Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Alles tussen 2.9 en 3.1 zal geen grote verschillen geven in slijtagebeeld. Ik verdenk eerder de manometer die je regelmatig gebruikt.
Zelfs manometers bij garages en benzinepompen geven soms onacceptabel grote verschillen.
Je komt erachter door bij enkele garages dezelfde band te checken.
Ben het helemaal met Wim eens en (te) goedkope meters verschillen dan ook nog eens enorm. Ben daarnaast zelf overgestapt van een fancy digitale Airpress meter naar een Michelin analoge die ik ( op onderzoek uit.. ) bij diverse garages naar tevredenheid in gebruik zag en gelijke resultaten gaven. Exact als hieronder afgebeelde dus, kost normaal 150,- maar is er ook wel goedkoper ( bijv www.datona.nl/bandenvulmeter-michelin.html )

upload_2018-4-3_8-42-59.png
 

Attachments

  • upload_2018-4-3_8-41-29.png
    upload_2018-4-3_8-41-29.png
    184 KB · Views: 78
Ben het helemaal met Wim eens en (te) goedkope meters verschillen dan ook nog eens enorm. Ben daarnaast zelf overgestapt van een fancy digitale Airpress meter naar een Michelin analoge die ik ( op onderzoek uit.. ) bij diverse garages naar tevredenheid in gebruik zag en gelijke resultaten gaven. Exact als hieronder afgebeelde dus, kost normaal 150,- maar is er ook wel goedkoper ( bijv www.datona.nl/bandenvulmeter-michelin.html )

View attachment 291427
Precies deze gebruik ik ook. Komt binnen 1/10 bar overeen met het TPMS systeem.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Vanmiddag de zomerwielen/banden er weer opgezet.
Met de Güde slagmoersleutel een fluitje van een cent. Wel een lawaaiig fluitje, slagmoersleutels zijn echte herriemakers. Een goede gehoorbescherming is echt hard nodig.

Vandaag ook de zelfgemaakte kriksteun gebruikt. Da's echt een handig dingetje. Blijft met de magneetjes keurig aan de bouten hangen van de rubber kriksteunen.
Je kunt goed zien dat de accu hiermee uitstekend gespaard wordt, deze blijft helemaal vrij, ook al hangt de krikschotel er over heen.
Doordat het plankje, staande achter de krik te zien is, is het plaatsen van de krik heel eenvoudig.

Een tip: Vet de binnenkant van de krachtdop goed in met vaseline. Over de Tesla wielmoeren zit een dun metalen kapje dat soms wat vervormt en een enkele keer vast wil gaan zitten in de krachtdop.
Een lik vaseline voorkomt invreten van het metaal op de geharde aluminium krachtdop.


2.jpg
1 (1).jpg
1.jpg
 
Last edited:
Ben het helemaal met Wim eens en (te) goedkope meters verschillen dan ook nog eens enorm. Ben daarnaast zelf overgestapt van een fancy digitale Airpress meter naar een Michelin analoge die ik ( op onderzoek uit.. ) bij diverse garages naar tevredenheid in gebruik zag en gelijke resultaten gaven. Exact als hieronder afgebeelde dus, kost normaal 150,- maar is er ook wel goedkoper ( bijv www.datona.nl/bandenvulmeter-michelin.html )

View attachment 291427

Nu in de actie voor 99,- :)
 
Ik verdenk eerder de manometer die je regelmatig gebruikt

Ben het helemaal met Wim eens en (te) goedkope meters verschillen dan ook nog eens enorm
Euh, ik gebruik de waardes die de wagen in mijn dashboard aangeeft...
Ik ga naar een benzinestation (jawel:oops:). Geef daar 3.1 in en check de volgende dag bij koude start wat er op komt. Als dat 3.0 is dan ga ik terug naar de pomp ;) en geef 3.2 in.
Gegarandeerd zie ik dan 3.1 in het dashboard bij koude start.
Maar zoals gezegd, op 0,1 zal het niet aankomen, maar ik vertrouw mijn Tesla toch meer dan wat een gratis pomp aangeeft.
 
een dun metalen kapje dat soms wat vervormt en een enkele keer vast wil gaan zitten in de krachtdop
Dat is dus exact wat er bij mij is gebeurd toen een eigenwijze bandenboer me kwam depanneren en een lekke band thuis vervangen. :mad:
Momenteel zijn deze 5 moeren (alle moeren op de band rechtsachter) enkel los te krijgen met een dop nr. 22, terwijl nr. 21 de normale maat is.
Zou nu graag 5 nieuwe moeren kopen. Maar bij Tesla zijn deze niet meer te verkrijgen, tegenwoordig zijn het ruwe moeren met daarop een plastiek afdekkapje.
Iemand enig idee waar ik nog identieke moeren kan krijgen?
Zou dit Wielmoer 26287 FEBI voor o.a. FORD | Winparts.be - Wielbouten & moeren de juiste zijn?

PS: die bandenboer krijgt de kans niet meer om aan mijn auto te werken!
 
Last edited:
Dat is dus exact wat er bij mij is gebeurd toen een eigenwijze bandenboer me kwam depanneren en een lekke band thuis vervangen. :mad:
Momenteel zijn deze 5 moeren (alle moeren op de band rechtsachter) enkel los te krijgen met een dop nr. 22, terwijl nr. 21 de normale maat is.
Zou nu graag 5 nieuwe moeren kopen. Maar bij Tesla zijn deze niet meer te verkrijgen, tegenwoordig zijn het ruwe moeren met daarop een plastiek afdekkapje.
Iemand enig idee waar ik nog identieke moeren kan krijgen?
Zou dit Wielmoer 26287 FEBI voor o.a. FORD | Winparts.be - Wielbouten & moeren de juiste zijn?

PS: die bandenboer krijgt de kans niet meer om aan mijn auto te werken!
Zou het niet doen zonder garantie dat ze voldoen aan de originele Tesla specificaties. Moet allemaal wel de krachten aankunnen (gewicht, 175Nm aanhalen) zonder te scheuren/breken. Niet zonder risico's dus.
 
  • Helpful
Reactions: FVO
Dat is dus exact wat er bij mij is gebeurd toen een eigenwijze bandenboer me kwam depanneren en een lekke band thuis vervangen. :mad:
Momenteel zijn deze 5 moeren (alle moeren op de band rechtsachter) enkel los te krijgen met een dop nr. 22, terwijl nr. 21 de normale maat is.
Zou nu graag 5 nieuwe moeren kopen. Maar bij Tesla zijn deze niet meer te verkrijgen, tegenwoordig zijn het ruwe moeren met daarop een plastiek afdekkapje.
Iemand enig idee waar ik nog identieke moeren kan krijgen?
Zou dit Wielmoer 26287 FEBI voor o.a. FORD | Winparts.be - Wielbouten & moeren de juiste zijn?
PS: die bandenboer krijgt de kans niet meer om aan mijn auto te werken!
Wielmoeren hebben per fabrikant en zelfs per auto een duidelijke specificatie. Zeker met 175 nm aanhaalkoppel zijn de krachten heel fors. Ik zou zeker alleen Tesla wielmoeren gebruiken. Die moeten toch in ieder SeC ruim voorhanden zijn.
Het rijden met wielmoeren die zo kapot zijn dat ze met dop 22 moeten worden aangezet zou ik sowieso niet doen.
 
Wielmoeren hebben per fabrikant en zelfs per auto een duidelijke specificatie. Zeker met 175 nm aanhaalkoppel zijn de krachten heel fors. Ik zou zeker alleen Tesla wielmoeren gebruiken. Die moeten toch in ieder SeC ruim voorhanden zijn.
Het rijden met wielmoeren die zo kapot zijn dat ze met dop 22 moeten worden aangezet zou ik sowieso niet doen.
Nee het Aluminiumkapje op de originele moeren is vervormd geraakt door de idiote bandenman. Daardoor past dop 21 niet meer.
Met de moeren zelf is niets mis!

En Tesla "maakt"/verdeelt die moeren met de aluminiumkapjes niet meer. Het zijn er nu met een plastiek versiering op en die vind ik meer fake.
 
Nee het Aluminiumkapje op de originele moeren is vervormd geraakt door de idiote bandenman. Daardoor past dop 21 niet meer.
Met de moeren zelf is niets mis!

En Tesla "maakt"/verdeelt die moeren met de aluminiumkapjes niet meer. Het zijn er nu met een plastiek versiering op en die vind ik meer fake.
Op mijn moeren, inclusief kapje, zit ook een plastic dopje. Dat is toch prima?
Ik overweeg om de moeren met de kapjes te vervangen door gewone moeren. Aan de buitenkant is, zeker als de plastic dopjes erop zitten, toch geen enkel visueel verschil zichtbaar?
 
