Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

zakelijk of privé Y aanschaffen als IB ondernemer?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een oldtimertje diesel met een dagwaarde van 750 euro op de balans staan, dat haal je er altijd wel uit. Maar bij wat mooiere youngtimers telt het met 35% bijtelling ook wel door.
Er is nauwelijks nog iets te bedenken waarmee je voordelig zakelijk rijdt, tenzij je heel veel km's maakt of hele hoge autokosten hebt die boven het bijtellingsbedrag liggen.
 
Als je de auto zakelijk activeert, wentel je een stuk van het risico van het hebben een auto af op de zaak, hetgeen gunstig kan zijn. Als een auto wordt gestolen, total loss etc is zal een verzekeraar zelden de huidige dagwaarde betalen.
Je neemt dan het verschil als verlies (met de huidige boekwaarde en uitkering) in je onderneming/eenmanszaak. Privé kan dat natuurlijk niet.
 
Een youngtimer rijden blijft in mijn excelsheets de voordeligste zakelijke keuze voor de zzper
Op papier voordelig idd, totdat je echt eentje hebt en dan begint de leeftijd soms toch zijn tol te eisen: plastic wat afbreekt, verbruik is soms flink, techniek is achterhaald en dan vooral op het gebied van connectiviteit etc. Ik heb het geprobeerd vroeger met V70, E39 etc, maar in de praktijk viel het altijd tegen en onderaan de streep reed je nog steeds in een oude bak. Inmiddels zijn er wellicht wat leukere opties om te rijden, nu heb je het dan over 2008 inmiddels.
 
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Op papier voordelig idd, totdat je echt eentje hebt en dan begint de leeftijd soms toch zijn tol te eisen: plastic wat afbreekt, verbruik is soms flink, techniek is achterhaald en dan vooral op het gebied van connectiviteit etc. Ik heb het geprobeerd vroeger met V70, E39 etc, maar in de praktijk viel het altijd tegen en onderaan de streep reed je nog steeds in een oude bak. Inmiddels zijn er wellicht wat leukere opties om te rijden, nu heb je het dan over 2008 inmiddels.
Helemaal eens met de argumenten die jij noemt en waar ik goede herinneringen aan heb van de 20 jaar dat ik E32 en E38 heb gereden. De laatste E38 was een 740iL op LPG uit 1998 die ik heb gereden van 180k km tot 450k km. Ik zou ook nu als young timer nog een E38 nemen uit het laatste jaar dat deze is gemaakt, uit 2000. Na 2000 tot en met 2008 zie ik niet zo snel leukere opties om te rijden en waar je in de praktijk minder problemen mee krijgt.
 
Helemaal eens met de argumenten die jij noemt en waar ik goede herinneringen aan heb van de 20 jaar dat ik E32 en E38 heb gereden. De laatste E38 was een 740iL op LPG uit 1998 die ik heb gereden van 180k km tot 450k km. Ik zou ook nu als young timer nog een E38 nemen uit het laatste jaar dat deze is gemaakt, uit 2000. Na 2000 tot en met 2008 zie ik niet zo snel leukere opties om te rijden en waar je in de praktijk
E38 heb ik ook gehad, geweldige auto idd, maar vind nog maar eens een goede en dan ook nog eens voor een leuk bedrag. Als ie 15k is heb je alsnog relatief veel bijtelling. Goedkoopste is dan een onverwoestbare V70 classic voor 1000 euro
 
  • Like
Reactions: **BatteryLow**
Helemaal eens met de argumenten die jij noemt en waar ik goede herinneringen aan heb van de 20 jaar dat ik E32 en E38 heb gereden. De laatste E38 was een 740iL op LPG uit 1998 die ik heb gereden van 180k km tot 450k km. Ik zou ook nu als young timer nog een E38 nemen uit het laatste jaar dat deze is gemaakt, uit 2000. Na 2000 tot en met 2008 zie ik niet zo snel leukere opties om te rijden en waar je in de praktijk minder problemen mee krijgt.
Ik heb een klant gehad die ook dacht dat dit slim was. Hij is er financieel op leeggelopen.
 
ik mis in dit verhaal alleen de juistheid mbt de wet op de Omzetbelasting. Deze schrijft (volgens mij) voor dat je een activum eenmalig een stempel “zakelijk” of “niet zakelijk” mag geven. Volgens mij biedt de wet geen mogelijkheid tot tussentijds switchen. Hierdoor betaal je (enkel bij <500 km, waaronder woon-werk verkeer NIET valt) altijd volledige bijtelling en niet het bedrag aan btw teruggevraagd in het betreffende jaar.
 
ik mis in dit verhaal alleen de juistheid mbt de wet op de Omzetbelasting. Deze schrijft (volgens mij) voor dat je een activum eenmalig een stempel “zakelijk” of “niet zakelijk” mag geven. Volgens mij biedt de wet geen mogelijkheid tot tussentijds switchen. Hierdoor betaal je (enkel bij <500 km, waaronder woon-werk verkeer NIET valt) altijd volledige bijtelling en niet het bedrag aan btw teruggevraagd in het betreffende jaar.
Dat eerste klopt en je laatste opmerking snap ik niet helemaal, je hebt het over 2 aparte zaken, namelijk bijtelling en btw correctie lijkt het. Die bijtelling is echter nooit hoger dan de geboekte kosten als IB-ondernemer.
 
  • Like
Reactions: djerro1234
ik mis in dit verhaal alleen de juistheid mbt de wet op de Omzetbelasting. Deze schrijft (volgens mij) voor dat je een activum eenmalig een stempel “zakelijk” of “niet zakelijk” mag geven. Volgens mij biedt de wet geen mogelijkheid tot tussentijds switchen. Hierdoor betaal je (enkel bij <500 km, waaronder woon-werk verkeer NIET valt) altijd volledige bijtelling en niet het bedrag aan btw teruggevraagd in het betreffende jaar.
Naast de opmerking van @Michel_AH , is het voor de meeste IB ondernemers zo dat het zakelijke adres gelijk is aan het thuis adres. Oftewel; woon-werk verkeer bestaat niet in dat geval; je bent thuis op de zaak en als je naar een klant gaat is dat altijd zakelijk verkeer.

Als je kantoor (=waar je bedrijf staat ingeschreven) ergens anders is dan thuis, dan is verkeer tussen je huis en je kantoor wel woon-werk verkeer.
 
Ik lees overal dat zolang de kosten lager zijn dan de bijtelling, dan betaal je de werkelijke kosten en niet meer.
Maar hoe zit het met de afschrijving dan van de auto? Dat is gemiddeld toch al snel 5K per jaar.
Dat zijn toch ook kosten en dat komt al aardig in de buurt van de bijtelling per jaar.

Daarom moet je daar enkel naar kijken als je de auto langer rijdt dan 4 of 5 jaar.