Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zonnepanelen overproductie naar auto

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn al enkele jaren aan het wachten op onze Powerwall, zelfs nog voor we er eentje gratis zouden krijgen via de referral, zodat we de overproductie van onze zonnepanelen zouden opslaan in de powerwall en nadien in de auto. Het ziet er naar uit dat we nog even langer mogen wachten, dus bedacht ik deze "logica" die eventueel zou aangestuurd worden door IFTTT:
  • Zonnetje schijnt -> overproductie
  • Onze Smappee energie monitor geeft aan hoeveel W we op het net zetten.
  • Indien deze bijvoorbeeld 2.000W aangeeft, start opladen
Dus:
  • If Smappee overproductie > 2.000W
    • If Model S = plugged in
      • If Model S SoC < 90%
        • Start charging
Of bezie ik het wel heel simpel? :D
 
We zijn al enkele jaren aan het wachten op onze Powerwall, zelfs nog voor we er eentje gratis zouden krijgen via de referral, zodat we de overproductie van onze zonnepanelen zouden opslaan in de powerwall en nadien in de auto. Het ziet er naar uit dat we nog even langer mogen wachten, dus bedacht ik deze "logica" die eventueel zou aangestuurd worden door IFTTT:
  • Zonnetje schijnt -> overproductie
  • Onze Smappee energie monitor geeft aan hoeveel W we op het net zetten.
  • Indien deze bijvoorbeeld 2.000W aangeeft, start opladen
Dus:
  • If Smappee overproductie > 2.000W
    • If Model S = plugged in
      • If Model S SoC < 90%
        • Start charging
Of bezie ik het wel heel simpel? :D
@fivari ...
 
Dat exact wat ik ook wil bereiken.

In basis heb ik alles al beschikbaar: slimme meter voor totaal thuisgebruik, TWC met aparte kWh-meter en zonnepanelen met kWh-meter die alle drie iedere minuut (eventueel vaker) worden uitgelezen. TWC bovendien al voorzien van een datakabel om t.z.t. aan te sturen.

Nu nog alleen voor rapportage, maar als je dit slim koppelt kun je op basis van deze data het laden starten.

Enige wat ik wel zie is dat mijn zonnepanelen die max 7 kW kunnen leveren dezer dagen niet boven de 2 Kw komen. Dat is voor 3-fase laden te weinig.
Voorlopig kan ik daarom nog steeds beter via salderen het stroomnet als grote “opslag” gebruiken, maar als die regeling verder wordt afgebouwd wordt zelf opslaan echt interessant. Hoop dat er dan ook betere oplossingen voor komen.
 
Ik heb ook een Zappi. Na wat opstart problemen nu zeer tevreden. Load balancing werkt perfect en als we zonnestroom over hebben gaat lekker deze lekker naar de auto zodat het net niet onnodig wordt belast.
50650261-3044-486A-B9C6-3EAA369CEAAC.jpeg
 
  • Like
Reactions: wooter
@MarcoB Je kunt de slimme meter per fase iedere 10 s (of sneller als je een nieuwer type hebt) uitlezen. Zowel opwek als verbruik. Als je dat combineert met je kWh meters heb je een erg accuraat beeld van de elektrische energie stromen in je huis.

Met Domoticz en een Raspberry Pi laat zich dat heel makkelijk realiseren.
 
@MarcoB Je kunt de slimme meter per fase iedere 10 s (of sneller als je een nieuwer type hebt) uitlezen. Zowel opwek als verbruik. Als je dat combineert met je kWh meters heb je een erg accuraat beeld van de elektrische energie stromen in je huis.

Met Domoticz en een Raspberry Pi laat zich dat heel makkelijk realiseren.
Ik lees de slimme meter en de zonnepanelen en de laadpaal al uit met een Rasberry Pi én gebruik ook al Domoticz.
Ben dus benieuwd welk Domoticz script jij kent die het laden kan starten en stoppen incl. het te gebruiken amperage door de Tesla!

Bij mijn weten kan je het aantal amperes alleen instellen door ook via een RS-485 koppeling de TWC aan te sturen.
Daar heeft iemand wel eens een script voor gemaakt (TWC-manager) maar dat werkt nog niet samen met de slimme meter. Helaas is mijn Python kennis te beperkt om dat allemaal aan elkaar te koppelen.
 
Heeft er eigenlijk al iemand een Powerwall geïnstalleerd in België of Nederland. Net info gevraagd aan de SeC Hasselt en daar wisten ze zelfs niet wat een Powerwall is, ze wilden me in de plaats wel een Tesla Wall connector verkopen. Net iets anders volgens mij.
Ik denk dat dat in België momenteel beperkt blijft tot echte fanboys. ROI krijg je het momenteel namelijk niet klaar; het is nog altijd goedkoper om gewoon het net te gebruiken als je grote batterij en gewoon het producenten-tarief af te tikken voor de luxe dat je teller terug kan draaien.
 
Heeft er eigenlijk al iemand een Powerwall geïnstalleerd in België of Nederland. Net info gevraagd aan de SeC Hasselt en daar wisten ze zelfs niet wat een Powerwall is, ze wilden me in de plaats wel een Tesla Wall connector verkopen. Net iets anders volgens mij.
Ik weet zeker dat onze grote “vriend” Vincent Evers een Powerwall thuis (Amsterdam West) heeft of had.