Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Workshop: Charging and EVSEs (Europe)

This site may earn commission on affiliate links.
Nog even twee vragen over de aardlek.

1) Er moet in ieder geval een aardlek tussen zitten. Dit moet een type B zijn.
Klopt het dat in in de Keba de aardlek niet in de paal zit?

2) Als je nu een paal hebt voor 32A, dan moet er een aardlek in voor 3 fasen en 32A. Maar begreep vandaag dat deze ook nog beveiligd moet worden met een 16A aardlek, voor het geval men een 16A kabel gebruikt. Hoe zit dit precies?
 
Mijn hartelijke dank aan de organisatoren. Ik heb genoten van de presentaties en uitleg van de mogelijkheden. Als niet-techneut ging het wel een beetje boven mijn pet, maar het gaf een heel leuke indruk van de laadmogelijkheden. En eh, Martijn ... die S gewoon laten staan hoor! Niks crimineels :) maar de S is eigenlijk héél toepasselijk ;-)
 
4 uur rijden meer dan waard. Bedankt voor alle organisatie en presentatie... Veel geleerd, en MIJN TESLA IS IN PRODUCTIE... YAY...

Nou heb ik je nog gemist Paul...

Btw ooit iemand eraan gedacht om een DC charger te maken? Denk dat dat op de gebruikte protocollen stukloopt...
 
+1

(Wido, de frunk wel met 2 handen dichtdoen :wink:
Heh? Ik heb de Frunk gisteren niet eens open gemaakt!

Dat sommige pinnen van de stekker korter zijn dan anderen.
Het is wel leuk om te zien dat wanneer je goed naar de Type 2 stekker kijkt er van dat soort veiligheden in zitten gebouwd.

Daarom mijn pleidooi: Bij iedereen een laadstation!

Tesla had beter een Type 2 kabel bij de auto kunnen leveren en de UMC betaald.

Nog even twee vragen over de aardlek.

1) Er moet in ieder geval een aardlek tussen zitten. Dit moet een type B zijn.
Klopt het dat in in de Keba de aardlek niet in de paal zit?
Die discussie loopt nog steeds, maar een Type B zou veiliger zijn als de auto ineens DC begint terug te leveren.

In de Keba zit inderdaad geen aardlek.

2) Als je nu een paal hebt voor 32A, dan moet er een aardlek in voor 3 fasen en 32A. Maar begreep vandaag dat deze ook nog beveiligd moet worden met een 16A aardlek, voor het geval men een 16A kabel gebruikt. Hoe zit dit precies?
Ook hier verschillen de meningen.

Allereerst beveiligd een aardlek niet voor een bepaalde stroom zoals 16A of 32A, maar het is tegen het weglekken van stroom.

De discussie die gaat en wat EV-Box toe past in hun kasten is dat er zowel een 16A automaat als een 32A automaat in hun 22kW versie zit.

Afhankelijk van de gekozen stroom door het laadstation wordt de stroom gestuurd via het 16A of 32A automaat. In het geval dat er aan een 22kW punt een Model S met een 20A kabel wordt geladen moet er worden afgezekerd op 16A, want anders zou je in theorie de kabel kunnen wegbranden in het geval dat de interne lader van de Model S tóch 32A gaat trekken.

Een 32A automaat zou er dan niet uit springen, maar de kabel smelt wel weg.
 
Heh? Ik heb de Frunk gisteren niet eens open gemaakt!
Heb het je ook niet zien doen, maar de "handafdruk" er op doet dit vermoeden...

- - - Updated - - -

Mijn hartelijke dank aan de organisatoren. Ik heb genoten van de presentaties en uitleg van de mogelijkheden. Als niet-techneut ging het wel een beetje boven mijn pet, maar het gaf een heel leuke indruk van de laadmogelijkheden. En eh, Martijn ... die S gewoon laten staan hoor! Niks crimineels :) maar de S is eigenlijk héél toepasselijk ;-)
Haha, dankje.
1 ding is mij wel ook duidelijk geworden: zo'n open esve bouwen is helemaal niet zo moeilijk.......voor sommigen. En daar hoor ik niet bij.
 
