job-lek
Active Member
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterdmaar in de Tesla is het maar minimaal qua warmte
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterdmaar in de Tesla is het maar minimaal qua warmte
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterd
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterd
Misschien maakt het uit dat ik geen lederen bekleding heb?
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterd
Ik ben even in de war. Ik heb range mode altijd aanstaan. Ook als ik bijvoorbeeld naar Frankrijk ga. Ik heb immers "range" nodig. Is dat dus juist niet de bedoeling en moet ik de range modus alleen aanzetten als ik korte ritjes maak??
Range mode doet grofweg 3 dingen:
1. Vermindert koelvermogen van AC (van 6Kw naar 3Kw)
2. Vermindert vermogen van stoelverwarming (van 6Kw naar 3Kw)
3. Schakelt koeling en verwarming van accu uit
Waar het dus op neerkomt is dat je met range mode aan bij lange ritten voordeel hebt omdat de accu van zichzelf opwarmt (je verliest immers geen vermogen doordat BMS probeert je accu op te warmen). Dit houdt ook in dat je bij koud weer in het begin niet de volledige regeneratie hebt en ook niet het volledige vermogen kan aanspreken totdat de accu op bedrijfstemperatuur is, maar bij langere ritten maakt dat toch niet uit.
Als je korte ritten hebt is range mode OF wel OF juist niet handig, maar hier moet je mee spelen. In de regel is een accu rond de 50km op temperatuur. Daar kun je mee spelen. Heb je meerdere hele korte ritten met tussendoor tijd voor de accu om af te koelen? Dan range mode aan (want anders verlies je continu vermogen aan het op temperatuur brengen van de accu). Zijn het langere aansluitende ritten? Dan range mode uit omdat je dan voordeel hebt van een accu die op temperatuur is.
Kleine toevoeging/correctie: je stoelverwarming is geen 6 of 3 kW hoor, dan brand je echt weg. Misschien dus wel het geval bij @job-lek
Nu snap ik er niks meer van. Volgens het filmpje zou je bij "Range Mode ON" de batterij extra verwarmen om (uiteindelijk) efficiënter te kunnen rijden. Dus: enkel extra range voor lange afstanden - voor korte afstanden zelfs een pak minder range?Als aanvulling: bij range mode staat de accuverwarmer helemaal uit, net als de stadsverlichting (overdag).
Maar dan beslaan je ramen...Vanop het Engelstalig forum:
Range mode "on" does not actively heat the battery with the battery heater, it merely allows the battery to operate at a higher temperature ( 40 degrees C instead of 30) before using energy to cool it. Range mode "off" allows the battery heater to come on, if needed, below about 8 degrees C.
Dus: voor korte ritjes in de ochtend (de X van mijn vrouw): best range mode aan aangezien de batterij nog altijd even koud is wanneer ze terug thuis komt?
Vanop het Engelstalig forum:
Range mode "on" does not actively heat the battery with the battery heater, it merely allows the battery to operate at a higher temperature ( 40 degrees C instead of 30) before using energy to cool it. Range mode "off" allows the battery heater to come on, if needed, below about 8 degrees C.
Dus: voor korte ritjes in de ochtend (de X van mijn vrouw): best range mode aan aangezien de batterij nog altijd even koud is wanneer ze terug thuis komt?
Dus bij korte ritten range mode aan met eventueel raam/dak op een kiertje en bij lange ritten range mode uit omdat je geen versnelde degeneratie van je batterij wilt?
Hier idem, 1 streepje max, anders brand je die stoel uit, wellicht door de stof van de bekleding.
Ik heb meer het gevoel dat het stuur niet meer zo warm wordt als voorheen.
ik heb hem ook nooit op 3 streepjes hoor, maximaal in het begin even 2, maar na 5 min naar 1 omdat het anders veelte warm wordt.......Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterd