Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ook hier een 85kWh batterij die niet meer boven de 100kW uitkomt (onder goede omstandigheden qua SOC en temperatuur) bij een Tesla SuC met type 2 of FastNed 175/350kW met CCS. Ruwweg is het onder de 45% SOC is het ~80kW en daarboven gaat het van ~65 => 45kW. En dat was vroeger toch duidelijk hoger.
Of dat komt vanwege brandrisicoreductie of het maximaliseren van de kans op 80% na 8 jaar of ...?

Niemand zit op een falende batterij te wachten en Tesla al helemaal niet (ivm met hun garantie), maar dit is het terugdraaien van afgesproken functionaliteit (120kW SuC) terwijl er een redelijke oplossing mogelijk is: naar ik begrijp, heeft de 100kWh batterij dit euvel niet...

Meningen? Suggesties? Waarnemingen?
 
Niet alleen trager laden maar ook nog eens 30 km kwijt.
Op 100% krijg ik er nog 335 in. (was enkel maanden geleden nog 365)

Dat klinkt dubbel vervelend (zie titel draadje).
De laadsnelheidsreductie al of niet gecombineerd met capaciteitsreductie lijkt -getuige diverse persoonlijke ervaringen- sterk van de staat/laadgeschiedenis van de 85kWh batterij af te hangen.

ALS voortschrijdend inzicht de conclusie rechtvaardigt dat de functionaliteitsvermindering nodig is om onvoorzien brandgevaar te voorkomen...
... dan is het redelijk dat Tesla die veiligheidsmaatregel opvolgt met een billijk upgrade-aanbod.
ALS voortschrijdend inzicht de conclusie rechtvaardigt dat de functionaliteitsvermindering nodig is om na 8 jaar nog 80% capaciteit te hebben...
... dan is het een vereiste dat Tesla die commerciële maatregel opvolgt met een volledig compensatoire upgrade.
 
Last edited:
Heeft Tesla ooit beloofd dat er na 8 jaar nog minimaal 80% capaciteit over zou zijn? Mij is dat in elk geval nooit voorgespiegeld.

In de statistieken over afnemende accucapaciteit die sinds 2012 worden bijgehouden leek ook helemaal geen trend zichtbaar richting <80% na 8 jaar, uitzonderingen daargelaten (mensen die altijd superchargen en vaak tot onder de 10% leegrijden en tot 100% volladen).
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ook hier een 85kWh batterij die niet meer boven de 100kW uitkomt (onder goede omstandigheden qua SOC en temperatuur) bij een Tesla SuC met type 2 of FastNed 175/350kW met CCS. Ruwweg is het onder de 45% SOC is het ~80kW en daarboven gaat het van ~65 => 45kW. En dat was vroeger toch duidelijk hoger.
Of dat komt vanwege brandrisicoreductie of het maximaliseren van de kans op 80% na 8 jaar of ...?

Niemand zit op een falende batterij te wachten en Tesla al helemaal niet (ivm met hun garantie), maar dit is het terugdraaien van afgesproken functionaliteit (120kW SuC) terwijl er een redelijke oplossing mogelijk is: naar ik begrijp, heeft de 100kWh batterij dit euvel niet...

Meningen? Suggesties? Waarnemingen?
Mooi dat dit fenomeen nu een apart draadje heeft.

Dan kan iedereen nog even herhalen wat elders al gezegd is.

Ben zelf ineens ruim 30 km extra range kwijt bij 100% en een klein stukje (20 kW ofzo) maximale SuC snelheid.

Voor de laatste stand van zaken is dit Nederlandse draadje oninteressant, het gebeurt in dit Engelstalige draadje. (Toevallig wel door een landgenoot gestart, @Dutchmeeuw.)

In dat draadje onder andere waardevolle bijdragen van Jason Hughes.
TL;DR: hij denkt dat er een ernstig, maar zeldzaam probleem X in de batterij kan optreden, maar de 2019.16.x software die dat poogt te detecteren slaat ook aan op een ander, minder ernstig maar vaker optredend, probleem Z. Er is dus nog een kans dat er een betere detectie komt die alleen aanslaat op probleem X.

Ik heb nog hoop.
 
Last edited:
Ik heb ook last van de veel lagere laadsnelheid, zoals velen met hun 85.
Ik kan wel even pieken op 115kW, maar om de 2s vermindert de snelheid met 1kW. 50% SoC laadt nog maar met 45kW, dus lange roadtrips zijn nu voor mij uitgesloten dankzij deze vermindering van 30% in laadsnelheid.

Is er iemand hier met juridische kennis van zaken over hoe dit aangekaart kan worden met een formele klacht aan Tesla, of via andere weg?

Ik heb SeC Antwerpen hier al eens over gecontacteerd, en zij zeiden dat alles normaal is met de batterij, en dat er niets mis is...
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Ik was al na een jaar (45k km) geknipt naar 92 kW maximum ad SuC (S90D).
Maakt niet zo veel uit. Heeft enkel impact op de tijd dat je onder de 60% SoC bent. Dus gedurende De eerste 20 minuten. Daar dan 10% trager laden levert op het einde een verschil van 2-3 minuten.

Inderdaad een gekend probleem van de 90D's, maar hier spreek ik over 15min langer laden voor elke sessie van 10-70%. Max laden vaak maar op 65kW tot 40% lading.
 
Zoals aangegeven in deze post is voor het Superchargen de vorm van de curve aardig gelijk gebleven, maar begint het 'taperen' significant eerder, namelijk al bij 10% i.p.v. 20%.

Voor wat het waard is mijn heenreis van afgelopen wintersport richting Wilder-Kaiser, 940km. Rijtijd, 8u 52m (hier en daar wat file).
Laadtijd totaal 2u 11m, data uit Teslafi. Uit mijn geheugen waren de superchargers aardig vrij, maar bij 2 of 3 SuCs 'last' van het CCS-probleem/mythe/syndroom.
  1. Oberhonnefeld, van 6% tot 50%, 20m
  2. Wiesbaden, 14% tot 53%, 21m
  3. Wertheim, 16% tot 43%, 13m
  4. Geiselwind, 15% tot 54%, 20m
  5. Hilpoltstein, 15% tot 45%, 15m
  6. Schweitenkirchen, 12% tot 46%, 16m
  7. Irschenberg, 17% tot 64%, 26m
Uiteraard valt te discussieren of dit het meest efficiente laadpatroon was, aangezien ik te lang heb gestaan / niet leeg genoeg heb kunnen rijden met Vmax 150 km/h of een stopje minder.

Maar goed, als ik dus hetzelfde patroon zou aanhouden met de 'nieuwe curve', dan levert dat het volgende op:
  1. 26m (+6m)
  2. 25m (+4m)
  3. 16m (+3m)
  4. 26m (+6m)
  5. 18m (+3m)
  6. 20m (+4m)
  7. 35m (+9m)

Ofwel, 2u 46m, of 35 minuten langer (~ +27%). Ik vind dit aardig significant.

Verder heb ik gelukkig (nog) geen last van de reductie in range, maar ik hou het wel in de gaten. Sowieso is het draadje wat @PaulusdB al linkte interessant om te volgen.
 
Heeft Tesla ooit beloofd dat er na 8 jaar nog minimaal 80% capaciteit over zou zijn? Mij is dat in elk geval nooit voorgespiegeld.

In de statistieken over afnemende accucapaciteit die sinds 2012 worden bijgehouden leek ook helemaal geen trend zichtbaar richting <80% na 8 jaar, uitzonderingen daargelaten (mensen die altijd superchargen en vaak tot onder de 10% leegrijden en tot 100% volladen).

Toevallig heb ik recent vanwege een vermeend accuprobleem mijn auto een aantal dagen bij Tesla achtergelaten. Ze hebben alle accu's doorgemeten en alle tests gedaan en de degradatie van de accu's was <3%. Als er dan ineens een significant verschil in range ontstaat is dat vrij tegenstrijdig.
Ik supercharge regelmatig, blijf wel meestal tussen de 15% - 80%
Mijn MS is van 2015.
 
Goedemiddag,
Vandaag heel erg geschrokken, rijd ruim een jaar S85 en altijd range van 345 km bij 90%.
Net op mijn werk geladen, nu slechts 295km!
Een reductie dus van 50 km in 1 dag, dit is wel erg extreem en schokkend.
Dit geeft een hele vieze smaak en slecht gevoel zo...
 
S85 van februari 2015. Bij schoonlege accu start hij met superchargen bij 120kw maar dit gaat vrijwel direct naar beneden.

Supercharge waardes zijn vergelijkbaar met @xvejs dus n aardige downgrade.

Heb de auto net anderhalve week en volgens de vorige eigenaar is de range al vrij lang constant 327km typical, 100% vol is 363km

Zit nu op versie 2019.20.4.2, probleem schijnt voor te komen bij 2019.16.X dus hopelijk heb de versie van de range loss al gehad
 
Last edited: