Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie kent dit terugkomend probleem: "Rijden niet mogelijk, Voedingspanning te laag"

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allemaal,

Onze MS P85 van augustus 2014 met nog de 1e accu en nu 225.000 km heeft sinds dit jaar een heel vervelend, terugkomend probleem:
Op 6 januari met een rest-kilometer-bereik van 188 km (dus meer dan 50% vol) kreeg ik de auto niet uit de P, kon dus niet rijden. De auto stond gewoon voor het huis geparkeerd, NIET aan de laadpaal. De meldingen waren:
  • Auto heeft onderhoud nodig; Verlaat veilig de weg (BMS_f008_HW)
  • Rijden niet mogelijk, Voedingspanning te laag (DI_u014)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w018)
Eventueel nog een paar meldingen, maar de meeste fotos van toen intussen verwijderd. Uiteraard reset incl. rempedal geprobeerd, maar dat hielp niet.
Tesla haalde de auto op, en 3 dagen later en € 2.580,54 (ex BTW) armer kon ik de auto weer ophalen: op de factuur: General Diagnosis + Master Charger – RH – 2nd Generation (Remove & Replace) (ASY,Gen2 CHRGR,MDLS (1014963-00-L, € 2.305,79 prijs per eenheid)

Ik was toen verrast dat het NIET KUNNEN WEGRIJDEN (terwijl ik nog 188 km bereik had) iets te maken had met de Master Charger ?!?!, maar ja, ik ben geen specialist hierin, en heb de factuur uiteraard betaald. Had eigenlijk verwacht / gehoopt dat de accu vervangen zou worden (wordt nog maar tot 310 km geladen, supersloom sinds de beruchte update), maar nee, helaas… Heb hiervoor gelukkig nog ruim 2 jaar tijd onder garantie.


46 dagen later, op vrijdag 21 februari om 17:30 wilden we vertrekken (auto stond weer gewoon geparkeerd, ‘sochtends probleemloos 125 km gereden, nu rest-kilometer-bereik van 142 km), en hetzelfde probleem:
  • Auto heeft onderhoud nodig; Verlaat veilig de weg (BMS_f008_HW)
  • Auto heeft onderhoud nodig; Auto start mogelijk niet opnieuw (BMS_w008_HW)
  • Rijden niet mogelijk, Voedingspanning te laag (DI_u014)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w018)

Weer Tesla gebeld, Auto werd 2 ½ uur later eindelijk weggesleept, en 5 minuten voordat de sleepwagen kwam had ik het idee dat de auto wel weer zou starten. Maarja, wilde toch dat de auto door Tesla nagekeken werd. Vertelde toen direct dat de foutmeldingen identiek waren met de incident van januari, dus de Mastercharger vervanging volgens mij een onterechte (en echt dure) reparatie was, want het probleem zat er dus nog steeds. Toen ik eindelik 7 dagen later mijn MS in Tilburg kon ophalen werd me verteld dat ze nog steeds niet weten wat dit veroorzaakt heeft, want vanaf het moment dat ze de auto kregen deed die het weer (was denk ik wel via Security/Power-off uitgezet geweest, van vrijdag tot maandag). Ik kreeg de auto dus wel prima rijdend maar ongerepareed terug (zonder factuur
1f609.png
;-).

En wederom 100 dagen en ruim 4000 km later, op zondag ochtend 31-5 om 9:30 wilden we uit Beieren vertrekken naar NL (resterend bereik 169km, km ca. 224500), en tot overgrote frustratie weer:
  • Service is vereist, verlaat veilig de weg (BMS_f008_HW)
  • Voertuig start mogelijk niet opnieuw; Service is vereist (BMS_w008_HW)
  • Rijden niet mogelijk, Voedingspanning te laag (DI_u014)
  • Kan voertuig niet starten; Service is vereist (f011_HW_illegal_Co)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w017)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w018)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w157)

