Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Winterbanden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een nieuwe model S 100 D stockwagen (zwarte kleur) besteld die volgende week klaar is voor afhaling.
Nu twijfel ik over de velgen. Origineel liggen er de zilveren 19'' Slipstream velgen op met zomerbanden.
- ofwel laat ik de zomerbanden eraf halen, en monteer ik winterbanden. Na de winter koop ik me 21'' Turbine velgen met zomerbanden bij en wissel ik elke zomer en winter de wielset. De 19'' gebruik ik dan enkel in de winter. Maar dan blijf ik wel met de zomerbanden 19'' zitten.
- ofwel neem ik nu meteen in optie de 21'' turbine velgen (dat kan nu nog) en laat ik daarop winterbanden monteren. Dan wissel ik enkel de banden na de winter/zomer en rijd ik het ganse jaar met de mooie 21'' Turbine wielen
Mijn vragen naar jullie toe zijn nu:
**eigenlijk zie ik liever de 21''turbinewielen en zou er het ganse jaar willen mee rijden. Maar is dat even veilig dan de 19'' met winterbanden?
**klopt het dat je 21'' banden geen 2-3 keer kan op- en af de velg laten leggen omdat ze dan kapot gaan ? Ik rij ongeveer 35.000km per jaar, en zou dus 2-3 keer de banden moeten wisselen.

Ik hoor graag jullie mening
 
Exact hetzelfde dilemma wat ik had. Uiteindelijk heb ik gekozen om de Tesla met 19" Slipstream velgen te laten leveren, ik heb nu een losse 21" turbine set aangeschaft voor de zomer en de 19" slipstream velgen laten voorzien van winterbanden. Het steeds wisselen van banden is iets wat mij niet aanspreekt, de kans dat de velgen beschadigen is gewoonweg aanwezig. Die set zomerbanden die ik over heb sla ik gewoon op en laat deze bij eventuele verkoop/inruil van de Tesla weer terug op de 19" velgen zetten zodat ik de 21" set weer los kan verkopen (dat levert altijd meer op dan als je de velgen bij de inruil deal meegeeft)
 
Ik heb een nieuwe model S 100 D stockwagen (zwarte kleur) besteld die volgende week klaar is voor afhaling.
Nu twijfel ik over de velgen. Origineel liggen er de zilveren 19'' Slipstream velgen op met zomerbanden.
- ofwel laat ik de zomerbanden eraf halen, en monteer ik winterbanden. Na de winter koop ik me 21'' Turbine velgen met zomerbanden bij en wissel ik elke zomer en winter de wielset. De 19'' gebruik ik dan enkel in de winter. Maar dan blijf ik wel met de zomerbanden 19'' zitten.
- ofwel neem ik nu meteen in optie de 21'' turbine velgen (dat kan nu nog) en laat ik daarop winterbanden monteren. Dan wissel ik enkel de banden na de winter/zomer en rijd ik het ganse jaar met de mooie 21'' Turbine wielen
Mijn vragen naar jullie toe zijn nu:
**eigenlijk zie ik liever de 21''turbinewielen en zou er het ganse jaar willen mee rijden. Maar is dat even veilig dan de 19'' met winterbanden?
**klopt het dat je 21'' banden geen 2-3 keer kan op- en af de velg laten leggen omdat ze dan kapot gaan ? Ik rij ongeveer 35.000km per jaar, en zou dus 2-3 keer de banden moeten wisselen.

Ik hoor graag jullie mening
Hallo Luc,
Welkom op het forum.
De banden van een Tesla slijten over het algemeen veel sneller dan op andere auto’s.
Ik ken je rijstijl niet, maar als je van een beetje doorrijden houdt dan gaat een set banden nog geen jaar mee.
 
Hallo Luc,
Welkom op het forum.
De banden van een Tesla slijten over het algemeen veel sneller dan op andere auto’s.
Ik ken je rijstijl niet, maar als je van een beetje doorrijden houdt dan gaat een set banden nog geen jaar mee.

Net zoals @JCK is het tegengestelde ook mijn ervaring. Ik doe dubbel zo lang met een set als vroeger (en dan neem ik onze 320d als vergelijking).

MAAR!

Hier is het te doen omtrent dit onderwerp: Velgen en banden
 
Ik heb een nieuwe model S 100 D stockwagen (zwarte kleur) besteld die volgende week klaar is voor afhaling.
Nu twijfel ik over de velgen. Origineel liggen er de zilveren 19'' Slipstream velgen op met zomerbanden.
- ofwel laat ik de zomerbanden eraf halen, en monteer ik winterbanden. Na de winter koop ik me 21'' Turbine velgen met zomerbanden bij en wissel ik elke zomer en winter de wielset. De 19'' gebruik ik dan enkel in de winter. Maar dan blijf ik wel met de zomerbanden 19'' zitten.
- ofwel neem ik nu meteen in optie de 21'' turbine velgen (dat kan nu nog) en laat ik daarop winterbanden monteren. Dan wissel ik enkel de banden na de winter/zomer en rijd ik het ganse jaar met de mooie 21'' Turbine wielen
Mijn vragen naar jullie toe zijn nu:
**eigenlijk zie ik liever de 21''turbinewielen en zou er het ganse jaar willen mee rijden. Maar is dat even veilig dan de 19'' met winterbanden?
**klopt het dat je 21'' banden geen 2-3 keer kan op- en af de velg laten leggen omdat ze dan kapot gaan ? Ik rij ongeveer 35.000km per jaar, en zou dus 2-3 keer de banden moeten wisselen.
Ik hoor graag jullie mening

Het is tamelijk onpraktisch om alleen de banden te verwisselen. Technisch kan het overigens wel.
Het is onpraktisch omdat het langer duurt bij de bandenfirma en je iedere keer alle wielen moet balanceren.
Je krijgt dan ook de kale banden mee naar huis, ze slaan geen losse banden op, wel velgen met banden.
Er is een flinke kans op - kleine - beschadigingen. Er zijn nogal wat handelingen nodig om de banden te wisselen.
Winterbanden op 21" zijn rond 100 euro per stuk duurder dan winterbanden op 19".
19" winterbanden zullen per saldo iets veiliger zijn dan 21" winterbanden. 19" winterbanden hebben hogere wangen die soepeler blijven.
De grip zal daardoor iets beters zijn. Tenslotte beschermen 19" banden in de winter bij soms door neerslag minder goed zichtbare obstakels je velgen veel beter. 21" banden steken niet of nauwelijks buiten de velg uit en beschadigen heel snel bij stoepranden ed.

Koop je een extra set velgen, hou dan de 19" voor de winterbanden. Dat rijdt in de winter nogal wat zuiniger dan 21" velgen/banden.
Als je een extra set winterbanden hebt slijten uiteraard je zomerbanden niet, die gaan langer mee.
 
Vandaar dat ik de rijstijl erbij vermeld,
Als je het vermogen gebruikt gaat het hard zal ik maar zeggen
Dan denk ik dat je niet bedoelt te zeggen dat banden onder een Tesla bij dezelfde rijstijl sneller slijten dan onder een fossiel merk.

In het Mercedes tijdperk vóór de Tesla haalde ik 'maar' 50-60.000 met all seasons.
 
Dan denk ik dat je niet bedoelt te zeggen dat banden onder een Tesla bij dezelfde rijstijl sneller slijten dan onder een fossiel merk.
In het Mercedes tijdperk vóór de Tesla haalde ik 'maar' 50-60.000 met all seasons.
Ik heb een Alfa 159 2.4 jtdm gehad waar ik ook flink mee doorreed.
De banden van die auto ging veel langer mee maar die auto was wel veel lichter dan de Tesla en had maar 200pk.
Dus als je de tesla vergelijkt met een auto van boven de 2000kg met zo’n 400pk dan zal de bandenslijtage wellicht vergelijkbaar zijn.
Aangezien de meeste tesla rijders niet uit zo’n auto komen lijkt het me redelijk dat je bij een sportieve rijstijl rekening moet houden met veel kortere levensduur van je banden.
 
Ik heb nog 2 nieuwe winterbanden voor een model S 19 inch in de aanbieding:

Dunlop SP Winter Sport 3D MFS XL 245/45 R19 102V


IMG_2959.jpeg
 
Ik heb nog 2 nieuwe winterbanden voor een model S 19 inch in de aanbieding:

Dunlop SP Winter Sport 3D MFS XL 245/45 R19 102V


View attachment 469513
En dat hoort dan weer in het vraag en aanbod draadje.

In dit forum is het gebruikelijk om zoveel mogelijk de bestaande draadjes te gebruiken, zodat alles bij elkaar blijft. Dat heeft voor- en nadelen (draadjes worden erg lang) maar het is nu eenmaal gebruik hier.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp