Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
8C6B716A-2DF8-4B70-9C70-7201D28CB4D6.jpeg 05706CDA-FEF6-463C-978A-1B4032401A6B.jpeg
Ik dacht de ideale krik gevonden te hebben in de gamma. 19€.
Kop is in werkelijkheid veel kleiner dan op de foto. Zou zo een put in het chassis duwen. En er is geen plaatje bij om tussen de krik en de auto te steken om de kracht te verdelen.
Kop past wel in het middelste van de drie gaten van de wagen, maar ik ga er van uit dat je in het gat geen kracht mag uitoefenen. Tenzij iemand mij zou tegenspreken hier.
Verder staat er 308mm op de verpakking. Maar dat is vanaf de grond. Max tilhoogte is 15cm. Dit is misschien nog net voldoende, maar ik denk dus dat deze retour gaat.
Ik was vooral verleid door de compactheid. Een rolkrik eist weeral zijn plaats op de grond op en daar hou ik niet van.
 
View attachment 345529 View attachment 345530
Ik dacht de ideale krik gevonden te hebben in de gamma. 19€.
Kop is in werkelijkheid veel kleiner dan op de foto. Zou zo een put in het chassis duwen. En er is geen plaatje bij om tussen de krik en de auto te steken om de kracht te verdelen.
Kop past wel in het middelste van de drie gaten van de wagen, maar ik ga er van uit dat je in het gat geen kracht mag uitoefenen. Tenzij iemand mij zou tegenspreken hier.
Verder staat er 308mm op de verpakking. Maar dat is vanaf de grond. Max tilhoogte is 15cm. Dit is misschien nog net voldoende, maar ik denk dus dat deze retour gaat.
Ik was vooral verleid door de compactheid. Een rolkrik eist weeral zijn plaats op de grond op en daar hou ik niet van.
Een houten plankje verdeelt de druk wel. De gaten in de kriksteunen zijn alleen bedoeld om te geleiden, niet om daar veel druk op uit te oefenen. De druk moet echt verdeeld worden over de hele rubber aanslag van de kriksteun.
Vraag is nog, past ie er wel onder?
 
Een houten plankje verdeelt de druk wel. De gaten in de kriksteunen zijn alleen bedoeld om te geleiden, niet om daar veel druk op uit te oefenen. De druk moet echt verdeeld worden over de hele rubber aanslag van de kriksteun.
Vraag is nog, past ie er wel onder?
Met mijn luchtvering op "very high" past hij er net onder, maar een plankje zal niet al te dik mogen zijn. Ik had een stukje bankirai van het terras, maar dat is al te dik. Dunner zal kapot geduwd worden door de veel te kleine kop. Een stuk metaal zou beter zijn.
 
Met mijn luchtvering op "very high" past hij er net onder, maar een plankje zal niet al te dik mogen zijn. Ik had een stukje bankirai van het terras, maar dat is al te dik. Dunner zal kapot geduwd worden door de veel te kleine kop. Een stuk metaal zou beter zijn.
Metaal is niet geschikt. De kop van de krik glijdt daar vanaf en dan ... heb je veel schade.
Gewoon terugbrengen. Een standaard 2-tons krik heeft er overigens aardig wat moeite mee.
Ik heb zo'n krikje, maar heb later toch een Omega gekocht. Deze heeft er totaal geen moeite mee.
 
Ik heb vandaag ook mijn winterbanden er zelf op gedaan met behulp van de tips in dit draadje. Om het jullie iets gemakkelijker te maken volgt hier mijn procedure:
1. Ik heb de volgende gereedschappen gebruikt: Autokrik 2 ton, Momentsleutel 1/2" Kraftwerk 40-220Nm, Dopsleutel 22mm 3/8", adapter 1/2" naar 3/8", Kruissleutel;
2. Jack mode: Controls/Suspension/Very High/Jack;
IMG_20181126_115653[1].jpg
3. Met kruissleutel moeren losdraaien (niet uit draaien). Hier is redelijk wat kracht voor nodig om 175Nm los te krijgen. Daarvoor ben ik met mijn linkervoet op de kruissleutel gaan staan en met mijn handen aan de andere kant getrokken;
IMG_20181126_120051[1].jpg
4. Autokrik onder de auto geschoven op de groene plekken zoals aangegeven in deze post;
IMG_20181126_120602[1].jpg IMG_20181126_120616[1].jpg
5. Voor het geval dat, een band onder de auto geschoven zodra de krik de band los van de grond geheven heeft;
IMG_20181126_120758[1].jpg
6. Moeren manueel los draaien en velg er af halen;
IMG_20181126_121028[1].jpg
7. Wintervelg er op en manueel vast draaien;
IMG_20181126_122658[1].jpg
8. Krik laten zakken en met de momentsleutel 175 Nm vast draaien;
IMG_20181126_122835[1].jpg
9. Dit nog eens 3 x herhalen;
10. Vijf minuten rijden waarna je automatisch een waarschuwing krijgt van de TPMS om je wielmaat te selecteren;
IMG_20181126_140453[1].jpg
11. Banden oppompen tot 3,1 bar.
 
