Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wireless EV charging

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn tegenwoordig modellen de hebben een rechthoekig vlak dat je volledig vrij kunt gebruiken met twee of een pan en je niet hoeft te centreren.
Wij hebben zo'n model, en de kookplaat detecteert zelfs zelf hoeveel pannen waar staan en past zich daarop aan. De afstand tussen de pannen en de elementen is wel zo klein mogelijk om de verliezen te beperken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Mars2020 Dankje. Even opgezocht: in NL betaal je voor Enhanced Autopilot 3800eur en voor Full Self Driving Capability 7500eur. Dus @Stijntje ik kan het niet anders zien dat je 3800eur moet betalen om te kunnen auto -parkeren en niet 2000? (FSD+ ken ik niet)
Sorry voor de verwarring, FSD+ was een grapje, bestaat helemaal niet. Het hele verhaal hier is uiteraard hypothetisch, want draadloos laden bestaat nog niet. Daar zal aparte hardware voor nodig zijn en vermoedelijk ook aparte hardware om het autonoom centraal parkeren op een laadplaat mogelijk te maken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Magnetron werkt omdat ze watermoleculen laten trillen door de eigenfrequentie van die molecuul (2,45GHz) te gebruiken. Trillen = bewegen => warmte => koken.

Dus als je draadloos opladen op diezelfde frequentie instelt, dan zou ik er inderdaad niet in de buurt willen staan. Bij frequenties waar water niet gaat trillen, weet ik niet wat er dan gaat gebeuren, maar dan wordt je gelukkig niet levend gekookt. Zover ik weet, gebruiken draadloze laders frequenties ruim onder de 1 kHz, dus onder de 0,001 GHz - daar krijg je geen mens mee gesmolten.

Andere effecten (o.a. verstoring van hersenen) ben ik wel erg benieuwd naar.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
Kijk, "85kHz" is een handig zoekwoord.

Hier worden bijna alle vragen beantwoord, maar zijn misschien niet helemaal neutraal: Analysing the safety of wireless electric vehicle charging

To understand this, it is important to know that microwave ovens typically operate at a frequency of 2.45 GHz whereas EV WPT systems typically operate at 85 kHz. The factor of difference between the frequencies is several orders of magnitude (i.e., ~28,823 times), and this matters. Microwave ovens use this ultra-high frequency because, at very high intensities, 2.45 GHz interacts weakly with liquids and causes the liquid molecules to vibrate and heat up.

Dit soort interviews zijn vaak erg binair in conclusies: het is of A of niet A. Dus of veilig of niet veilig. Vinden mensen fijn, maar dit soort denken zorgt er ook voor dat mensen geloven dat de aarde plat is. Maar geeft wel een goed overzicht.

Ik vond gelukkig ook https://www.pure.ed.ac.uk/ws/portalfiles/portal/80479109/WPT_for_EV_revision_clean_Rv3_002_.pdf#27 en vanaf paginanummer 26 wordt Hoofdstuk 4 "Health and Safety concerns" besproken:

In the late 2000s, the World Health Organization (WHO) presented a report that stated there was a lack of scientific evidence for health risks caused by fields with a frequency below 100 kHz [225]. Since then, the amount of research on low-frequency magnetic and electric fields has increased but it is difficult to study the long-term effects of magnetic radiation. Short-term effects and biological response can be studied by using experiments on animals, mainly mice [226]. A study conducted by Nishimura, et al. could not observe any changes in reproductive organs of rats during and after magnetic field exposure with frequencies of 20 kHz and 60 kHz [227]. The investigated magnetic fields had a higher field intensity but a lower frequency than currently present in WPT. It is therefore difficult to gauge possible impacts on the human body
Pagina 29 beschrijft een experiment op 3.3kW met focus op waar je staat/ligt/zit - let op het detail dat het metaal van de auto niet altijd wordt meegenomen.

Pagina 30 geeft:
Campi et al. investigated the magnetic field produced by a 22 kW WPT system operated at 85 kHz [236]. 3D FEA-modelling was used to calculate the magnetic flux inside a vehicle and its surroundings. The WPT system was compliant with ICNIRP reference levels for the fully aligned cases. However, under large misalignments small areas around the vehicle were reported in which the magnetic field exceeded the limits. Passengers located within the vehicle were not subject to increased magnetic fields.
Paar dingen die ik uit dat hoofdstuk haal:
  • EVs kunnen het metalen frame gebruiken als schild. Dus je kan beter in de auto zitten dan buiten staan.
  • Voor de auto liggen tijdens opladen is misschien niet het beste idee.
  • Langetermijneffecten blijven moeilijk te bepalen.
Belangrijk is om dit in de gaten te houden. Denk alsjeblieft niet binair in "veilig" en "niet veilig", want herinner die "hoeveelheid zware metalen in dit voedsel is binnen de toegestane waarden" en de latere onderzoeken over dat bepaalde stoffen ons lichaam nooit meer verlaten.

Als we straks draadloos laden krijgen, blijf in die kooi van Faraday, en ga weer onderzoeken lezen als het snelladen ruim boven de 22kW wordt.
Research on higher power systems for charging buses is limited.
Er wordt alleen eentje aangehaald die op 20kHz en 60kW - dat is een andere situatie dan 85kHz en 300kW.

(ik heb er geen studie van gemaakt, en alleen selecties gelezen - dus bind me nergens op vast)
 
Los van of ik er in geloof (niet echt, lijkt me allemaal te duur ten op zichtte van de voordelen) ben ik wel benieuwd naar de ervaringen met die ombouw opties. Stellantis had ook iets aangekondigd met Hevo volgens mij..
 
Nu Tesla interesse toont is het misschien plots wel nuttig?

 
Nu Tesla interesse toont is het misschien plots wel nuttig?


Voor Robotaxi’s uitermate nuttig 😁