Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

zakelijk of privé Y aanschaffen als IB ondernemer?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kom er eigenlijk niet goed uit.
Ik heb een Y RWD gekocht, donderdag kan ik hem halen.
Factuur voor de zekerheid op de eenmanszaak laten zetten en betaald vanaf de zakelijke rekening, dus ik kan nog even alle kanten op met wel of niet zakelijk activeren. Kan er nog een privéopname van maken.
Ik rij ca 15000 km per jaar, ik heb het tot nog toe niet bijgehouden, maar ik schat de helft zakelijk.
Als ik de auto zakelijk koop heb ik op de korte termijn het voordeel dat ik nu de btw terugkrijg, maar over vijf jaar scheelt het bijna niets, na 5 x 2,7% privécorrectie.
Ik laad grotendeels op de zaak, dus ik verwacht nauwelijks onderweg te laden en misschien enkele honderden euro's onderweg te laden.
De bijtelling zal hiermee mogelijk hoger zijn dan de werkelijke kosten, of ongeveer gelijk. Dus die wordt óf gemaximaliseerd, of ik heb daar een miniem voordeel van.
Bij mogelijke verkoop na vijf jaar is er een kans op boekwinst waarover ik moet afrekenen.
Grote onkosten aan de auto verwacht ik de eerste vijf jaar ook niet.
Als ik hem privé koop lijkt het qua kosten min of meer gelijk te zijn, dan zou ik eventueel zakelijke km's kunnen gaan bijhouden al weet ik niet of ik daar zin in heb, en zo nog een klein beetje voordeel kunnen hebben. Maar volgens mij scheelt het allemaal bijna niks meer.
Zie ik iets over het hoofd?
Hoe doen jullie het? En dan specifiek mensen met een eenmanszaak, want dat is toch weer anders dan in een BV.
 
Dit is wat ik heb doorgerekend, geen garanties op correctheid.
Zakelijk ~€100/maand goedkoper (netto) dan Privé. Bij 8 jaar eigenaarschap en 33.000km/jaar. En dus alle risico's in zakelijk / bruto.
Maar de overheid is een onbetrouwbare partner, dus persoonlijk zou ik hem bij >50% privé gebruik gewoon privé zetten, en andersom. De belastingdienst maakt het weinig uit, er is precedent dat als 500km/jaar de grens is voor privé gebruik, deze grens ook geld voor zakelijk gebruik (I Am Not A Lawyer!).
 

Attachments

  • Auto Na de Kia eNiro.xlsx.zip
    18.9 KB · Views: 72
  • Auto Na de Kia eNiro.pdf
    75.9 KB · Views: 89
  • Informative
  • Like
Reactions: one-ten and Hbrink
Hier dezelfde situatie (zzp'er). Bij mij is het voordeliger om hem zakelijk aan te schaffen, alhoewel het niet heel veel scheelt. Overwegingen voor mij: rentekosten (financier 50% vd auto) zijn aftrekbaar, maximering aan bijtelling en vooral dat de afschrijving als kosten kunnen worden opgevoerd. En je kunt ervoor kiezen (doe ik niet) om de afschrijving direct in het jaar van aankoop volledig te nemen.
 
  • Like
Reactions: one-ten
ik heb zelfde situatie maar heb alles juist privé gedaan (aangeschaft, op naam etc) want als zakelijke gebruiker krijg je geen consumenten recht bij Tesla. Op privé naam zetten en vanaf privé rekening betalen, dan val je onder consumentenrecht.

Anyway, gedane zaken nemen geen keer. Ik rij ook weinig, zo’n 12-15 duizend per jaar waarvan weinig zakelijk. Ik hou geen km registratie bij en reken dus alsvolgt;

- bijtelling is om het even; alles wat ik van mijn winst mag aftrekken aan kosten, komt als bijtelling terug, tot dat de kosten hoger worden dan de maximum bijtelling (waarna het voordeel begint te komen om hem zakelijk te houden). Dus hier geen voordeel/nadeel.
- BTW idem; correctie is zo hoog als de daadwerkelijke teruggevorderde btw + 1/5 aanschaf-btw of 2.7% van catalogus, de laagste van die twee. Geen voordeel dus tenzij je veel btw kan terugvorderen (meer dan 2.7%), want de correctie is gemaximaliseerd.