Ik heb vandaag ook mijn winterbanden er zelf op gedaan met behulp van de tips in dit draadje. Om het jullie iets gemakkelijker te maken volgt hier mijn procedure:
1. Ik heb de volgende gereedschappen gebruikt: Autokrik 2 ton, Momentsleutel 1/2" Kraftwerk 40-220Nm, Dopsleutel 22mm 3/8", adapter 1/2" naar 3/8", Kruissleutel;
2. Jack mode: Controls/Suspension/Very High/Jack;
View attachment 355543
3. Met kruissleutel moeren losdraaien (niet uit draaien). Hier is redelijk wat kracht voor nodig om 175Nm los te krijgen. Daarvoor ben ik met mijn linkervoet op de kruissleutel gaan staan en met mijn handen aan de andere kant getrokken;
View attachment 355544
4. Autokrik onder de auto geschoven op de groene plekken zoals aangegeven in deze post;
View attachment 355545 View attachment 355546
5. Voor het geval dat, een band onder de auto geschoven zodra de krik de band los van de grond geheven heeft;
View attachment 355547
6. Moeren manueel los draaien en velg er af halen;
View attachment 355548
7. Wintervelg er op en manueel vast draaien;
View attachment 355549
8. Krik laten zakken en met de momentsleutel 175 Nm vast draaien;
View attachment 355550
9. Dit nog eens 3 x herhalen;
10. Vijf minuten rijden waarna je automatisch een waarschuwing krijgt van de TPMS om je wielmaat te selecteren;
View attachment 355551
11. Banden oppompen tot 3,1 bar.
12. Moeren natrekken na een paar 100km gereden te hebben.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ik heb vandaag ook mijn winterbanden er zelf op gedaan met behulp van de tips in dit draadje. Om het jullie iets gemakkelijker te maken volgt hier mijn procedure:
1. Ik heb de volgende gereedschappen gebruikt: Autokrik 2 ton, Momentsleutel 1/2" Kraftwerk 40-220Nm, Dopsleutel 22mm 3/8", adapter 1/2" naar 3/8", Kruissleutel;
2. Jack mode: Controls/Suspension/Very High/Jack;
View attachment 355543
3. Met kruissleutel moeren losdraaien (niet uit draaien). Hier is redelijk wat kracht voor nodig om 175Nm los te krijgen. Daarvoor ben ik met mijn linkervoet op de kruissleutel gaan staan en met mijn handen aan de andere kant getrokken;
View attachment 355544
4. Autokrik onder de auto geschoven op de groene plekken zoals aangegeven in deze post;
View attachment 355545 View attachment 355546
5. Voor het geval dat, een band onder de auto geschoven zodra de krik de band los van de grond geheven heeft;
View attachment 355547
6. Moeren manueel los draaien en velg er af halen;
View attachment 355548
7. Wintervelg er op en manueel vast draaien;
View attachment 355549
8. Krik laten zakken en met de momentsleutel 175 Nm vast draaien;
View attachment 355550
9. Dit nog eens 3 x herhalen;
10. Vijf minuten rijden waarna je automatisch een waarschuwing krijgt van de TPMS om je wielmaat te selecteren;
View attachment 355551
11. Banden oppompen tot 3,1 bar.
tussen 6 en 7.
de wielkasten uitborstellen en de remklauwen proper maken.;)
 
  • Like
Reactions: sweep and job-lek
Niet voor deze S van 2015. Daar zitten kapjes over, zoals eerder aangehaald in dit draadje
Dat je een 22 mm dop nodig hebt betekent dat de moeren kapot zijn. De moeren horen ook, inclusief metalen kapjes, met 21 mm losgedraaid te worden.
Beter nieuwe moeren kopen bij Tesla met hoge plastic kapjes.
Je loopt namelijk het risico dat een 22 mm dop bij flink beschadigde moeren deze doldraait.
Dan heb je een behoorlijke uitdaging.
Ik beschouw een 22 mm dop als een laatste redmiddel, niet als standaard gereedschap.
 
Ik heb vandaag ook mijn winterbanden er zelf op gedaan met behulp van de tips in dit draadje. Om het jullie iets gemakkelijker te maken volgt hier mijn procedure:
1. Ik heb de volgende gereedschappen gebruikt: Autokrik 2 ton, Momentsleutel 1/2" Kraftwerk 40-220Nm, Dopsleutel 22mm 3/8", adapter 1/2" naar 3/8", Kruissleutel;
2. Jack mode: Controls/Suspension/Very High/Jack;
View attachment 355543
3. Met kruissleutel moeren losdraaien (niet uit draaien). Hier is redelijk wat kracht voor nodig om 175Nm los te krijgen. Daarvoor ben ik met mijn linkervoet op de kruissleutel gaan staan en met mijn handen aan de andere kant getrokken;
View attachment 355544
4. Autokrik onder de auto geschoven op de groene plekken zoals aangegeven in deze post;
View attachment 355545 View attachment 355546
5. Voor het geval dat, een band onder de auto geschoven zodra de krik de band los van de grond geheven heeft;
View attachment 355547
6. Moeren manueel los draaien en velg er af halen;
View attachment 355548
7. Wintervelg er op en manueel vast draaien;
View attachment 355549
8. Krik laten zakken en met de momentsleutel 175 Nm vast draaien;
View attachment 355550
9. Dit nog eens 3 x herhalen;
10. Vijf minuten rijden waarna je automatisch een waarschuwing krijgt van de TPMS om je wielmaat te selecteren;
View attachment 355551
11. Banden oppompen tot 3,1 bar.
Je vergeet bij 2 nog het uitschakelen van het alarm.
 
Dat je een 22 mm dop nodig hebt betekent dat de moeren kapot zijn. De moeren horen ook, inclusief metalen kapjes, met 21 mm losgedraaid te worden.
Beter nieuwe moeren kopen bij Tesla met hoge plastic kapjes.
Je loopt namelijk het risico dat een 22 mm dop bij flink beschadigde moeren deze doldraait.
Dan heb je een behoorlijke uitdaging.
Ik beschouw een 22 mm dop als een laatste redmiddel, niet als standaard gereedschap.
Inderdaad! Net voor €33 bij Tesla een setje van 20 nieuwe moeren gehaald inclusief kapjes. Tesla gaf aan dat de slijtage van de oude moeren een bekend probleem is.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Niet voor deze S van 2015. Daar zitten kapjes over, zoals eerder aangehaald in dit draadje

Moeten die kapjes er niet eerst af?

Check, check, double check:
Bij oude lange moeren met metalen kapjes, is de buitenmaat van de kapjes 21 mm en laat je ze zitten.
Bij nieuwe korte moeren met kunststof kapjes, is de buitenmaat van de moeren 21 mm en moet je de kapjes verwijderen.

Klopt dat?
 
Check, check, double check:
Bij oude lange moeren met metalen kapjes, is de buitenmaat van de kapjes 21 mm en laat je ze zitten.
Bij nieuwe korte moeren met kunststof kapjes, is de buitenmaat van de moeren 21 mm en moet je de kapjes verwijderen.

Klopt dat?
Bij de oude lange moeren, zie rechts op de foto, zitten er dunne metalen kapjes op vast. Die kapjes vervormen snel en dan blijft de moer in de krachtdop vastzitten. Dat heeft Tesla zelf ook talloze keren ervaren en daardoor hebben ze nu nieuwe lagere moeren, links op de foto.
Op de nieuwe moeren kan Tesla langere losse kunststof kapjes leveren die samen het beeld van de oude moeren oplevert.

Tesla wielmoeren.jpg
 
Ik heb ook maar fatsoenlijke krik gekocht. Ik ga er tenslotte heel erg lang mee doen. Het is de Omega 28030-PU geworden die 3 ton zou kunnen liften. Uiteraard lift de krik maar mag 1100 kilogram maar het formaat komt de stabiliteit ten goede.

Nu enkel nog zo'n momentsleutel. Ik las ook iets over 'krachtdoppen', zijn dat gewoon sterkere doppen of is er nog iets anders bijzonders aan?
 
Ik heb ook maar fatsoenlijke krik gekocht. Ik ga er tenslotte heel erg lang mee doen. Het is de Omega 28030-PU geworden die 3 ton zou kunnen liften. Uiteraard lift de krik maar mag 1100 kilogram maar het formaat komt de stabiliteit ten goede.

Nu enkel nog zo'n momentsleutel. Ik las ook iets over 'krachtdoppen', zijn dat gewoon sterkere doppen of is er nog iets anders bijzonders aan?
Krachtdoppen zijn langer dan gewone doppen en ook slanker. Zij passen beter in de diepe velgen.
Hazet Lange krachtdoppen 903 / 904 SLG
Als je een momentsleutel zoekt, kijk dan naar de Proxxon.
Proxxon MicroClick MC 200 - 1/2
 
@Wim S. dank voor de info, waarom bijvoorbeeld niet de volgende momentsleutel met doppen? Volgens de beschrijving tot 210 Nm!

Mannesmann Beginner XL momentsleutelset 1/2" + Toolcraft doppen (extra lang) | Conrad.nl
Precies die momentsleutel heb ik gehad. Instelling werkt met een nonius, draait zwaar en is lastig af te lezen. De Proxxon heeft gewoon een schaal achter een venster die uitstekend is in te stellen en af te lezen. De Proxxon is ook duidelijk langer dan de Mannesmann en dat werkt bij 175 NM een stuk lichter.
Krachtdoppen hebben altijd een teflon beschermingslaag en beschadigen je velgen niet.
Als je al zo'n mooie Omega krik hebt, ik heb de voorganger ervan, dan ga je niet met een Mannesmann momentsleutel aan de gang.
Ik heb dat leergeld al betaald, bespaar het jezelf.
 
  • Informative
Reactions: nico180 and job-lek