Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben vandaag bij de bandenboer langs geweest voor de zomerbanden wissel.
20180411_113203.jpg

Op de foto zie je dat hij druk aan het werk is. Het ging bijna goed. Alleen rechtsachter is nu het buitenste deel van een moer dol waardoor we die er niet af kregen. Iemand suggesties hoe ik dat kan oplossen?
 
Op de foto zie je dat hij druk aan het werk is. Het ging bijna goed. Alleen rechtsachter is nu het buitenste deel van een moer dol waardoor we die er niet af kregen. Iemand suggesties hoe ik dat kan oplossen?
Zijn dat nog moeren met zo'n metalen kapje er op en is dat kapje los? Dat heb ik ooit gehad en opgelost door het kapje er af te slopen en met een iets kleinere maat dop alsnog de overgebleven moer los te krijgen.
Of is de schroefdraad in de moer kapot? Dan heb je een kans om die los te krijgen door heel voorzichtig met een normale dopsleutel (dus niet met (elektrische) ratel) te draaien en daarbij een beetje te helpen met een platte schroevendraaier of haakje om de moer in de goede richting (dus van het draadeind af) te bewegen.
 
Het zijn moeren met metalen (aluminium?) kapje. De vraag is hoe sloop ik die eraf?
Gat in de kop boren, begin met een klein boortje (2 of 3 mm) en probeer dan een grotere boor. Hopelijk draait het kapje niet mee of kun je deze met een tang vasthouden. Vanuit het ontstane gat kun je het aluminium ombuigen en "slopen".
Het is en blijft een pruts werkje...
 
  • Informative
Reactions: pvkeep
misschien zoiets Irwin 10504634 Bolt-Grip Fastener Remover 5 Piece Base Set IRW10504634.
van te voren even heet maken met een klein brandertje helpt dan ook, niet roodgloeiend uiteraard. het tapeind verlengd dan iets waardoor de moer loskomt.
Let wel goed op met heet maken, je wil niet de eigenschappen van het materiaal veranderen door teveel hitte.

Dit ooit eens met succes gedaan bij een tapeind van een meter bij een hoofdmotor van een groot containerschip (deze trek je vast en los met vijzels, deze ging defect)
 
Ik ben vandaag bij de bandenboer langs geweest voor de zomerbanden wissel. View attachment 293418
Op de foto zie je dat hij druk aan het werk is. Het ging bijna goed. Alleen rechtsachter is nu het buitenste deel van een moer dol waardoor we die er niet af kregen. Iemand suggesties hoe ik dat kan oplossen?

drinkt jou bandenboer ook rode wijn tijdens de wissel ?
 
  • Like
Reactions: robertvg and Wim S.
Janc
Bij de eerste wissel heb ik meteen de wielmoeren gewisseld voor een beter exemplaar.
De originele wielmoeren hebben aluminium kapjes. Die kapjes vervormen makkelijk en dan wil een goed passende 21 mm krachtdop er niet meer op. En als ie er wel op wil en de moer er dus af komt, zit de moer alsnog weer vast in de krachtdop.
Tesla monteert deze wielmoeren niet meer en de huidige moeren, geheel van staal en zonder kapje, hebben deze problemen niet.
De oplossing nu is een speciale dop die zich als het ware vast vreet in de huidige moer en deze eraf draait. Janc, enkele posts hierboven beschrijft die dop.
Alle bandenbedrijven en ik hoop ook Tesla hebben die doppen.
 
Janc
De originele wielmoeren hebben aluminium kapjes. Die kapjes vervormen makkelijk en dan wil een goed passende 21 mm krachtdop er niet meer op. En als ie er wel op wil en de moer er dus af komt, zit de moer alsnog weer vast in de krachtdop.
Tesla monteert deze wielmoeren niet meer en de huidige moeren, geheel van staal en zonder kapje, hebben deze problemen niet.
De oplossing nu is een speciale dop die zich als het ware vast vreet in de huidige moer en deze eraf draait. Janc, enkele posts hierboven beschrijft die dop.
Alle bandenbedrijven en ik hoop ook Tesla hebben die doppen.
Aha, daar liep ik dus tegenaan met wisselen van de week. Mijn 21mm paste ook niet meer. Heb een 22mm dop moeten pakken. Ik dacht al dat ik gek was.

Bij Tesla binnenkort dan maar eens even 20 nieuwe doppen bestellen.
 
Aha, daar liep ik dus tegenaan met wisselen van de week. Mijn 21mm paste ook niet meer. Heb een 22mm dop moeten pakken. Ik dacht al dat ik gek was.

Bij Tesla binnenkort dan maar eens even 20 nieuwe doppen bestellen.
Maar als je 22 mm dop 12 verkantingen heeft in plaats van 6, dan pakt die 22 dop alsnog niet. Haalt wel de hoeken van de moer af en ... je kan niet verder. Als je 21 mm moer met kapje bij eerdere bandenwissels is vervormd, moet je de krachtdop op de 21 mm moer tikken en losdraaien.
 
Met een zeshoekige 22 kreeg ik de dolgedraaide moer los. Zomerbandjes zijn klaar voor de reis van @E. Bear naar Schotland.
Dat verwachtte ik - gelukkig - al.
Voor de zelf wisselaars. Duidelijk is dat de 21 mm moeren met de kapjes na enkele keren wisselen zoveel vervormen dat een 21 mm dop er soms niet meer goed op past. Een 12-kantige 22 mm dop draait alsnog door zonder de moer goed beet te pakken. Een zeskantige 22 mm dop doet het wel.
Maar let goed op. Dit gaat allemaal op voor de standaard 19" velgen.
Bij 21" velgen kun je uitsluitend met een 21 mm krachtdop werken. Een standaard 21 mm dop past beslist niet in de 21" velg en een 22 mm dop kan er al helemaal niet op.
Mijn advies is de moeren met de kapjes vervangen door standaard stalen Tesla wielmoeren. Gelukkig heeft Tesla dit ook ingezien en levert de moeren met de kapjes niet meer.

Nog een tip. Het mooie houten en veilige kriksteun hulpstukje dat ik maakte, past niet onder een auto met standaard veren. Mogelijk lukt dat wel met een extreem lage krik, maar met de Omega krik lukte het niet.
Uiteraard is een lager plankje wel mogelijk.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: shthpnz
Tesla is gestopt met de moeren met dopjes? Recentelijk dan? Want mijn nieuwe S (nov. 2017) is afgeleverd met wielmoeren met dopjes...
Hier wordt gedoeld op moeren met een daarop geïntegreerd sierstuk, dat van een (te) zachte legering is gemaakt. Dit type zat ook op onze p85, maar deze zijn inmiddels vervangen door het nieuwe type moer van staal. Ter verfraaiing zit over deze stalen moeren een chroomkleurige plastic afdekking in de vorm van een grote bout. Op onze X uit april 2017 zaten deze af fabriek.