Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie heeft versie 7.0 al?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vermoed dat dat door de camera opstelling komt. Je ziet namelijk wel degelijk in het scherm bovenaan 2 blauwe tekens, 1 voor TACC en een voor Autopilot. Op het moment dat de auto de foute actie doet, en de gebruiker moet ingrijpen, zie je de rechtse ook uitschakelen.

Dat klopt, maar ik zie niet de blauwe lijnen links en rechts naast de rijbaan. En juist dat is de aanduiding dat de Autopilot de wegbelijning herkent en er gebruik van maakt.
 
Waardeloos statement! Auto besteld in April met de uitspraak dat AP "binnenkort" beschikbaar komt... Vervolgens wordt er geroepen dat de roll-out in Oktober plaats gaat vinden en dan nu zo'n halfbakken excuus tweet. Zie me al aankomen op het werk; "hopelijk komt alles goed"...

Nou nou, mag ook iets minder.
Vooralsnog rijden we iedere dag ook zonder AP in een heerlijke auto.
Kan ook best zijn dat ze bij Tesla een beetje geschrokken zijn van een aantal malloten die AP video's op het internet zetten en ze daarom even wat ruimte inbouwen ?
Eerlijk gezegd valt het me nog mee dat de eerste AP crash met de hele discussie over wie nou verantwoordelijk is nog niet gemeld is.
Wat mij betreft hebben ze wel lef bij Tesla om dit grootschalig uit te rollen. Als ik Elon was had ik nu slapeloze nachten.
 
Dat klopt, maar ik zie niet de blauwe lijnen links en rechts naast de rijbaan. En juist dat is de aanduiding dat de Autopilot de wegbelijning herkent en er gebruik van maakt.
Heb je inderdaad een punt. Maar vind het lastig om het echt te beoordelen. Sowieso zit het stuur veelvuldig in de weg om dat goed te kunnen zien en lijkt er redelijk wat spiegeling te zijn, in de fractie van een seconde waar je wel wat ziet, lijken de lijnen inderdaad afwezig te zijn. Ik weet echter nog onvoldoende over de gebruikersinterface rondom AP. Zijn beide blauwe iconen ook aanwezig indien de auto heeft aangegeven dat je over moet op manuele besturing of zijn deze altijd aanwezig als je 2x de cruise control "aan" hebt gezet.
 
Maakt me allemaal niet uit wat welke gek doet met technologie die als ondersteuning bedoeld is. Alles kun je laten falen.
Ik wil die update graag hebben. Als t om wetgeving enz gaat is Europa met al zijn regels lastig, de A8 die ik deze zomer had kon ook zelf sturen, dus... Komop met die Roll-out [emoji3][emoji16]
 
Ik vermoed dat dat door de camera opstelling komt. Je ziet namelijk wel degelijk in het scherm bovenaan 2 blauwe tekens, 1 voor TACC en een voor Autopilot. Op het moment dat de auto de foute actie doet, en de gebruiker moet ingrijpen, zie je de rechtse ook uitschakelen.

Je hoort ook de waarschuwingssignalen op het moment dat de Auto Pilot disengaged.
Doordat hij in een bocht op een enigszins hellende weg rijdt trekt de auto meteen naar links.
Daardoor moet hij als een gek ingrijpen anders dan was hij frontaal tegen die tegenligger aangereden.
Ik vind het compleet onacceptabel dat TM dit system released met de mogelijkheid het te gebruiken op plekken waarvoor het niet goed genoeg is; provinciale wegen e.d. Simpelweg de opmerking erbij dat je het daarvoor niet bedoeld is is m.i. onvoldoende: zeg mensen dat ze iets niet mogen doen en je weet zeker dat ze het wel gaan doen. Remember: anything that can go wrong will go wrong.
En ja, we hebben dit eerder meegemaakt: de eerste cruise control systemen (zonder radar) waren ook idioot slecht. En daar hebben we ook diverse ongelukken door gehad (ik herinner me o.a. iets met een vrachtwagen die op de E19 richting Antwerpen achterop een stilstaande file inreed). Maar als het goed is zouden we daar van moeten hebben geleerd, we hebben niets voor niets het verkeer zoveel veiliger gemaakt, het aantal verskeersdoden zo veel weten terug te dringen. Elke nieuw veligheidssysteem of assistance system dat we introduceren zou de veiligheid moeten vergroten, zonder dat het nieuwe risico's introduceert die misschien wel groter zijn dan het system oplost.
Ik zie dit onbetrouwbare AP dat nog niet doen.

