Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)

This site may earn commission on affiliate links.
Het zijn wielmoeren, de bouten zitten in de naaf.
Dat wielen wisselen door professionals heb ik met mijn Audi een keer bijna met de dood moeten bekopen.
Na een wielwissel bleken alle moeren van het rechtervoorwiel los te zitten. Dat levert een oordeel kabaal op terwijl je aan de auto niks ziet.
Ik doe het lekker zelf.
..idem dito 1x meegemaakt bij een nb. erkend bandenbedrijf in het amsterdamse. De bij Saab liefhebbers bekende Artis garage ( niet het bandenbedrijf dus ) had er nog een hele dobber aan om het steeds luider wordende gebonk thuis te brengen. Ik was gelukkig ook net op tijd!
 
Dag Wim, mooi bericht. Was vanochtend nog opzoek naar deze uitleg. Wat ik mij afvroeg. Maakt de tesla ook gebruik van slotbouten? Ik vroeg dit afgelopen dinsdag bij de levering van mijn ms.. Maar het antwoord was. Wissel de wielen hier bij tesla.
Nu realiseer ik me dat je het hebt over 'slot' bouten. Ik heb ze niet maar ze zijn er wel.
Zie Shop Tesla Gear — Model S Slotbouten
Er is al eerder een draadje gestart over slotbouten.
 
Ik doe het ook al sinds begin zelf. Als de auto nog staat op wielen haal ik ze de eerste slag los.

Dan wiel voor wiel krikken en velg wisselen. Gelijk een moment 2x per jaar om even te bekijken of de ophanging ed nog in orde is.

Slagmoersleutel ziet er goed uit! Die ga ik kopen denk ik.
 
Het voor de accu veilig opkrikken van de auto vraagt behoorlijk wat voorzichtigheid. De meest krikpads zijn rond en voorzien van gemene stalen randen. In post Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350) wordt verwezen naar Home made jack pad for Model S
De Amerikaan Nick_083 maakt daar een steuntje waarmee de krik het accupack niet meer kan raken.
Dat idee heb ik vanmiddag even gekopieerd en wat vereenvoudigd.
Ik neem een plankje van 14,6 x 6,5 x 2 cm dik, 3 cm is nog iets beter, en boor daar twee gaten in van 25 mm op een hartafstand van 80,5 mm
Twee aluminium buisjes van 4 cm, 5 cm in een 3 cm plankje, met een diameter van 25 mm lengte erin, vastlijmen en klaar is Wim. Twee stukjes bezemsteel is ook prima.
Het past makkelijk onder de krikpositie maar een mm links of rechts maakt natuurlijk niet uit.
Het is niet nodig om drie geleiders te maken, twee gaat evengoed.
Tenslotte nog een rubber zooltje aangemeten waardoor de hoogte met een 2 cm plankje voldoende is.

2.jpg
 

Attachments

  • 3.jpg
    3.jpg
    358.9 KB · Views: 114
  • 4.jpg
    4.jpg
    361.3 KB · Views: 110
  • 1.jpg
    1.jpg
    282.2 KB · Views: 110
  • 1 (1).jpg
    1 (1).jpg
    464 KB · Views: 102
Last edited:
inderdaad. Dat doe ik ook, zonder extra hulpstukken
Met een kleine krik zoals jij hebt is de krikschotel klein. Ik gebruik een grotere krik met ook een grotere schotel.
Dan is er een kans dat je de accu raakt. Met het houten hulpstukje is dat risico er niet meer.
Het houten hulpstukje zorgt ook voor een mooie drukverdeling over de hele kriksteun.
 
  • Informative
Reactions: Xfrank
Dit jaar heb ik voor het eerst de wielen laten wisselen bij Euromaster, op zich prima gegaan maar bij Tesla zelf wisselden ze dan ook altijd het plaatje (in de S en op de app) dat konden ze niet bij euromaster ik heb nu 3 keer Tesla gebeld om dat te wisselen maar steeds zetten ze er de verkeerde wielen onder :mad: op zich een futiliteit natuurlijk maar wel ergerlijk. doen de zelfwisselaars dat zelf of rij je de winter gewon virtueel op de verkeerde wielen?
 
Dit jaar heb ik voor het eerst de wielen laten wisselen bij Euromaster, op zich prima gegaan maar bij Tesla zelf wisselden ze dan ook altijd het plaatje (in de S en op de app) dat konden ze niet bij euromaster ik heb nu 3 keer Tesla gebeld om dat te wisselen maar steeds zetten ze er de verkeerde wielen onder :mad: op zich een futiliteit natuurlijk maar wel ergerlijk. doen de zelfwisselaars dat zelf of rij je de winter gewon virtueel op de verkeerde wielen?

Alleen Tesla kan de wielen op de site en in de app veranderen. Bij Tesla zijn ze er wel in geslaagd om in de app de 21" grijze turbines te tonen, op mytesla lukte dit niet. Daar staan nog de standaard 19" wielen in beeld. Winter en zomer rij ik volgens de app met 21" grijze turbines. Nu ik ook grijze 19" turbines in de winter gebruik vind ik het allemaal prima.
 
