Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie wil er nog naar Noorwegen reizen ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb geen ervaring met laden aan boord. Ik weet wel dat ze op een of andere manier huiverig zijn. De stroom schijnt niet altijd constant te zijn en de coolcontainers kunnen hier wel tegen, maar de auto's wellicht niet. Op de ferry naar Engeland, hebben ze echt een oplaadpunt gemaakt, die stabiliseert het een en ander. Maar volgens mij zou het gewoon moeten kunnen gaan. Maar onbekend maakt onbemind.

Andere vraag: is er iemand die weet hoe je eenvoudig aan een noorse laadkabel UMC kan komen. Wil hem vooral lenen (tegen vergoeding), maar niet kopen, want ik zal denk ik slechts 1x op een normaal stopcontact gaan laden. En dan is het een duur grapje. Tesla zelf kan mij niet echt helpen, tenzij ik hem zou kopen. Maar misschien heeft iemand in NL of BE zo'n kabel. Ik kom hem dan graag een keer ophalen en breng hem ook weer terug natuurlijk. Ik ga van 30 juni t/m 23 juli op vakantie. Finland, Noordkaap en via Noorwegen terug.
 
Ik heb geen ervaring met laden aan boord. Ik weet wel dat ze op een of andere manier huiverig zijn. De stroom schijnt niet altijd constant te zijn en de coolcontainers kunnen hier wel tegen, maar de auto's wellicht niet. Op de ferry naar Engeland, hebben ze echt een oplaadpunt gemaakt, die stabiliseert het een en ander. Maar volgens mij zou het gewoon moeten kunnen gaan. Maar onbekend maakt onbemind.

Andere vraag: is er iemand die weet hoe je eenvoudig aan een noorse laadkabel UMC kan komen. Wil hem vooral lenen (tegen vergoeding), maar niet kopen, want ik zal denk ik slechts 1x op een normaal stopcontact gaan laden. En dan is het een duur grapje. Tesla zelf kan mij niet echt helpen, tenzij ik hem zou kopen. Maar misschien heeft iemand in NL of BE zo'n kabel. Ik kom hem dan graag een keer ophalen en breng hem ook weer terug natuurlijk. Ik ga van 30 juni t/m 23 juli op vakantie. Finland, Noordkaap en via Noorwegen terug.

die van fjordline zijn vrij duidelijk op hun site:

"For security reasons, travelers with electric vehicles, motor homes, etc. cannot plug into external electricity supplies on the vehicle deck. This prohibition does not apply to trucks with authorized equipment"

die van (cargo) colorline zijn iets 'liberaler' op hun site:

"If the transport unit needs an electric plug in, it has to be advised at time of booking. The transporter is responsible for bringing the necessary cables. Flexible leads may be purchased from our freight expeditions."

maar iets zegt me dat niet niet simpel zal worden :wink:.

Er zijn ook wel mensen op het forum met o.a. een juice booster.
Deze schijnt ook overweg te kunnen met de Noorse toestanden.
Misschien/hopelijk een veelzijdigere oplossing dan alleen maar de Noose UMC ?!
 
houden jullie wel rekening met de snelheid gestapo in Noorwegen? Afgelopen jaar 3 bekeuringen mogen ontvangen voor te hard rijden jaja 90 waar je 80 mag en zelfs 75 waar je 60 mocht. Klinkt niet erg maar de bekeuringen wel € 300 en € 450 dus doe er je voordeel mee O ja en hier onder een foto waar ik 12 KM te hard reed FOEI :biggrin:
IMG_8345.jpg


maar ondanks de boetes hebben we een fantastische reis naar de Noordkaap gemaakt dus als iemand nog tips wil ik hoor het wel. Ben er pas een keer of 15 geweest

- - - Updated - - -

Antwoord van de Norwegian Public Roads Administration

Hallo,net voor het jaareinde alsnog reactie van de Norwegian Public Roads Administration gekregen, ik denk dat ze toch wat overdonderd waren door de lange lijst.
In het kort komt het hierop neer : niks doen, gewoon rijden !

