Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zéér hoge vampire drain?

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe doe je dat: de auto helemaal uitzetten?
Via het grote scherm. Linksonderin op Controls klikken, in de keuzebalk “E-brakes/Power off” kies dan voor Power Off, dan krijg je nog een bevestiging, klik op OK.
Schijnt ook nog een trucje te zijn met het open en dicht doen van de laadklep op het grote scherm.
 
‘Vraagje @Faiz71: na ‘Power off’ , als je daarna de auto verlaat moet je hem eerst weer wakker maken door op de rem te drukken. Anders gaat hij niet dicht toch?

Alternatief:
Energy savings ‘on’
Allways connected ‘off’, en
de app helemaal niet aanraken in de vakantie. Wakker maken is kostbaar.

Ik heb met deze settings in 8 dagen een verlies van 8km gehad.

Als je de auto voor een langere tijd niet gebruikt, dan is de Power Off het meest efficiënt, minste drain. Als je een Power Off doet, is het enige wat je volgens mij moet doen, is uitstappen en de auto vergrendelen.
Zodra je de auto ontgrendelt, en wilt wegrijden dan krijg je inderdaad een paar meldingen dat de auto weer wordt “wakker gemaakt”. Ik dacht inderdaad oom even de rempedaal aantikken (maar dat is voor mij, MX, de standaard om de bestuurdersdeur te sluiten) Duurde volgens mij niet zo heel erg lang voordat we konden wegrijden.

Inderdaad, kan het alternatief ook heel goed. In beide gevallen, gewoon niet naar de app kijken, niet aanraken, zelfs niet aan denken. ;)
 
Ikzelf heb naast de officiële Tesla-app nog meer apps die ik in de loop der tijd toestemming heb gegeven te communiceren met mijn Tesla. En dat doen ze ook. Waardoor de Tesla niet in slaap komt of blijft. Ondanks I de twee schakelaars zoals hierboven genoemd.

Dat experimenteren met apps zullen vast meer mensen doen.
Als je zeker wilt zijn dat je Tesla in winterslaap gaat, maak dan een nieuw password aan, dat je alleen gebruikt voor de officiële app.
Als je helemaal zeker wilt zijn, gebruik dan TeslaFi. Die laat je nog extra schakelaars omzetten en laat zien of de Tesla echt slaapt. (Ja, die moet je dan ook het password geven)
 

Attachments

  • A052F1AD-1E03-4E5F-87A5-D637865BEC1F.png
    A052F1AD-1E03-4E5F-87A5-D637865BEC1F.png
    244.4 KB · Views: 76
[even off topic]
Wat ik niet begrijp, is dat je je login gegevens van de auto met een 3rd party deelt. Voelt voor mij een beetje vreemd aan, beetje als “dit is mijn bankrekening en dat is mijn pincode/wachtwoord, succes ermee”.

Weet iemand waarom de functionaliteiten van sites als Teslafi niet gewoon via MyTesla zichtbaar zijn? Als Teslafi het uit de auto weet te halen, moeten de techneuten van Tesla dat toch ook kunnen?
[/even off topic]
 
  • Like
Reactions: Erik-S85 and Mars1
Ik ervaar de laatste weekends iets soortgelijks. Vb Vrijdagavond de auto geparkeerd met 150km range. Daarna niet meer gereden tot dinsdagochtend. Na 4 dagen had ik nog maar 28km range.

Tesla om uitleg gevraagd. Daar liet men mij weten dat 1 of andere app de auto continue uit zijn slaap houd. Nu heb ik enkel de Tesla app toegang gegeven tot de auto dus het moet die zijn denk ik.
Iemand al zo'n extreem verlies meegemaakt?

Volgende week ga ik met de X skiën en ik kan hem een hele week niet bijladen :-(
 
Ik ervaar de laatste weekends iets soortgelijks. Vb Vrijdagavond de auto geparkeerd met 150km range. Daarna niet meer gereden tot dinsdagochtend. Na 4 dagen had ik nog maar 28km range.

Tesla om uitleg gevraagd. Daar liet men mij weten dat 1 of andere app de auto continue uit zijn slaap houd. Nu heb ik enkel de Tesla app toegang gegeven tot de auto dus het moet die zijn denk ik.
Iemand al zo'n extreem verlies meegemaakt?

Volgende week ga ik met de X skiën en ik kan hem een hele week niet bijladen :-(

Dit is niet normaal.
Vraagje:
Is jouw X een cpo? (Tweedehands klinkt zo suf). Oftewel: zit er nog een verbinding met een app van een oud eigenaar?
Verander iig het password van de app dus van je tesla account.
 
Tesla zou eens een fatsoenlijke implementatie moeten maken om andere applicaties toegang te geven. Het huidige systeem is zeer onveilig, omdat iedereen met een API key je auto kan stelen en jou de toegang kan ontzeggen.

Een systeem dat vergelijkbaar werkt als Facebook zou perfect kunnen werken. Autoriseren via OAuth en applicaties van derden rechten geven. Daarbij zou je de rechten ook kunnen inperken. Zo zou je een applicatie wel de rechten kunnen geven tot uitlezen, maar bijvoorbeeld niet tot het openen en/of starten van de auto. Dit soort 3rd-party integraties kun je gewoon koppelen aan je Tesla account en ook op de website (of vanuit de app) beheren.

Maar zolang Tesla nog niet eens 2FA ondersteunt voor het Tesla account heb ik ook weinig vertrouwen dat dit gaat komen. Overigens is de Tesla API volgens mij ook niet officieel ondersteunt, dus het gebruik van dit soort applicaties valt wellicht ook buiten de verantwoordelijkheid van Tesla. maar nu het zo op straat ligt zouden ze toch eigenlijk iets moeten doen...
 
Het huidige systeem is zeer onveilig, omdat iedereen met een API key je auto kan stelen en jou de toegang kan ontzeggen.

Off-topic:

Dat klopt maar deels. Teslafi heeft heel het API component sterk geïsoleerd. Lastig om dit als hacker te penetreren. Tevens heeft Teslafi de optie bij het invoeren van een token de control functies af te schermen. Wordt je Teslafi account gebruikt omdat jij een te simpel wachtwoord hebt dan kunnen ze dus niks met je auto.

Daarnaast is er nog de optie pin 2 drive die iedereen eigenlijk aan moet hebben staan. Ook al zouden ze dan via de API toegang krijgen dan kunnen ze nog steeds niet wegrijden.

Verder ben ik het met je eens. Tesla.com had al lang 2FA moeten ondersteunen, sterker nog, pin 2 drive zou op basis van 2FA TOTP nog veiliger zijn. Zo had ik een feature request als feedback gegeven dat als er mede passagiers zijn ze je pin 2 drive code zien. Als je nou ook een 2FA TOTP code als alternatief zou kunnen gebruiken kunnen medepassagiers hier helemaal niets mee.

Ik geef enkel 2 apps toegang tot m'n Tesla API en dat is Teslafi en mijn eigen applicatie ;-)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik ervaar de laatste weekends iets soortgelijks. Vb Vrijdagavond de auto geparkeerd met 150km range. Daarna niet meer gereden tot dinsdagochtend. Na 4 dagen had ik nog maar 28km range.

Tesla om uitleg gevraagd. Daar liet men mij weten dat 1 of andere app de auto continue uit zijn slaap houd. Nu heb ik enkel de Tesla app toegang gegeven tot de auto dus het moet die zijn denk ik.
Iemand al zo'n extreem verlies meegemaakt?

Volgende week ga ik met de X skiën en ik kan hem een hele week niet bijladen :-(
Welke app's had je? En heb je een vermoeden welke app verantwoordelijk is?

Zelf heb ik twee app's: Tesla en Jedlix. Beide geven (tot op heden )geen problemen. De auto gaat ook gewoon in slaapmodus.
 
ik dacht omdat ik regelmatig op de app zat te kijken
Dat helpt zeker niet, maar 30km is zo'n 6kWh en dat is dan denk ik nog wel aan de stevige kant.

Voor de zekerheid al een password reset gedaan? Daarna nog ook voor de zekerheid even je Tesla resetten en dan kijken hoe het gaat. Uiteraard dan niet de app of widgets gebruiken en even bijhouden hoeveel % SoC je hebt bij het verlaten van de auto. Er vanuit gaande dat je uiteraard % hebt staan.