Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft versie 7.0 al?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hem sinds gisteravond ook en vind het wel een mooi design, maar moet inderdaad nu ook zoeken naar de range.
Ach ja, dat went ook wel weer.

Stiekem toch wel spijtig dat mijn Model S niet alle sensoren heeft (december 2013), maar daar staan het fiscale voordeel en de 10 maanden extra rijplezier tegenover.

Wat voor mij nu hoog op de prioriteitenlijst met toekomstige verbeteringen staat zijn met name algoritmeverbeteringen voor de routeplanning langs superchargers.
Vorige week op en neer geweest naar Ismaning (Beieren) en het is storend hoe lang hij blijft aandringen op een supercharger die ik echt niet nodig zal hebben volgens mijn eigen inschatting.
Op de terugweg had ik minder haast en heb ik alle aanwijzigingen keurig opgevolgd en alle voorgestelde superchargers aangedaan, ook die met 0 min. charging time.
Om aldaar (zonder op te laden) de melding te krijgen dat de reis kan worden vervolgd. Dat zuigt IMO.

Android ipv Debian zou ik ook niet erg vinden, maar first things first...
 
Ik denk niet dat Android echt efficiënt zal zijn voor gebruik in een Tesla. Maar op zich maakt dat weinig uit, want ze kunnen voor Debian (of Ubuntu) natuurlijk elke UI ontwikkelen die ze maar willen. In principe vergelijkbaar met een computer thuis, Debian met XFCE is totaal anders dan met KDE of Gnome.

Toch denk ik wel dat het ook onder de huidige Linux nog wel wat beter moet kunnen. Als ik kijk naar andere apparaten met de Tegra3 processor (dat is de processor voor het touchscreen dacht ik) dan lopen die vaak een stuk soepeler. Dit is vooral merkbaar bij het scrollen in webpagina's.
 
Wat mij persoonlijk blijft verbazen, is dat het maar niet lukt om enkele meest simpele en logische zaken niet boven de Kia-klasse uit te trekken.
Kaarten en navigatie bijvoorbeeld zijn nog steeds beschamend.

Eigenlijk ben ik het met je eens maar dan toch.

Nadat ik afgelopen donderdag keurig om een wegafsluiting ben geleid gebeurde dat gisteren weer. Op het scherm een stukje rood op de A3 tussen Neurenberg en Passau. Via de FM radio (die ik nooit meer gebruik sinds er DAB is) lukte het mij om de verkeersinfo te krijgen die mij meldde dat door een vrachtauto ongeluk de weg geheel afgesloten was.

De nav gaf al een volledig groene lijn, een beetje langs de rode. Bij nadering van de file had ik een duidelijk advies om daar van de Autobahn af te gaan, het was de laatste Ausfahrt en verderop was het rode deel, maar niemand deed dat. Iedereen reed gewoon recht op de blokkade af.

Ik volgde de voorgestelde route en was echt de enige. Wel door een paar dorpjes maar op diverse plaatsten konden we links van ons de stilstaande file zien. Twee keer over viaduct gekruist en onder ons de hopeloze dubbele rij stilstaand verkeer. Eindje verderop de, daar volstrekt lege, Autobahn weer opgegaan en onze weg vervolgd.

Als nu iedereen een zoveel betere nav heeft dan wij, waarom reed dan niemand deze alternatieve route?

Het is nagenoeg hetzelfde verhaal als van donderdag maar op dat onderdeel is hij, kennelijk, niet te verslaan.

Nu het gewone wegwijzen nog :)
 
....
Als nu iedereen een zoveel betere nav heeft dan wij, waarom reed dan niemand deze alternatieve route?
....
Nu het gewone wegwijzen nog :)

De verkeersinfo werkt inderdaad super, vooral door snel een alternatief te plannen, maar alleen de actualiteit van de kaarten (er ontbreken regelmatig wegen, kruispunten, rotondes ed die er al enkele jaren liggen) is nog niet goed genoeg.

Ook geeft ie volgens mij de meest economische route. Is me al een paar keer opgevallen dat ik een route krijg die bijvoorbeeld 5km omrijdt, 2 min langer duurt, maar waarschijnlijk een lager verbruik heeft dan de snelste route.
Het kunnen kiezen uit snelste, kortste, meest economische zou niet moeilijk moeten zijn lijkt me, dus Tesla: prioriteit hiervan svp verhogen!
 
Ik heb juist vaak dat de auto geen economische route kiest. Een route die 10% langer duurt, maar iets korter is en lagere snelheid heeft (bijv. 80 km/u ipv 120 km/u) en dus zuiniger is, wordt door de navigatie nooit gekozen. Terwijl daar wel mijn voorkeur ligt als ik geen haast heb.

Beste voorbeeld is het SeC in Duiven; ik kan dan volledig over de snelweg (1 uur 4 minuten, 107 km) of ik kan over de N18 (1 uur 5 minuten, 81,9 km), maar hij kiest altijd de snelweg. Dan rijd ik dus 25 km meer en ook nog eens op hogere snelheid, dus verbruik dan veel meer energie, terwijl ik maar 1 minuut eerder aan kom. Kan overigens zijn dat dit inmiddels wel is gefixt, want die route navigeer ik nooit meer als ik in die omgeving moet zijn.
 
