Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie kan er iets aanvangen met dit idee?

This site may earn commission on affiliate links.

Xfrank

Well-Known Member
Jun 16, 2012
11,323
15,570
Waasmunster, Belgium
Ergens vorig najaar, en naar aanleiding van de “80 e days” (die nu aan de gang zijn ),en de verschillende trips die tesla al georganiseerd heeft. Zoals de “ One Billion miles” tour en “Amsterdam- Londen”, zat ik met een probleem.

Al deze organisaties zijn enkel voor de happy few weggelegd: het is heel duur en/ of er kunnen maar een beperkt aantal deelnemen en al de rest blijft teleurgesteld achter.

Daarom zocht ik iets spectaculairs , wat nog nooit eerder gedaan is, wat een enorme reclame voor tesla zou betekenen en waar eigenlijk iedere tesla eigenaar aan kan deelnemen.

Tijdens het poetsen van de tesla kwam ik op (naar mijn mening) een schitterend idee. Ik heb dit idee kort daarna op tafel gelegd bij een aantal tesla vrienden (mede forum leden). Hieruit is een werkgroep ontstaan en hebben we verschillende avonden samen gezeten om het idee verder uit te werken tot vrijwel elk detail en mogelijk scenario is besproken.

In Februari zijn we uiteindelijk via een paar tussenstappen uitgenodigd om in Amsterdam ons idee toe te lichten. Hier waren ze eerst vrij opgetogen maar daarna is het uiteindelijk stil gevallen.

Struikelblok is waarschijnlijk het feit dat we een Tesla nodig hebben. Maar hier is eigenlijk niet verder over gecommuniceerd.

Misschien zaten we hiervoor bij de verkeerde mensen of hebben we het op een verkeerde manier aangebracht. Of moeten we hiermee wel rechtstreeks naar Elon M.?

Maar ik zou het zonde vinden dat er niks mee gedaan wordt. Mij lijkt het ook het moment om nog eens met een stunt naar buiten te komen na de negatieve pers van de laatste weken.

Voor ons zit het idee vast en ik heb daarom aan onze werkgroep gevraagd of ik het op het forum mag plaatsen. Misschien komt er een andere invalshoek of gaan er andere deuren open.

Het idee is vrij simpel:

Een estafette waarbij één Tesla (Model S of X) in 80 dagen 100.000 km laten rijden door Europa en dit enkel door Tesla eigenaars.

Ik ga hier niet alle details beschrijven , maar een paar puntjes op een rij zetten.

Vanuit tesla zou er een schrijven moeten komen met de vraag wie er wil deelnemen, welke periodes, en voorkeur van dag of nacht en binnen welke straal rond uw woonplaats.

Er zijn totaal een 400 tal drivers nodig. Met minder kan men zeker van start gaan en het aantal opbouwen en liefhebbers kunnen meerdere keren rijden.

De tesla rijd van SuC naar SuC, daar wordt hij overgedragen aan de volgende driver. De driver komt ter plaatse met zijn eigen tesla en een vriend die met deze wagen zal volgen naar de volgende overdracht.

Na de overdracht rijden ze met de eigen tesla weer naar huis.

Aan iedere SuC is één uur tijd om te laden en voor de overdracht. Dit is een ruime marge waardoor telkens de tijd een reset krijgt en uitloop minimaal wordt. Het vertrekuur moet zo stipt mogelijk worden nageleefd.

In de planning kan een servicebeurt /bandenwissel en wasbeurt ingepland worden.

De Tesla zou diverse evenementen kunnen aandoen doorheen Europa en eventueel prominenten meenemen op een ritje. Uiteraard is de tesla online te volgen waardoor er tesla sympathisanten met eigen auto stukken kunnen meerijden.

Er zouden hier ook een aantal wereldrecords verbroken of gevestigd worden.
Langste afstand op bepaalde tijd
Langste EV rit
Langste AP afstand
18 hoofdsteden in 7 dagen...enz

Hierdoor zou Tesla een en ander aan de buitenwereld duidelijk kunnen maken:
Lange afstand met EV mogelijk,
SuC laden doorheen Europa
Duurzaamheid,
De tesla community ... enz

Hoe komen we aan 80dagen voor 100.000km en 400 bestuurders?
100.000km met gemiddelde trajecten van 250 km is 400 wissels.
100.000km aan gemiddelde snelheid van 80km/uur is 1250 uur +400 uur voor laden en wissel = 1650uur.
1650 uur/24= 68,75 dagen.

Als we voor 80 dagen gaan hebben we een marge van 11 dagen. Dit is dan 2.5 keer de wereld rond in 80 dagen terwijl ze bij de 80e days eigenlijk maar een dikke 20.000 km effectief rijden.


De werkgroep,
FP, DS, FVO, HH, FC, HD, CA, HR, RS, SS
 
plan klink spectaculair. organisatie en de deelnemers op tijd afspraak nakomen lijkt heel erg goed haalbaar.

hoe serieus is het plan en waar kan een entusiasteling zich melden?
De aanzet zou vanuit tesla moeten gebeuren.
Zij zouden een mailing moeten doen naar hun klanten in gans Europa. met de vraag naar interesse voor deelname. Aan de hand van deze respons kan de route uitgestippeld worden die later kan uitbreiden.
Wij zouden een helpende rol spelen om de logistiek en planning te ondersteunen.
 
