Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft versie 7.0 al?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou hem in Duitsland nog maar niet gebruiken ;-)
Want?

Ik zie vooral veel filmpjes waar mensen autopilot gebruiken in omgevingen waarvoor deze niet bedoelt is. Maar ook bij inhalen (vooral in Duitsland) ben en blijf je zelf verantwoordelijk. Dat geeft Tesla zeer duidelijk aan. Veel mensen verwarren wat mij betreft auto pilot (als verlengde van cruise control) en autonoom rijden.

Overigens in de filmpjes waar het bijna fout gaat en wordt gesuggereerd auto pilot almost killed me, zijn filmpjes waarbij de gebruiker m.I. ook meer bezig is met het maken van t filmpje dan gebruik zoals bedoelt.
 
Even lekkere zwart/wit stelling: De autopilot is (bij goede belijning) veiliger dan een gewone bestuurder.

Met de huidige software houd ie perfect een veilige afstand, de baan vast, ziet de maximum snelheid beter dan de gemiddelde automobilist en wisselt alleen van baan als ie zeker weet dat het kan.
Denk dus dat als iedereen autopilot in de auto heeft er een stuk minder ongelukken zijn.

Zo hap maar...

Wat mij betreft is dit waar. Je vergeet overigens de reactietijd van de auto tov de mens. Als je voorganger sterk remt, heeft de mens grofweg een seconde nodig om te reageren. Let wel, dan pas gaat het been naar het rempedaal. Een auto met sensoren reageert in milliseconden. Dus bij dezelfde afstand is de autopilot (of alleen TACC) al veel veiliger.

misbruik van dit soort systemen zal zeker voorkomen en maakt het niet veiliger. Ik zag net een autopilot filmpje van iemand die tijdens het rijden een hamburger zat te eten. Daar is het natuurlijk niet voor bedoeld.
 
En dan zijn er nog de gekken die het al hebben gepresteerd op rustig op de achterbank te gaan zitten tijdens het rijden.

De TACC gaat uit als je gordel los is of als je van je stoel weg bent (even mijn portemonnee uit mijn broekzak halen, duurde een paar seconden en hij ging uit). Dus dit is bij de Tesla niet zo'n probleem.

Hoewel, als je ziet hoeveel moeite mensen soms nemen om veiligheidsmaatregelen te omzeilen (nep-gordel eindstukken om het piepen te stoppen, blijes cola aan het stuur van een Mercedes om handen te simuleren), kun je je afvragen of het niet beter is dat dit soort mensen zich vrijwillig nomineren voor de Darwin Award... (voor de niet-ingewijden: de Darwin award is een prijs die posthuum wordt toegekend aan een ieder die er voor gezorgd heeft dat de mensheid gemiddeld een stuk slimmer wordt, door zichzelf voortijdig uit de genenpool te verwijderen: http://www.darwinawards.com/)
 
Pim,

Ik denk dat tegen de tijd dat jouw Dual Drive geleverd wordt het er al wel op zal zitten:biggrin:
image.jpeg
 
Als ik de filmpjes bekijk die er nu in anderhalve dag van zijn verschenen zie ik nog niet dat het er veiliger op wordt; het systeem heeft problemen met invoeg- en uitvoegstroken, ik zie mensen diverse keren als een gek moeten ingrijpen... Op de US forums staan al wat posts met als titel "Autopilot tried to kill me".
En dan zijn er nog de gekken die het al hebben gepresteerd op rustig op de achterbank te gaan zitten tijdens het rijden.

"wisselt alleen van baan als ie zeker weet dat het kan"....als de sensoren geen auto binnen 4 of 5 meter afstand van je ziet inderdaad, maar als er een gek met hoge snelheid van grotere afstand aan komt racen ?

Het filmpje 'Autopilot tried to kill me' is ronduit misleidend. De bestuurder heeft de autopilot helemaal niet geactiveerd. Je kunt op een gegeven moment zelfs helemaal geen blauwe lijnen zien ter aanduiding dat de auto op autopilot rijdt. De man heeft gewoon het stuur losgelaten en dan is het niet gek dat de auto op de rijstrook van de tegenligger komt.
 
Het filmpje 'Autopilot tried to kill me' is ronduit misleidend. De bestuurder heeft de autopilot helemaal niet geactiveerd. Je kunt op een gegeven moment zelfs helemaal geen blauwe lijnen zien ter aanduiding dat de auto op autopilot rijdt. De man heeft gewoon het stuur losgelaten en dan is het niet gek dat de auto op de rijstrook van de tegenligger komt.
Ik vermoed dat dat door de camera opstelling komt. Je ziet namelijk wel degelijk in het scherm bovenaan 2 blauwe tekens, 1 voor TACC en een voor Autopilot. Op het moment dat de auto de foute actie doet, en de gebruiker moet ingrijpen, zie je de rechtse ook uitschakelen.
 
...........

"wisselt alleen van baan als ie zeker weet dat het kan"....als de sensoren geen auto binnen 4 of 5 meter afstand van je ziet inderdaad, maar als er een gek met hoge snelheid van grotere afstand aan komt racen ?



Het is Auto Pilot en geen Autonomous Driving.
Dit betekent dat je voordat je de Auto Pilot het commando geeft van baan te wisselen, eerst ZELF in de spiegel kijkt om te beoordelen of het veilig is.
Die beslissing kan en mag Auto Pilot niet voor jou nemen.
De sensoren zijn er voor om in het geval jij wel in de spiegel kijkt maar desondanks een auto/gevaar niet opmerkt, je mogelijk te behoeden voor een ongeluk.