Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintersport, sneeuw, laden, dakdragers, sneeuwkettingen etc.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zou denken dat de extra (geprojecteerde) oppervlakte van een skibox groter is dan die van losse ski's en snowboards (aannemelijk als de spullen in de box passen!). Maar mogelijk dat de Cw waarde (stroomlijning en textuur) van een koffer weer gunstiger is dan 5 losse sets op het dak. Ik zet mijn geld op losse spullen op de dakdrager, omdat oppervlakte (in tegenstelling tot Cw waarde) kwadratisch meetelt met de weerstand/het verbruik.
Dat leek mij ook. De rest van de spullen raak ik in de trunk en de frunk wel kwijt.
 
Ik zou denken dat de extra (geprojecteerde) oppervlakte van een skibox groter is dan die van losse ski's en snowboards (aannemelijk als de spullen in de box passen!). Maar mogelijk dat de Cw waarde (stroomlijning en textuur) van een koffer weer gunstiger is dan 5 losse sets op het dak. Ik zet mijn geld op losse spullen op de dakdrager, omdat oppervlakte (in tegenstelling tot Cw waarde) kwadratisch meetelt met de weerstand/het verbruik.

Je ziet het fout. Een dakkoffer heeft wel een groter frontaal oppervlak, maar is aërodynamisch zeer veel beter gevormd. Dat laatste is van groter belang dan frontaal oppervlak. Veel losse spullen op het dak vergroten ook het zogenaamde omspoelde of nat oppervlak enorm.
Vergelijk maar eens de vorm van een stokje in de lucht. Een vierkant stokje heeft 10x zoveel luchtweerstand als een rond stokje van dezelfde diameter.
 
Ga eind februari naar Winterberg. Wil je hier je ervaringen met het laden daar posten?

Yep zal ik doen

- - - Updated - - -

Overweeg om eind februari ook maar eens de stoute schoenen aan te trekken en met de Tesla naar Fiss te rijden. Dit in plaats van vliegen en autohuren wat ik normaal meestal doe. Grote probleem is dat ik met 5 volwassenen in de auto zit die ook allemaal hun eigen snowboard en skispullen hebben. Nu is mijn vraag aan de kenners hier of ik dan qua aeropdynamica beter een dakkoffer kan gebruiken of de ski's (3 sets) en snowboards (2x) direct op de dakdragers moet bevestigen met een zogenaamde snowmount?

Ik zit met hetzelfde euvel.. 3 kids op de achterbank en iedereen met eigen skis.. dus dat wordt toch een dakkoffer of ik moet de lange skis ergens binnen langs de zij-portieren leggen..?
 
Overweeg om eind februari ook maar eens de stoute schoenen aan te trekken en met de Tesla naar Fiss te rijden. Dit in plaats van vliegen en autohuren wat ik normaal meestal doe. Grote probleem is dat ik met 5 volwassenen in de auto zit die ook allemaal hun eigen snowboard en skispullen hebben. Nu is mijn vraag aan de kenners hier of ik dan qua aeropdynamica beter een dakkoffer kan gebruiken of de ski's (3 sets) en snowboards (2x) direct op de dakdragers moet bevestigen met een zogenaamde snowmount?

Je ziet het fout. Een dakkoffer heeft wel een groter frontaal oppervlak, maar is aërodynamisch zeer veel beter gevormd. Dat laatste is van groter belang dan frontaal oppervlak. Veel losse spullen op het dak vergroten ook het zogenaamde omspoelde of nat oppervlak enorm.
Vergelijk maar eens de vorm van een stokje in de lucht. Een vierkant stokje heeft 10x zoveel luchtweerstand als een rond stokje van dezelfde diameter.

Ga er beetje van uit dat je met bovenstaand advies toch kiest voor de dakkoffer. Als zo ben ik erg benieuwd naar je verbruikscijfers en de verbruikscijfers die je 'normaal' behaald. Wil je die delen?
 