Leuk idee.
Organisatorisch (planning wie rijdt wanneer welke route) lijkt me juist erg uitdagend.

Je rekent met 400 rijders, maar je hebt al snel meerdere potentiele rijders per leg (engelse leg, niet wat kippen doen) nodig. Los van last minute verhinderde chaufeurs, zal de planning ongetwijfeld schuiven in de tijd, waardoor een potentiele rijder mogelijk niet meer in staat is om de ingeplande leg te rijden.

Je ontkomt er niet aan om de route op voorhand vast te leggen en per leg meerdere kandidaten inplannen.
 
Leuk idee.
Organisatorisch (planning wie rijdt wanneer welke route) lijkt me juist erg uitdagend.

Je rekent met 400 rijders, maar je hebt al snel meerdere potentiele rijders per leg (engelse leg, niet wat kippen doen) nodig. Los van last minute verhinderde chaufeurs, zal de planning ongetwijfeld schuiven in de tijd, waardoor een potentiele rijder mogelijk niet meer in staat is om de ingeplande leg te rijden.

Je ontkomt er niet aan om de route op voorhand vast te leggen en per leg meerdere kandidaten inplannen.

de contactgegevens van de volgende rijder kunnen eventueel op het scherm verschijnen. Tevens moet iedereen zich engageren om de auto een halte verder te brengen indien de volgende rijder niet op tijd komt opdagen. De nieuwe rijder(s) zou al aanwezig moeten zijn aan de SuC als de tesla arriveert.
Als er op bepaalde trajecten en tijden veel kandidaten ter beschikking zijn, kunnen in één traject 3 a 4 rijders zijn die in het traject van beurt wisselen. de 3/4 teslas volgen dan mee naar de volgende wissel.
 
Erg ambitieus plan. Met 400 rijders denk ik dat je heel veel extra veiligheden moet inbouwen om niet ergens te stranden als er iemand niet komt opdagen (waardoor het volledige programma op z'n kop gaat).

Hoe zit het met verzekering? Je gewone verzekering zal dit niet dekken verwacht ik.
 
top idee! Al gaat het behoorlijk in de papieren lopen: We hebben wel een professionele organisatie nodig met logistiek, PR en technische ondersteuning, zowel in een paar maanden voorbereiding als tijdens de rit. Na afloop heb je dan ook nog een Tesla van >3 maanden met 100K op de teller, de kosten van 4 servicebeurten, banden etc. Dit moet zwaar gesponsord worden maar het lijkt me prachtig om te organiseren (sabbatical anyone?)
 
Een idee is om het met mijn Tesla te doen, die heeft nu al 242.000km op de teller... maar is niet echt een belangrijk deel van de oplossing, want ik ben die 80 dagen ook gewoon een auto nodig en liever geen ICE...
mooie aanbieding, maar lijkt me minder interessant voor tesla zelf. Naar mijn gevoel moet het een top auto zijn( Klaas, ik wil hiermee niet zeggen dat jij geen top auto zou hebben;)) en misschien moet het zelfs een X zijn.
Uiteindelijk gaat het hier ook om, dat tesla op dat moment honderden langdurige testritten geeft aan mensen die zich zo'n wagen kunnen veroorloven, wat heel wat verkoop potentieel kan teweegbrengen zonder eigen personeel in te schakelen.
Past ook perfect in het nieuwe master plan om op termijn de tesla's te gaan delen.
 
Zeker erg leuk. Tesla zou dit heel mooi kunnen oppakken door een top Model X in te zetten die het komende jaar nog altijd en overal voor gedraaide nekken zal zorgen. Ik wil graag meedenken/meedoen.

Is het een idee om contact te leggen met Bjorn die veel ervaring heeft met, recentelijk ook via livestream, delen van video's?
 
top idee! Al gaat het behoorlijk in de papieren lopen: We hebben wel een professionele organisatie nodig met logistiek, PR en technische ondersteuning, zowel in een paar maanden voorbereiding als tijdens de rit. Na afloop heb je dan ook nog een Tesla van >3 maanden met 100K op de teller, de kosten van 4 servicebeurten, banden etc. Dit moet zwaar gesponsord worden maar het lijkt me prachtig om te organiseren (sabbatical anyone?)

logistiek is er reeds een team 24/7 ter beschikking.
Bandenwissel, klein onderhoud, en poetsbeurten kan allemaal gemakkelijk ingeplant worden wanneer de auto een SuC/SeC passeert. Tesla kan hier weer een troef uitspelen en zijn minimale onderhoud tonen aan de buitenwereld.
 
de contactgegevens van de volgende rijder kunnen eventueel op het scherm verschijnen. Tevens moet iedereen zich engageren om de auto een halte verder te brengen indien de volgende rijder niet op tijd komt opdagen. De nieuwe rijder(s) zou al aanwezig moeten zijn aan de SuC als de tesla arriveert.
Als er op bepaalde trajecten en tijden veel kandidaten ter beschikking zijn, kunnen in één traject 3 a 4 rijders zijn die in het traject van beurt wisselen. de 3/4 teslas volgen dan mee naar de volgende wissel.
Ik lees een aantal oplossingen die ook direct een aantal valkuilen met zich meebrengen.

Je hebt het over een planning met 400 activiteiten, waarbij elke activiteit zich op het kritische pad bevindt. Je zult meer redundantie moeten inbouwen dan alleen backup rijders per traject, indien je vast wil houden aan kaders als 80 dagen en 100.000 km.