Dan de twee voordelen!

- mijn laadpaal is een eigen activum die ik mag afschrijven die niet onder auto kosten vallen. Hierbij ook gebruik kunnen makend van MIA (en in mijn geval willekeurige afschrijving) mag ik dus 140% van de aanschaf van mij lader aftrekken (en uiteraard de btw).
- de correctie btw voor privé gebruik is aftrekbaar van je *inkomen*. Dit vergeet de belastingdienst wel eens, maar je btw correctie kost je dus maar de helft (als je in de hoogste belasting schaal zit).

Mijn aanpak is een redelijk lage afschrijving te nemen, zodat mijn bijtelling lager uitvalt, en dan bij verkoop hopelijk op een kleine boek verlies te komen. Afschrijven in 5 jaar en dan verkopen levert een nadeel op; een boekwinst mag je gewoon belasting over betalen.

Let wel; overname naar privé mag niet (tenzij bijzondere omstandigheid) in geval l van een EMZ.
 
  • Like
Reactions: one-ten
ik heb zelfde situatie maar heb alles juist privé gedaan (aangeschaft, op naam etc) want als zakelijke gebruiker krijg je geen consumenten recht bij Tesla. Op privé naam zetten en vanaf privé rekening betalen, dan val je onder consumentenrecht.

Anyway, gedane zaken nemen geen keer. Ik rij ook weinig, zo’n 12-15 duizend per jaar waarvan weinig zakelijk. Ik hou geen km registratie bij en reken dus alsvolgt;

- bijtelling is om het even; alles wat ik van mijn winst mag aftrekken aan kosten, komt als bijtelling terug, tot dat de kosten hoger worden dan de maximum bijtelling (waarna het voordeel begint te komen om hem zakelijk te houden). Dus hier geen voordeel/nadeel.
- BTW idem; correctie is zo hoog als de daadwerkelijke teruggevorderde btw + 1/5 aanschaf-btw of 2.7% van catalogus, de laagste van die twee. Geen voordeel dus tenzij je veel btw kan terugvorderen (meer dan 2.7%), want de correctie is gemaximaliseerd.

Dan de twee voordelen!

- mijn laadpaal is een eigen activum die ik mag afschrijven die niet onder auto kosten vallen. Hierbij ook gebruik kunnen makend van MIA (en in mijn geval willekeurige afschrijving) mag ik dus 140% van de aanschaf van mij lader aftrekken (en uiteraard de btw).
- de correctie btw voor privé gebruik is aftrekbaar van je *inkomen*. Dit vergeet de belastingdienst wel eens, maar je btw correctie kost je dus maar de helft (als je in de hoogste belasting schaal zit).

Mijn aanpak is een redelijk lage afschrijving te nemen, zodat mijn bijtelling lager uitvalt, en dan bij verkoop hopelijk op een kleine boek verlies te komen. Afschrijven in 5 jaar en dan verkopen levert een nadeel op; een boekwinst mag je gewoon belasting over betalen.

Let wel; overname naar privé mag niet (tenzij bijzondere omstandigheid) in geval l van een EMZ.
Volgens mij heb je als zzp bij de aanschaf van een nieuwe auto vergelijkbare rechten als een particulier in Nederland

 
  • Like
Reactions: djerro1234
Volgens mij heb je als zzp bij de aanschaf van een nieuwe auto vergelijkbare rechten als een particulier in Nederland

Ja ik heb hier toen naar gekeken, en zag “risico’s” om het zo te zeggen. Het kon mij niet schaden de auto op eigen naam te zetten en vanaf mijn privé rekening te betalen, maar zag wel een risico op nadeel de andere kant op laat maar zeggen.