Op advies van Tesla de auto weer uitgezet via Security / Power-Off, en ruim 2 uur later weer geprobeerd: scherm kwam terug, je hoorde een duidelijk geluid van de motor/chassis ?!, maar het was niet mogelijk om uit de P in Drive te komen. Tja, op pinksterzondag ochtend pech = wachten tot dinsdag ochtend, als de SC in Nürnberg weer zou openen. Om 15:00 nogmaals geprobeerd om te vertrekken, toen werd het geluid al zachter en beide schermen bleven zwart, dus toen hadden we zo iets als “ok, we komen écht niet meer weg hier vandaag”. Maar om 17:30 nogmaals geprobeerd, en ja hoor, alsof er niets aan de hand was, de auto deed het gewoon weer… (in mijn hoofd spookt nu het idee dat het Security/Power-off zetten een “supergrote” reset-effect had). We hebben dan toch maar weer alles ingepakt en zijn om 18:15 de 630 km naar Noord-Brabant gereden, niets aan de hand, prima. 2 * SuC, bij aankomst opgeladen, NIETS AAN DE HAND.

Maar wij worden hier wel gek van: een onbetrouwbare auto voor de deur. Want als ik er nu mee naar Tesla Tilburg ga kunnen ze weer niets vinden want de auto rijdt perfect. Wat nu?

Ik heb het idee dat ik in januari voor een reparatie veel geld betaald heb die gewoon overbodig was, want het probleem kwam identiek intussen 2 keer terug, en mijn auto is nog steeds onbetrouwbaar. Als ik nu een belangrijke rit gepland heb? Moet ik dan voor alle zekerheid een paar uur van tevoren weer de Security / Power-Off truc gebruiken?

Bedankt voor jullie geduld bij het lezen! Wie herkent deze problemen?

Sabine
 
Geen erkenning, maar heb je Tesla al gevraagd naar:
- verklaring waarom hetzelfde probleem terugkomt ondanks de reparatie? En kunnen ze de verbinding tussen het probleem en oplossing hard maken (m.b.t. jou punt over de master-charger)?
- Waarom de auto ongeprepareerd terug wordt geleverd? Het probleem is bekend en kunnen ze ook lezen in de logging van de auto. De eerste keer na de reparatie zou ik ook nog het voordeel van de twijfel geven. Bij de tweede keer, de auto terug in hangende de eerste reparatie opnieuw herstellen. Waarbij de reparatie aantoonbaar niet goed genoeg is.
 
Want als ik er nu mee naar Tesla Tilburg ga kunnen ze weer niets vinden want de auto rijdt perfect. Wat nu?

op moment dat je meldingen krijgt even datum en tijdstip noteren, ze kunnen de auto uitlezen op afstand, de gegevens staan in een log die ze tijdens service kunnen bekijken.

Dus als de auto nu niks aangeeft is geen reden om niet te gaan of er vanuit te gaan dat er niks mis is.

We kunnen gissen, het kan zo veel zijn, de 12volt accu, de MCU en/of geheugenkaart o.i.d, maar je zal toch echt via Tesla meer gegevens moeten opvragen.
 
Ik had laatst precies dezelfde fouten! Kon ook niet meer rijden terwijl ik 280km range had.

In eerste instantie was hij compleet dood. Nadat ik weer wat leven in de auto gekregen had door een acculader kon ik de foutmeldingen zien en kon ook road assistance hem weer benaderen.

(park assist melding kwam omdat ik de nosecone los had vanwege de acculader en chargeport was open omdat ik wat aan het testen was)

WhatsApp Image 2020-06-03 at 16.30.30.jpeg


Road assistance gebeld en toen bleek storing in de HVIL (High Voltage Interlocking Loop) te zitten, dit is een controledraad die door alle HV componenten en stekkers heen loopt. Teveel weerstand op een stekker of component kan deze fouten triggeren en zorgen dat je HV contactors niet sluiten en dus niet meer kunt rijden.

