Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zijdelingse aanrijding

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren toch wel een bang moment.

Ik heb mijn Tesla net een maand en weet dat die automatisch (ook zonder activated AP 1 of 2) in de remmen gaat of vooruit schiet bij bv een plots in de remmen gaande wagen voor je of een van achteruit katapulterende wagen achter je.

Gisteren op weg van Gent naar Antwerpen echter zat ik op de linkerrijstrook en probeerde een wagen me van rechts van de weg te duwen.

Ik heb getoeterd en geflasht, niets hielp, die wagen bleef maar duwen. Express kan het niet geweest zijn want ook te gevaarlijk voor hem. Volgens ons was die mens in slaap gevallen.

Nu, de Tesla deed gewoon niets. Geen red flags, geen reactie, geen alert sounds... Gewoon niets...

Weet er iemand hoe dit komt? Is lateraal de 'zwakke plek'?
 
Zo ver ik weet doet een Tesla dat echt enkel bij geactiveerde Autopilot. Het enige wat gebeurd als je zelf rijd is dat je collision warning piepjes krijgt. Ik zelf heb dergelijke incidenten ook al mee gemaakt maar de piepjes krijg ik enkel bij snelheidsverschillen met voorliggers waarvan de computer vind dat ik moet ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.
 
Op de AP grijpt hij wel in en komt ook met een anti collision warning. Zelfs als er een auto heel kort achter je langs schuift.
Wellicht scheelt het ook welke AP je hebt. De AP 2,5 heeft bijv. ook ultrasoon sensoren met een 2x zo'n groot bereik als eerdere versies.

Nu met de V9 software waarbij ook de camera's zijn aangegaan is hij ook nog alerter hier op.
Naar mijn mening iets te....
 
Heb met mijn AP1 auto (maar autopilot was niet actief) wel eens gehad dat een vrachtwagen naast me steeds dichterbij kwam en de Tesla toen binnen mijn rijstrook naar de zijkant stuurde en met allemaal waarschuwingen kwam. Was wel een vreemde gewaarwording dat hij zelfs het sturen iets kan overnemen terwijl autopilot niet actief is.

Ik heb dit denk ik maar 1 of 2 keer meegemaakt in de afgelopen autopilot jaren.
 
  • Like
Reactions: Steven78