Ik citeer uit hun antwoord :

"All vehicles without an agreement will have their license plate photographed and an invoice will be sent by ordinary post to the owner of the vehicle at no extra charge, this also applies for foreign vehicles. It can take 4-6 months before you receive the invoices, because photographs are manually checked and this is a very time consuming process."

en
"Electric vehicles (EV) are free of charge in Norway. //....// When you receive the invoice (may take 3-6 months), reply to EPC PLC that this is an EV and enclose a copy of the documents stating this and a copy of this email.
Then EPC PLC will cancel the invoice for you."

Vermits alle foto's manueel gechecked worden, EV's vrijgesteld én Tesla intussen wel gekend is in Noorwegen, lijkt de kans dat er factuur volgt mij inderdaad heel klein.
Indien deze komt : factuur protesteren en copie van inschrijvingsbewijs toevoegen.



Eea dus zoals andere posters al aangehaald hadden.


@ allen : Véél plezier ginder in Noorwegen ! Het gaat er druk worden.

En uiteindelijk vallen de kosten van de tol ook heel erg mee was vorig jaar nog geen € 80,- kwijt voor 5 weken in noorwegen rondrijden 9000KM dussss.....

- - - Updated - - -

heb gisteren mijn badgke ontvangen. Vorig WE mailtje gestuurd. Ging vrij vlot.

Een bevriende vrachtwagen chauffeur beweert dat er op de ferry Kiel-Oslo voor de vrachtwagens met frigo's rode stekkers zijn om de frigo's draaiende te houden.
Het lijkt er dus op dat er wel electriciteit aan boord is, maar ons reisbureau informeerde even en het antwoord was negatief (alhoewel ik het vraag/antwoord niet vertrouw).
Iemand ervaring met laden op deze ferry (color line) ?

Als het echt een issue is om aan boord energie te slurpen geef de crew € 20,- fooi en alles wordt geregeld voor je. Zo staan wij bijna altijd vooraan als ik naar de UK ga:biggrin:
 
Andere vraag: is er iemand die weet hoe je eenvoudig aan een noorse laadkabel UMC kan komen. Wil hem vooral lenen (tegen vergoeding), maar niet kopen, want ik zal denk ik slechts 1x op een normaal stopcontact gaan laden. En dan is het een duur grapje. Tesla zelf kan mij niet echt helpen, tenzij ik hem zou kopen. Maar misschien heeft iemand in NL of BE zo'n kabel. Ik kom hem dan graag een keer ophalen en breng hem ook weer terug natuurlijk. Ik ga van 30 juni t/m 23 juli op vakantie. Finland, Noordkaap en via Noorwegen terug.
Heb je al contact gehad met het servicecentrum bij Oslo?
Ik weet dat er mensen zijn die (tijdelijk) mogen omruilen bij het SeC ter plekke en aan het eind van de reis weer terugruilen.
 
Heb je al contact gehad met het servicecentrum bij Oslo?
Ik weet dat er mensen zijn die (tijdelijk) mogen omruilen bij het SeC ter plekke en aan het eind van de reis weer terugruilen.

Vorig jaar gevraagd, niet gedaan. Hadden niets over.


Ik ga over twee weken weer met mijn vriendin dit keer! We rijden 20 Feb weg en gaan richting de Lofoten en pakken de boot van Bodo.

Daarna rijden we via Zweden weer terug.

Ik ga gewoon puur op SuperChargers en CHAdeMO rond rijden. Vorig jaar in 6.500km ook niets anders nodig gehad.
 
Ik ga over twee weken weer met mijn vriendin dit keer! We rijden 20 Feb weg en gaan richting de Lofoten en pakken de boot van Bodo.

Daarna rijden we via Zweden weer terug.

Ik ga gewoon puur op SuperChargers en CHAdeMO rond rijden. Vorig jaar in 6.500km ook niets anders nodig gehad.

We gaan juni twee weken naar Noorwegen. Ben ook van plan alleen op SuperChargers en CHAdeMO te rijden. Heb een pas binnen van Gronnkontakt (http://gronnkontakt.no/) en ook één aangevraagd bij Fortum (http://fortum.no). Heb je wellicht nog een tip Wido, of ben ik zo al compleet genoeg?
 
We gaan juni twee weken naar Noorwegen. Ben ook van plan alleen op SuperChargers en CHAdeMO te rijden. Heb een pas binnen van Gronnkontakt (http://gronnkontakt.no/) en ook één aangevraagd bij Fortum (http://fortum.no). Heb je wellicht nog een tip Wido, of ben ik zo al compleet genoeg?