Ik zou persoonlijk CarPlay nog niet zo belangrijk vinden, maar de navigatie moet echt een keer goed gaan werken. Dat je niet eens tussen een paar routes kunt kiezen (bijv. een economische en een tijdsefficiënte) en dat er zoveel kleine foutjes worden gemaakt, kan gewoon echt niet. Voor de echte roadtrips kun je momenteel het beste een TomTom meenemen (of navigatie op de smartphone), maar het voelt jammer dat dan het mooie grote touchscreen niet wordt gebruikt.

Vooral de nieuwe versie van Waze gaat er prachtig uitzien. Mag wat mij betreft zo de vervanger zijn van de slechte Navigon software.
 
Ik zou persoonlijk CarPlay nog niet zo belangrijk vinden, maar de navigatie moet echt een keer goed gaan werken. Dat je niet eens tussen een paar routes kunt kiezen (bijv. een economische en een tijdsefficiënte) en dat er zoveel kleine foutjes worden gemaakt, kan gewoon echt niet. Voor de echte roadtrips kun je momenteel het beste een TomTom meenemen (of navigatie op de smartphone), maar het voelt jammer dat dan het mooie grote touchscreen niet wordt gebruikt.

Helemaal mee eens. Navigatie blijft zwak, vandaar dar CarPlay zo handig zal zijn. Navigatie via je voorkeur nav op je smartphone via CarPlay op het grote scherm. Zou mooi zij in 50% en 100% zodat er nog iets (native) bij kan. Ook spotify eindelijk via touchscreen, want als native app verwacht ik niet meer. Applemusic dan toch eerder. Jammer van de bandbreedte op je smartphone maar met een beetje zakelijke bundel van 3Gb of meer geen issue meer toch?

- - - Updated - - -

Eigenlijk ben ik het met je eens maar dan toch.

Nadat ik afgelopen donderdag keurig om een wegafsluiting ben geleid gebeurde dat gisteren weer. Op het scherm een stukje rood op de A3 tussen Neurenberg en Passau. Via de FM radio (die ik nooit meer gebruik sinds er DAB is) lukte het mij om de verkeersinfo te krijgen die mij meldde dat door een vrachtauto ongeluk de weg geheel afgesloten was.

De nav gaf al een volledig groene lijn, een beetje langs de rode. Bij nadering van de file had ik een duidelijk advies om daar van de Autobahn af te gaan, het was de laatste Ausfahrt en verderop was het rode deel, maar niemand deed dat. Iedereen reed gewoon recht op de blokkade af.

Ik volgde de voorgestelde route en was echt de enige. Wel door een paar dorpjes maar op diverse plaatsten konden we links van ons de stilstaande file zien. Twee keer over viaduct gekruist en onder ons de hopeloze dubbele rij stilstaand verkeer. Eindje verderop de, daar volstrekt lege, Autobahn weer opgegaan en onze weg vervolgd.

Als nu iedereen een zoveel betere nav heeft dan wij, waarom reed dan niemand deze alternatieve route?

Het is nagenoeg hetzelfde verhaal als van donderdag maar op dat onderdeel is hij, kennelijk, niet te verslaan.

Nu het gewone wegwijzen nog :)

Hi Hans,

Heb ik afgelopen zomer bij Lyon gehad. Rare weg maar opeens zag ik dat ik aan de andere kant van de rivier reed terwijl de rest over km's stil stond. Nog leuker (voor mij dan) dat een andere Tesla van wie ik de plaats bij de vorige SC over nam, na mij aankwam bij Lyon. Hij was net zo verbaasd als ik maar had dus wel in de file gestaan en zei GEEN alternatief te hebben gekregen. Momentopname?

Vorige week door Brussel centrum was echt geen succes toen de ring helemaal rood was op,de kaart en volledig vast stond. De eenrichtingsverkeer data in Brussel centrum is keer op keer fout, waardoor je echt verdwaalt. Heb helaas TomTom op iPhone moeten starten om eruit te komen.
 
Helemaal mee eens. Navigatie blijft zwak, vandaar dar CarPlay zo handig zal zijn. Navigatie via je voorkeur nav op je smartphone via CarPlay op het grote scherm. Zou mooi zij in 50% en 100% zodat er nog iets (native) bij kan. Ook spotify eindelijk via touchscreen, want als native app verwacht ik niet meer. Applemusic dan toch eerder. Jammer van de bandbreedte op je smartphone maar met een beetje zakelijke bundel van 3Gb of meer geen issue meer toch?
Het zou dan wel handig zijn als ze ook Android ondersteunen. Maar inderdaad, als Spotify van mijn eigen bundel af zou gaan, zou ik dat geen probleem vinden. Met een betaald Spotify account kan ik de muziek die ik het meest luister ook nog offline opslaan, dat scheelt nog wat dataverkeer.

