Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wifi in de tuin - tips

This site may earn commission on affiliate links.
Na in mijn vorige huis een paar verdiepingen te hoog te zitten voor goed wifi op de gedeelde parkeerplaats, heeft in het nieuwe huis, mijn vrouw de architect voor een stevige kooi van Faraday gezorgd, zodat het signaal elke 2 meter buiten de deur 1 streepje minder wordt. Mijn mobiele telefoon verliest het signaal bij de rechter spiegel (waar de wifi-antenne waarschijnlijk in zit).

Wat ik heb gelezen / bedacht zijn deze 6 opties:
  1. Wifi in de laadpaal. Dus naast een krachtstroom-kabel ook een LAN-kabel vanuit de meterkast. Als de laadpaal geen stroom kan leveren, dan met PoE.
  2. Repeaters buiten. Deze Xiaomi werkt best goed. Deze kan makkelijk waterdicht gemaakt worden (plastic zak) en weggemoffeld worden in de plantenbak. Wel een stroomkabel nodig.
  3. Zoals hierboven, maar dan op een batterij. 10.000 mAh kan ie best lang op.
  4. LAN-kabel naar buiten trekken en wifi op de muur. Eventueel met PoE ipv aparte stroomkabel. Even zien hoe dit netjes waterdicht te maken. En uitzoeken hoe dit eenvoudig op het mesh-netwerk kan.
  5. Telefoon met hotspot in de auto. Is ook goed voor een avondje minder schermpje turen.
  6. Wifi signaal versterker (= wifi-repeater) in/op de auto. Dit is alleen bruikbaar als een telefoon het signaal wel pakt, maar de Tesla niet.

Omdat ik (nog) geen laadpaal heb, repeaters buiten voor mij niet werken, en liever iets praktisch heb, blijft alleen optie 4 over. Heeft iemand anders nog tips of ervaringen?
 
1. Als je de laadpaal nog moet (laten) aanleggen lijkt dit mij een keurige oplossing.
2. Afhankelijk van het merk heb je buiten repeaters. Plastic zak ed lijkt mij niet zo mooi, al zal het wel werken
3. Hmm. Zou mij niet lijken. Diefstal gevoelig, kou/warmte effect, nooit opgeladen wanneer je het nodig hebt
4. lijkt op 2 :)
5. Een telefoon is tegenwoordig (betaal apps, id) niet iets wat je in de auto moet laten liggen. Neem dan een mifi met een extra simkaart.
6. Dan zou ik voor 5, de mifi gaan
 
Wifi repeater op de fensterbank?

Ramen van vloer tot plafond. Heb het wel geprobeerd, maar het werkte ook niet. Voor het idee hoe erg die kooi van Faraday is, ook binnen. We hebben TP-link Deco op verschillende plekken moeten neerleggen, totdat we goed bereik hadden op de belangrijke plekken. Ik denk erover om meer deco's te kopen, ook al is ons huis niet zo groot. Bellen werkt gelukkig wel redelijk goed.

Kijk eens op Hoe krijg ik wifi in de tuin? - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis voor wat voorbeelden.
In/bij de paal is altijd 230vac aanwezig en anders kan de installateur hier wel een voorziening voor treffen.
In elk geval direct vanaf de meterkast naar de paal en daar een aftakking maken voor je wifi punt.

Had ik gezien. Die houden geen rekening met een stevige staalconstructie. Daar staat in principe optie 4 ook bij, maar dan onder 30 meter.

We gaan eerste de tuin nog aanleggen, voordat de paal er definitief komt. Anders uiteraard de beste oplossing.
 
Had ik gezien. Die houden geen rekening met een stevige staalconstructie. Daar staat in principe optie 4 ook bij, maar dan onder 30 meter.

We gaan eerste de tuin nog aanleggen, voordat de paal er definitief komt. Anders uiteraard de beste oplossing.
Het ging mij meer even om de mogelijke componenten. Als je 230vac en utp hebt kun je achteraf nog alle kanten op. Een extra utp of 230vac kabel zijn doorgaans de kosten niet en je kunt er achteraf veel voordeel aan hebben.

Hier heb je overigens wifi apparatuur die je prima buiten (bij je laadpaal?) kunt plaatsen.
https://www.wifishop.nl/klantenservice/wifi/wifi-in-de-tuin/

Hoewel een utp verbinding doorgaans het meest stabiel is moet je wel in sommige gevallen wel rekening houden met eventuele overspanningsbeveiliging. Ik denk dat overspanning bij een utp voor grotere problemen kan zorgen dan op de 230vac maar de kans op problemen hangt mede af van de loop en lengte van de kabel.
 
