Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wifi in de tuin - tips

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan je alleen maar Ubiquity aanraden. Goedkoop? Nee, maar super goed.

Doe het ook 1x helemaal goed en richt je hele huis er goed mee in. Dan heb je overal snelle en betrouwbare WiFi.

blijf ver bij repeaters of andere dinge vandaan die bijv Media Markt verkoopt. Het is het vaak gewoon net niet.
Helemaal eens. En zorg dat al je Access Points bedraad zijn aangesloten. Liefst met PoE. Een PoE injector kan natuurlijk, maar als je meerdere PoE Access Points hebt zou ik gewoon een PoE switch nemen, bijvoorbeeld GS108PEv3 — 8-poorts Gigabit Ethernet PoE Smart Managed Plus switch met 4 poorts PoE

Ethernet kabel naar je laadpaal en een outdoor geschikte Ubiquity en je bent klaar
 
En nog een keer helemaal eens. Gebruik geen mesh netwerk, dat komt de snelheid niet ten goede. Ubiquiti is top, hier 4x AP AC Pro en perfecte wifi in huis en tuin.
Ik heb een Deco M9 waarbij de backhaul bekabeld is - dus zonder bandbreedte te gebruiken voor de communicatie tussen de verschillende mesh devices - voorzover ik kan zien verlies ik daardoor geen bandbreedte ook al gebruik ik mesh.

Wat voor mij goed werkte voor een tijdje was een tweedehands devolo ethernet via stopcontact, met daarbij een oude router die ik nog had liggen. Ik had 1 devolo in de meter kast bij de router en 1 in het stopcontact in de schuur (die tegen het hek aan de achterzijde van de tuin staat). In de schuur had ik mijn oude router en daarmee had ik supersnel internet in de tuin (van mijn 100mbps bij de router bleef toch 70mbps in de tuin over - had ik niet verwacht!). Toen ik eenmaal mijn Deco M9 had geïnstalleerd had ik tot achter in de tuin redelijke ontvangst en heb ik de devolo’s elders ingezet.

Succes!
 
Helemaal eens. En zorg dat al je Access Points bedraad zijn aangesloten. Liefst met PoE. Een PoE injector kan natuurlijk, maar als je meerdere PoE Access Points hebt zou ik gewoon een PoE switch nemen, bijvoorbeeld GS108PEv3 — 8-poorts Gigabit Ethernet PoE Smart Managed Plus switch met 4 poorts PoE

Ethernet kabel naar je laadpaal en een outdoor geschikte Ubiquity en je bent klaar
Zeker, alles met kabels!

Ik heb thuis:

- Unifi Secure Gateway
- Unifi PoE 24-poorts switch
- Unifi AC Pro access points (enkel 5Ghz WiFi)

Dit zorgt voor overal perfecte WiFi dekking in en rondom huis.

Ik kan niets anders aanraden. Die Mesh netwerk of verschillenden merken mixen gaat gewoon niet lekker.
 
En de ervaring van @RoaldH en @jww1966 dan, over de bekabelde Orbi?

Ervaring is goed. Hier router en twee satellieten geplaatst. Ik heb ze bekabeld, maar ze hebben ook een aparte radio voor backhaul. Zijn al een paar jaar te koop met de laatste firmware van december 2019. Kastjes zijn wel redelijk groot. Er is overigens ook een waterdichte satelliet voor buiten. De app kan niet veel, maar de web pagina is wel uitgebreid.
 
  • Like
Reactions: RoaldH
Nog een goed ding over Ubiquity: Hun Pro Access Points kunnen ook buiten hangen, mits ze maar onder een afdak hangen.

Ze hebben ook nog echte Outdoor AP's (hebben we er op kantoor 1 van), maar de Pro moet veelal kunnen voldoen. Kan je zo onder een carport monteren bijvoorbeeld.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Bas. and horta
Ervaring is goed. Hier router en twee satellieten geplaatst. Ik heb ze bekabeld, maar ze hebben ook een aparte radio voor backhaul. Zijn al een paar jaar te koop met de laatste firmware van december 2019. Kastjes zijn wel redelijk groot. Er is overigens ook een waterdichte satelliet voor buiten. De app kan niet veel, maar de web pagina is wel uitgebreid.
Ja ik ben daar mee eens.
 
Welke modellen heb je kunnen vinden?
Ook ik ben (zeer) tevreden gebruiker van de Orbi (bekabeld). Afgelopen jaar via MP satellieten bijgekocht en vaak zag ik RBK20, -50 en -53 aangeboden worden. Wel opletten dat sommigen alleen de router aanbieden en die kan niet als satelliet worden gebruikt om je netwerk uit te breiden. De buitenoplossing heb ik nu ook interesse in maar vind ik nog te duur (ook via MP).

Wat betreft firmware updates is mijn ervaring met Netgear redelijk positief de Nighthawk (mijn vorige router) en Orbi ontvangen periodiek updates maar er kan lange tijd tussen zitten en weinig tot geen nieuwe features.
 
  • Like
Reactions: RoaldH