Fred85D
Member
Vanavond om 19:00 weggereden met de uitgerolde V7.0 welke toch opmerkelijke verschillen vertoont met de eerdere 3 versies.
Zo is het nu voorwaarde om het stuur vast te hebben bij een auto-lane change. Dat was eerst niet zo.
Wel is de lane change "vloeiender" geworden en schiet "minder ver door". Voorheen moest je precies op het juiste moment de richting aanwijzer uitzetten om niet weer terug te schieten in de baan waaruit je kwam OF te ver door te schieten in de baan waarnaar je wilde gaan.
Verbeterd/vloeiender dus.
Note: Bij auto-lane change is het voldoende om de richting aanwijzer "soft" te bedienen (= niet door-drukken) voorheen was alleen een "harde" bediening mogelijk. Hij wijzigt op het display de lijn die je gaat passeren (was voorheen niet zo) in een streep lijn samen met de opdracht het stuur vast te houden en begint de (vloeiende) beweging. Er werd eerst "geklaagd" dat je de richting aanwijzer steeds "uit" moest zetten na de change. Dat is dus nu opgelost indien je "soft" bediend.
Ik vind wel dat de auto-lane-change minder alert is m.b.t. achterop komend verkeer. Voorheen ging hij gewoon niet als er een auto 10 mtr schuin achter je was, nu gaat hij gewoon :crying: Effe wennen weer en vraagt meer alertheid van de bestuurder….
De detectie van de lijnen is ook minder scherp geworden. Bij asfalteren heb je naden (die vaak onder de belijning vallen) welke 's nachts glimmen. Dit ziet de Tesla nu als een doorgetrokken streep (en voert dus geen auto-lane-change uit). Dit was voorheen beter…
Hier gaat nog een mailtje over weg morgen.
Acc is gevoeliger en de remmen worden minder krachtig bediend. Bij inrijden op voorgangers was het voorheen "stop en go" wat vaak verwarrend was voor achterop komend verkeer (steeds oplichten van de remlichten) en onplezierig bovendien. Dat is nu vloeiender maar het blijft opletten om "op tijd" van baan te wisselen om de ingestelde snelheid van de CC te behouden. Je moet ca 75mtr voordat je bij je voorligger bent al van baan gaan wisselen om geen snelheid val te hebben. Doordat auto-lane-change ook nog de tijd neemt (detecteren) komen daar dus nog wat meters bij… Voorheen was dit minder naar mijn gevoel.
Curve speed is nieuw. Voorheen nam de Tesla in auto-steer mode geen gas/watt terug in een bocht, nu "knijpt" hij het vermogen naarmate de bocht scherper wordt. Dat gaat goed zolang de bocht vloeiend veranderd maar niet als deze "knikt". Of dat met "leren" eruit zal gaan moet de tijd uit gaan wijzen. Veel km's maken maar, ik heb er al +2000 opzitten...
Parkeren is identiek, 8cm vrij van de stoeprand. Keer op keer op keer op keer...
O ja, de seconde wijzer van de nieuwe klok is van kleur veranderd:tongue:
Persoonlijk vond ik de eerdere versie dichter tegen autonoom rijden aanzitten dan de uitgerolde versie. Deze versie is wel verfijnder op een aantal punten maar vraagt meer aandacht van de bestuurder. Ik zou dus liever de voorgaande hebben maar die is niet meer.:redface:
Zo is het nu voorwaarde om het stuur vast te hebben bij een auto-lane change. Dat was eerst niet zo.
Wel is de lane change "vloeiender" geworden en schiet "minder ver door". Voorheen moest je precies op het juiste moment de richting aanwijzer uitzetten om niet weer terug te schieten in de baan waaruit je kwam OF te ver door te schieten in de baan waarnaar je wilde gaan.
Verbeterd/vloeiender dus.
Note: Bij auto-lane change is het voldoende om de richting aanwijzer "soft" te bedienen (= niet door-drukken) voorheen was alleen een "harde" bediening mogelijk. Hij wijzigt op het display de lijn die je gaat passeren (was voorheen niet zo) in een streep lijn samen met de opdracht het stuur vast te houden en begint de (vloeiende) beweging. Er werd eerst "geklaagd" dat je de richting aanwijzer steeds "uit" moest zetten na de change. Dat is dus nu opgelost indien je "soft" bediend.
Ik vind wel dat de auto-lane-change minder alert is m.b.t. achterop komend verkeer. Voorheen ging hij gewoon niet als er een auto 10 mtr schuin achter je was, nu gaat hij gewoon :crying: Effe wennen weer en vraagt meer alertheid van de bestuurder….
De detectie van de lijnen is ook minder scherp geworden. Bij asfalteren heb je naden (die vaak onder de belijning vallen) welke 's nachts glimmen. Dit ziet de Tesla nu als een doorgetrokken streep (en voert dus geen auto-lane-change uit). Dit was voorheen beter…
Hier gaat nog een mailtje over weg morgen.
Acc is gevoeliger en de remmen worden minder krachtig bediend. Bij inrijden op voorgangers was het voorheen "stop en go" wat vaak verwarrend was voor achterop komend verkeer (steeds oplichten van de remlichten) en onplezierig bovendien. Dat is nu vloeiender maar het blijft opletten om "op tijd" van baan te wisselen om de ingestelde snelheid van de CC te behouden. Je moet ca 75mtr voordat je bij je voorligger bent al van baan gaan wisselen om geen snelheid val te hebben. Doordat auto-lane-change ook nog de tijd neemt (detecteren) komen daar dus nog wat meters bij… Voorheen was dit minder naar mijn gevoel.
Curve speed is nieuw. Voorheen nam de Tesla in auto-steer mode geen gas/watt terug in een bocht, nu "knijpt" hij het vermogen naarmate de bocht scherper wordt. Dat gaat goed zolang de bocht vloeiend veranderd maar niet als deze "knikt". Of dat met "leren" eruit zal gaan moet de tijd uit gaan wijzen. Veel km's maken maar, ik heb er al +2000 opzitten...
Parkeren is identiek, 8cm vrij van de stoeprand. Keer op keer op keer op keer...
O ja, de seconde wijzer van de nieuwe klok is van kleur veranderd:tongue:
Persoonlijk vond ik de eerdere versie dichter tegen autonoom rijden aanzitten dan de uitgerolde versie. Deze versie is wel verfijnder op een aantal punten maar vraagt meer aandacht van de bestuurder. Ik zou dus liever de voorgaande hebben maar die is niet meer.:redface:
Last edited: