Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wielophanging , achteras mogelijk probleem. Advies graag.

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag allen,


Verleden week donderdag reed ik met mijn 3 LR AWD op de A28 ergens tussen Harderwijk en Nijkerk. Terwijl ik 104 km reed en niets op de weg had zien liggen, hoorde ik opeens een harde knal komend van de linker buitenkant achter. Maar er leek in eerste instantie geen probleem te zijn met de auto, want deze reed gewoon door. Dus ik dacht dat ik toch misschien een object gemist had wat op de weg had gelegen. Totdat een 3 tot 4 minuten later weer een harde knal kwam. Het leek wel of er iets tegen de buitenkant van de auto aan was gekomen. Maar nog steeds reed de auto. Ik ben toen wel oplettender gaan rijden en het viel mij op dat de auto ietsje aan het slingeren was. En soms ook wat schokkerig reed terwijl op die plekken het wegdek mooi glad is. Ook in de bochten vond ik de auto niet altijd stabiel meer rijden en de achterkant wegtrekkend. Ik kreeg de indruk dat een onderdeel of gebroken of verloren was. Thuisgekomen in Rijswijk ZH kon ik niet iets vinden anders dan dat er een deuk was in het onderste gedeelte van de carosserie vlakbij het linkerachterwiel. Ik heb daarna nog een paar km gereden en ik vond de auto niet stabiel. Dus afgelopen donderdagochtend ben ik naar Tesla gegaan om het na te laten kijken. De werkplaatsmedewerker stelde dat het probleem niet na te bootsen was, zelfs niet na een proefrit en dat hij ook niets gevonden/ gezien had in de wielkappen. Dus dat de auto gewoon goed was. Donderdagmiddag toen ik terug reed naar Gelderland voelde de auto niet stabiel, slingerde soms en wederom schokkerig bij momenten. Gisteren moest ik voor vaccinatie in Apeldoorn zijn en in een bocht van de oprit naar de A 50 voelde ik de achterkant duidelijk hevig 1 keer en plotseling naar buiten toe wegschokken, terwijl ik redelijk rustig reed. Ik vergelijk het alsof ik op een stoel zat waarvan de poten opeens los van de zitting kwamen, want het leek wel alsof de achteras de beide wielen had weg geduwd cq getrokken. Maar de auto reed nog. Wel soms nog steeds wat slingerend en schokkerig en in de bochten deed ik rustig aan. Uiteraard voel ik mij niet happy nu. Kan iemand advies geven over wat te doen? Dien ik zelf op zoek te gaan naar een brug, de auto erop te zetten en zelf (samen met een Tesla medelid?) een eerste inspectie doen of moet ik naar een garage of de ANWB om te laten checken?
Graag verneem ik van jullie,

Peter.
 
Is dat de gebruikelijke standaard procedure bij Tesla? Ik loop dan wel het risico op een hoge rekening. De eerste check hebben ze gratis uitgevoerd. Let wel....Ik ben een particulier en heb de auto ook particulier aangeschaft. Dus heb niets te maken met een leasemaatschappij oid.
Is de auto jonger dan 4 jaren en minder dan 80000km? Dan heb je nog garantie.

Er is duidelijk een probleem, dat in hun eerste korte testrit niet werd opgemerkt.

Als je bij een externe partij gaat, ga je niet van de Tesla fabrieksgarantie kunnen genieten.
 
Is de auto jonger dan 4 jaren en minder dan 80000km? Dan heb je nog garantie.

Er is duidelijk een probleem, dat in hun eerste korte testrit niet werd opgemerkt.

Als je bij een externe partij gaat, ga je niet van de Tesla fabrieksgarantie kunnen genieten.
Ok, dank voor het bericht. Duidelijk. 2 jaren en 2 maanden oud. Teller 24.000 km. Ik ga niet naar een externe partij om het op te laten lossen, maar puur om te laten analyseren wat het probleem is, (als er een probleem is). En met een rapportage terug naar Tesla om het aan hen voor te leggen om het op te lossen. Als ik alle communicatie soms lees, dan heb ik het gevoel dat Tesla wel eens wat moeilijk kan doen, ondanks dat ik zelf tot op heden goede ervaringen met Tesla heb gehad. Dat ook gezegd dus. Inmiddels het probleem ook aangekaart bij de KNAC ( Koninklijke Nederlandse Automobiel Club). Een chique onderdeel van de ANWB voor oldtimers en bijzondere auto´s. Daar kwam ik in maart 2019 bij omdat er toen weinig goede verzekeringen waren voor Tesla model 3´s in Nederland. Wel duur, maar goed. Als je lid bent van de club dan kan je een gratis autotechnisch advies aanvragen zo bleek mij zojuist. Hopen dat dit eronder valt. En dan kijken wat er uit komt..
 
