TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Zichtbaarheid voorste raamstijlen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by dicktump, Sep 12, 2016.

1. dicktump

dicktump Member

Ik was eigenlijk benieuwd hoe andere mensen de zichtbaarheid achter de voorste raamstijlen ervaren bij de Tesla. Ik merk zelf namelijk dat dit een stuk minder goed is dan veel van mijn vorige auto's. Zicht naar achter toe (dankzij de camera) is geen probleem, recht vooruit ook niet (logisch) en de dode hoeken zijn ook wel redelijk te doen. Maar achter de voorste raamstijlen heb ik soms echt dat kleine verkeersdeelnemers totaal verdwijnen. Het gekke is dat als we net allebei een specifieke snelheid hebben, ze er ook echt enige tijd onzichtbaar zijn.

Ik moet heel erg om de raamstijlen heen kijken, maar dan nog zorgde dat er bijvoorbeeld deze ochtend voor dat ik een fietser zeer laat zag en dus ook hard op de rem moest (op erg lage snelheid, want ik naderde een kruising). De betreffende fietser keek ook niet echt gelukkig, ik was zelf ook geschrokken, maar ondanks goed opletten zag ik diegene dus toch vrij laat.

De linkerzijde lijkt ook wel het ergst te zijn, vermoedelijk ook doordat je daar als bestuurder zelf het dichtst op zit en het dus een groter deel van je zichtveld blokkeert.

Hoe ervaren anderen dit?

• Funny x 1
  2. Erik-S85

Erik-S85 Member

Ik ervaar hetzelfde. Op rotondes al een aantal keer gehad dat complete auto's verwijden achter de linkerstijl.
    Van de rechterstoel komt dan de opmerking: "zag je die nou niet?"

3. dicktump

dicktump Member

Dat komt mij ook wel bekend voor, op een rotonde verdwijnt soms inderdaad een complete auto. Best bijzonder, zijn geen kleine objecten :)

4. Rick A.

Rick A. Member

Was bij de vorige auto al gewend om bij een rotonde naar voren en achteren te bewegen in de stoel om fietsers achter de A-stijl te spotten. Met de Tesla is dat helaas ook nodig om een auto te spotten.

Volgens mij heeft @gelden ook enige ervaring hiermee.

• Funny x 1
  5. Daan B

Daan B Member

Ik heb dit vaker gehoord, mijn vrouw heb ik er ook wel eens over gehoord, maar zelf heb ik er geen last van. Geloof ik althans, want ik weet natuurlijk niet wat ik niet zie... :oops:

Ik ben lang (tegen de 2m), mijn stoel staat dus ver naar achteren. Misschien maakt dat verschil.

6. dvroegop

dvroegop Member

We hebben hier zelfs videos voorbij zien komen van een aanrijding door die slechte zicht... Dus ik herken het zeker wel.

7. MissAutobahn

MissAutobahn Elon, please ramp up Fremont in ludicrous mode!

Ik denk dat bijna iedereen dit wel herkend. Niet alleen een Tesla, maar bij vrijwel iedere nieuwere auto heb ik dat probleem. Die dikke zuilen vindt ik trouwens het ergste in een van zoals de Ford S-max of Renault Espace of als de voorruit erg ver van je af is.
    Vroeger, in een Mini of zelfs een BMW uit de jaren 70 had je daar weinig last van met die veel minder veilige maar overzichtelijkere auto's.

• Like x 2
  8. Merijn

Merijn Active Member

9. Martijn S

Martijn S Member

Yep, heb ik ook.
    Heb het geregeld ook bij optrekken; zijn ze nauwelijks meer te zien in je spiegels

• Funny x 6
  10. dicktump

dicktump Member

Bij mijn vorige auto (Alfa MiTo uit 2012) had ik het ook wel een beetje, maar lang niet zo erg als de Tesla. Maar de MiTo is natuurlijk een erg compacte auto, dus vermoedelijk zat ik ook wat dichter op de raamstijl waardoor het minder van het zichtveld wegnam.

Maar inderdaad, een auto uit de jaren 70 is een stuk prettiger op dit vlak (heb nog steeds een oldtimer uit de jaren 70 in de garage staan, dat is bijna een rijdende vissenkom qua ramen en zicht).

11. Sumon

Sumon Member

#11 Sumon, Sep 12, 2016
    Last edited: Sep 12, 2016
    Met Blueberry heb ik er nog geen last van gehad, misschien omdat ik er nog erg voorzichtig mee rijd.
    Ik moet wel wennen aan de breedte van de auto .. als ik in de spiegels kijk na het passeren van een fietser,
    zie ik toch iets te vaak een geschrokken persoon met trillende handen op de fiets :confused:

12. CO2CLEAN

CO2CLEAN Olivier Willemsen

Bij Volvo (C30, V70 en V60) zijn de raamstijlen ook dik. Tijdens mijn proefrit vorig jaar in een 70D viel het mij niet op dat de stijlen zo dik waren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dus al dikke stijlen gewend ben. Ik heb daarom ook wel eens gemerkt dat een auto of fietser achter een stijl verborgen blijft. Simpel op te lossen door rustig bij kruisingen te rijden en even vooruit te leunen om eromheen te kijken. Zie het als een klein beetje moeite om zeker te weten dat je al het overige verkeer ziet.

13. BobbyKings

BobbyKings Silver

Ik vind dit ook het allergrootste nadeel van de Model S.
    Overige nadelen ben ik nog aan het zoeken.

14. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp Member

Moet zeggen dat ik de Tesla er meer last van heb als in de C30 en C70

15. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

Het grootste nadeel van de Tesla ?

Het is té fijn om met de wagen te rijden.
    Als gevolg daarvan rijden de meesten onder ons méér kilometers dan voor de Tesla.
    én dat is niet goed voor de verkeersdruk.

• Like x 2
  16. LastNLSig

LastNLSig Active Member

Was het eerste wat mij (negatief) opviel bij de eerste keer proefzitten in een MS in de showroom (mock-up in de VS).
    Tweede de niet verstelbare gordels die te laag zitten voor lange mensen.

17. gelden

gelden Active Member

ach, ik was het net vergeten ;)
    Maar inderdaad. Ik denk dat die 'Tesla nod' niet als begroeting is bedoeld maar om even om die A-stijl heen te kijken.

• Funny x 3
    • Informative x 1
  18. dicktump

dicktump Member

Dat is inderdaad de beste tactiek, maar gisteren kwam ik er dus achter dat ik zelfs dan nog een fietser erg laat opmerkte. Ik was nogal verbaasd/geschrokken, het is voor wat ik gewend ben wel echt bijzonder wat er achter die raamstijlen verdwijnt en hoe lang ook. Ik reed op dat moment nog geen 10 km/u (had de voet al bij de rem en de auto was niet voelbaar meer aan het regenereren - creep staat uit), het ging ook om een kruising waar ook een school bij zit, dus niet het type kruising waar je hard overheen gaat.

19. Herbie65

Herbie65 Member

• Like x 2
  20. Daan B

Daan B Member

Mooie oplossing. Geeft misschien wel een onrustig beeld omdat het toch wat vertekent, lijkt me. Maar je zou het natuurlijk kunnen inschakelen in het stadsverkeer en automatisch uitschakelen op doorgaande wegen, waar je er volgens mij minder last van hebt.

Share This Page