Wifi repeaters die onbekabeld het wifi signaal "versterken" raad ik ten stelligste af, want dat vertraagt je hele wifi netwerk met een factor 2. Wat een "repeater" doet is wat het woord zegt: alle signalen die ie ontvangt, herhalen. En dat kost dus dubbel zoveel tijd.

Mesh is een matige tussenoplossing, omdat dit eigenlijk net hetzelfde is als bovenstaande, maar je gaat niet op hetzelfde kanaal zitten uitzenden en repeater spelen. De verbinding tussen de verschillende access points is dus ook draadloos, maar via een ander kanaal, en de onderlinge toestellen gaan mekaars signalen niet blijven zitten herhalen. Beperkende factor is dat het ene access point draadloos natuurlijk het andere access point moet kunnen bereiken.

Beste is een bekabelde oplossing voorzien met aparte access points. Dat kan via HomePlug via je stroomkabels, of liefst met echte ethernet-kabels naar een kleine switch.

In mijn geval heb ik een ethernet kabel vanuit een bestaande kleine 8-poorts switch naar de garage getrokken, en daar een oude access point onder het dak gemonteerd.
 
Wat is jouw doel?

Permanent wifi wanneer je thuis geparkeerd hebt voor sentry of update doeleinden?
Goeie vraag. Ik zie ook het nut niet.
Ik heb nooit wifi. Als er een update klaar staat krijg je een melding. Ook zonder wifi.
Als ik de melding heb, verbind ik tijdens de eerstvolgende rit met de hotspot van mijn telefoon en druk ik op downloaden. Na zowat een uur is de download compleet.
Bij de eerstvolgende, voldoende lange stilstand start ik de update. Er is dan geen wifi meer nodig.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz
Goeie vraag. Ik zie ook het nut niet.
Ik heb nooit wifi. Als er een update klaar staat krijg je een melding. Ook zonder wifi.
Als ik de melding heb, verbind ik tijdens de eerstvolgende rit met de hotspot van mijn telefoon en druk ik op downloaden. Na zowat een uur is de download compleet.
Bij de eerstvolgende, voldoende lange stilstand start ik de update. Er is dan geen wifi meer nodig.
Is een oplossing, maar niet echt handsfree ;)

In mijn geval heb ik mijn dashcams (mijn 2017 MCU1 Model X doet geen video recording) op mijn wifi gehangen en met een scriptje worden nieuwe bestanden naar een server gekopieerd. Updates lopen automatisch binnen en vaak wordt ik dus 's morgens wakker met een update melding.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Ramen van vloer tot plafond. Heb het wel geprobeerd, maar het werkte ook niet. Voor het idee hoe erg die kooi van Faraday is, ook binnen. We hebben TP-link Deco op verschillende plekken moeten neerleggen, totdat we goed bereik hadden op de belangrijke plekken. Ik denk erover om meer deco's te kopen, ook al is ons huis niet zo groot. Bellen werkt gelukkig wel redelijk goed.



Had ik gezien. Die houden geen rekening met een stevige staalconstructie. Daar staat in principe optie 4 ook bij, maar dan onder 30 meter.

We gaan eerste de tuin nog aanleggen, voordat de paal er definitief komt. Anders uiteraard de beste oplossing.

Hoeveel staal heb je in het huis verwerkt? Meestal toch alleen een skelet om de boel overeind te houden. Signaal moet toch gewoon door de wanden/glas kunnen? Of zijn de wanden van gewapend beton ofzo?

Als je mesh neemt, doe dan via ethernet. Ik heb zelf een paar van die ubiquity acesspoints (allemaal bedraad) en dat werkt erg goed. Hopelijk heeft je vrouw naar elke kamer een utp leiding laten aanleggen. Dan kan eenvoudig overal access point toevoegen.
 
Hoeveel staal heb je in het huis verwerkt? Meestal toch alleen een skelet om de boel overeind te houden. Signaal moet toch gewoon door de wanden/glas kunnen? Of zijn de wanden van gewapend beton ofzo?
Let op, 2,4Ghz kan wel wat door glas, maar 5Ghz heeft heel wat meer moeite. En wifi signalen worden binnenshuis niet gereflecteerd, maar gaan enkel rechtdoor. Dus als er 2 muren tussen zitten kan het al gedaan zijn met het plezier.
 