Op mijn moeren, inclusief kapje, zit ook een plastic dopje. Dat is toch prima?
Ik overweeg om de moeren met de kapjes te vervangen door gewone moeren. Aan de buitenkant is, zeker als de plastic dopjes erop zitten, toch geen enkel visueel verschil zichtbaar?

Klopt, het visueel verschil is bijna niet zichtbaar. Vind het alleen minder handig bij het demonteren en een "minderwaardig" materiaal dat er nu plastic kapjes ipv. Alu. kapjes op zitten.

Ter info: een set van 4x5 "nieuwe" wielmoeren kost 33 euro in het SeC.

Laat het dan maar weten als je ze hebt vervangen dan ben ik geïnteresseerd om je oude over te nemen. ;)
 
Klopt, het visueel verschil is bijna niet zichtbaar. Vind het alleen minder handig bij het demonteren en een "minderwaardig" materiaal dat er nu plastic kapjes ipv. Alu. kapjes op zitten.

Ter info: een set van 4x5 "nieuwe" wielmoeren kost 33 euro in het SeC.

Laat het dan maar weten als je ze hebt vervangen dan ben ik geïnteresseerd om je oude over te nemen. ;)
Helaas heeft ook de man die mij de Güde slagmoersleutel leverde enkele kapjes om zeep geholpen.
En ... ook de resterende kapjes heb ik al moeten bijvijlen om goed in de 21 mm dop te passen.
Ik zou ervan afzien en de huidige Tesla wielmoeren gebruiken.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Helaas heeft ook de man die mij de Güde slagmoersleutel leverde enkele kapjes om zeep geholpen.
En ... ook de resterende kapjes heb ik al moeten bijvijlen om goed in de 21 mm dop te passen.
Ik zou ervan afzien en de huidige Tesla wielmoeren gebruiken.
Dat was het extra zetje dat ik nodig had.
Zal ze dan ook maar vervangen.

Ter info: waar heb jij je momentsleutel gehaald?
 
De naven van mijn Model S roesten flink. Jammer dat Tesla niet een paar dollarcent uitgeeft om dit fatsoenlijk te verzinken. Ziet er echt niet uit. Deze week bij wisselen naar de zomerbanden er maar een likje aluminiumverf opgesmeerd. Heel wat fraaier zo.
Valt nu alles schoon is wel op, volgende keer zal ik een wat grijzere kleur nemen. En ook die centrecaps mogen wel vervangen worden.

800 - 1 (1).jpg
800 - 1.jpg
 
  • Like
Reactions: Nexus
De naven van mijn Model S roesten flink. Jammer dat Tesla niet een paar dollarcent uitgeeft om dit fatsoenlijk te verzinken. Ziet er echt niet uit. Deze week bij wisselen naar de zomerbanden er maar een likje aluminiumverf opgesmeerd. Heel wat fraaier zo.
Valt nu alles schoon is wel op, volgende keer zal ik een wat grijzere kleur nemen. En ook die centrecaps mogen wel vervangen worden.

View attachment 292412 View attachment 292413
Bij mij geen last van.
 
De naven van mijn Model S roesten flink. Jammer dat Tesla niet een paar dollarcent uitgeeft om dit fatsoenlijk te verzinken. Ziet er echt niet uit. Deze week bij wisselen naar de zomerbanden er maar een likje aluminiumverf opgesmeerd. Heel wat fraaier zo.
Valt nu alles schoon is wel op, volgende keer zal ik een wat grijzere kleur nemen. En ook die centrecaps mogen wel vervangen worden.

View attachment 292412 View attachment 292413
Ik heb er tijdens een beurt eens een opmerking over gemaakt, waarna ze de naven met een of ander middel behandeld hebben waardoor ze er weer als nieuw uit zagen.
 
Ik heb er tijdens een beurt eens een opmerking over gemaakt, waarna ze de naven met een of ander middel behandeld hebben waardoor ze er weer als nieuw uit zagen.
Ik ben al twee jaar niet bij Tesla geweest. Over twee jaar, bij de 80.000 km zal ik er, hoop ik, eens komen. Dan kunnen ze de bouten van de stuurbekrachtiging vervangen en ook het interieur van de laadpoort.