Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees veel mee en ondanks dat ik een 100 heb wil ik toch een opmerking maken. De Accu moet echt op de juiste temperatuur zijn en dan haal ik 140kW.
Maar te warm is niet goed zoals afgelopen donderdag toen kwam ik in Duitsland maar tot 125 kW. De accu was waarschijnlijk te warm want de X begon direkt vol te blazen nadat de stekker erin ging.
En vandaag na een rit van 5 km met een accu temp van 18 C en een SOC van 30 % heb ik de 90 niet eens gezien.
 
Ik lees veel mee en ondanks dat ik een 100 heb wil ik toch een opmerking maken. De Accu moet echt op de juiste temperatuur zijn en dan haal ik 140kW.
Maar te warm is niet goed zoals afgelopen donderdag toen kwam ik in Duitsland maar tot 125 kW. De accu was waarschijnlijk te warm want de X begon direkt vol te blazen nadat de stekker erin ging.
En vandaag na een rit van 5 km met een accu temp van 18 C en een SOC van 30 % heb ik de 90 niet eens gezien.

Definieer te warm? Het BMS wil het liefst het pack net over de 40 graden krijgen. Mijn laatste vakantie ritten lieten steeds zien dat in elke stint de temperatuur zo rond de 32 graden zit en iets van 20 minuten voor de SuC stop je de temperatuur naar 41 graden ziet gaan zonder de melding "preconditioning battery". Dit met een OBD2 dongle en ScanMyTesla.

Nu zijn dat de resultaten met mijn S100D. Temperaturen en chemistry van de 85's zijn waarschijnlijk wel anders maar ik denk dat de temperatuur door rijden altijd ruim in de 30 zal zijn en dat zal nooit te warm zijn.
 
Ik heb niet scan my tesla gestart maar de accu kan niet koud geweest zijn na van Lelystad naar Wörrstadt gereden te zijn met alleen 2 korte Suc stops. Nou ja een koffie en een korte splash and dash.
Wat mij opviel was dat de fan eigenlijk direkt begon te loeien terwijl die dat anders pas na een poosje doet. Ik kwam met 18% aan en hij is zover ik gezien heb niet boven de 125 kW geweest en ik was de enige auto. Normaal gaat ie vrij snel naar de 140 kW. Dus ik dacht te warm.
 
Definieer te warm? Het BMS wil het liefst het pack net over de 40 graden krijgen. Mijn laatste vakantie ritten lieten steeds zien dat in elke stint de temperatuur zo rond de 32 graden zit en iets van 20 minuten voor de SuC stop je de temperatuur naar 41 graden ziet gaan zonder de melding "preconditioning battery". Dit met een OBD2 dongle en ScanMyTesla.

Nu zijn dat de resultaten met mijn S100D. Temperaturen en chemistry van de 85's zijn waarschijnlijk wel anders maar ik denk dat de temperatuur door rijden altijd ruim in de 30 zal zijn en dat zal nooit te warm zijn.
Leuk die ‘125kW zakt snel naar benee-discussie’. We hebben het hier over nog geen 50kW-piek bij de 85 packs! Duidelijk is dat de laadcurve ten tijde van de start van deze draad een enorme klap op haar max heeft gekregen. Zonder communicatie en zelfs met ontkenning van het fenomeen. De 8-jaar gered, de klant verloren.
 
Het komt misschien door mijn onwetendheid, maar mijn range bij 100% is 449km of lees ik dat verkeerd af?

Je hebt in je energy scherm in je auto twee manieren om af te lezen, rated en nominal. De een is de standaard uitlezing met een vast ‘bedrag’ per kilometer en de andere is gebaseerd op je echte verbruik, lees rijstijl.

gaat met max 78Kw bij een supercharger.

Dat kan. Laadsnelheid hangt af van stall sharing (A/B V2), SoC (accupercentage) en temperatuur batterij.

Hoogste laadsnelheid krijg je met een lege batterij, in je eentje bij een A/B stall en de ideale batterij temperatuur.

Er is een draadje ‘beginners vragen’ wat meer geschikt is voor dit soort vragen overigens 😉
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je hebt in je energy scherm in je auto twee manieren om af te lezen, rated en nominal. De een is de standaard uitlezing met een vast ‘bedrag’ per kilometer en de andere is gebaseerd op je echte verbruik, lees rijstijl.



Dat kan. Laadsnelheid hangt af van stall sharing (A/B V2), SoC (accupercentage) en temperatuur batterij.

Hoogste laadsnelheid krijg je met een lege batterij, in je eentje bij een A/B stall en de ideale batterij temperatuur.

Er is een draadje ‘beginners vragen’ wat meer geschikt is voor dit soort vragen overigens 😉
Er stonden 4 auto's te laden en ik heb natuurlijk degene uitgezocht waar ik alleen aan stond.
Batterij zat op 11%.


Normaal gebruik ik geen snellader, maar de 22kW lader op het werk.
Speciaal voor dit topic helemaal vol geladen ook te kijken hoe ver hij dan aangeeft. Dat was dus 449km.


Vandaag geladen tot 80% op het werk. Dan heb ik een bereik van 357km.
 

Attachments

  • Screenshot_20230720_192147_Tesla.jpg
    Screenshot_20230720_192147_Tesla.jpg
    88.2 KB · Views: 44
  • Screenshot_20230720_192147_Tesla.jpg
    Screenshot_20230720_192147_Tesla.jpg
    88.2 KB · Views: 28
Nee. Was puur voor dit topic. Normaal laad ik tot 80%.
Heb je bij de P85+ niet de keus tussen Rated en Typical weergave? Dat kan ik me nig herinneren, Rated was obv NEDC en dat is verre van haalbaar. Typical is op basis van de verbruikswaarde die Tesla aan de auto heeft meegegeven en dichter bij de waarheid ligt dan Rated.

Ik verwacht dat het bij jou op Rated staat.
 
Je hebt in je energy scherm in je auto twee manieren om af te lezen, rated en nominal. De een is de standaard uitlezing met een vast ‘bedrag’ per kilometer en de andere is gebaseerd op je echte verbruik, lees rijstijl.



Dat kan. Laadsnelheid hangt af van stall sharing (A/B V2), SoC (accupercentage) en temperatuur batterij.

Hoogste laadsnelheid krijg je met een lege batterij, in je eentje bij een A/B stall en de ideale batterij temperatuur.

Er is een draadje ‘beginners vragen’ wat meer geschikt is voor dit soort vragen overigens 😉
Aanvulling: De ideale batterij temperatuur bereik je door de supercharger als destination op te geven of door je navigatie te laten kiezen en voldoende kilometers te rijden voordat je er bent.
 
Heb je bij de P85+ niet de keus tussen Rated en Typical weergave? Dat kan ik me nig herinneren, Rated was obv NEDC en dat is verre van haalbaar. Typical is op basis van de verbruikswaarde die Tesla aan de auto heeft meegegeven en dichter bij de waarheid ligt dan Rated.

Ik verwacht dat het bij jou op Rated staat.
Waar zitten die instellingen? Die kan ik niet vinden.
 
Dat wist ik. Had Drachten ingesteld.
Als je dit draadje doorleest zal je twee groepen kunnen onderscheiden. Een eerste, beperkte groep met een oude S85 die slechts (soms extreem) traag kunnen laden aan de supercharger omdat hun laadsnelheid is ingeperkt. En dan een tweede, grotere groep die meestal geen S85 heeft en de eerste groep uitlegt dat hun SOC te hoog is, hun batterij temperatuur te laag is.
 
  • Like
Reactions: AustinP