Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf wielen wisselen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu voor het eerst zelf de wielen gewisseld en ik merkte dat de dopjes over de moeren lastig te pakken zijn zonder tooltje. En zo'n tooltje kon ik niet zo 123 ergens vinden. Nu maar zelf in 3D gezet en geprint. Werkt perfect. Als iemand het bestand wil hebben kan ik het sturen.

upload_2020-6-26_9-57-44.png
 
  • Like
Reactions: Maarten
De velg/wielcombi is nogal zwaar. Het gelijktijdig tillen en draaien lukte de afgelopen 2x keer niet altijd direct en op den duur vloeien de krachten weg. Daarom onderstaand hulpmiddel in elkaar gezet. In de handel is vergelijkbaar te koop (wheeldolly), maar die hebben hooguit een bandbreedte van 250-255 mm. Waarschijnlijk werkt dat wel, maar liever zelf iets gemaakt. De constructie zweeft net boven de tegels, en is dus verrijdbaar. Is te leen, Nootdorp (omgeving Delft)

IMG_2813.jpg IMG_2814.jpg IMG_2815.jpg
 
Fraaie huisvlijt, J.
Maar de S en de X hebben toch moeren i.p.v. bouten? Dan hang je de velg toch gewoon op de bouten? Een beetje duwen tegen de velg en dan de moeren handvast draaien kan dit oude baasje nog wel.

Voor auto's met bouten i.p.v. moeren is je dolly uiterst handig. Ik heb daarvoor een ander tooltje. Dit wordt bij Audi en Mercedes Benz standaard bijgeleverd, dacht ik. Werkt het beste wanneer je er twee hebt.
Sticky-RX-Refinishing-Solutions-Ferrari-Wheel-Mounting-Tool-01.jpg
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Iemand zo'n jack pad over? Vind het beetje zonde (en lang duren) om er 4 te bestellen als ik er maar 1 nodig heb.

Ik heb de Jack Pad's zelf gemaakt. Koop bij een zaak als Decathlon een ijshockey-puck voor €1,46. Vervolgens een gat in boren met een center-boor (20mm meen ik) en dan een stukje buis in draaien. Ik had nog ergens een oude ijzeren steel liggen van een bezem, wat ik als buis heb gebruikt. Wachten duurde mij destijds ook te lang en dit was zo gemaakt. Werkt perfect.