TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Zelf wielen wisselen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wim S., Dec 21, 2016.

  1. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Ik heb drie sets wielen en banden, één zomerset met 21" velgen, en een winter- en zomerset met 19" velgen.
    In de zomer wissel ik voor een bijv. een lange roadtrip met slechtere wegen de 21" voor de 19". Ook kan het lagere verbruik van de 19" soms nuttig zijn.
    Het wisselen van de wielen naar winterbanden leverde me dit jaar een wachttijd op van twee tot drie weken.
    Dat gebeurt me niet meer, ik ga het zelf doen.
    Ik heb een HBM krik gekocht met een hefvermogen van 2 ton gekocht. Daarmee op een vlak stuk asfalt een wiel van de grond getild. Het HBM krikje heeft daar wel flink werk aan en staat voor mijn gevoel niet al te stevig op zijn smalle wieltjes.
    Thuis kan ik het wisselen van de wielen alleen op de wat hellende oprit doen. Ik durf dat niet met de smalle HBM krik.

    Daarom heb ik een echte garagekrik gekocht, de Omega 2,25 ton snelheffer van 32 kg. Mooi uitgevoerd apparaat voor 135 euro. De HBM was overigens 19,95 euro.
    Omdat de auto echt moet blijven staan heb ik wielkeggen gekocht. De wielen van een Tesla zijn evenwel zo groot dat de afrondingsstraal niet in het holle deel daarvan valt. Het wiel raakt de keg alleen aan de bovenzijde van de keg. Het gevolg is dat de keg gewoon wordt weggeduwd, een potentieel zeer gevaarlijke situatie.
    Dat heb ik opgelost met enkele stroken rubber die ik op de keggen heb gelijmd. Nu rijdt de auto eerst op de rubberflap en daardoor kan de keg zeker niet wegschuiven.
    Op de HBM krik, deze kan mooi mee met een roadtrip, heb ik op de schotel ook enkele stukjes rubber gelijmd. Nu kan de standaard metalen schotel niks meer beschadigen. Tenslotte heb ik ook een momentsleutel 40 - 210 NM en een wringijzer van 61 cm gekocht. Als de wielbouten eenmaal gelost zijn draai ik ze met een accuboormachine met dop 21 mm snel eraf en weer erop. Als laatste veiligheid heb ik een blok hout van 27 cm hoog gemaakt die ik pal naast de krikpad en dus nog op het krikpunt kan plaatsen. Assteunen zijn vrijwel allemaal te hoog. Mocht de krik zijn werk verzaken dan valt de Model S op een stevig stuk hout.
     

    Attached Files:

    • Like x 3
    • Informative x 2
    • Helpful x 1
  2. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,036
    Location:
    Heelsum
    Het enige dat nog ontbreekt is een demonstratie video :)

    Ben benieuwd hoe het bevalt!
     
    • Like x 1
  3. ralf.s60

    ralf.s60 Member

    Joined:
    Nov 25, 2016
    Messages:
    68
    Location:
    Sittard
    nieuwe business Wim....kan ik al een afspraak plannen voor mijn volgende wissel? :D
     
    • Like x 1
  4. fredz

    fredz Member

    Joined:
    Dec 7, 2016
    Messages:
    64
    Location:
    Luxembourg
    Moet je dan telkens de TMPS resetten? Blijkbaar is de TPMS anders op nieuwe S en alle X modellen, dwz je moet hem telkens laten resetten door een SC. Omdat, zeggen ze, de locatie van de TMPS nu heel belangrijk is. Ook is het menu om een TMPS reset uit te voeren en de wielkeuze te kiezen, niet zichtbaar bij een X en bij de laatste S'en...
     
  5. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,968
    Location:
    Eindhoven
    Schrijf nog even het aandraaimoment van de wielbouten (175 Nm) erbij dan is het verhaal compleet ;).
     
  6. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,034
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    @fredz Volgens mij kun je het resetten nog steeds zelf doen alleen is het ff zoeken in het menu. Locatie bij de Tesla is niet van belang.
    Zou onder "Settings" bij "Service & Reset" moeten staan.
    Knipsel.JPG
     
    • Helpful x 1
  7. fredz

    fredz Member

    Joined:
    Dec 7, 2016
    Messages:
    64
    Location:
    Luxembourg
    @HWS Klopt, zo is dat bij de oudere S. Bij de nieuwe S en alle X is dit menu verdwenen.
     