Waarschijnlijk hebben ze de master charger vervangen omdat de HVIL draad daar doorheen loopt en geen goede weerstandswaarde gaf (60 ohm, zie Service Bulletin) maar dat is natuurlijk maar een aanname.

Bij mij zat de overgangsweerstand van de HVIL in de drive unit en deze is dus daarom vervangen. Ook bij mij konden ze de diagnose niet voor 100% uitsluiten dat het enkel in de DU zat dus de storing kon terug komen zeiden ze. Leuk verhaal dus maar nu weet ik dus wel hoe het ongeveer werkt.

Ik heb een Tesla Service Bulletin over werking van de HVIL geupload voor je.

Tip2: als je road asstance aan de lijn hebt, zeg dan dat je de 'technische' uitleg wilt. Daar wordt je vaker veel wijzer van dan die wazige foutmeldingen op het scherm.
 

Attachments

  • SB-10052449-4313 (HVIL).pdf
    667.4 KB · Views: 704
Ik had laatst precies dezelfde fouten! Kon ook niet meer rijden terwijl ik 280km range had.

In eerste instantie was hij compleet dood. Nadat ik weer wat leven in de auto gekregen had door een acculader kon ik de foutmeldingen zien en kon ook road assistance hem weer benaderen.

(park assist melding kwam omdat ik de nosecone los had vanwege de acculader en chargeport was open omdat ik wat aan het testen was)

View attachment 547571

Road assistance gebeld en toen bleek storing in de HVIL (High Voltage Interlocking Loop) te zitten, dit is een controledraad die door alle HV componenten en stekkers heen loopt. Teveel weerstand op een stekker of component kan deze fouten triggeren en zorgen dat je HV contactors niet sluiten en dus niet meer kunt rijden.

Waarschijnlijk hebben ze de master charger vervangen omdat de HVIL draad daar doorheen loopt en geen goede weerstandswaarde gaf (60 ohm, zie Service Bulletin) maar dat is natuurlijk maar een aanname.

Bij mij zat de overgangsweerstand van de HVIL in de drive unit en deze is dus daarom vervangen. Ook bij mij konden ze de diagnose niet voor 100% uitsluiten dat het enkel in de DU zat dus de storing kon terug komen zeiden ze. Leuk verhaal dus maar nu weet ik dus wel hoe het ongeveer werkt.

Ik heb een Tesla Service Bulletin over werking van de HVIL geupload voor je.

Tip2: als je road asstance aan de lijn hebt, zeg dan dat je de 'technische' uitleg wilt. Daar wordt je vaker veel wijzer van dan die wazige foutmeldingen op het scherm.
 
De auto heeft dus circa 225.000km en is 6 jaar oud. De auto geeft een foutmelding in High Voltage Interlock Loop en nu is de hoofdbatterij kapot.
Ik vraag me af in hoeverre er samenhang is tussen de foutmelding en nu het probleem met de hoofdbatterij?
Beide lijken niet direct een samenhang te hebben, maar de foutmelding Voedingspanning te laag (DI_u014) kan wel BMS_f008_HW (High Voltage Interlock Loop) tot gevolg hebben.
 
Dankje, Maurice, voor het medenken. Ja, ben benieuwd wat ze in Tilburg zullen zeggen. Gezien mijn stapel meldingen van pinksterzondag:
  • Service is vereist, verlaat veilig de weg (BMS_f008_HW)
  • Voertuig start mogelijk niet opnieuw; Service is vereist (BMS_w008_HW)
  • Rijden niet mogelijk, Voedingspanning te laag (DI_u014)
  • Kan voertuig niet starten; Service is vereist (f011_HW_illegal_Co)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w017)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w018)
  • Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten (GTW_w157)
en nu dus "Verminderd maximaal batterijniveau" (BMS_u018_Max_Charge) erbij...
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Hier sinds gister dezelfde meldingen. S60 2014. Gister gingen de schermen nog aan, vandaag alles zwart. Hoe zet je ‘m dan in de tow-mode?
Ja, dat wordt dan lastig. Misschien heb je dezelfde mazzel en gaat die morgen weer aan. Maar misschien gebeurde dit wonder bij mijn MS op pinksterzondag alleen omdat die een paar uur helemaal uitgeschakeld was (Security / Power-off), en daardoor een reset kreeg, daarna kwam die wel weer tot leven. Een paar uur eerder niet, bleef alles zwart. ...
 
Op 29-12-2020 en vandaag kreeg ik kort de melding 'Voertuig start mogelijk niet opnieuw. Service is vereist'. Na de eerste melding heb ik met Tesla RoadAssist gebeld. Met het tijdstip van de melding konden ze zien dat het om een High Voltage probleem ging. Er werd me aangeraden de auto z.s.m. naar een Tesla garage te brengen en er niet onnodig mee te blijven rijden.
Sinds juni heb ik regelmatig last van 'Verkeersinformatie onbeschikbaar'. De verkeersinformatie komt dan ook pas weer beschikbaar als ik een reset uitvoer. En op 2de kerstdag had ik op een rit van 200km constant dat iedere minuut het geluid 5 tot 10 seconden uitviel. Zowel het geluid van de radio als het knipperlicht deed het dan even niet. Heel irritant.
Volgens Tesla Roadassist zouden de uitval problemen die ik vanaf juni ervaar mogelijk met de eMMC chip te maken hebben. Dit kan onder garantie vervangen worden als dit als oorzaak door hen vastgesteld kan worden, mits de auto jonger is dan 8 jaar en minder dan 160000 km op de teller heeft. Ik zou nog niet voldoende bewijs hebben om dit vast te stellen.
Het High Voltage probleem zou los staan van de andere mankementen. Vandaag heb ik de auto naar Tesla Amsterdam gebracht. Daar zal de diagnose gesteld worden van wat er aan de hand is, wat er gerepareerd moet worden en of het onder garantie valt. Mijn auto is bijna 5 jaar oud en valt dus buiten de reguliere garantie.
 
Op 29-12-2020 en vandaag kreeg ik kort de melding 'Voertuig start mogelijk niet opnieuw. Service is vereist'. Na de eerste melding heb ik met Tesla RoadAssist gebeld. Met het tijdstip van de melding konden ze zien dat het om een High Voltage probleem ging. Er werd me aangeraden de auto z.s.m. naar een Tesla garage te brengen en er niet onnodig mee te blijven rijden.
Sinds juni heb ik regelmatig last van 'Verkeersinformatie onbeschikbaar'. De verkeersinformatie komt dan ook pas weer beschikbaar als ik een reset uitvoer. En op 2de kerstdag had ik op een rit van 200km constant dat iedere minuut het geluid 5 tot 10 seconden uitviel. Zowel het geluid van de radio als het knipperlicht deed het dan even niet. Heel irritant.
Volgens Tesla Roadassist zouden de uitval problemen die ik vanaf juni ervaar mogelijk met de eMMC chip te maken hebben. Dit kan onder garantie vervangen worden als dit als oorzaak door hen vastgesteld kan worden, mits de auto jonger is dan 8 jaar en minder dan 160000 km op de teller heeft. Ik zou nog niet voldoende bewijs hebben om dit vast te stellen.
Het High Voltage probleem zou los staan van de andere mankementen. Vandaag heb ik de auto naar Tesla Amsterdam gebracht. Daar zal de diagnose gesteld worden van wat er aan de hand is, wat er gerepareerd moet worden en of het onder garantie valt. Mijn auto is bijna 5 jaar oud en valt dus buiten de reguliere garantie.
UItval van radio en knipperlichtgeluid door eMMC? DIe is nieuw voor mij. Wel ken ik dat het scherm traag reageert of gewoon niet en dat een restart langzaam is. Het is einde oefening als het scherm zwart blijft.
 
@epszp Wat was de oplossing?
Goedemorgen allemaal,

het is al weer meer dan een half jaar geleden, en intussen is het volgende gebeurd:
op 14 juni was het zo ver, de lang verwachte melding kwam eindelijk: BMS_u018_Max_Charge: Verminderd maximaal Batterijniveau en belachelijk lanzaam opladen de SuCha (10 km/uur of 2 KW bij 139 km range), en op 17 juni 2020 werd in Tilburg de accu vervangen. Helaas geen nieuwe, nee, een gereviseerde accu:
Tesla MS factuur 2020-06-17 Accu vervangen.PNG


Wij blij dat nu eindelijk het euvel verholpen zou zijn. Ik wilde eind juni voor 5 weken naar Beieren, maar 2 dagen voor vertrek kwam weer een storingsmelding: verminderd accu vermogen. Deze keer alleen naar Tilburg gereden, heel boos, omdat dus nog geen 2 weken na de vervanging weer problemen waren en ik niet met onze MS kon vertrekken. Kreeg wel een prima MS als vervangende auto mee, en ben dan uiteindelijk 2 dagen later met onze M3 naar Beieren vertrokken (oh, wat ging het bij de M3 superchargen snel!!!) , mijn man haalde de MS een week later weer op:
Tesla MS factuur 2020-07-03 Firmware fault.PNG

Dus klaar ? Nee, 6 dagen voordat mijn man ook naar Beieren wilde rijden, kwam de melding weer terug. En hij weer naar Tilburg (rijden lukte nog wel), kreeg weer vervangende MS, en net vóór zijn vertrek kon hij onze MS weer ophalen:

Tesla MS factuur 2020-07-16 Another Software issue.PNG


We hadden een afspraak in Modena (Italie), maar durfden de reis niet met onze MS te doen, veel te onbetrouwbaar en ondanks de nieuwe (na ja, gereviseerde) accu ging het laden bij lang niet meer zo snel als vroeger!

En dan geen problemen meer gehad .... tot dat ik eergisteren wilde vertrekken en de volgende meldingen zag:
WhatsApp Image 2021-02-06 at 11.57.41.jpeg


Service afspraak aangemeld voor aanstaande donderdag, en dan de auto helemaal uitgeschakeld, de methode die al 2 keer uren later mijn auto weer tot leven had gebracht.... Vanochtend (dus 36 uur later) toch nog geprobeerd of ik weer kan rijden, en JA HOOR, alle meldingen zijn weg, alsof er niets aan de hand is. Zal de serviceafspraak cancelen, want ze vinden toch weer niets, want HIJ DOET HET WEER.

Conclusie: als ik ECHT zeker wil zijn dat ik de volgende ochtend kan vertrekken, moet ik de auto HELEMAAL uitschakelen (via Security / Power-off), en na enkele uren heeft die blijkbaar zo een reset gekregen dat ie het weer doet.

Tja, zover de update over onze "Black Swagginator 2000" ;-)
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Goedemorgen allemaal,

het is al weer meer dan een half jaar geleden, en intussen is het volgende gebeurd:
op 14 juni was het zo ver, de lang verwachte melding kwam eindelijk: BMS_u018_Max_Charge: Verminderd maximaal Batterijniveau en belachelijk lanzaam opladen de SuCha (10 km/uur of 2 KW bij 139 km range), en op 17 juni 2020 werd in Tilburg de accu vervangen. Helaas geen nieuwe, nee, een gereviseerde accu:
View attachment 634986