Last edited:
Je kan naar een goeie bandenboer trekken en de uitlijning nakijken, maar Tesla heeft net hetzelfde gereedschap dus Tesla gaat niet je kosten bij de bandenboer vergoeden.
En niet iedere bandenboer kan met Tesla's overweg. Ik was ooit bij zo een om nieuwe voorbanden te laten monteren inclusief uitlijnen. Zij concludeerden dat de "achteras krom" was en dat de uitlijning zodanig uit het lood zou zijn dat het voor hen niet te corrigeren viel en dat het waarschijnlijk een productiefout zou zijn. Ik was er erg van geschrokken.

Met het rapport naar Tesla, bleek dat informatie van de bandenboer gewoon totaal verkeerd was en voor Tesla onbekende waarden waren gebruikt. De uitlijning was gewoon prima. Het TSC heeft toen voor de vorm nog een minuscuul veranderingetje gemaakt om hem 100.00% perfect te krijgen omdat er verder toch niets te doen viel.

Uitlijning laat ik dus niet meer bij een bandenboer doen.
 
Last edited:
Inderdaad ik had een vestiging van de bandenboer gekozen die op de website van Tesla werd aangeraden en waarmee ze een speciale overeenkomst zouden hebben. Toen ik belde zeiden ze dat ze al heel veel Tesla's onder handen hadden gehad. Achteraf hoorde ik in het Service Center dat er een groot verschil in kwaliteit tussen de vestigingen van die bandenboer was, maar dat was dus niet vooraf af te leiden van de informatie op de Tesla website. Het was in de tijd dat er voor Tesla teveel werk was en ze dat dus banden wisselen en zo wilden uitbesteden.

De medewerker die ik later sprak zei dat de Tesla Service Centers de dienst weer gewoon zelf zouden gaan aanbieden.
 
Last edited:
Ok, dank voor het bericht. Duidelijk. 2 jaren en 2 maanden oud. Teller 24.000 km. Ik ga niet naar een externe partij om het op te laten lossen, maar puur om te laten analyseren wat het probleem is, (als er een probleem is). En met een rapportage terug naar Tesla om het aan hen voor te leggen om het op te lossen. Als ik alle communicatie soms lees, dan heb ik het gevoel dat Tesla wel eens wat moeilijk kan doen, ondanks dat ik zelf tot op heden goede ervaringen met Tesla heb gehad. Dat ook gezegd dus. Inmiddels het probleem ook aangekaart bij de KNAC ( Koninklijke Nederlandse Automobiel Club). Een chique onderdeel van de ANWB voor oldtimers en bijzondere auto´s. Daar kwam ik in maart 2019 bij omdat er toen weinig goede verzekeringen waren voor Tesla model 3´s in Nederland. Wel duur, maar goed. Als je lid bent van de club dan kan je een gratis autotechnisch advies aanvragen zo bleek mij zojuist. Hopen dat dit eronder valt. En dan kijken wat er uit komt..
Als de KNAC niet wil helpen zelf de auto eens op een goede krik zetten. Slingeren komt waarschijnlijk van speling ergens in de ophanging of dat er iets met het achter-differentieel is.
 
Als de KNAC niet wil helpen zelf de auto eens op een goede krik zetten. Slingeren komt waarschijnlijk van speling ergens in de ophanging of dat er iets met het achter-differentieel is.
Dank voor het bericht. Ik heb een goede krik ruim anderhalf jaar geleden gekocht. Zal na de bijwerkingen van vaccinatie gaan kijken of er speling in de ophanging is. Maar moet mij nog verdiepen in het punt achterdifferentieel.
 
Dank voor het bericht. Ik heb een goede krik ruim anderhalf jaar geleden gekocht. Zal na de bijwerkingen van vaccinatie gaan kijken of er speling in de ophanging is. Maar moet mij nog verdiepen in het punt achterdifferentieel.
Het controleren van het achter differentieel is ook wat lastig. Eigenlijk zouden de beide achterwielen van de grond moeten zijn en dan zou je een wiel naar voren kunnen draaien en dan moet de ander naar achteren draaien. Maar ik weet eigenlijk niet of de elektro motor weerstand gaat geven of dat ie vrijloopt. Ik heb het zelf bij mijn X nog niet geprobeerd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Inderdaad, je moet wel een bandenboer met kennis van Tesla's hebben.

De mijne werd aangeraden door een werknemer van het Service Cent
Is dat de gebruikelijke standaard procedure bij Tesla? Ik loop dan wel het risico op een hoge rekening. De eerste check hebben ze gratis uitgevoerd. Let wel....Ik ben een particulier en heb de auto ook particulier aangeschaft. Dus heb niets te maken met een leasemaatschappij oid.
Ik zou Henze in Rijswijk en evt Superband in Voorburg even bellen of ze voor een paar tientjes een snelle check willen doen. Vooral Henze is topkwaliteit, Superband vooral heel aardige lui maar ook echt ervaring.