En voor Tesla lijkt me dit ook handiger, want heel veel mensen vragen om 'third party software' toe te laten, maar dat zou met CarPlay niet meer nodig zijn.
 
Vanmorgen V7 geïnstalleerd. Valt me op dat de navigatie op het dashboard in de nachtstand blijft staan en dat bij reverse de mirror tilt veel verder gaat. Ik kan bijna de klinkers naast de voordeur zien! Verder mis ik het gemiddelde verbruik over de totale kilometerstand. Helaas ook geen AP gekregen..... Status bar onder aan het scherm vind ik veel duidelijker nu.
 
Voor de P85D rijders. Ben nieuwsgierig, heeft iemand al de Max. Battery Power optie gebruikt?

Volgens onze Amerikaanse vrienden, die acceleratie-testen hebben gedaan met en zonder, is er geen verschil. Ik denk dat het veel te maken heeft met de buitentemperatuur. Zelf ben ik niet van plan de functie te gebruiken gezien warmte slecht is voor de levensduur van de batterijen. Hij wordt bij mij al warm genoeg als ik op zijn staart trap. :rolleyes:
 
heeft er iemand op zijn range gelet voor en na de update? Voor had ik nog 221 en na de update heb ik 22 Km gereden en nog 214 over.


Beetje OT wellicht maar daarom niet minder interessant (?):

Ik lees hier nog altijd veel berichten over het haalbare aantal kilometers op een volle accu.

Ik moet zeggen dat sinds (vele updates terug mogelijk geworden) de optie er is om je resterende accucapaciteit in percentage te tonen, ik dat altijd en alleen nog maar gebruik. Ik heb inmiddels een aardig gevoel gekregen (en daar waar niet dan helpt de tripplanner) om in te schatten of ik nog met >0% thuis kom. Dat is voor mij genoeg info.

Hoeveel KM's dat betreft boeit me eigenlijk niet meer zo. Ben ik daarin een van de weinigen?
 
Dat weet ik niet omdat forumleden meer dan gemiddeld hiermee bezig zijn. Je hebt gelijk dat percentage bij thuiskomst, mits > 0, uiteindelijk het enige is dat telt. Maar daarnaast is het ook weer interessant om te weten hoe groot het bereik kan zijn. Maar ook daar is veel op af te dingen. Want de verschillen door degradatie van de batterij (zo wordt dat meestal genoemd) zijn minimaal zodat dat voor het thuiskomen maar zelden iets uitmaakt terwijl daarnaast de verdichting van het SuC netwerk de vraag eigenlijk meer hypothetisch maakt.
 
Beetje OT wellicht maar daarom niet minder interessant (?):

Ik lees hier nog altijd veel berichten over het haalbare aantal kilometers op een volle accu.

Ik moet zeggen dat sinds (vele updates terug mogelijk geworden) de optie er is om je resterende accucapaciteit in percentage te tonen, ik dat altijd en alleen nog maar gebruik. Ik heb inmiddels een aardig gevoel gekregen (en daar waar niet dan helpt de tripplanner) om in te schatten of ik nog met >0% thuis kom. Dat is voor mij genoeg info.

Hoeveel KM's dat betreft boeit me eigenlijk niet meer zo. Ben ik daarin een van de weinigen?

Neen hoor, we zijn met velen. :)
 
Beetje OT wellicht maar daarom niet minder interessant (?):

Ik lees hier nog altijd veel berichten over het haalbare aantal kilometers op een volle accu.

Ik moet zeggen dat sinds (vele updates terug mogelijk geworden) de optie er is om je resterende accucapaciteit in percentage te tonen, ik dat altijd en alleen nog maar gebruik. Ik heb inmiddels een aardig gevoel gekregen (en daar waar niet dan helpt de tripplanner) om in te schatten of ik nog met >0% thuis kom. Dat is voor mij genoeg info.

Hoeveel KM's dat betreft boeit me eigenlijk niet meer zo. Ben ik daarin een van de weinigen?

Nee. Sinds de introductie van de percentages staat hij bij mij daarop. Sinds mijn verbruik allerminst gemiddeld te noemen is, heb ik niets aan de vermelde actieradius ;).
 
Sinds 7.0 en sinds het niet meer hebben van range anxiety heb ik mijn dashboard display "lean" gemaakt, dwz alleen de "blank" opties gekozen. Energieverbruik hoef ik niet meer te zien, welk radiostation er speelt hoor ik wel, en het aantal gereden kilometers kan ik wel eens per maand checken. Etcetera etcetera.
Bevalt eigenlijk heel goed, en relevante info blijkt toch spontaan getoond te worden. Bijvoorbeeld de beperkte regen als je koud wegrijdt. Voel me inderdaad een (auto) pilot die net als in een dreamliner krijgt te zien wat ie moet zien. Op de 17" display vaak alleen teslapage.com op staan, in driver mode. Ook lean & clean en heb je ook nog een klokje op een handige plek.
Gebruik Autopilot trouwens zo veel en lang de afgelopen paar dagen dat ik er aan moet wennen als ie uit staat.