Wij blij dat nu eindelijk het euvel verholpen zou zijn. Ik wilde eind juni voor 5 weken naar Beieren, maar 2 dagen voor vertrek kwam weer een storingsmelding: verminderd accu vermogen. Deze keer alleen naar Tilburg gereden, heel boos, omdat dus nog geen 2 weken na de vervanging weer problemen waren en ik niet met onze MS kon vertrekken. Kreeg wel een prima MS als vervangende auto mee, en ben dan uiteindelijk 2 dagen later met onze M3 naar Beieren vertrokken (oh, wat ging het bij de M3 superchargen snel!!!) , mijn man haalde de MS een week later weer op: View attachment 634987
Dus klaar ? Nee, 6 dagen voordat mijn man ook naar Beieren wilde rijden, kwam de melding weer terug. En hij weer naar Tilburg (rijden lukte nog wel), kreeg weer vervangende MS, en net vóór zijn vertrek kon hij onze MS weer ophalen:

View attachment 634988

We hadden een afspraak in Modena (Italie), maar durfden de reis niet met onze MS te doen, veel te onbetrouwbaar en ondanks de nieuwe (na ja, gereviseerde) accu ging het laden bij lang niet meer zo snel als vroeger!

En dan geen problemen meer gehad .... tot dat ik eergisteren wilde vertrekken en de volgende meldingen zag:
View attachment 634989

Service afspraak aangemeld voor aanstaande donderdag, en dan de auto helemaal uitgeschakeld, de methode die al 2 keer uren later mijn auto weer tot leven had gebracht.... Vanochtend (dus 36 uur later) toch nog geprobeerd of ik weer kan rijden, en JA HOOR, alle meldingen zijn weg, alsof er niets aan de hand is. Zal de serviceafspraak cancelen, want ze vinden toch weer niets, want HIJ DOET HET WEER.

Conclusie: als ik ECHT zeker wil zijn dat ik de volgende ochtend kan vertrekken, moet ik de auto HELEMAAL uitschakelen (via Security / Power-off), en na enkele uren heeft die blijkbaar zo een reset gekregen dat ie het weer doet.

Tja, zover de update over onze "Black Swagginator 2000" ;-)
Als je datum en tijd doorgeeft bij de melding, kunnen ze door de log heen.
 
Als je datum en tijd doorgeeft bij de melding, kunnen ze door de log heen.
Natuurlijk had ik vrijdag Tesla Service gebeld, en na 20 minuten iemand aan de lijn. Hij zag dezelfde meldingen, en adviseerden me om via de mobile app een serviceafspraak te maken. Wat ik dan deed, met alle screenprints. En vandaag weer geannuleerd heb omdat ze daar dan toch niets vinden.... zoals de laatste 2 keren

Wel zojuist nogmaals de Tesla Service gebeld en een adviseur aan de lijn gehad die niet in een SC werkt en geduldig naar mijn verhaal luisterde. Hij stelde voor om mijn case aan de Tweedelijns service door te geven, zij kunnen blijkbaar nog veel gedetailleerdere logs uitlezen. Dus nu afwachten... en vooral hopen dat Swaggy het blijft doen. En aanleren dat ik voor een belangrijke trip de dag ervoor de auto helemaal uitzet.
 
Ik heb nu gisteren hetzelfde voor ! Model S, van eind 2016, met 85.000 km. Stond in de garage, aan stopcontact, steeds tot een 85% opgeladen. Was al uurtje aan het verwarmen, het was -7 ° buiten. Ik wil wegrijden :
- Rijden niet mogelijk, Voedingspanning te laag.
- Vermogen beperkt, Voertuigsystemen bezig met afsluiten.
- alles 'Black' .. done
Hij moet naar het Service center gebracht worden. Ik vroeg aan de Service-foon of het al de batterij was die kapot is.. mss door de koude? Ik denk het niet zei die, het zal ergens tussen de 12V accu en de HighVoltage zitten, zie ik (?).
Sowieso, dit is geen prettige melding. De 12V is een maand geleden vervangen, maar dat is normaal na zoveel jaar.

De Security/PowerOff truc kan ik nu niet doen... ik bedoel zelf 'ns een harde reset doen, of toch wel ?