Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft versie 7.0 al?

This site may earn commission on affiliate links.
Vanavond om 19:00 weggereden met de uitgerolde V7.0 welke toch opmerkelijke verschillen vertoont met de eerdere 3 versies.

Zo is het nu voorwaarde om het stuur vast te hebben bij een auto-lane change. Dat was eerst niet zo.
Wel is de lane change "vloeiender" geworden en schiet "minder ver door". Voorheen moest je precies op het juiste moment de richting aanwijzer uitzetten om niet weer terug te schieten in de baan waaruit je kwam OF te ver door te schieten in de baan waarnaar je wilde gaan.
Verbeterd/vloeiender dus.

Note: Bij auto-lane change is het voldoende om de richting aanwijzer "soft" te bedienen (= niet door-drukken) voorheen was alleen een "harde" bediening mogelijk. Hij wijzigt op het display de lijn die je gaat passeren (was voorheen niet zo) in een streep lijn samen met de opdracht het stuur vast te houden en begint de (vloeiende) beweging. Er werd eerst "geklaagd" dat je de richting aanwijzer steeds "uit" moest zetten na de change. Dat is dus nu opgelost indien je "soft" bediend.
Ik vind wel dat de auto-lane-change minder alert is m.b.t. achterop komend verkeer. Voorheen ging hij gewoon niet als er een auto 10 mtr schuin achter je was, nu gaat hij gewoon :crying: Effe wennen weer en vraagt meer alertheid van de bestuurder….

De detectie van de lijnen is ook minder scherp geworden. Bij asfalteren heb je naden (die vaak onder de belijning vallen) welke 's nachts glimmen. Dit ziet de Tesla nu als een doorgetrokken streep (en voert dus geen auto-lane-change uit). Dit was voorheen beter…
Hier gaat nog een mailtje over weg morgen.

Acc is gevoeliger en de remmen worden minder krachtig bediend. Bij inrijden op voorgangers was het voorheen "stop en go" wat vaak verwarrend was voor achterop komend verkeer (steeds oplichten van de remlichten) en onplezierig bovendien. Dat is nu vloeiender maar het blijft opletten om "op tijd" van baan te wisselen om de ingestelde snelheid van de CC te behouden. Je moet ca 75mtr voordat je bij je voorligger bent al van baan gaan wisselen om geen snelheid val te hebben. Doordat auto-lane-change ook nog de tijd neemt (detecteren) komen daar dus nog wat meters bij… Voorheen was dit minder naar mijn gevoel.

Curve speed is nieuw. Voorheen nam de Tesla in auto-steer mode geen gas/watt terug in een bocht, nu "knijpt" hij het vermogen naarmate de bocht scherper wordt. Dat gaat goed zolang de bocht vloeiend veranderd maar niet als deze "knikt". Of dat met "leren" eruit zal gaan moet de tijd uit gaan wijzen. Veel km's maken maar, ik heb er al +2000 opzitten...

Parkeren is identiek, 8cm vrij van de stoeprand. Keer op keer op keer op keer...

O ja, de seconde wijzer van de nieuwe klok is van kleur veranderd:tongue:

Persoonlijk vond ik de eerdere versie dichter tegen autonoom rijden aanzitten dan de uitgerolde versie. Deze versie is wel verfijnder op een aantal punten maar vraagt meer aandacht van de bestuurder. Ik zou dus liever de voorgaande hebben maar die is niet meer.:redface:
 
Last edited:
Zo is het nu voorwaarde om het stuur vast te hebben bij een auto-lane change. Dat was eerst niet zo.
Dat is eigenlijk wel jammer en ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal de reden daarachter, want de lane change is eigenlijk datgene dat altijd goed functioneerde. Met de auto pilot zelf heb ik al wel een paar snelle correcties uit moeten voeren. Wellicht dat bij de Tesla software developers de ervaring toch anders was.
 
Is aan het installeren. Morgen op de achterbank naar huis vanuit auxerre.

Staat hier vol met Teslas uit D en I

Een roadtripje ?
7387d0663f686232a8a19a4c79f4696d.jpg
 
Net een uurtje gaan rijden met v7. Magische ervaring. Ongeveer 80 km gereden en eigenlijk smaakt het naar nog meer rijden dan voorheen. Gewoon even 150 km rijden ergens naartoe via de autosnelweg is peanuts met deze lane keeping feature. TACC was al goed, nu is het helemaal te gek. Wel gebruiken met verstand en dus enkel op wegen waar de belijning uitstekend zichtbaar is en er geen onverwachte opstakels zoals vernauwingen en andere snelheidsremmers opduiken. Grappig hoe je in het dashboard kan zien hoe "ver" het systeem de lijnen kan zien. Als je bvb bergop aan het rijden bent, is het duidelijk dat de afstand die hij ziet wat kleiner is dan bij een normaal vlak wegdek. De sensoren"wolk" is ook een verbetering maar helaas krijg je ook nu geen cijfer onder de 30 cm te zien. Lane change werkt een beetje eigenaardig omdat je je stuur moet vasthouden tijdens het manoeuvre maar dit is een kwestie van gewoonte. Ik begrijp dat dit een veiligheidsaspect is zodat je meteen kan "bijsturen" indien nodig.
 
Persoonlijk vond ik de eerdere versie dichter tegen autonoom rijden aanzitten dan de uitgerolde versie. Deze versie is wel verfijnder op een aantal punten maar vraagt meer aandacht van de bestuurder. Ik zou dus liever de voorgaande hebben maar die is niet meer.:redface:

Fred, dank je voor je verhaal. Ik blijf nog even zitten op de versie die ik nu heb! Ik kijk de kat nog even uit de boom.
 
Zo, jij bent er vroeg voor opgestaan Jan.
Stuur vasthouden bij lanr change heeft misschien te maken met verkrijging van goedkeuring in EU. Zou dat in US hetzelfde werken? Wie weet gaat dat er in de toekomst wel weer vanaf (in beta was dat niet).

Ik denk dat er nu een periode komt van zelf leren en dat, als de meeste situaties "gecovered", men de teugels wat zal laten vieren. Succes wie het heeft, gebruik het goed en vooral, geniet ervan. Een oude slogan van dit forum, " Gewoon omdat het kan"[emoji1]
 
Zondagochtend de melding software update. Dus even joggingpak aangedaan en "instal now" gedaan. Ca. 100 minuten gaat dit duren. Ik ben benieuwd of dit ook 7.0 is en hoe lang het werkelijk duurt, want ik moet zo op pad.

==update==
88 minuten installeren klaar (geen classic). Mijn dochter was er al mee weg en melde dat het er anders uitzag, mooier net de iPhone :biggrin:. Nu ben ik aan de beurt naar de sportschool duurt nu vast langer dan 10 minuten.

Vraag; die 8cm vanaf de stoeprand. Zou er rekening gehouden worden met bandenmaat? De 19 of 21" is de auto bekend. Nu winterbanden op originele 19". In de zomer op 20" met 10mm spacer achter. Ben benieuwd en ga nu echt rijden op deze zonnige zondag.
 
Last edited:
Gefeliciteerd allemaal met AP! Vannacht V7 geïnstalleerd op m'n classic. Ff geprobeerd. Met handjes van het stuur gaat hij nog gewoon ouderwets de vangrail in ;-). Behalve het andere uiterlijk is de meest in het oog springende verandering dat je nu op het dashboard kan zien welke lampen aan staan. Handig als je regeneratief wilt remmen zonder remlichten.