Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie sleutelt er hier zelf aan z'n Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Deze video ben ik pas gisteren tegengekomen:

Is spijtig alleen in het Duits, maar voor mensen zoals ik met twee linkerhanden heel praktisch. Geen gereedschap nodigšŸ¤—, dus ideaal voor leasing rijders.
1. Slangen van ruitenwissers controleren.
2. Achterklep instellen.
3. Hercalibreren van camera/front radar bij te vele "phantom breaks". Vooral de tip met de bak bier of cement is niet slecht.
4. Deurrem controleren voor afloop garantie
5. Een keer per traject "normaal" remmen in "N" om roest te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Maurice1
Deze video ben ik pas gisteren tegengekomen:

Is spijtig alleen in het Duits, maar voor mensen zoals ik met twee linkerhanden heel praktisch. Geen gereedschap nodigšŸ¤—, dus ideaal voor leasing rijders.
1. Slangen van ruitenwissers controleren.
2. Achterklep instellen.
3. Hercalibreren van camera/front radar bij te vele "phantom breaks". Vooral de tip met de bak bier of cement is niet slecht.
4. Deurrem controleren voor afloop garantie
5. Een keer per traject "normaal" remmen in "N" om roest te voorkomen.
Nog niet gekeken maar voor punt 5. De auto doet dat vanzelf (volgens de handleiding iig) dus dat is niet nodig.
 
Sinds enige weken een schurend geluid bij remmen. Bij 199000km en na 120000km van voorste remblokken hang ik er denk ik aan. Maar nu buiten garantie, en midden in de vakantieperiode, dus niet eenvoudig om voor mezelf tijd te vinden, en bij Tesla een slot te vinden.

Nu, ik heb ooit nog remblokken op mijn Audi vervangen, dus is geen onmogelijke opdracht om het zelf te doen.

Maar ik moest eerst remblokken vinden. Op onderdelen-sites vond ik een hoop remblokken die claimden te passen op mijn Model X 100D van 2017, maar levertijd bleef uit. Toch snel een set besteld, voor ā‚¬60 sukkelen we niet. Maar levering bleef dus uit...

Contact opgenomen met het SeC of ik daar een set remblokken zelf kon kopen. De gequote prijs voor voor + achter voor een hele vervangingsset was voorbij de ā‚¬600. Omdat ik de dag erop op vakantie ging vertrekken toch bij het SeC langs gegaan en voor veel geld die set meegenomen.

Nu, op vakantie vertrokken zonder te wisselen, en ook terug gekomen met het nodige gepiep bij elk rode licht. Inmiddels waren ook de aftermarkets gearriveerd. Zonet de voorste vervangen en doe niet de moeite om bij Tesla een set te kopen. Het zijn Ferodo/Brembo remblokken en de aftermarkets zijn quasi identiek.

De remschijven vooraan zitten aan hun limiet van 30mm dikte, dus die ga ik ook aftermarket vervangen.
 
Sinds enige weken een schurend geluid bij remmen. Bij 199000km en na 120000km van voorste remblokken hang ik er denk ik aan. Maar nu buiten garantie, en midden in de vakantieperiode, dus niet eenvoudig om voor mezelf tijd te vinden, en bij Tesla een slot te vinden.

Nu, ik heb ooit nog remblokken op mijn Audi vervangen, dus is geen onmogelijke opdracht om het zelf te doen.

Maar ik moest eerst remblokken vinden. Op onderdelen-sites vond ik een hoop remblokken die claimden te passen op mijn Model X 100D van 2017, maar levertijd bleef uit. Toch snel een set besteld, voor ā‚¬60 sukkelen we niet. Maar levering bleef dus uit...

Contact opgenomen met het SeC of ik daar een set remblokken zelf kon kopen. De gequote prijs voor voor + achter voor een hele vervangingsset was voorbij de ā‚¬600. Omdat ik de dag erop op vakantie ging vertrekken toch bij het SeC langs gegaan en voor veel geld die set meegenomen.

