Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Your advice on Glass Ceramic coating?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi everyone,

I picked up my new Tesla Model Y (Midnight Silver Metallic) a few days ago and have read about Glass Ceramic coating.

Any real-world advice for the forum on the pros and cons of applying Glass Ceramic coating would be greatly appreciated.

Thanks in advance!

Cheers,
K
 
De coating is erg fijn, zeker als je je auto met de hand wast. Je bent zo klaar en dat jaren achtereen. De lak blijft prachtig.
Wees je er van bewust, het zit ‘m naast de coating vooral in de voorbereiding, het polijsten. Dat neemt in de behandeling ook verreweg de meeste tijd In beslag. Zeker bij de Tesla-lak.
 
Upvote 0
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Upvote 0
Voordelen:
- minder snel vies (vuil komt er uiteraard wel op maar hecht minder goed)
- makkelijker schoon te maken (hogedrukt afspoelen, wassen met 2 bucket methode met een goede neutrale zeep, naspoelen met vlekvrij water en klaar)
- enorme glans:
0A2E6D1E-E705-4438-B6DF-5FEDBA3F8B87.jpeg


Nadelen:
- zelf aanbrengen kost tijd en een beetje geld (van ca 50 tot …)
- laten doen kost veel geld

Ik heb laatst zelf keramische coating gedaan, voorbereiding is het belangrijkste, neemt de meeste tijd in beslag en is het lastigst, de coating zelf, afhankelijk van het product is vrij eenvoudig.
Wat ik heb gedaan is:
- machinaal (dap) gepolijst met een goede compound om de krassen, swirls etc eruit te krijgen
- carpro essence polish machinaal aangebracht, dit is een polijstmiddel als laatste polijststap voor glans echter bevat het semi permanente (keramische) fillers welke de laatste microscopische krasjes vult voor extra glans en het is tevens een primer voor keramische coatings welke zorgt voor betere hechting
- Ontvet met een IPA (alcohol/water mix) (carpro eraser)
- 2 lagen carpro cquartz uk 3.0 keramische coating aangebracht (3 lagen op de liggende delen). Ik vond het zeer eenvoudig aanbrengen en de flashtijd en tijd die je erna hebt om het uit te poetsen erg goed, ze zeggen stukjes van 40x40cm per keer te doen, ik zou zeggen een half paneel per keer (aanbrengen/uitpoetsen)
- na 12 uur (volgende dag) carpro gliss aangebracht, dit is een semi permanente sealer die er voor zorgt dat het extreem glad wordt, hier is geen woord van gelogen, vliegen die op de auto landden konden niet bijven zitten
- na de volledige auto gedaan te hebben nog nabehandeld met carpro reload, dit is een tijdelijke sealer welke de coatings de eerste week de tijd geeft volledig uit te harden. De eerste paar dagen zijn coatings namelijk erg gevoelig voor water, deze kunnen kringen achterlaten, ik heb gewoon elke avond de auto onder een hoes gedaan.

Al met al kostte alle stappen bij elkaar een dag of 4 (incl droogtijd tussendoor). Meeste werk is het polijsten, coatings aanbrengen kan in een uurtje of 4-5 verspreid over 2 dagen ivm droogtijd. Materiaalkosten was denk iets van 200,- (dap en compound polijstmiddel had ik al).
 
Upvote 0
Bij Car Guys in Groningen laten coating. Deze 1 mans zaak is trots op zijn werk. Bas heeft me vriendelijk en professioneel geholpen. Auto perfect schoongemaakt en daarna gepolijst. Daarna de coating erop. Mooie diepe glans, de lak komt er veel beter uit. Gemakkelijk zelf schoon te maken en behoud van de glans van de lak. Maak je zelf schoon en wil je een behoud van je lak is dit een aanrader.
 

Attachments

  • WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09 (1).jpeg
    250.3 KB · Views: 43
  • WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.10.jpeg
    WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.10.jpeg
    232.4 KB · Views: 42
  • WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09.jpeg
    WhatsApp Image 2023-09-13 at 15.33.09.jpeg
    316.5 KB · Views: 47
  • Like
Reactions: Hbrink and Maurice1
Upvote 0
Bij Car Guys in Groningen laten coating. Deze 1 mans zaak is trots op zijn werk. Bas heeft me vriendelijk en professioneel geholpen. Auto perfect schoongemaakt en daarna gepolijst. Daarna de coating erop. Mooie diepe glans, de lak komt er veel beter uit. Gemakkelijk zelf schoon te maken en behoud van de glans van de lak. Maak je zelf schoon en wil je een behoud van je lak is dit een aanrader.
Prachtig en nog zonder micro-scratches.
 
Upvote 0