Jaarlijks wissel ik tegen de winter de zomerbanden voor winterbanden en vice versa in het vroege voorjaar. Nadat ik een paar keer bij garages lang moest wachten op een wielen wissel besloot ik het zelf te gaan doen. Voordeel is ook dat mijn mooie wielen in mijn eigen verwarmde garage blijven.

Ik kocht een goedkope HBM 2-tons krik van rond 20 euro. Die deed de job maar moest er toch wel heel hard voor werken. Op het vlakke en voor nood kan het zeker, maar ik moet de wielen wisselen op een hellende oprit naar een dijk. De Omega krik doet dit heel vertrouwd en werkt super.

Het losdraaien van de wielmoeren blijkt lastiger dan verwacht. De standaard doppen van 21 mm zijn veel te dik en lopen vast in de velg. Echte krachtdoppen, die met de felle kleuren en lange schacht doen het wel. Ook die doppen, zij zijn met een soort nylon bekleed blijken aanvankelijk te dik en en lopen alsnog weer vast. Ik versmal de schacht tot rond 29 mm en nu lopen ze mooi vrij.

De wielmoeren krijg je los met óf een wringijzer, ik heb er een van 64 cm lang, of een slagmoersleutel. De werkwijze met wringijzer is degelijk maar bewerkelijk. Je moet namelijk terwijl de auto nog op straat staat de wielmoeren een klein beetje losdraaien, daarna verder opkrikken en vervolgens de moeren met een kruissleutel of boormachine eraf draaien. Dat gaat met een slagmoersleutel zeer veel sneller. Auto opkrikken met band los van de grond en in een halve minuut zijn de moeren losgedraaid. Nieuwe wiel erop en weer een minuut later zitten alle moeren vast. De auto kan dan zakken en met een momentsleutel (HBM rond 20 euro) de moeren nog even natrekken tot 175 Nm.

Zoals ik al zei wissel ik de wielen op het talud van een dijk. Daarvoor heb ik kunststof wielblokken verlengd met rubber flappen. Twee wielen staan dan op de flappen en de auto kan geen mm meer vooruit, een rustgevend gevoel. Op de vlakke weg is dit niet nodig.

Het wisselen van de wielen met het wringijzer doe ik in ongeveer een uur. Gemak dient de mens en daarom op zoek naar een betaalbare maar degelijke slagmoersleutel. Een 12 volt apparaat op de sigarettenaansteker blijkt geen optie, is allemaal inferieure rommel. Een accu slagmoersleutel kan wel goed werken, maar de kosten zijn al gauw rond 300 euro en meer. Voor twee keer per jaar gebruik teveel van het goede. Een slagmoersleutel met 220 Volt aansluiting is goedkoop, maar doet ie het ook goed?

View attachment 265755

Op Amazon.de
https://www.amazon.de/Güde-Schlagschrauber-Ess-350-58120/dp/B073NQGJ6Z
staan veel ervaringsgegevens van gebruikers en alle testrapporten wijzen op een apparaat van Güde, de Güde ESS 350.

In De Rijp, vlakbij De Woude, zit een bedrijfje dat de Güde verkoopt.
≥ Gude Elektrische slagmoersleutel ESS350 - Accessoires | Onderhoudsmiddelen - Marktplaats.nl

Ik wil graag zien of dit goedkope apparaat (59,95 euro, zelfs 49,95 kan ook) de wielmoeren van de Tesla eraf krijgt. Ik mag langskomen met de Model S en daar blijkt dat de Güde de wielmoeren er makkelijk vanaf krijgt. Dat moet ook wel met 350 Nm losbreekmoment, maar er zijn genoeg vergelijkbare apparaten die het niet kunnen. De Güde is verrassend degelijk en mooi uitgevoerd. Nogmaals, gebruik niet de meegeleverde 21 mm dop.
De Güde heeft een maximaal aanhaalkoppel van 160 Nm. Dat is precies goed, de moeren worden niet te vast aangedraaid en je kunt mooi die laatste 15 Nm naar 175 Nm met de momentsleutel aandraaien.

De werkwijze is nu als volgt:
1. Auto op ‘Jack’ stand zetten, hiermee wordt de luchtvering geblokkeerd in de hoogste stand
2. Alarm uitschakelen, dat gaat anders keer op keer af als de helling verandert
3. Krik onder de auto op de rechthoekige hardrubber blokken met de drie gaten zetten. Let op, de accu mag je niet belasten met de krik
4. Auto opkrikken met band 2 cm los van de grond
5. Wielmoeren lossen met slagmoersleutel
6. Wiel verwijderen en nieuwe plaatsen
7. Wielmoeren aanzetten met slagmoersleutel tot 160 Nm. Doe dit met alle wielen.
8. Als auto op de grond staat wielmoeren aanzetten met momentsleutel op 175 Nm
9. Alarm weer aanzetten. Jackstand schakelt zich automatisch uit als auto 7 km per uur rijdt.
10. Na 50 km even controleren of wielmoeren nog vastzitten. Ik doe per wiel één moer.

Het verwisselen van een set wielen is op deze manier een half uur werk.
Veel plezier met het zelf verwisselen van je wielen.

Bij de vraag hoeveel het voor de X was zijden ze "180 Nm" in SeC Antwerpen.