Ach uiteindelijk zal het idd om het even zijn, maar niet echt scope van dit topic nu.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Volgens mij heb je als zzp bij de aanschaf van een nieuwe auto vergelijkbare rechten als een particulier in Nederland

Dat vind de jurisprudentie idd maar niet iedere leverancier is het daar mee eens.

Fiscaal is het lood om oud ijzer of je de auto op de privé naam of EZ-naam koopt.
Het maakt alleen uit hoe je deze feitelijk in je jaarrekening en IB-aangifte hebt verwerkt.
Volgens het RDW staat deze sowieso op je privé naam bij een EZ.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
- de correctie btw voor privé gebruik is aftrekbaar van je *inkomen*. Dit vergeet de belastingdienst wel eens, maar je btw correctie kost je dus maar de helft (als je in de hoogste belasting schaal zit).

Mijn aanpak is een redelijk lage afschrijving te nemen, zodat mijn bijtelling lager uitvalt, en dan bij verkoop hopelijk op een kleine boek verlies te komen. Afschrijven in 5 jaar en dan verkopen levert een nadeel op; een boekwinst mag je gewoon belasting over betalen.
Ik heb ook nog een 4% bijtellingsauto, een Kona EV, en daar trek ik inderdaad die btw correctie weer af van mijn inkomen. Maar daar had ik bij mijn huidge berekeningen geen rekening mee gehouden. Dus dan heb ik toch nog wel een aardig stukje BTW voordeel bij zakelijke aanschaf.
Mits ik altijd in de 50% schijf blijf vallen, maar daar gaan we maar van uit :)
Vooralsnog slaat de wijzer dan toch weer iets meer door richting zakelijk...
 
Qua bijtelling is het nadeel dat je nauwelijks kosten (onderhoud etc) maakt met je EV behalve de afschrijving en wat stroom. Dus een EV is duurder in aanschaf dan een ICE, de TCO zal lager zijn met een EV, maar omdat de catalogusprijs hoger is met een EV zit je weer met die rottige bijtelling.

Bovendien als je hem na 5 jaar verkoopt en je EV is nog flink wat waard, dan zul je die BTW ook weer moeten afdragen over de verkoop. Dus voordeel met de aankoop, nadeel met de 2,7% correctie en koffiedikkijken over de verkoopwaarde.

Ik denk dat het erg dicht bij elkaar ligt en je nooit 100% zeker kan uitrekenen wat het goedkoopste is, pas na 5 jaar weet je het zeker.

Voordeel is weer wel dat je de boekwinst kan afboeken op je volgende aankoop, maar dan weet je zeker dat je bijtelling beperkt is tot je maximale kosten en dan rijd je eigenlijk alsnog prive.

Eigenlijk is bijtelling ook maar een vreemd iets, 5 jaar lang bijtellen over nieuwprijs, terwijl het voordeel steeds kleiner wordt.

EDIT: enige wat nog wat kan opleveren is een witte of zwarte M3 RWD ivm de SEPP
 
  • Like
Reactions: one-ten
Qua bijtelling is het nadeel dat je nauwelijks kosten (onderhoud etc) maakt met je EV behalve de afschrijving en wat stroom. Dus een EV is duurder in aanschaf dan een ICE, de TCO zal lager zijn met een EV, maar omdat de catalogusprijs hoger is met een EV zit je weer met die rottige bijtelling.
De bijtelling (=het bedrag wat je op je inkomen moet tellen voor IB) is nooit hoger dan de kosten die je van je winst hebt afgetrokken. Dus “die rottige bijtelling” hangt dus af van hoeveel je rijdt en of het de grens overstijgt van de maximale bijtelling (het percentage over de catalogus waarde).

Bottom line is:
- bij weinig rijden hebben je weinig profijt (maar geen nadeel), omdat je de btw correctie van je inkomen mag halen.
- bij veel rijden heb je meer profijt (en ook geen nadeel), omdat de bijtelling en btw correctie gemaximeerd zijn.