Nu, op vakantie vertrokken zonder te wisselen, en ook terug gekomen met het nodige gepiep bij elk rode licht. Inmiddels waren ook de aftermarkets gearriveerd. Zonet de voorste vervangen en doe niet de moeite om bij Tesla een set te kopen. Het zijn Ferodo/Brembo remblokken en de aftermarkets zijn quasi identiek.

De remschijven vooraan zitten aan hun limiet van 30mm dikte, dus die ga ik ook aftermarket vervangen.
Remmen vervangen op een Tesla? Werkt jouw regeneratief remmen niet? Of ben je een nul vergeten in jouw km-stand?
30mm limiet? Is dat niet veel? De nieuwe hebben dat niet denk ik.
Edit: nog een vraag: krijg je geen waarschuwingslampje als ze vervangen moeten worden?
 
Remmen vervangen op een Tesla? Werkt jouw regeneratief remmen niet? Of ben je een nul vergeten in jouw km-stand?
30mm limiet? Is dat niet veel? De nieuwe hebben dat niet denk ik.
Edit: nog een vraag: krijg je geen waarschuwingslampje als ze vervangen moeten worden?
Als je zoals mij regelmatig autopilot gebruikt, zijn er momenten dat dat ding wel eens remt :)

De dikte van de remschijven staat beschreven in de Service Manual:
1659208672596.png


Je hebt dus maar 2mm aan schijfrem dat je kan slijten.

Ik heb in maart 2019 een afspraak gehad bij het SeC voor "schurende remmen" en men heeft toen de voorste remblokken vervangen, voor ā‚¬243,80 ex BTW. De wagen had toen 85505km.

1659208871959.png


En 2 weken terug dus snel-snel voor en achter bij het Sec uitgehaald:
1659208977137.png


De wagen zit nu aan 199500km dus enigszins wel logisch dat de remblokken op zijn. Overigens waren ze rechtsvoor echt wel op, maar linksvoor nog goed voor een paar duizend kilometers.

Je krijgt geen waarschuwingslampje. De remblokken hebben een klemmetje dat gaat schuren aan de remschijf als ze bijna op zijn, en dat is dus "mijn remmen maken een schurend geluid". Als je gaat zoeken op het onuderdeenummer, zie je ook vermeldingen van "akoestische waarschuwing" e.d.

Ik zal volgende keer een filmpje maken want het is eigenlijk vrij simpel. Je moet de remklauwen eigenlijk zelfs niet eraf halen, maar die zitten met 2 bouten vast dus ook de remschijf wisselen is vrij eenvoudig. Je moet wel 2 pinnen eruit kloppen, en daar heb je wel wat speciaal materiaal voor nodig maar ik heb zo een uitkloppinnen op Amazon gekocht en die arriveerden de volgende dag.

 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V
De wagen zit nu aan 199500km dus enigszins wel logisch dat de remblokken op zijn. Overigens waren ze rechtsvoor echt wel op, maar linksvoor nog goed voor een paar duizend kilometers.
Mijn MS had 200000 km zo goed als altijd AP of TaCC. Ik heb hem verkocht met de mededeling: ā€œje ziet niet dat er van de remmen iets af isā€. Maar 2mm zie je niet natuurlijk. Ik dacht dat de volle 30mm er af moest, of toch bijna.
Koper had er dus ook geen verstand van.
Hoe je onwetend en ongewild iemand in de zak kan zetten.
 
Dankzij weten we nu dat het sinds 2022.16.x mogelijk is om overal (dus niet alleen bij SeC) service mode in te schakelen en dat je nu ook in detail naar foutmeldingen kunt kijken. Zo heb ik geleerd dat de radiator flaps aan de linkerkant niet meer werken, dat zou kunnen verklaren waarom de laadsnelheid bij de SC laatst aan de lage kant was.
 
Ik heb zelf van de week gepoogd om mijn bestuurdersdeur ruit opnieuw af te stellen aangezien deze wat ander geluid maakt bij het sluiten van de deur, en dus het raam. Hij wordt meer met een plop gesloten. Deurpaneel eraf, en de bevestigingspunten vrijgemaakt en wat gaan puzzelen. Dacht dat het gelukt was, en het leek ook een paar dagen goed, maar helaas was gisteren het geluid met sluiten al weer terug. Heb ook gebruik gemaakt van de service mode om de ramen te kalibreren.

De rede waarom het raam zich met een plop dicht laat gaan komt na schade herstel. Daarbij is naar mijn idee het raam verwijderd geweest, en vervolgens anders terug geplaatst waardoor dit nu gebeurd. Tesla gaf aan om terug te gaan naar het schadebedrijf, maar van Eindhoven naar Haarlem vond ik een beetje gortig. Dus zelf geprobeerd. Misschien dat ik in de toekomst nog een poging waag, want het stelt allemaal niet zoveel voor, en de service manual is natuurlijk heel handig om er bij te houden.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Dankzij weten we nu dat het sinds 2022.16.x mogelijk is om overal (dus niet alleen bij SeC) service mode in te schakelen en dat je nu ook in detail naar foutmeldingen kunt kijken. Zo heb ik geleerd dat de radiator flaps aan de linkerkant niet meer werken, dat zou kunnen verklaren waarom de laadsnelheid bij de SC laatst aan de lage kant was.

Ah, goede tip! Ga ik volgende week eens bekijken...
 
Ik heb wat kleine klusjes gedaan: HEPA filter, interieurfilter en een deel van de voorbumper vervangen. Meer was tot nu toe niet nodig...
Via de onderstaande link, inloggen met je Tesla account, krijg je toegang tot alle onderdelenlijsten en tekeningen. Daar het nummer opzoeken en gewoon bestellen bij het SeC. Ooit gekregen van een vriendelijke monteur...

 
Ik heb zelf een 12v aansluiting gemaakt in de achterbak. Deze heb ik afgetapt van de power penthouse onder de achterbank.

Hier zit een dikke bout waar 12V op komt te staan als de wagen niet slaapt.
Heb er een lekker dikke kabel aan gemaakt met een 30A zekering en een 50A anderson stekker.
Kan mooi de elektrische pomp voor de sup boards erop aangesloten worden :cool:
 
Ik heb zelf een 12v aansluiting gemaakt in de achterbak. Deze heb ik afgetapt van de power penthouse onder de achterbank.

Hier zit een dikke bout waar 12V op komt te staan als de wagen niet slaapt.
Heb er een lekker dikke kabel aan gemaakt met een 30A zekering en een 50A anderson stekker.
Kan mooi de elektrische pomp voor de sup boards erop aangesloten worden :cool:

Hee, klinkt handig. Kun je 's n foto posten van die bout met aangesloten kabel?
En de massa heb je gewoon van de carrosserie gehaald?
 
Op vakantie is de actuator van de achterklep stukgegaan. Die bleef ā€œhangenā€ tussen open en dicht. De volgende ochtend ging-ie alsnog spontaan op slot maar ik ga toch proberen om m te vervangen voor de terugreis. Als-ie weer blijft hangen doet de TACC en autopilot het namelijk niet en dat maakt de thuisreis toch stukken minder aangenaam. Tesla Praag belt me vanmiddag terug, tbc
 
Hee, klinkt handig. Kun je 's n foto posten van die bout met aangesloten kabel?
En de massa heb je gewoon van de carrosserie gehaald?
Ik heb de informatie hier gevonden:
Tesla Model 3 Stereo - Part 5: Electronics

op internet gewoon een zekeringhouder besteld en daar een M8 oogje aan gemaakt. De afgaande kabel heb ik netjes gesoldeerd aan de draad van de zekeringhouder en voorzien van krimpkous. De massa heb ik ook met een M8 oogje gemonteerd op de bout ernaast. Je kunt precies de bestaande moeren laten zitten, oogje erop en een nieuwe M8 sluitring + borgmoer erop draaien.

De zekeringhouder met zekering moet je natuurlijk wel kloppend kiezen met de draaddikte en belasting die je aan wilt sluiten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: coolname and ERvee
Ik heb de informatie hier gevonden:
Tesla Model 3 Stereo - Part 5: Electronics

op internet gewoon een zekeringhouder besteld en daar een M8 oogje aan gemaakt. De afgaande kabel heb ik netjes gesoldeerd aan de draad van de zekeringhouder en voorzien van krimpkous. De massa heb ik ook met een M8 oogje gemonteerd op de bout ernaast. Je kunt precies de bestaande moeren laten zitten, oogje erop en een nieuwe M8 sluitring + borgmoer erop draaien.

De zekeringhouder met zekering moet je natuurlijk wel kloppend kiezen met de draaddikte en belasting die je aan wilt sluiten.

Tip: de 12V niet zomaar loshalen en er wat bij knutselen voordat de 12V accu vlg's Tesla procedure is losgekoppeld. (ik heb contact met iemand gehad met forse gevolgschade nav 12V aftakking onder de achterbank -> geen garantie -> Tesla kon in de logging zien wat er gebeurd was)
 
  • Informative
Reactions: ERvee and jpvdheijn
Tip: de 12V niet zomaar loshalen en er wat bij knutselen voordat de 12V accu vlg's Tesla procedure is losgekoppeld. (ik heb contact met iemand gehad met forse gevolgschade nav 12V aftakking onder de achterbank -> geen garantie -> Tesla kon in de logging zien wat er gebeurd was)
Oh dat is interessant! Mag ik vragen wat hij erbij geknutseld heeft? Ik heb namelijk heel bewust niets losgemaakt om te voorkomen dat er systemen in de war raken.
 
Oh dat is interessant! Mag ik vragen wat hij erbij geknutseld heeft? Ik heb namelijk heel bewust niets losgemaakt om te voorkomen dat er systemen in de war raken.
Ging om een 12V voeding tbv trekhaak. Ik heb deze volgens de "Brink-handleiding" van versterker gehaald en nooit problemen gehad (versterker zit rechts achter in, voeding gesoldeerd om kans op storingen te minimaliseren).

Een ander TMC-forumlid heeft mij toen benaderd na heel veel ellende (paar duizend euro schade!) door 12V vanaf achterbank. Deze ellende kwam waarschijnlijk voort uit ondeskundig gerommel tijdens aansluiten (en dus niet door gebruik van dit 12V voedingspunt) Het ging overigens om een garagebedrijf en vooraf toestemming leasebedrijf. De berijder in kwestie heeft niet zelf gerommeld, uiteindelijk is het wel goed gekomen maar wel veel gezeur.

Ik heb zelf de trekhaak aangesloten maar het blijft opletten met elektra(aanpassingen) icm Tesla!
Een EV/Tesla is wat anders dan een IEC....
 
  • Informative
  • Like
Reactions: coolname and Roel87
Op vakantie is de actuator van de achterklep stukgegaan. Die bleef ā€œhangenā€ tussen open en dicht. De volgende ochtend ging-ie alsnog spontaan op slot maar ik ga toch proberen om m te vervangen voor de terugreis. Als-ie weer blijft hangen doet de TACC en autopilot het namelijk niet en dat maakt de thuisreis toch stukken minder aangenaam. Tesla Praag belt me vanmiddag terug, tbc
Onderdeel was op voorraad, installatie was een klein uurtje werk. Totale schade ā‚¬ 93 voor een nieuwe cinging actuator (1003549-00-D) en 5 trim clips. Is te doen in je eentje maar een stuk makkelijker met zā€™n tweeen. Eind goed al goed. Vanavond eens de oude module uit elkaar schroeven uit nieuwegierigheid.
 
Net op het moment dat we op vakantie gaan is de rechterlamp van de Model S stuk gegaan. De lampen uit-aan zetten geeft weer circa 3 minuten licht om vervolgens weer stuk te gaan. Dit heeft TeslaBjorn ook met z'n Millennium Falcon en heb dus maar 2 D3S Osram lampen besteld om da gelijk van beide koplamp units de Xenon lampen te vervangen.