Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wintertips van Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterd

Ik hoorde nu juist van anderen dat ook bjj hen de warmte afgifte niet echt heel hoog is. Conclusie toen was dat het een Tesla-dingetje was dat de stoelverwarming niet zo heel sterk was, maar bij jou is dat dus niet zo.

Mijn auto staat nu bij het service center en als het goed is krijg ik een andere stoel (kreuk in het leer die ze niet weg kregen) dus misschien dat het daarmee beter is.
 
Ik ben even in de war. Ik heb range mode altijd aanstaan. Ook als ik bijvoorbeeld naar Frankrijk ga. Ik heb immers "range" nodig. Is dat dus juist niet de bedoeling en moet ik de range modus alleen aanzetten als ik korte ritjes maak??
 
Ik ben even in de war. Ik heb range mode altijd aanstaan. Ook als ik bijvoorbeeld naar Frankrijk ga. Ik heb immers "range" nodig. Is dat dus juist niet de bedoeling en moet ik de range modus alleen aanzetten als ik korte ritjes maak??

Range mode doet grofweg 3 dingen:
1. Vermindert koelvermogen van AC (van 6Kw naar 3Kw)
2. Vermindert vermogen van stoelverwarming (van 6Kw naar 3Kw)
3. Schakelt koeling en verwarming van accu uit

Waar het dus op neerkomt is dat je met range mode aan bij lange ritten voordeel hebt omdat de accu van zichzelf opwarmt (je verliest immers geen vermogen doordat BMS probeert je accu op te warmen). Dit houdt ook in dat je bij koud weer in het begin niet de volledige regeneratie hebt en ook niet het volledige vermogen kan aanspreken totdat de accu op bedrijfstemperatuur is, maar bij langere ritten maakt dat toch niet uit.

Als je korte ritten hebt is range mode OF wel OF juist niet handig, maar hier moet je mee spelen. In de regel is een accu rond de 50km op temperatuur. Daar kun je mee spelen. Heb je meerdere hele korte ritten met tussendoor tijd voor de accu om af te koelen? Dan range mode aan (want anders verlies je continu vermogen aan het op temperatuur brengen van de accu). Zijn het langere aansluitende ritten? Dan range mode uit omdat je dan voordeel hebt van een accu die op temperatuur is.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke
Range mode doet grofweg 3 dingen:
1. Vermindert koelvermogen van AC (van 6Kw naar 3Kw)
2. Vermindert vermogen van stoelverwarming (van 6Kw naar 3Kw)
3. Schakelt koeling en verwarming van accu uit

Waar het dus op neerkomt is dat je met range mode aan bij lange ritten voordeel hebt omdat de accu van zichzelf opwarmt (je verliest immers geen vermogen doordat BMS probeert je accu op te warmen). Dit houdt ook in dat je bij koud weer in het begin niet de volledige regeneratie hebt en ook niet het volledige vermogen kan aanspreken totdat de accu op bedrijfstemperatuur is, maar bij langere ritten maakt dat toch niet uit.

Als je korte ritten hebt is range mode OF wel OF juist niet handig, maar hier moet je mee spelen. In de regel is een accu rond de 50km op temperatuur. Daar kun je mee spelen. Heb je meerdere hele korte ritten met tussendoor tijd voor de accu om af te koelen? Dan range mode aan (want anders verlies je continu vermogen aan het op temperatuur brengen van de accu). Zijn het langere aansluitende ritten? Dan range mode uit omdat je dan voordeel hebt van een accu die op temperatuur is.

Kleine toevoeging/correctie: je stoelverwarming is geen 6 of 3 kW hoor, dan brand je echt weg. Misschien dus wel het geval bij @job-lek ;)
 
Vanop het Engelstalig forum:

Range mode "on" does not actively heat the battery with the battery heater, it merely allows the battery to operate at a higher temperature ( 40 degrees C instead of 30) before using energy to cool it. Range mode "off" allows the battery heater to come on, if needed, below about 8 degrees C.

Dus: voor korte ritjes in de ochtend (de X van mijn vrouw): best range mode aan aangezien de batterij nog altijd even koud is wanneer ze terug thuis komt?
 
Vanop het Engelstalig forum:

Range mode "on" does not actively heat the battery with the battery heater, it merely allows the battery to operate at a higher temperature ( 40 degrees C instead of 30) before using energy to cool it. Range mode "off" allows the battery heater to come on, if needed, below about 8 degrees C.

Dus: voor korte ritjes in de ochtend (de X van mijn vrouw): best range mode aan aangezien de batterij nog altijd even koud is wanneer ze terug thuis komt?
Maar dan beslaan je ramen...
 
Vanop het Engelstalig forum:

Range mode "on" does not actively heat the battery with the battery heater, it merely allows the battery to operate at a higher temperature ( 40 degrees C instead of 30) before using energy to cool it. Range mode "off" allows the battery heater to come on, if needed, below about 8 degrees C.

Dus: voor korte ritjes in de ochtend (de X van mijn vrouw): best range mode aan aangezien de batterij nog altijd even koud is wanneer ze terug thuis komt?

Klopt. Range mode ON beperkt energie die gebruikt wordt voor verwarmen van auto/batterij. Range mode OFF zorgt dat meer energie gebruikt wordt voor verwarmen auto/batterij. Bij OFF heb je dus sneller volle regeneratie, maar bij korte ritten weegt dat niet altijd op tegen extra energie voor verwarmen, aangezien auto na korte rit weer afkoelt.

Het zit hem in de naam: range mode. Het aanzetten vergroot je range door meer energie te bewaren voor aandrijving en minder energie te gebruiken voor verwarmen auto/batterij.
 
  • Helpful
Reactions: Wolfke
Dus bij korte ritten range mode aan met eventueel raam/dak op een kiertje en bij lange ritten range mode uit omdat je geen versnelde degeneratie van je batterij wilt?

Batterij wordt niet te warm met of zonder range mode. Het BMS grijpt op tijd in. Overigens zal bij normale snelheden de batterij nooit te warm worden. Kou kan batterij sowieso geen kwaad doen.

Na wat meer gezocht te hebben lijkt het erop dat het BMS en temperatuur van batterij los staan van range mode. Range mode schijnt enkel effect te hebben op climate control en vanaf V8 torque sleep in dual motor modellen. Torque sleep kan een paar procent schelen op een lange rit, omdat dan efficienter gekozen wordt welke motor gebruikt wordt voor aandrijving.

Vanuit duurzaamheid/efficientie zou ik range mode ON hebben en bij beslagen ruiten ventilatie tijdelijk wat harder zetten.
 
Hier idem, 1 streepje max, anders brand je die stoel uit, wellicht door de stof van de bekleding.

Ik heb meer het gevoel dat het stuur niet meer zo warm wordt als voorheen.
Dan zou ik naar de sec gaan want als ik hem op drie streepjes zet wordt ik bijna geroosterd
ik heb hem ook nooit op 3 streepjes hoor, maximaal in het begin even 2, maar na 5 min naar 1 omdat het anders veelte warm wordt.......