Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie is er al wezen snowdriften vandaag?

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag idd de eerste keer in de sneeuw met de Tesla RWD met winterbanden. Wat een plezier. En toch ook wat een tractie.Heel anders dan de enige andere achterwielaandrijver die ik ooit had, een mercedes SLK. Dat was net een pendelklok en als je die niet meer stil kreeg, ging je inderdaad snel tegen de stoeprand.
Alle Audi quattros die ik gehad heb, waren eigenlijk oersaai in de sneeuw. En de Audi voorwielaandrijvers die ik had, deden het echt minder dan deze Tesla.
Hier in het oosten ligt een redelijk pak sneeuw en geen enkel probleem tot nu toe, ook niet bij een hellinkje van een brug, wel af en toe de ESP ledjes aan, maar geen enkel probleem. Een dual motor heb ik nog niet gemist.
 
Ik rijd vandaag nog niet op mijn winterbanden (om redenen waarvoor ik wel een excuus kan verzinnen vooraleer ik gelyncht word wegens maatschappelijk onverantwoord gedrag). Maar ik kan wél zeggen, na wat opzettelijke testen vandaag (hard in de remmen gaan, of nog met linkerwielen op besneeuwd wegdek rijden en met rechterwielen op niet-besneeuwd wegdek) dat géén winterbanden aandoen écht wel maatschappelijk onverantwoord gedrag is: vierwielaandrijving is leuk om een helling op te geraken, maar het helpt 0% bij al de rest, en inzonderheid remmen, of tegelijk sturen en remmen! Was daar echt van verbaasd. Zelfs bij regeneratief remmen slipten de banden af en toe, en bergaf hard doorremmen met ABS had zowat hetzelfde effect als portier opendoen en proberen met je voet mee te remmen... Het was leerrijk :). Winterbanden zijn toch écht een goede uitvinding!
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Net even een graancirkeltje gemaakt in Breukelen. Keuze uit 28 vrije stalls, laden met 118 kW. Niemand op de weg. Het is genieten met die sneeuw.
 

Attachments

  • AD874777-8F21-4993-A415-78BAB31F3E41.jpeg
    AD874777-8F21-4993-A415-78BAB31F3E41.jpeg
    386.5 KB · Views: 45
Ik rijd vandaag nog niet op mijn winterbanden (om redenen waarvoor ik wel een excuus kan verzinnen vooraleer ik gelyncht word wegens maatschappelijk onverantwoord gedrag). Maar ik kan wél zeggen, na wat opzettelijke testen vandaag (hard in de remmen gaan, of nog met linkerwielen op besneeuwd wegdek rijden en met rechterwielen op niet-besneeuwd wegdek) dat géén winterbanden aandoen écht wel maatschappelijk onverantwoord gedrag is: vierwielaandrijving is leuk om een helling op te geraken, maar het helpt 0% bij al de rest, en inzonderheid remmen, of tegelijk sturen en remmen! Was daar echt van verbaasd. Zelfs bij regeneratief remmen slipten de banden af en toe, en bergaf hard doorremmen met ABS had zowat hetzelfde effect als portier opendoen en proberen met je voet mee te remmen... Het was leerrijk :). Winterbanden zijn toch écht een goede uitvinding!
Ik rij ook nog op mijn normale banden en kom ook uit het oosten van het land. Met Peugeot 108 van mijn vrouw op all-season bandjes geen centje pijn, maar mijn S 85D glijdt hier in de straat alle kanten op. Als ik naar de rem kijk dan grijpt de ABS/ESP al in. De laatste 12 jaar heb ik winterbanden gehad, maar ik dacht met AWD en het gewicht van de Tesla ik de NL winter wel door zou komen (ga niet met de Tesla op wintersport). Mijn voorzichtige conclusie is dat het gewicht juist een nadeel is, want met remmen blijf je helemaal nergens. Vroeger had ik ook nooit winterbanden, maar ik kan me niet herinneren zo snel te zijn gaan glijden met dit beetje sneeuw. Snel op zoek dus naar winterbanden...
 
Met Peugeot 108 van mijn vrouw op all-season bandjes geen centje pijn, maar mijn S 85D glijdt hier in de straat alle kanten op (...) ik dacht met AWD en het gewicht van de Tesla ik de NL winter wel door zou komen

In mijn woonplaats in het oosten des lands kwamen trolleybussen niet de heuvel op. Massa is niets zonder grip. Een Tesla op zomerbanden rijdt voor geen meter in de sneeuw, ook niet met AWD.

Een Tesla met winterbanden en AWD rijdt uitstekend in de sneeuw. Zo goed, dat je bijna zou willen dat het ding alleen RWD was, zodat je af en toe lekker kon driften...
 
Het journaal zat er net vol mee... ik heb in 40 jaar nog nooit ergens last van gehad.
Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat de Tesla op zomerbanden, de afgelopen drie dagen wel heel tricky was op besneeuwde wegen. Nu heb ik de laatste 12 jaar winterbanden gehad, maar ik kan me niet herinneren dat ik voor die tijd zo weinig grip had op de sneeuw. Het was overigens sowieso raak bij ons in de straat. We hebben 30 auto's in de straat en 3 daarvan hebben hier in de straat wat geraakt. :( Het was blijkbaar erg verradelijk...

Je moet ook niet het hele bedrag van de winterbanden als investering zien. Als je op winterbanden rijdt, dan slijten je zomerbanden niet en ik doe met elke auto toch zeker wel een setje zomer en winter. Wisselen op de velg kost natuurlijk wel geld en aparte velgen ook. Maar het geeft ook wel extra zekerheid en vertrouwen en als je met dit soort omstandigheden in Duitsland moet rijden dan scheelt het veel gezeur als er wat mocht gebeuren...