Dit is alleen in geval van eenmanszaak (ondernemer voor de IB).
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
De bijtelling (=het bedrag wat je op je inkomen moet tellen voor IB) is nooit hoger dan de kosten die je van je winst hebt afgetrokken. Dus “die rottige bijtelling” hangt dus af van hoeveel je rijdt en of het de grens overstijgt van de maximale bijtelling (het percentage over de catalogus waarde).

Bottom line is:
- bij weinig rijden hebben je weinig profijt (maar geen nadeel), omdat je de btw correctie van je inkomen mag halen.
- bij veel rijden heb je meer profijt (en ook geen nadeel), omdat de bijtelling en btw correctie gemaximeerd zijn.

Dit is alleen in geval van eenmanszaak (ondernemer voor de IB).
Klopt als een bus en volgens mij zeggen we ook hetzelfde. Enige wat ik nog wel eens mis in dit verhaal is de restwaarde, die is nu heel hoog met een EV, waardoor je met inruil/verkoop weer flink wat BTW moet afdragen terwijl je wel al die jaren een BTW correctie hebt gehad. Dus met aankoop terugvorderen, daarna elke keer een BTW correctie en bij inruil/verkoop toch weer een flinke afdracht.
 
Bij verkoop alleen wel even in de gaten houden of er geen boekwinst ontstaat waarover afgerekend moet worden en de btw bij verkoop natuurlijk.
Het ligt allemaal dicht bij elkaar en je kan de restwaarde niet goed inschatten. De keuze is niet makkelijk maar ik denk dat ik hem toch maar zakelijk activeer.
 
Klopt als een bus en volgens mij zeggen we ook hetzelfde. Enige wat ik nog wel eens mis in dit verhaal is de restwaarde, die is nu heel hoog met een EV, waardoor je met inruil/verkoop weer flink wat BTW moet afdragen terwijl je wel al die jaren een BTW correctie hebt gehad. Dus met aankoop terugvorderen, daarna elke keer een BTW correctie en bij inruil/verkoop toch weer een flinke afdracht.
Ja fair punt mbt btw afdracht bij verkoop.

Ik ga er toch maar eens een goeie excel van maken eens, zou toch niet te moeilijk moeten zijn :)
 
Het zou allemaal zo makkelijk kunnen zijn, ik heb ooit een onderzoek gelezen dat als men de bijtelling op bijv 12% zou zetten en daarmee ook iedereen zou verplichten om die bijtelling te 'pakken', dan is iedereen die 22% moet betalen blij en iedereen die nu met kunst- en vliegwerk probeert onder de 500 km te blijven ook blij. Kortom, iedereen blij, de fiscus harkt wellicht net zoveel geld binnen en geen controles meer nodig.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
Ik lees overal dat zolang de kosten lager zijn dan de bijtelling, dan betaal je de werkelijke kosten en niet meer.
Maar hoe zit het met de afschrijving dan van de auto? Dat is gemiddeld toch al snel 5K per jaar.
Dat zijn toch ook kosten en dat komt al aardig in de buurt van de bijtelling per jaar.
Of klopt dit niet?
 
Net even uitgerekend, maar de bijtelling is rond de 10.800,- bruto per jaar en net rond de 6000,- netto per jaar voor een Y long range.
Mijn kosten per jaar zijn ongeveer:
5.000,- afschrijving per jaar
1200,- verzekering per jaar
750,- laadkosten
500,- voor 2 banden per jaar
En ik vergeet vast nog wel iets.
Grofweg tussen de 7 a 8K aan kosten per jaar bruto.
Scheelt een grove 3K bruto dus.
 
Ja, dus als IB ondernemer maakt het dan dus helemaal niets uit of je hem privé koopt en alles zelf betaalt, of dat je hem zakelijk koopt.
Uiteindelijk zou je bij een verkoop een boekwinst kunnen maken waardoor het zakelijk duurder geweest is.
Mijn verzekering was zakelijk wel een stuk goedkoper dan privé, en die heb ik net afgesloten, dus nu moet ik hem eigenlijk wel zakelijk gaan rijden, al was ik mogelijk voordeliger uit geweest als ik gewoon de aanschaf en kosten privé betaald had.