus als jij aan 15% begin te laden kan jij max 85kW verwachten.
Aan 50%, 55kW en aan 70, 40kW.
It is what it is en ik ben er ook zeer ontevreden over.
Zijn we hierdoor gestopt met vakantietrips? Zeker niet. Zijn de laad stoppen langer. Ja en nee. Toen wij overstapte naar de Tesla in 2015, was het duidelijk dat er gingen meer stoppen nodig zijn met langere wachttijden. Dus proberen we te stoppen en iets te doen: eten, shoppen, koffie pause… soms lukt het niet en is het idd gewoon wachten.
In de meeste gevallen, eten, koffie en/of shoppen was de auto (vroeger, voor 2019) veel te snel klaar. Nu Is het eigenlijk vaak nog het geval maar minder vroeg. En des te beter: met de idle fee betekent het auto verplaatsen terwijl dat we nog aan tafel zijn of in een winkel.
Het frustrerend is ook dat de navigatie er niet rekening mee van houdt, dus de tijd aangekondigd is verkeerd. Zelfs schat ik dat ik 50% langer moet rekenen. Dus stel dat de Nav 20’ vermeld, dan is het rond 30’ eigenlijk. Dus op een reis naar de bergen van Frankrijk waar hij 2h totaal laadtijd aankondigt, weet ik dat het eigenlijk 3u zal zijn.
En daarmee relativeert ik het. Op onze reizen is het enkele uren meer, dus niet het einde van de wereld.
De auto doet voor de rest het nog zeer goed, zeker met MCU2 upgrade.
Ymmv
 
Maar zelfs bij deze is de laadcurve al ferm afgezwakt. Maar daardoor is de degradatie dan weer veel minder dan verwacht.

Die degradatie ga je minder merken dan de reductie in laadsnelheid. Door meer degradatie zal je wellicht 1x meer moeten stoppen maar door de reductie in laadsnelheid neemt op een tour van +1000km je laadtijd toe met 50-80%. Dan weet ik wel wat ik liever heb....
 
door de reductie in laadsnelheid neemt op een tour van +1000km je laadtijd toe met 50-80%
In de praktijk valt het mij niet tegen dankzij het grote aantal SuCs, waardoor je met vaker korter laden niet zo gek veel tijd verliest. Het was t/m zo’n beetje 2017-2018 bij een aantal SuCs onderweg noodzakelijk om tot bijna 100% te laden om de volgende te halen, met ook nog letten op de snelheid.

Toen werd het in aanloop naar de Model 3 even heel relaxt met al die nieuwe locaties en ook nog op hoog vermogen laden. En nu is de laadsnelheid lager, maar het aantal locaties nog weer veel hoger.

Door het ding flink leeg te rijden en bij 50% weer te vertrekken, haal ik bijna dezelfde reistijden als voor 2018. Als dat de batterijduur verlengt, vind ik het de moeite waard. Zo’n refurbished is tenslotte niet gratis en ik rij al met de vierde batterij.
 
In de praktijk valt het mij niet tegen dankzij het grote aantal SuCs, waardoor je met vaker korter laden niet zo gek veel tijd verliest. Het was t/m zo’n beetje 2017-2018 bij een aantal SuCs onderweg noodzakelijk om tot bijna 100% te laden om de volgende te halen, met ook nog letten op de snelheid.

Toen werd het in aanloop naar de Model 3 even heel relaxt met al die nieuwe locaties en ook nog op hoog vermogen laden. En nu is de laadsnelheid lager, maar het aantal locaties nog weer veel hoger.

Door het ding flink leeg te rijden en bij 50% weer te vertrekken, haal ik bijna dezelfde reistijden als voor 2018. Als dat de batterijduur verlengt, vind ik het de moeite waard. Zo’n refurbished is tenslotte niet gratis en ik rij al met de vierde batterij.
Als ik vragen mag, hoevaak laad je nu onderweg naar Noord-Italië? Ik neem aan in het begin 4 keer, nu 7 of 8? Klopt dat er veel SuC's zijn bijgekomen en jij hebt vast een CCS-upgrade gedaan. Dat verzacht de pijn.
 
Als ik vragen mag, hoevaak laad je nu onderweg naar Noord-Italië? Ik neem aan in het begin 4 keer, nu 7 of 8? Klopt dat er veel SuC's zijn bijgekomen en jij hebt vast een CCS-upgrade gedaan. Dat verzacht de pijn.
Ja, dat is nu wel zo’n beetje het laadschema. Met CCS-upgrade inderdaad. Meteen besteld zodra het kon (overigens voor het dubbele van wat de upgrade nu kost).

Wat ook helpt in de reistijdvergelijking is dat ik tot enkele jaren geleden vaak zo vol mogelijk laadde bij de laatste SuC, bij gebrek aan betrouwbare publieke laadmogelijkheden. Dat is nu niet meer nodig dankzij het hogere aantal palen en vooral de betere betrouwbaarheid daarvan.
Vooral in Italië en Spanje waren nogal wat ‘gratis’ laadpalen geplaatst die vervolgens niet of nauwelijks werden onderhouden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Enzo63
Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens aan de supercharger gestaan met mij model S P85. Even wat achtergrond informatie. De auto is nu ca. 7 jaar oud, met 120k op de teller. In totaal zal de auto ca. 25 keer aan een supercharger hebben staan laden. De auto staat bijna dagelijks thuis aan de lader om op te laden tot ca 70% en wanneer de batterij nagenoeg leeg is, gaat deze altijd direct weer aan de lader. (heb de auto zelf aangeschaft dus ik probeer de accu redelijk goed te houden). De degradatie valt daarom ook nog best mee, van 394 bij aanvang, naar 376 nu.

Zoals gezegd gisteren weer eens aan de lader, nadat ik er ca. 45 minuten mee gereden had. De bestemming van de lader ingegeven, zodat de voorbereiding van de accu was gedaan, bij aankomst nog ca. 60 km in de batterij. Het superchargen startte met 75 kW, om binnen enkele seconden al onder de 70 te zakken. Binnen 5 minuten zat het al rond de 62 en toen ik een paar minuten later de snelheid al onder de 60 zag gaan, ben ik maar vertrokken. Ik had voldoende rang om thuis te komen. Het doel was voor mij vooral om te bekijken hoe het superchargen na al die jaren nog verloopt. Knap waardeloos dus. Op deze manier duurt het laden van de auto al snel 1,5 uur. 100% zeker dat mijn partner en kinderen dat op een vakantietrip niet zullen waarderen / accepteren.
Ik ben heel benieuwd of je die beperkte degradatie ook merkt in effectief haalbare range? Of lees je braaf de range af op het scherm...Aangezien je thuis laadt kan je eenvoudig nagaan hoeveel energie er in de wagen gaat en hoeveel km dit geeft. Mijn wagen heeft 200k km en nog steeds >400km range volgens display maar no way dat dit klopt. Zelfs aan een superzuinige 180wh/km komen we niet voorbij 300km... Nochtans perfecte batterij volgens Tesla.
O ja, ik kan iedereen hier bevestigen dat S85 bij opgewarmde en lege batterij je aan een supercharger nog steeds start aan 120kW... Maar na 15seconden is dat al 100kW en na enkele minuten is dat 85kW. Helaas niet gefilmd, ga volgend keer telefoon klaarhouden want je moet snel zijn om dit vast te leggen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
O ja, ik kan iedereen hier bevestigen dat S85 bij opgewarmde en lege batterij je aan een supercharger nog steeds start aan 120kW... Maar na 15seconden is dat al 100kW en na enkele minuten is dat 85kW. Helaas niet gefilmd, ga volgend keer telefoon klaarhouden want je moet snel zijn om dit vast te leggen.
Dat geloven we ook wel zonder filmpje. Mijn MS75D piekte met 112 KW op 70 km in de accu om vervolgens rap te verminderen tot 50 KW.

Het weergegeven bereik kon je alleen halen met een verbruik van onder de 170.
 
Dit was afgelopen weekend.
Het is niet meer zoals vroeger, maar op zich nog te doen.
Normaal laad ik niet zo lang aan een supercharger, maar hadden ook gelunched.
View attachment 793891
Vandaag even een nieuwe poging gedaan. De accu leger en warmer. Heb nu ca 20 minuten aan de lader gestaan. Piek was rond de 120kW, maar dat zakte binnen enkele seconden tot ca 80. In de daarop volgend ca 20 minuten zakte heel langzaam terug naar 60kW. Uiteindelijk na 20 minuten 100km range er bij. Beduidend minder snel dan voorheen, maar niet geheel onbruikbaar voor vakantie trips.
 
  • Like
Reactions: job-lek and AustinP
Ik ben heel benieuwd of je die beperkte degradatie ook merkt in effectief haalbare range? Of lees je braaf de range af op het scherm...Aangezien je thuis laadt kan je eenvoudig nagaan hoeveel energie er in de wagen gaat en hoeveel km dit geeft. Mijn wagen heeft 200k km en nog steeds >400km range volgens display maar no way dat dit klopt. Zelfs aan een superzuinige 180wh/km komen we niet voorbij 300km... Nochtans perfecte batterij volgens Tesla.
O ja, ik kan iedereen hier bevestigen dat S85 bij opgewarmde en lege batterij je aan een supercharger nog steeds start aan 120kW... Maar na 15seconden is dat al 100kW en na enkele minuten is dat 85kW. Helaas niet gefilmd, ga volgend keer telefoon klaarhouden want je moet snel zijn om dit vast te leggen.
Op welke instellingen heb je de range staan? Rated?
Mijn auto heeft na 100% vol een range van 367. Oftewel een degradatie van ca 30 km. Maar wanneer ik de trip planner er bij pak, eindig ik bij snelheden tot 120km/u steevast net iets boven de lijn. Meer dan 300km blijft wat dat betreft prima haalbaar.
Wanneer je met een verbruik van 180 Wh/km geen 300km meer kan afleggen, ben ik benieuwd hoeveel kWh je nog in de batterij geladen krijgt. Dan zou je effectief minder dan 55 kWh kunnen laden in de accu. Komende van iets van 76 zou dat wel een forse degradatie zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
WoW, dat is om jaloers op te zijn, 120km/u moet ik niet rijden als ik ergens heen en terug wil gaan zonder SC in de buurt. Nu moet ik wel eerlijk zijn, ik moet beetje compenseren vanwege bandenkeuze maar los daarvan, dat heeft geen invloed op capaciteit, enkel op verbruik. Instelling is nominaal (keuze uit nominaal of standaard). De handleiding geeft nergens duidelijke uitleg wat beide aangeven Maar hey, volgens Tesla service heb ik een van de beste batterijen van de vloot, al weigeren ze uit te leggen waarom die dan zo weinig capaciteit heeft.