Nope. Op de laatste wacht ik nog. Die heb ik ook net aan gevraagd. In Zweden ga ik in Sveg (CHAdeMO) ook laden en die is gratis te gebruiken volgens de mensen daar zonder pas.

In Bodo staat een CHAdeMO lader waar je een kaartje in de winkel er naast kan kopen. Daar vertrouw ik dan maar op.

Vorig jaar is 6.500km ook probleemloos gegaan met enkel SuperChargers, nu met de CHAdeMO er bij moet het alleen maar makkelijker worden.

Ik ga ook nog eens in de sneeuw-tijd, Juni is gewoon veel te makkelijk!
 
Ziet er geweldig uit Sander. Wij gaan eind mei begin juni twee weken. Dat lijkt veel, maar is te weinig voor een land als Noorwegen. Harde keuzes moeten dus gemaakt worden. We komen niet hoger dan Kristiansund. De Lofoten gaan we niet halen. Dan zou er op en neer nog eens 2500 km bijkomen. De volgende keer dan maar. :biggrin:
 
We gaan juni twee weken naar Noorwegen. Ben ook van plan alleen op SuperChargers en CHAdeMO te rijden. Heb een pas binnen van Gronnkontakt (http://gronnkontakt.no/) en ook één aangevraagd bij Fortum (http://fortum.no). Heb je wellicht nog een tip Wido, of ben ik zo al compleet genoeg?

Ik kreeg mail terug van Fortum. Ik ga hun lader gebruiken (CHAdeMO) op de Lofoten en ze gaven mij aan dat SMS betalen ook werkt met een Nederlandse telefoon. Daar gok ik dan maar op! Anders aan een Noor daar vriendelijke vragen of hij de lader wil activeren en ik hem cash geld geef.
 
heb gisteren mijn badgke ontvangen. Vorig WE mailtje gestuurd. Ging vrij vlot.

Een bevriende vrachtwagen chauffeur beweert dat er op de ferry Kiel-Oslo voor de vrachtwagens met frigo's rode stekkers zijn om de frigo's draaiende te houden.
Het lijkt er dus op dat er wel electriciteit aan boord is, maar ons reisbureau informeerde even en het antwoord was negatief (alhoewel ik het vraag/antwoord niet vertrouw).
Iemand ervaring met laden op deze ferry (color line) ?

Ik heb vorige zomer zowel Kiel - Gothenburg (Stena Line) als Oslo - Kiel (Color Line) gebruikt.
Op de Stena line ferry van Kiel naar Gothenburg stond ik vlak naast een knoert van een rode stekker die perfect zou gepast hebben. Ik heb vriendelijk gevraagd of ik mijn auto mocht inpluggen. Het antwoord was toen "Nee" maar dan in het Zweeds ("Nøpe"?).

Op de terugweg bij color line heb ik de moeite zelfs niet gedaan; er zijn SuCs relatief dicht bij Kiel (Hamburg).

Kiel - Gothenburg is trouwens een aanrader. Die boot vertrekt pas om 18u30 's avonds. Dat laat toe om op één dag in Kiel te raken zonder in het holst van de nacht te moeten opstaan.
 
Ik heb vorige zomer zowel Kiel - Gothenburg (Stena Line) als Oslo - Kiel (Color Line) gebruikt.
Op de Stena line ferry van Kiel naar Gothenburg stond ik vlak naast een knoert van een rode stekker die perfect zou gepast hebben. Ik heb vriendelijk gevraagd of ik mijn auto mocht inpluggen. Het antwoord was toen "Nee" maar dan in het Zweeds ("Nøpe"?).

Op de terugweg bij color line heb ik de moeite zelfs niet gedaan; er zijn SuCs relatief dicht bij Kiel (Hamburg).

Kiel - Gothenburg is trouwens een aanrader. Die boot vertrekt pas om 18u30 's avonds. Dat laat toe om op één dag in Kiel te raken zonder in het holst van de nacht te moeten opstaan.

badge grunncontact is binnen, deze van fortum is aangevraagd en zou onderweg zijn (Widoh als je deze zou willen gebruiken, PM me..).

Mail naar ColorLine ivm laden is verstuurd.. nog geen nieuws (= goed nieuws ??): als ik volgetankt van de boot kan rollen, kunnen we gelijk weer doorrijden.