Ga eind februari naar Winterberg. Wil je hier je ervaringen met het laden daar posten?
Ik ben in 2013 met de Tesla naar Winterberg geweest en dat was prima te doen. Destijds stond er een dubbele laadpaal van RWE op de parkeerplaats tegenover het Oversum hotel. Daar geladen met de RWE app. Verder met een verlengsnoer gewoon geladen op een stopcontact van het huisje. Op de heenweg wel de snelheid wat terug moeten brengen tussen Zevenaar en Winterberg omdat ik niet wist of ik ook daadwerkelijk kon laden in Winterberg. Dat zou tegenwoordig waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Op de terugweg tussen Oberhausen en Zevenaar natuurlijk wel hele stukken 200 gereden met eigenlijk een verbazingwekkend laag stroomverbruik. Vervelende in Duitsland was destijds dat er wel ruim voldoende oplaadpunten waren maar dat de bijbehorende parkeerplaatsen bijna altijd bezet waren door ICE's.

- - - Updated - - -

Vergeet die dakkoffer, laat die skies thuis en huur gewoon een mooi nieuw setje.
Beetje sneu als je net hebt geïnvesteerd in goed materiaal dat je dan in Oostenrijk weer bij de verhuur in de rij moet gaan staan :smile:

- - - Updated - - -

Ga er beetje van uit dat je met bovenstaand advies toch kiest voor de dakkoffer. Als zo ben ik erg benieuwd naar je verbruikscijfers en de verbruikscijfers die je 'normaal' behaald. Wil je die delen?
Als ik inderdaad met een dakkoffer ga zal ik dat zeker doen.
 
Afgelopen weekend, met een 2 weken oude Tesla en 3500 km op de teller op vakantie vertrokken naar Oostenrijk. TOP die supercharters in Duitsland!
Hier in Fugen, hotel Schiestl, een KEBA lader(32Amp), speciaal voor Tesla's geïnstalleerd! Vlak bij de ingang van het hotel. Heeft wel veel bekijks!
in de bergen fantastisch - ook met besneeuwde wegen en zelfs zonder sneeuwkettingen waar BMW en Mercedes het al lang laten afweten...
Stijgen alsof de anderen stilstaan en dalen zonder ook maar de rem aan te raken - heerlijk dit superieure wagengevoel!
Moest het even kwijt...
 
Afgelopen weekend, met een 2 weken oude Tesla en 3500 km op de teller op vakantie vertrokken naar Oostenrijk. TOP die supercharters in Duitsland!
Hier in Fugen, hotel Schiestl, een KEBA lader(32Amp), speciaal voor Tesla's geïnstalleerd! Vlak bij de ingang van het hotel. Heeft wel veel bekijks!
in de bergen fantastisch - ook met besneeuwde wegen en zelfs zonder sneeuwkettingen waar BMW en Mercedes het al lang laten afweten...
Stijgen alsof de anderen stilstaan en dalen zonder ook maar de rem aan te raken - heerlijk dit superieure wagengevoel!
Moest het even kwijt...

Welkom en inderdaad, dat is de ervaring!
 
Afgelopen weekend, met een 2 weken oude Tesla en 3500 km op de teller op vakantie vertrokken naar Oostenrijk. TOP die supercharters in Duitsland!
Hier in Fugen, hotel Schiestl, een KEBA lader(32Amp), speciaal voor Tesla's geïnstalleerd! Vlak bij de ingang van het hotel. Heeft wel veel bekijks!
in de bergen fantastisch - ook met besneeuwde wegen en zelfs zonder sneeuwkettingen waar BMW en Mercedes het al lang laten afweten...
Stijgen alsof de anderen stilstaan en dalen zonder ook maar de rem aan te raken - heerlijk dit superieure wagengevoel!
Moest het even kwijt...

Klinkt goed. Nog een paar weken en dan ga ik het ook meemaken :wink:
 
Afgelopen weekend, met een 2 weken oude Tesla en 3500 km op de teller op vakantie vertrokken naar Oostenrijk. TOP die supercharters in Duitsland!
Hier in Fugen, hotel Schiestl, een KEBA lader(32Amp), speciaal voor Tesla's geïnstalleerd! Vlak bij de ingang van het hotel. Heeft wel veel bekijks!
in de bergen fantastisch - ook met besneeuwde wegen en zelfs zonder sneeuwkettingen waar BMW en Mercedes het al lang laten afweten...
Stijgen alsof de anderen stilstaan en dalen zonder ook maar de rem aan te raken - heerlijk dit superieure wagengevoel!
Moest het even kwijt...
Helemaal eens! Nooit meer sneeuwkettingen! Weg ermee, absoluut overbodig.:biggrin:
 
Hoi Eddyf0032,
Kan je mij je supercherger route geven die je gereden hebt? Ik ga hopelijk dezelfde ervaring hebben eind februari naar Koningsleiten maar zit nog met de route te tobben.
Alvast bedankt!

Afgelopen weekend, met een 2 weken oude Tesla en 3500 km op de teller op vakantie vertrokken naar Oostenrijk. TOP die supercharters in Duitsland!
Hier in Fugen, hotel Schiestl, een KEBA lader(32Amp), speciaal voor Tesla's geïnstalleerd! Vlak bij de ingang van het hotel. Heeft wel veel bekijks!
in de bergen fantastisch - ook met besneeuwde wegen en zelfs zonder sneeuwkettingen waar BMW en Mercedes het al lang laten afweten...
Stijgen alsof de anderen stilstaan en dalen zonder ook maar de rem aan te raken - heerlijk dit superieure wagengevoel!
Moest het even kwijt...
 
Dag Bas,

wij hebben gekozen voor route Wilnsdorf, Neuberg, Bad schwarwald in Wurzberg, dan Regensburg, Irschenwald. De tussenstop in Neuberg en Irschenberg waren in principe overbodig geweest, als we de vorige iets meer hadden opgeladen... en als we wat rustiger hadden gereden (nu een gemiddelde van 130 aangehouden, met strakke wind)
We denken eraan om de terugreis te doen over Jettingen (kan hier in hotel max range laden), dan Hirschberg, Wilnsdorf en Urmond. de app 'daglievemensen' is zeer behulpzaam im het bepalen van de benodigde energie om de volgende stop te bereiken - ik zet het gemiddelde verbruik dan wel op 250 en dan is de aangegeven schatting voldoende om met een typical tas 20 en 70 km te arriveren.

Laat je weten hoe deze tweede route meevalt.
Hoi Eddyf0032,
Kan je mij je supercherger route geven die je gereden hebt? Ik ga hopelijk dezelfde ervaring hebben eind februari naar Koningsleiten maar zit nog met de route te tobben.
Alvast bedankt!
 
Afgelopen weekend, met een 2 weken oude Tesla en 3500 km op de teller op vakantie vertrokken naar Oostenrijk. TOP die supercharters in Duitsland!
Hier in Fugen, hotel Schiestl, een KEBA lader(32Amp), speciaal voor Tesla's geïnstalleerd! Vlak bij de ingang van het hotel. Heeft wel veel bekijks!
in de bergen fantastisch - ook met besneeuwde wegen en zelfs zonder sneeuwkettingen waar BMW en Mercedes het al lang laten afweten...
Stijgen alsof de anderen stilstaan en dalen zonder ook maar de rem aan te raken - heerlijk dit superieure wagengevoel!
Moest het even kwijt...
En welke banden heb je erop? De all-weather of echte winterbanden?
 
Heeft iemand toevallig ook een gouden tip voor de sneeuwkettingen? De standaard 19" van Tesla lijkt een vrij lastig formaat en kan online nauwelijks kettingen hiervoor vinden. Ook de servo sport is er niet in de maat van 245/45/19.
Ik zag deze week een tip langskomen dat Tesla tegenwoordig zelf sneeuwkettingen verkoopt dus ik had daar ook direct maar achteraan gebeld. Tesla vraagt 380 euro incl. BTW voor een setje sneeuwkettingen en dat vind ik eerlijk gezegd toch wel aan de prijzige kant..

De Thule CL-10 / CS-10 lijkt me een prima sneeuwketting, zelfspannend en redelijke prijs, maar schijnt niet geschikt te zijn voor Tesla vanwege het gewicht? Iemand praktijkervaringen?
 
Last edited: