Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zéér hoge vampire drain?

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag heb ik iets vreemd voor met mijn batterij, ik verlies aan een enorm tempo range door gewoon stil te staan:

Deze ochtend tussen 9-12u30 en verlies van 30km
Vanmiddag tussen 14u en 15u30 nog eens een verlies van 21km!

Ik heb dan maar meteen naar Tesla gebeld om te kijken of er iets mis is met de batterij. Tijdens de telefoon van een paar minuten weer 4km kwijt!
Gegevens werden bekeken of zo OTA niets konden zien.

Ik bel 1u later terug om te horen of ze nieuws hebben, blijkt dat ik pas begin volgende week antwoord krijg :confused:... Dit wordt mogelijks problematisch angezien ik niet elke dag thuis kan laden, ik woon in een rijhuis en er is niet altijd plaats voor de deur zodat ik kan laden. Extra pech, een achtergelaten wagen ICE't mijn voordeur al meer dan 4 weken achter elkaar zonder te bewegen (politie kan niets doen want auto is niet gestolen of geseind en is niet verkeerd geparkeerd - hebben al gebeld...) :(.

Dit is wel een slechte situatie, ik heb nu maar 124km range, en heb bijna schrik dat ik de nacht niet doorkom. Ik zal vanavond maar eens langs de SuC passeren (yeey). Bijna een week wachten op diagnose lijkt me toch heel lang, maar blijkbaar is de technieker te druk bezet voor de moment... Ik had gehoopt de auto vandaag te kunnen binnenbrengen zodat ze er op het gemak naar konden kijken. Tesla vertelde me dat als ik morgen met een probleem moest zitten dat ik dan maar moest bellen. Niet echt proactief of oplossingsgericht, maar bon.

Heeft er iemand dit ook al eens voorgehad?

EDIT: hopla, op de tijd dat ik dit schrijf weer 7km kwijt...
 
Last edited:
Ik wilde langsgaan, maar aan de telefoon zei service me dat ze nu toch niets konden doen. Anders morgen eens Gent proberen.

Zal morgen zeker ook de power off proberen, bedankt voor de tip!

De auto laadt ondertussen, dus voor morgen alleszins al uit de miserie :).
 
Gewoon direct langs rijden. Krijg wel vaker het gevoel dat call-centre wat verder weg staat...
En overigens ook dat niet alle SeC's dezelfde customer-friendly aanpak hanteren. Bij SeC Amsterdam zou het een no-brainer zijn je direct een loaner mee te geven.
 
Update: vandaag besloot de auto dat het wireless inductief kon opladen met kiezelstenen, en steeg de range van 177km naar 209km op 3u tijd zonder laden op de parking van het werk :D

Even langs SeC Gent gepasseerd, leek hen ook niet normaal en auto voor een weekje op logie, ze gaan BMS herbalanceren met enkele 0-100-0% charges. Hopelijk lost dat het op, ze lazen wel een paar zaken uit die ze nog niet gezien hadden.

Rode P90D loaner meegekregen, wat is dat, zeg. Gewoon een andere klasse van vermogen o_O.
 
Update: vandaag besloot de auto dat het wireless inductief kon opladen met kiezelstenen, en steeg de range van 177km naar 209km op 3u tijd zonder laden op de parking//**//

Dat heb ik ook gehad; maar al rijdende.
Tijdens een vlakke rit van ongeveer 30km; hoe verder ik reed; hoe groter de range.

Verder nog eens 130km range verloren op 20km (vlakke Vlaamse land).

En tot slot nog eens tot 80% geladen; soc stond bij start op 100% ; 50km gereden ; soc bleef op 100%. Tot ik de stekker instak, tot ging de soc plots naar 65%.

Telkens bleef het bij één gekke afwijking; nadien maanden normaal.
Af en toe balanceren lijkt mij een goed idee.
 
Update: na paar keer te hebben gebalanceerd op SeC Gent en mezelf erna leek het allemaal weer in orde. Tot vorige week.
Kleine schommelingen begonnen weer op te duiken, dus weer bezoekje aan SeC Gent gepland woendag volgende week. Gisteren hebben we een tripje naar de zee gedaan om de Zoute rally te zien (wat een wagens toch... :)). Geparkeerd met 240km range over, vandaag plots slechts 114km en een fijne melding: "Battery charge level will be restricted"

Met een terugtocht van 110km voor de boeg deed deze foutmelding niets voor de range anxiety van mijn vrouw...
Na Tesla even te hebben gebeld leken ze me inderdaad te zeggen dat ik waarschijnlijk niet ging kunnen laden aan een SuC op weg, en dat ik hen op de hoogte moest houden als ze een loaner moesten klaarmaken (top service wel).

Bij vertrek 1u later bleek de batterij weer 169km aan te geven, dus zijn we zonder problemen naar huis gereden.

Morgen ga ik eens proberen te superchargen in Aartselaar om te kijken of het nog lukt. Ik moet dan 2 dagen naar het buitenland voor het werk, dus woensdag wordt de batterij pas vervangen, misschien door een loaner batterij in afwachting van analyse? Mogelijks permanent vervangen, we zien wel. Maken ze überhaupt nog 85kWh packs? Misschien een geupdate 75kWh die een 85 blijkt te zijn? We zien wel...
De ingebalanceerde cellen blijken dus toch iets erger te zijn dan eerst gedacht als de batterij vervangen wordt. Het blijkt dan toch niet enkel het BMS systeem te zijn dat ontregeld is.
 

Attachments

  • IMG_20171008_121959.jpg
    IMG_20171008_121959.jpg
    231.4 KB · Views: 82
  • Informative
Reactions: Karim DB
Ook bij mij was er vannacht sprake van onverklaarbaar range verlies. De auto gisteravond om 19.00 uur uitgezet met 49% lading. Vanmorgen was door nog maar 27% van over. Net genoeg om op mijn werk te komen. Road assistance kon zien dat er vannacht om 24.00 uur 49% lading aanwezig was. Vanmorgen om 6.15 uur was daar nog maar 27% van over. SeC Groningen is nu bezig een analyse te maken. Ik ben benieuwd. Toch geen fijn gevoel om zoveel range verlies te hebben in zo'n korte tijd.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ook bij mij was er vannacht sprake van onverklaarbaar range verlies. De auto gisteravond om 19.00 uur uitgezet met 49% lading. Vanmorgen was door nog maar 27% van over. Net genoeg om op mijn werk te komen. Road assistance kon zien dat er vannacht om 24.00 uur 49% lading aanwezig was. Vanmorgen om 6.15 uur was daar nog maar 27% van over. SeC Groningen is nu bezig een analyse te maken. Ik ben benieuwd. Toch geen fijn gevoel om zoveel range verlies te hebben in zo'n korte tijd.
Het was niet aangenaam warm toen je instapte?
 
Volgens mij is er geen apart draadje over vampire drain in de vakantie. Dus daarom maar hier de post. Onze wagen staat op het vliegveld keurig te wachten tot we terug zijn. Always connect staat uit en verder is de optie low energy (oid) ingeschakeld. Toch viel me op dat deze ongeveer 10 km per dag verliest. Met nog 240 op de teller en 16 dagen vakantie zou ik terug nog extra moeten laden. Op de iPhone stond standaard de tesla widget aan. Volgens mij maakt deze steeds de auto ‘wakker’ door alleen al naar het widget scherm te gaan. Ik heb deze verwijderd en de drain is terug naar 5 km per dag. Is dit een juiste aanname? Volgens mij kost het best wel wat energie als je steeds de batterij status wilt bekijken.
 
  • Helpful
Reactions: Arthur80
Volgens mij is er geen apart draadje over vampire drain in de vakantie. Dus daarom maar hier de post. Onze wagen staat op het vliegveld keurig te wachten tot we terug zijn. Always connect staat uit en verder is de optie low energy (oid) ingeschakeld. Toch viel me op dat deze ongeveer 10 km per dag verliest. Met nog 240 op de teller en 16 dagen vakantie zou ik terug nog extra moeten laden. Op de iPhone stond standaard de tesla widget aan. Volgens mij maakt deze steeds de auto ‘wakker’ door alleen al naar het widget scherm te gaan. Ik heb deze verwijderd en de drain is terug naar 5 km per dag. Is dit een juiste aanname? Volgens mij kost het best wel wat energie als je steeds de batterij status wilt bekijken.
Waarom niet via het grote scherm de auto helemaal uitgezet? Dan is de drain minimaal. Ik heb dat afgelopen december gedaan (hier vrij koud) 2weken, werkte prima, maar een paar % kwijt.
 
Last edited by a moderator:
  • Informative
Reactions: S-19910
Hoe doe je dat: de auto helemaal uitzetten?
‘Vraagje @Faiz71: na ‘Power off’ , als je daarna de auto verlaat moet je hem eerst weer wakker maken door op de rem te drukken. Anders gaat hij niet dicht toch?

Alternatief:
Energy savings ‘on’
Allways connected ‘off’, en
de app helemaal niet aanraken in de vakantie. Wakker maken is kostbaar.

Ik heb met deze settings in 8 dagen een verlies van 8km gehad.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1