Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Windgevoeligheid Y

This site may earn commission on affiliate links.

jr_gn

Member
Supporting Member
Feb 1, 2023
235
325
Bruges, Belgium
Vandaag toch een tweede keer mogen ondervinden dat de Y enorm gevoelig is voor zijwind. Ritje Brugge - Kortrijk, flinke westenwind en het ding was nauwelijks op z'n baanvak te houden. Dan nog wat correcties op het stuur bij het overschrijden van het rijvak en een chauffeur die zijn machine nog niet gewoon is.... pfff. Dat gaf geen veilig gevoel in elk geval. Toen ik de wagen was gaan ophalen in TSC Brugge enkele weken terug had ik dezelfde eerste rijervaring. Maar nu dus nog eens.

Ik vind dat vrij verrassend. Dat ding weeg 2 ton, heeft een zwaartepunt tegen de grond aan. Staat lekker breed (ik heb Gemini's liggen, maar dan nog). Loopt stabiel rechtuit. Dus je verwacht toch dat de wagen zou moeten aan de baan kleven?

Kom van Lexus. Die wagens bleven hun vak houden, wat er ook gebeurde. En het is geleden sinds m'n jeugdjaren waar ik een vrij windgevoelige Citroën reed dat deze ervaring had.

Is dit normaal?
 
Ik vond AP met wind geen fijne combi, de wind duwde flink richting de tegenliggende rijbaan. Als je ook maar een heel klein beetje tegendruk geeft aan het stuur, springt de AP er direct weer af. Werd een beetje een chicken game, ik heb mijn verlies gepakt en lekker op de hand verder gegaan.

Gevoeligheid voor wind en herrie/meer geluid door wind in de auto is ook mijn ervaring.
 
  • Informative
Reactions: jr_gn
Vandaag toch een tweede keer mogen ondervinden dat de Y enorm gevoelig is voor zijwind. Ritje Brugge - Kortrijk, flinke westenwind en het ding was nauwelijks op z'n baanvak te houden. Dan nog wat correcties op het stuur bij het overschrijden van het rijvak en een chauffeur die zijn machine nog niet gewoon is.... pfff. Dat gaf geen veilig gevoel in elk geval. Toen ik de wagen was gaan ophalen in TSC Brugge enkele weken terug had ik dezelfde eerste rijervaring. Maar nu dus nog eens.

Ik vind dat vrij verrassend. Dat ding weeg 2 ton, heeft een zwaartepunt tegen de grond aan. Staat lekker breed (ik heb Gemini's liggen, maar dan nog). Loopt stabiel rechtuit. Dus je verwacht toch dat de wagen zou moeten aan de baan kleven?

Kom van Lexus. Die wagens bleven hun vak houden, wat er ook gebeurde. En het is geleden sinds m'n jeugdjaren waar ik een vrij windgevoelige Citroën reed dat deze ervaring had.

Is dit normaal?

Heb idd deze ervaring ook met onze MYP met dan relatief brede banden, dacht net hetzelfde als u ... Hoe kan dit met zo een gewicht, laag zwaartepunt en goede stroomlijn.
 
  • Like
Reactions: jr_gn

Bij M3 zelfde ervaring. Theorie was dat goede stroomlijn gevoeligheid zou kunnen versterken. 3,5 jaar verder moet ik zeggen dat het went. AP slingert wel wat, maar binnen het voor mij acceptabele.
Laatst wel dat AP plots stopte bij een windstoot door een tegenligger vrachtwagen. Die was wel onverwacht!
 
  • Informative
Reactions: jr_gn
Ik vond AP met wind geen fijne combi, de wind duwde flink richting de tegenliggende rijbaan. Als je ook maar een heel klein beetje tegendruk geeft aan het stuur, springt de AP er direct weer af. Werd een beetje een chicken game, ik heb mijn verlies gepakt en lekker op de hand verder gegaan.

Gevoeligheid voor wind en herrie/meer geluid door wind in de auto is ook mijn ervaring.
Laatst wat ritten met aardig wat wind gehad maar ik rijd eigenlijk altijd met AP en dan slingert de auto inderdaad licht, maar ik laat het de auto zelf oplossen. Nooit gehad dat de auto erg dicht in de buurt van de lijn kwam. De goede stroomlijn maakt hem wat gevoeliger maar als je hem zelf zijn weg door de wind laat zoeken, zou je niet zelf hoeven tegen te sturen.