Het HR++ glas in mijn huis laat amper Wifi door. Ik heb je opties 2&5 geprobeerd. Uiteindelijk werkt je optie 4 bij mij het beste. Een outdoor accesspoint met PoE, daar heb je het minste omkijken naar en is stabiel. Ik kocht er een: TP-Link EAP225 voor, doet wat het beloofd.
 
Beste optie is idd een outdoor access point die je bekabeld aansluit. Voeden via poe is natuurlijk wel het meest nette.

Zoiets: Ubiquiti UniFi UAP-AC Mesh of z'n grote broer: Ubiquiti UniFi UAP-AC Mesh PRO

Laat je niet verwarren door de naam Mesh. Ze kunnen ook prima bedraad worden aangesloten. Uiteraard kan je ook voor een mesh oplossing gaan, dan raad ik wel aan om alles van hetzelfde merk te gebruiken.
 
Bedankt voor het delen van ervaringen, allemaal! Omdat we al TP-link deco M9 pro hebben, en deze werkt met alle soorten uit de deco-familie, pak ik een goedkope voor de toekomstige laadpaal en sluit die aan op de deco in de meterkast. POE splitter en injector is niet echt duur, dus ga ik niet eens over nadenken om dat anders te doen.

Ik wist niet dat HR++ ook wifi tegenhield. Wij hebben driedubbel glas....

Reden voor wifi:
  • Tesla-updates
  • Automatisch uploaden van camera-beelden (werd laatst nog ingehaald toe ik stopte voor rood)
  • Syncen van bestanden op USB/SSD
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Je kunt dan zelfs nog spelen met richtantennes. ;) Maar dat is wel erg overdreven.

HR++ filtert inderdaad prima. Precies de reden dat ik een CAT 5E kabel naar de schuur heb liggen en daar een access point heb hangen. Ubiquiti AP AC Pro. De auto staat recht voor de schuur. Zo hebben de auto en de tuin prima wifi op 5 GHz.
 
Na in mijn vorige huis een paar verdiepingen te hoog te zitten voor goed wifi op de gedeelde parkeerplaats, heeft in het nieuwe huis, mijn vrouw de architect voor een stevige kooi van Faraday gezorgd, zodat het signaal elke 2 meter buiten de deur 1 streepje minder wordt. Mijn mobiele telefoon verliest het signaal bij de rechter spiegel (waar de wifi-antenne waarschijnlijk in zit).

Wat ik heb gelezen / bedacht zijn deze 6 opties:
  1. Wifi in de laadpaal. Dus naast een krachtstroom-kabel ook een LAN-kabel vanuit de meterkast. Als de laadpaal geen stroom kan leveren, dan met PoE.
  2. Repeaters buiten. Deze Xiaomi werkt best goed. Deze kan makkelijk waterdicht gemaakt worden (plastic zak) en weggemoffeld worden in de plantenbak. Wel een stroomkabel nodig.
  3. Zoals hierboven, maar dan op een batterij. 10.000 mAh kan ie best lang op.
  4. LAN-kabel naar buiten trekken en wifi op de muur. Eventueel met PoE ipv aparte stroomkabel. Even zien hoe dit netjes waterdicht te maken. En uitzoeken hoe dit eenvoudig op het mesh-netwerk kan.
  5. Telefoon met hotspot in de auto. Is ook goed voor een avondje minder schermpje turen.
  6. Wifi signaal versterker (= wifi-repeater) in/op de auto. Dit is alleen bruikbaar als een telefoon het signaal wel pakt, maar de Tesla niet.

Omdat ik (nog) geen laadpaal heb, repeaters buiten voor mij niet werken, en liever iets praktisch heb, blijft alleen optie 4 over. Heeft iemand anders nog tips of ervaringen?

hele goede ervaring met Ubiquity Unifi. Buiten heb ik de volgende: Ubiquiti UniFi AP-AC-LR - Coolblue - Before 23:59, delivered tomorrow

werkt mooi via PoE. En de hele tuin goede wifi. Hiervoor heb ik met TPlink geprutst en telkens slecht bevallen. ‘Standaard’ wifi van de modem/router uitgeschakeld.

In het huis twee keer de AC-Pro. Kost allemaal wel wat maar echt goede wifi.
 
Ik kan je alleen maar Ubiquity aanraden. Goedkoop? Nee, maar super goed.

Doe het ook 1x helemaal goed en richt je hele huis er goed mee in. Dan heb je overal snelle en betrouwbare WiFi.

blijf ver bij repeaters of andere dinge vandaan die bijv Media Markt verkoopt. Het is het vaak gewoon net niet.
 
  • Like
Reactions: Tampert and RoaldH