    • Informative x 1
  8. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    3,367
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Tijd voor een X Hendrik, je hebt een ouwe
     
    • Funny x 1
  9. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,879
    Location:
    Breda, Netherlands
    Een elektrische slagmoersleutel werkt denk ik nog iets makkelijker dan een boor. Ik heb zoiets:
    Aanbieding: Hofftech Slagmoersleutel 12V - Wilpe.com
    (maar dan op een accu. Ik zou echter een vaste kabel aanbevelen, accu is altijd leeg als je wilt beginnen).

    Reken op 10 minuten per wiel om te wisselen. Da's sneller dan naar een garage rijden, wachten op het wisselen en terugrijden. En goedkoper.
     
  10. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    1,228
    Location:
    Verkeerde kant van het bruggetje
    Dat doet me eraan denken dat ik zaterdag in het dorp liep en er midden op straat een wielbout lag... Iemand had duidelijk niet genoeg Nm'metjes gebruikt.
     
  11. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Met zo'n lang wringijzer gaat het echt moeiteloos. Ik kan het ook met een slagmoersleutel op perslucht doen maar je moet wel heel goed opletten de bouten niet veel te zwaar aan te halen. Die dingen gaan vaak tot 350 NM.
    Ik heb eigenlijk nog de meeste hekel aan vier wielen de auto in slepen, ze bij de dealer er weer uit halen, de verwisselde set weer erin slepen en thuis het hele riedeltje weer eruit.
    Als je het thuis doet rol je ieder wiel één keer een paar meter naar de auto en de verwijderde weer terug.
    Geld is niet de drijfveer, voor de prijs van een goede krik, momentsleutel en wrikijzer kun je zo',n 10 keer je wielen laten verwisselen.
     
  12. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Weet je waar ik woon?:)
     
  13. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    6,079
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Kan je de wielen niet wisselen op het ponton, dat zal toch waterpas staan;)
     
    • Funny x 1
  14. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Een half uur de veerpont versperren voor een bandenwissel zal mij niet in dank worden afgenomen.
    Met mijn homemade keggen heb ik er wel vertrouwen in.
     
  15. BartJ

    BartJ Member

    Joined:
    Dec 13, 2014
    Messages:
    338
    Location:
    Belgium
    Ik de mijne enkele weken geleden ook zelf gewisseld.
    Met een goedkoop krikje en een momentsleutel , fluitje van een cent in mijn garage.

    Nooit meer wissel bij de bandenboer voor mij
     
  16. Janc

    Janc Member

    Joined:
    Mar 28, 2014
    Messages:
    250
    Location:
    Tinte
    Hmm zwaarte punt verschuivingen op een ponton kan heel slecht uit pakken (zie alphen aan de rijn brugdeel hijsen)
     
  17. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Vanmiddag de nieuwe keggen op mijn hellende oprit geprobeerd. Beide keggen diagonaalsgewijs tegen de rechter voorband en linker achterband geschoven. Dan een klein stukje doorrijden zodat de beide wielen op het rubber en tegen de keggen staan. Daarna de auto met de Omega krik opgetild. Het geheel komt letterlijk geen mm voor- of achteruit van zijn plaats, comfortabel en veilig.
     

    Attached Files:

    • Like x 2
  18. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    612
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    Opmerking over het mos op je oprit in...3...2...1...
     
  19. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,796
    Location:
    De Woude NL
    Ach, in de winter is er mos, in de zomer is het weer weg. Hoeft niks aan te gebeuren.
    Weet je dat op bomen op ons erf het 'Knikkersterretje' groeit?
     
  20. Herbie65

    Herbie65 Banned

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    530
    Location:
    Netherlands
    Mooi Wim, maar de Tesla zal niet wegrollen. Hij staat namelijk altijd op de handrem. Hij rolt dus pas weg als beiden achterwielen los van de grond komen.
    Maar extra zekerheid met de wielblokken kan geen kwaad natuurlijk!
     

Share This Page