Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zichtbaarheid voorste raamstijlen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was eigenlijk benieuwd hoe andere mensen de zichtbaarheid achter de voorste raamstijlen ervaren bij de Tesla. Ik merk zelf namelijk dat dit een stuk minder goed is dan veel van mijn vorige auto's. Zicht naar achter toe (dankzij de camera) is geen probleem, recht vooruit ook niet (logisch) en de dode hoeken zijn ook wel redelijk te doen. Maar achter de voorste raamstijlen heb ik soms echt dat kleine verkeersdeelnemers totaal verdwijnen. Het gekke is dat als we net allebei een specifieke snelheid hebben, ze er ook echt enige tijd onzichtbaar zijn.

Ik moet heel erg om de raamstijlen heen kijken, maar dan nog zorgde dat er bijvoorbeeld deze ochtend voor dat ik een fietser zeer laat zag en dus ook hard op de rem moest (op erg lage snelheid, want ik naderde een kruising). De betreffende fietser keek ook niet echt gelukkig, ik was zelf ook geschrokken, maar ondanks goed opletten zag ik diegene dus toch vrij laat.

De linkerzijde lijkt ook wel het ergst te zijn, vermoedelijk ook doordat je daar als bestuurder zelf het dichtst op zit en het dus een groter deel van je zichtveld blokkeert.

Hoe ervaren anderen dit?
 
  • Funny
Reactions: Frenkfrenk
Ik heb dit vaker gehoord, mijn vrouw heb ik er ook wel eens over gehoord, maar zelf heb ik er geen last van. Geloof ik althans, want ik weet natuurlijk niet wat ik niet zie... :oops:

Ik ben lang (tegen de 2m), mijn stoel staat dus ver naar achteren. Misschien maakt dat verschil.
 
Ik denk dat bijna iedereen dit wel herkend. Niet alleen een Tesla, maar bij vrijwel iedere nieuwere auto heb ik dat probleem. Die dikke zuilen vindt ik trouwens het ergste in een van zoals de Ford S-max of Renault Espace of als de voorruit erg ver van je af is.
Vroeger, in een Mini of zelfs een BMW uit de jaren 70 had je daar weinig last van met die veel minder veilige maar overzichtelijkere auto's.
 
  • Like
Reactions: Maarten and S-19910
Ik denk dat bijna iedereen dit wel herkend. Niet alleen een Tesla, maar bij vrijwel iedere nieuwere auto heb ik dat probleem. Die dikke zuilen vindt ik trouwens het ergste in een van zoals de Ford S-max of Renault Espace of als de voorruit erg ver van je af is.
Vroeger, in een Mini of zelfs een BMW uit de jaren 70 had je daar weinig last van met die veel minder veilige maar overzichtelijkere auto's.
Bij mijn vorige auto (Alfa MiTo uit 2012) had ik het ook wel een beetje, maar lang niet zo erg als de Tesla. Maar de MiTo is natuurlijk een erg compacte auto, dus vermoedelijk zat ik ook wat dichter op de raamstijl waardoor het minder van het zichtveld wegnam.

Maar inderdaad, een auto uit de jaren 70 is een stuk prettiger op dit vlak (heb nog steeds een oldtimer uit de jaren 70 in de garage staan, dat is bijna een rijdende vissenkom qua ramen en zicht).
 
Met Blueberry heb ik er nog geen last van gehad, misschien omdat ik er nog erg voorzichtig mee rijd.
Ik moet wel wennen aan de breedte van de auto .. als ik in de spiegels kijk na het passeren van een fietser,
zie ik toch iets te vaak een geschrokken persoon met trillende handen op de fiets :confused:
 
Last edited:
Bij Volvo (C30, V70 en V60) zijn de raamstijlen ook dik. Tijdens mijn proefrit vorig jaar in een 70D viel het mij niet op dat de stijlen zo dik waren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dus al dikke stijlen gewend ben. Ik heb daarom ook wel eens gemerkt dat een auto of fietser achter een stijl verborgen blijft. Simpel op te lossen door rustig bij kruisingen te rijden en even vooruit te leunen om eromheen te kijken. Zie het als een klein beetje moeite om zeker te weten dat je al het overige verkeer ziet.
 
Bij Volvo (C30, V70 en V60) zijn de raamstijlen ook dik. Tijdens mijn proefrit vorig jaar in een 70D viel het mij niet op dat de stijlen zo dik waren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik dus al dikke stijlen gewend ben. Ik heb daarom ook wel eens gemerkt dat een auto of fietser achter een stijl verborgen blijft. Simpel op te lossen door rustig bij kruisingen te rijden en even vooruit te leunen om eromheen te kijken. Zie het als een klein beetje moeite om zeker te weten dat je al het overige verkeer ziet.
Moet zeggen dat ik de Tesla er meer last van heb als in de C30 en C70
 
Simpel op te lossen door rustig bij kruisingen te rijden en even vooruit te leunen om eromheen te kijken. Zie het als een klein beetje moeite om zeker te weten dat je al het overige verkeer ziet.
Dat is inderdaad de beste tactiek, maar gisteren kwam ik er dus achter dat ik zelfs dan nog een fietser erg laat opmerkte. Ik was nogal verbaasd/geschrokken, het is voor wat ik gewend ben wel echt bijzonder wat er achter die raamstijlen verdwijnt en hoe lang ook. Ik reed op dat moment nog geen 10 km/u (had de voet al bij de rem en de auto was niet voelbaar meer aan het regenereren - creep staat uit), het ging ook om een kruising waar ook een school bij zit, dus niet het type kruising waar je hard overheen gaat.