En sinds wanneer is het normaal dat je 'beta' software gewoon in produktie released ?
Ik zie wel meer (met name Amerikaanse?) bedrijven die dat tegenwoordig doen, waarschijnlijk onder druk van de snelle ontwikkelingen en de wens als eerste ermee te komen. Beta software is in een stadium dat het nog getest moet worden. Dat stel je beschikbaar aan een selectieve groep testers, die het in een gecontroleerde omgeving en met duidelijke testprocedures gaan uittesten en waarvan je de feedback verwerkt voordat je de public release naar iedereen uitrolt.

- - - Updated - - -

Heb je inderdaad een punt. Maar vind het lastig om het echt te beoordelen. Sowieso zit het stuur veelvuldig in de weg om dat goed te kunnen zien en lijkt er redelijk wat spiegeling te zijn, in de fractie van een seconde waar je wel wat ziet, lijken de lijnen inderdaad afwezig te zijn. Ik weet echter nog onvoldoende over de gebruikersinterface rondom AP. Zijn beide blauwe iconen ook aanwezig indien de auto heeft aangegeven dat je over moet op manuele besturing of zijn deze altijd aanwezig als je 2x de cruise control "aan" hebt gezet.

Er is ook een versie die 25% vertraagd wordt afgespeelt, hierin hoor je eerst de alarmsignalen en daarna drift de auto naar links.
https://www.youtube.com/watch?v=nbJwvBWtxFU
 
Last edited:
De autopilot is ingeschakeld en is actief (het blauwe stuur) alleen de bestuurder is zelf de snelheid aan het regelen (24 ingesteld en hij gaat 37)

Op het moment dat de autopilot uit gaat staat het stuur nog recht. De autopilot stuurt dus niet naar de auto maar dat gebeurt (zoals Robert al aangeeft) doordat de weg.

Overigens zal in de meeste gevallen de autopilot ook een melding geven dat je je handen aan het stuur moet houden zodra hij onzekere situaties nadert en daarna uitschakelen. Het filmpje is te kort en het stuur zit in de weg om deze melding te kunnen zien of horen.
 
Heb je inderdaad een punt. Maar vind het lastig om het echt te beoordelen. Sowieso zit het stuur veelvuldig in de weg om dat goed te kunnen zien en lijkt er redelijk wat spiegeling te zijn, in de fractie van een seconde waar je wel wat ziet, lijken de lijnen inderdaad afwezig te zijn. Ik weet echter nog onvoldoende over de gebruikersinterface rondom AP. Zijn beide blauwe iconen ook aanwezig indien de auto heeft aangegeven dat je over moet op manuele besturing of zijn deze altijd aanwezig als je 2x de cruise control "aan" hebt gezet.

Wat ik in de nu circulerende filmpjes zie is dat als één van de blauwe lijnen in het display ontbreekt de intermitterende rode waarschuwing optreedt dat je de auto met de hand moet besturen. Of dan ook beide of één van beide blauwe iconen uit gaan, heb ik nog niet gezien.
 
Er is ook een versie die 25% vertraagd wordt afgespeelt, hierin hoor je eerst de alarmsignalen en daarna drift de auto naar links.
https://www.youtube.com/watch?v=nbJwvBWtxFU


Kijk eens goed naar het begin van dit filmpje.

Deze bestuurder heeft zijn linkerhand (niet zichtbaar) linksonder bij stuur en hendel voor de AP.
In zijn rechterhand heeft hij zijn mobiel.
Dit is op zich al vragen om problemen.

Op 0:02 zie je een atypische stuurbeweging naar links. De auto rijdt vervolgens op 0:03 over de dubbele gele middenlijn.

Er zijn nu 2 mogelijkheden:
A. de AP stuurt foutief naar links, de bestuurder had dan onmiddellijk AP moeten uitschakelen.
B. bestuurder stuurt hier zelf naar links om de AP te testen.

Hoe dan ook, dit is iemand die graag het gevaar op zoekt. Prima, maar dan moet je niet een video plaatsen met titel ' almost killed by Tesla'.
Ik hoop dat Tesla deze gast getraceerd heeft en hem direct gedegradeerd heeft naar 6.2
 
Al dat drama over AP, vertrouw je het niet, gebruik het dan gewoon niet. Het is al tot den treure herhaald op het forum, het is een rijHULP geen automatische piloot (laat je niet gek maken door de naam).
Ik ben zelf een fanatiek lezer van TMC, en de laatste dagen zeker om te weten te komen of de uitrol van AP in Europa al begonnen is (ik rij verschillende uren file per week dus ik kan niet wachten tot het er is) maar al het gejank komt me stilaan de oren uit.
Zo dat moest me even van het hart. Nu ga ik verder in stilte wachten op de update.
 
Screenshot_2015-10-19-16-09-28.png
 
Al dat drama over AP, vertrouw je het niet, gebruik het dan gewoon niet. Het is al tot den treure herhaald op het forum, het is een rijHULP geen automatische piloot (laat je niet gek maken door de naam).
Ik ben zelf een fanatiek lezer van TMC, en de laatste dagen zeker om te weten te komen of de uitrol van AP in Europa al begonnen is (ik rij verschillende uren file per week dus ik kan niet wachten tot het er is) maar al het gejank komt me stilaan de oren uit.
Zo dat moest me even van het hart. Nu ga ik verder in stilte wachten op de update.

Ik vind de commentaren over de Autopilot gemiddeld geen gejank. Je mag die draadjes ook overslaan of het forum in zijn geheel ontwennen, komt het ook je oren niet uit. Die Autopilot software, zo noemt Tesla het zelf, komt vanzelf, forum of geen forum.
 
Wel fijn dat ze nu pas gaan kijken als het voldoet hadden ze daar niet eerder mee kunnen beginnen?

Die gedachte schoot ook direct door mijn hoofd. Zou inderdaad wel heel erg slecht zijn - bijna onvoorstelbaar. Misschien dat op eerdere momenten overleg is geweest en dat men nu het eindproduct laat zien, c.q. de daadwerkelijke werking in de praktijk van deze versie van V7.0 gaat bespreken. Verder begrijp ik niet dat andere merken die lane-keeping aanbieden niet door dit proces gegaan zijn (en als dat wel zo is, - kan je daar dan niet bij aanhaken?). Tot slot, als we dit in elke land in Europa afzonderlijk moeten gaan doen voordat we het kunnen gebruiken hebben wij nog wel even 6.2. Geduld, geduld, wachten, wachten.....
 
Al dat drama over AP, vertrouw je het niet, gebruik het dan gewoon niet. Het is al tot den treure herhaald op het forum, het is een rijHULP geen automatische piloot (laat je niet gek maken door de naam).
Ik ben zelf een fanatiek lezer van TMC, en de laatste dagen zeker om te weten te komen of de uitrol van AP in Europa al begonnen is (ik rij verschillende uren file per week dus ik kan niet wachten tot het er is) maar al het gejank komt me stilaan de oren uit.
Zo dat moest me even van het hart. Nu ga ik verder in stilte wachten op de update.
Sla het dan lekker over! ik (en velen met mij) vind het wel interessant om te lezen.
 
Net mijn eerste service afspraak gemaakt voor 20.000 km in een fantastisch half jaar. Wordt begin december. "Als je 7.0 dan nog niet hebt zetten we het er wel op."
Deze week is RDW nog bezig met een soort van "goedkeuring". Vast nog even hun rol pakken en belangrijk doen. Maar Kamp en Melanie gaan niet dwarsliggen. Daar is Tesla te waardevol voor voor Nederland. Komt dus goed.
 
Sla het dan lekker over! ik (en velen met mij) vind het wel interessant om te lezen.

Had me een beetje kort uitgedrukt vermoed ik, het ging me er vooral over dat er al tientallen threads zijn over de gevaren van AP (vooral op de Amerikaanse kant) en dat dit nu in deze thread, die volgens mij over de beschikbaarheid zou moeten gaan in B/NL gezien de titel, nog eens tot den treure wordt herhaald. Mijn excuses trouwens.

Over de beschikbaarheid dan maar, ben benieuwd of we de exacte motivatie achter de vertraging te horen gaan krijgen, en vraag me ook af of er inderdaad Europees een beslissing moet komen (kennelijk in het verdrag van Wenen) of dit door elke lidstaat apart moet/kan worden beslist.

Volgens dit artikel http://www.deconinck-opleidingen.be...elt-binnenkort-eerste-300-zelfrijdende-auto-s gaat het in België enkel over een interpretatie van de bestaande wetgeving.

Als je in de Firmware Tracker (http://ev-fw.com/track-reports.php) gaat kijken lijkt de uitrol trouwens volledig stil te liggen (of iedereen die de tracker gebruikt heeft hem ingevuld)