Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft er al bericht gehad van zijn energiemaatschappij?

This site may earn commission on affiliate links.
Haha, arme Rick; Nu lijkt het net alsof we d'r met tweeën bovenop springen. Het is niet zo bedoeld hoor Rick!

Thanks mannen!
Ben blij met jullie antwoorden want werd op een dwaalspoor gebracht door iemand die het zeker wist en dus fout had!!
Ik was al bang dat de investering in zonnepanelen dan niet de beste investering was die ik de laatste jaren heb gedaan
:wink:
 
Dan het toch maar even opgezocht.. Overigens zie je dus het voordeel van thuisladen zodra je boven de 10K uitkomt. Publiek laden is doorgaans pakweg 28 cent of zoiets. IK kom gemiddeld op 15 cent per kWh uit. Met een beetje kilometers haal je de kosten van een laad-installatie er snel uit.

aan de 50K verbruik zullen weinigen komen met hun Tesla..
bron: belastingdienst
Daar heb ik nog eens een gast artikel over geschreven op Groen7: We betalen meer belasting over stroom dan over brandstoffen - Groen7

Trouwens ook goed te zien hoe hard de energiebelasting gestegen is de laatste jaren! Maar daar hoor je niemand over zeuren.

Laden bij datacenter blijft leuk, verbruiken daar 16 Miljoen kWh per jaar :) Super goedkoop laden dus! Al verbruikt een groot bedrijfspand ook al snel die 50.000kWh
 
Daar heb ik nog eens een gast artikel over geschreven op Groen7: We betalen meer belasting over stroom dan over brandstoffen - Groen7

Trouwens ook goed te zien hoe hard de energiebelasting gestegen is de laatste jaren! Maar daar hoor je niemand over zeuren.

Laden bij datacenter blijft leuk, verbruiken daar 16 Miljoen kWh per jaar :) Super goedkoop laden dus! Al verbruikt een groot bedrijfspand ook al snel die 50.000kWh


Gaaf artikel, dus er zit al veel belasting op stroom en dus op de auto (er van uit gaande dat niet veel particulieren boven de 10.000 kWh zitten).
Achten jullie de kans groot als de EV's meer mainstream zijn dat het belastingstelsel er omheen veranderd? In de zin van een aparte stroom meter voor de auto(of dergelijke)?
 
Gaaf artikel, dus er zit al veel belasting op stroom en dus op de auto (er van uit gaande dat niet veel particulieren boven de 10.000 kWh zitten).
Achten jullie de kans groot als de EV's meer mainstream zijn dat het belastingstelsel er omheen veranderd? In de zin van een aparte stroom meter voor de auto(of dergelijke)?

Alleen particulieren, waaronder ik, die hun huis verwarmen met een elektrische warmtepomp, zullen boven 10.000 kWh uitkomen.
Je kunt er vergif op innemen dat de overheid het belastingstelsel verandert als er heel veel elektrische auto's komen. Zo gauw het huishoudboekje van vadertje Staat niet klopt wordt gekeken waar snel de gaten mee gedicht kunnen worden. Dat zie je bijv. met zonnepanelen. Nu er steeds meer mensen kunnen salderen kost het teveel belastinggeld. Minister Kamp heeft nu al aangekondigd dat ie in 2017 deze regeling zal aanpassen.
Reken maar dat het ongelimiteerd salderen dan beperkt gaat worden.
Zo lang er echter geen grote aantallen elektrische auto's zijn, zal het belastingsysteem niet drastisch veranderen.
Wij zullen er nog wel een aantal jaren van profiteren.
 
Last edited:
Dat mag dan misschien wel zo zijn (ik heb het artikel niet gelezen), naar mate processen groter worden, worden ze (meestal) ook efficiënter. Zo zijn onze energiecentrales blijkbaar zo efficiënt dat je ondanks de lagere belasting op brandstof en het wegvallen van de (belachelijke) transportkosten, je nog steeds flink duurder uit bent met je eigen aggregaat.

Ik heb de volgende tabel gevonden met het brandstofverbruik van verschillende aggregaten bij belastingen van 100%, 75%, 50% en 24%:
Genpower aggregaten | Stroom doet leven - Verbruik

Ik heb die tabel even in Excel gezet en uitgebreid met kolommen voor liters/kVAh (voor het gemak even aangenomen dat 1kWh == 1kVAh) en €/kVAh:
Screen Shot 2013-12-27 at 19.21.50 .png

Aangenomen dat je blanke diesel gebruikt, omdat rode landbouwdiesel per mei dit jaar is komen te vervallen dankzij het 'lente'-akkoord, zit je nog steeds rond de 40ct/kWh. Als je aan rode visserijdiesel kunt komen, gaat daar zo'n 15% van af, dus dat maakt het verschil ook niet.

Wat niet wegneemt dat het natuurlijk über-cool is om zelf een aggregaat te hebben... En voor €7.500 heb je een hele fatsoenlijke:
Cummins-Stamford Aggregaat 40 kva- 60 kva Cummins-Stamfor... - Te koop | Tweedehands.nl
En voor nog geen €5.000 heb je een mooie V8 in je garage:
Deutz Piller 100 kva - Te koop | Tweedehands.nl