KeBa Product Code Ontcijferen

@LuckyLuke, @Gelden, @Mark

Dat is idd precies de decodering die Mark al geeft. Hier is een voorbeeld van die ik heb hangen:
foto (7).png


Hier is een screenshot van pagina 8 uit de KeBa installatie manual voor de volle decodering van alle varianten:
2013-10-20_14-04-42.png


En ik hoop dat snel de nieuwe Firmware uitkomt dat we het op andere KeBa's ook kunnen testen of die reageren en wat er dan in te stellen / uit te lezen valt.

Wxll


Als ik het goed onthouden heb de basic. Anders stond er 2 of 3 +/- in het midden... (ipv de1, basic).

EDIT: Zo is ie opgebouwd als voorbeeld:

KC: KeContact
P: Charger
20: type/version
E: Europe
C: Cable
2: Type 2
4: 132A
00: ? meters
1: Basic + Multirating/Energymeter
0: Contactor only (Ground fault switch is in the fuse panel)
00: no buttons
0: No RFID
 
Last edited:
Twee vragen voor een setup met een Keba en Raspberry Pi:

Wat is op dit moment de meest betrouwbare, snelle en makkelijke manier om het stroomverbruik uit te lezen/interfacen? Ik zou het liefst met zoveel mogelijk halffabrikaten werken.

En is er al een (api) specificatie beschikbaar van Keba voor de toekomstige firmware? Wxll, kan jij me hierbij helpen?
 
Helaas kon ik er niet bijzijn, maar werd gisteravond al enthousiast gebeld door mijn vader die genoten had van de bijeenkomst en de warme en enthousiaste ontvangst. Hij was verrast over de de "lage gemiddelde leeftijd":biggrin: En het feit dat hij en ik geen onbekende waren bij de vrienden van het Tesla forum:biggrin:. Hoop er bij een volgende bijeenkomst weer bij te zijn.
 
DIY KeBa P20

Dylan,

De snelste methode voor de smart charging en de KeBa is m.b.v. de software van Nico te vinden hier:


  • KeBa P20 met Electra 2 of 3 (zie hierboven)
  • Nieuwe Firmware voor de KeBa (zou ieder moment moeten uitkomen)
  • RaspberryPI met EDL Software: edl Software | smart-electric (drive)
    Of willekeurige andere i386 Linux box of "Loxone MiniServer" zou ook moeten kunnen werken
  • Een slimme meter type: Elster AS1440 of iskra MT175

Zal even gaan tot de grens van het toelaatbare :) en wil me wel zolang het nog moet aan mijn ND houden.

API

Ja er is een soort draft in ontwikkeling nog niet publiek, zal eens vragen of we die hier mogen posten.
Kan het kort samenvatten:

Onder Linux of op de Mac doe je het volgende:

nc -u -p 7090 10.2.1.50 7090
Je dan alle commando's met de hand inkloppen en je krijgt dan een JSON reply terug.


Stroomverbruik uit te lezen KeBa
De KeBa heeft een webinterface waarop het (verbruikte) vermogen staat:
Zoiets als het volgende staat het er op:
Current limit (PWM | hardware setup) 0,00A (100,0% duty cycle | 32A)

Stroomverbruik "je huis"
Ik denk dat dat is via de constructie die Wido heeft gedaan met de SmartMeter met een MBus interface en een MBUS-tcp/ip interface.
Als het dezelfde is die ik heb is het deze:
Finder 7E.46.8.400.0032 €189,- 64A meter die geijkt is en mag gebruikt worden voor doorbelasting.
Let op! deze meter is dus NIET compatible met de EDL software, dat interfacen moet dan weer door EDL-makers gemaakt worden.

Zoals je ziet, dat was ook precies mijn dilemma de bouwstenen liggen er maar de koppeling is nog niet altijd plug & play.
Vandaar mijn betoog om geen smartmeters te gebruiken maar juist deze CT klemmen zoals Fuzzy ook doet en daar de oplossing op te baseren.
Nadeel is dan weer wat meer bob-de-bouwer werk :-/

Neem anders contact op met de maker van EDL of je mee mag testen dan met beetje geluk kan je meteen ook mee draaien.
Misschien kan dat KNX spul ook wel MBus uitlezen ? ik ben daar niet bekend mee.

Succes,
Wxll

PS Even scherp blijven dat we niet een tweede parallel draadje krijgen aan charging infrastructure.

 
Last edited: