Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zuur stukje over Tesla in de Volkskrant

This site may earn commission on affiliate links.
Beetje jammer dit. Een nogal negatief artikel over Tesla in de Volkskrant. De teneur: autoverkopen vallen tegen, de verkoop van accu's wordt geen succes en de koers staat onder druk. Helaas kun je niet direct reageren (wat soms wel kan bij online kranten). Dan hier maar een paar opmerkingen.

- De koers van Tesla is in 2 jaar tijd van minder dan 40 naar meer dan 200 dollar gestegen. Los daarvan gaan aandelenkoersen altijd op en neer zonder dat altijd even duidelijk is wat de oorzaak daarvan is. Dus dat de koers nu even wat terugloopt zegt niks.
- Losse accuverkoop zal in Europa geen succes worden? Tja, zou kunnen. Off-grid living is hier niet echt aan de orde. Los daarvan is accuverkoop (denk ik) meer een bijzaak dan hoofdzaak.
- Er worden meer Zoe's dan Tesla's verkocht. Dat zal wel; de Zoe zit in een heel groot middensegment, de Tesla in een heel klein bovensegment.

Er wordt verder niks gezegd over de strategie van Tesla, die wel degelijk succesvol zou kunnen zijn: beginnen met een kleine Roadster, daarna een premium luxe sedan en pas als je een aantal dingen onder de knie hebt en een merknaam/reputatie hebt opgebouwd en kunt opschalen ga je naar het middensegment (model iii).

Hier een linkje:


Thuisbatterij Tesla weinig kans van slagen in Europa | Economie | de Volkskrant
 

- Er worden meer Zoe's dan Tesla's verkocht. Dat zal wel; de Zoe zit in een heel groot middensegment, de Tesla in een heel klein bovensegment.


Kijk maar eens hoe goed ze hun huiswerk hebben gedaan. De Zoe, met een prijs die in het middensegment ligt, werd in 2014 slechts 252 keer verkocht.

De peperdure Tesla in het heel kleine bovensegment werd 1.465 keer verkocht. Dus meer dan vijf keer zoveel.

Als straks iedereen die de mogelijkheid heeft daadwerkelijk zonnepanelen heeft en de huidige zeer gunstige saldering wordt afgeschaft en ook de batterijen goedkoper worden dan loont het zeker de moeite en zullen huisbatterijen ook hier verkocht worden. Ik wil ze zeker hebben. Maar inderdaad zullen ze meer nut hebben in gebieden waar geen of een zeer matig "grid" bestaat. Op langere termijn zullen ze ook hier nut gaan hebben bij het "balancen" van het net om pieken goed te verdelen.

Verder kreeg men misschien wat "support" uit de gevestigde automotives die immers goed zijn voor behoorlijke reclame inkomsten.

Dus gewoon stukje onzin.
 
Klinkt een beetje als afgeven op een bedrijf dat het anders doet, alleen maar omdat het niet de gebruikelijke manier is. Misschien afgunst, misschien een journalist die niet blij is dat hij 25% bijtelling betaalt? Hoe dan ook, ik hoop dat Tesla's manier uiteindelijk de goede blijkt te zijn. We zullen het zien :) Ik ben in elk geval enthousiast over Tesla.
 
Ik heb dit artikel vanochtend gelezen. Volgens mij is er niets mis mee.
De zaken die genoemd worden zijn voor zover ik weet correcte constateringen, het is altijd aan de lezer om e.e.a. in perspectief te plaatsen.
Even uit mijn hoofd:

- niet de schrijver van het artikel maar een professor van de TU Delft denkt dat stationaire accu's in de huidige situatie in NL weinig kans hebben, met name omdat we nu nog kunnen salderen.
- het gaat over de verkopen van Tesla in de VS die worden vergeleken met die van de Leaf en de Volt. De hele Zoe komt niet aan bod.
- de huidige beurskoers is 30% lager dan de hoogste koers. Uiteraard heeft dit soort dingen te maken met tegenvallende verkopen (in China), uitstel introductie Model X, speculatie etc. Het staat allemaal netjes in het artikel.
- er staat in het artikel dat Tesla momenteel slechts 1 model heeft en dat dit een risico met zich meebrengt. Dat zou voor ieder bedrijf met slechts één product gelden.
- je kunt niet van ieder artikel verwachten dat meteen de hele geschiedenis weer aan bod komt. Als je regelmatig artikelen leest ken je de geschiedenis al.
 
Kritische journalistiek is prima; graag zelfs. Maar ik vind dit artikel net wat te gemakkelijk. Bekeken over een periode van 2-3 jaar waren er weinig beleggingen beter geweest dan Tesla. Als je in 2013 was ingestapt, zit je met de huidige koers op een rendement van (afgerond) 500% in twee jaar tijd. Dat plaatst het zogenaamde wantrouwen van beleggers en 'koersval' wel een beetje in perspectief.

Wat betreft rendement: er zit een enorme stijging in de R&D-uitgaven van Tesla in 2014, naar bijna een half miljard, ten laste van het resultaat dat over heel 2014 uitkomt op ongeveer -300 miljoen. Heel eenvoudig na te gaan via de financial statements/Bloomberg. Als Tesla deze kosten zou activeren (= zien als investering, daarna in een aantal jaren afschrijven) dan had het bedrijf in 2014 een winst laten zien.

Een vergelijking van de verkopen van Tesla met auto's in een heel ander prijssegment en met een hele andere doelgroep is m.i. op voorhand al nietszeggend.

En dat er voorlopig geen grote markt is voor prive-accu's in Nederland is waarschijnlijk correct, maar dit zegt verder helemaal niets over de businesscase van deze accu's of van Tesla in het algemeen.
 
En dat er voorlopig geen grote markt is voor prive-accu's in Nederland is waarschijnlijk correct, maar dit zegt verder helemaal niets over de businesscase van deze accu's of van Tesla in het algemeen.

Voorbeeld:

Lichtopbrengst per zonnepaneel op de antillen is ..... * die in NL.
Bij een Kwh prijs van bijna 0,60 (circa 28 Eurocent) lijken zonnepanelen een no brainer....
Maar als terugleveren dan niet mogelijk is danwel niets oplevert...
Dan is het wachten op iemand als dhr. M die je een pakketje gebruikte Tesla batterijen verkoopt die nog prima dienst kunnen doen als opslag voor de zone-energie...

Lijkt me niet zo'n moeilijk product om te verkopen....
 
Voorbeeld:

Lichtopbrengst per zonnepaneel op de antillen is ..... * die in NL.
Bij een Kwh prijs van bijna 0,60 (circa 28 Eurocent) lijken zonnepanelen een no brainer....
Maar als terugleveren dan niet mogelijk is danwel niets oplevert...
Dan is het wachten op iemand als dhr. M die je een pakketje gebruikte Tesla batterijen verkoopt die nog prima dienst kunnen doen als opslag voor de zone-energie...

Lijkt me niet zo'n moeilijk product om te verkopen....

2e hands batterijen verkopen.. zo had ik het nog niet eens bekeken. Ik bedacht me nog wel dat Tesla wereldwijd misschien wel de partij is met de meeste ervaring op het gebied van het zo verstandig mogelijk produceren en daarna intensief gebruiken van grote lithium-ion batterijpakketten, ook met het oog op een lange levensduur. Die ervaring kan vast helpen bij het commercieel aanbieden van batterijen voor thuisopslag van elektriciteit. Het maakt in ieder geval wel duidelijk dat er over het onderwerp 'Tesla' nog wel wat interessanters te melden is dan dat de resultaten in Q4 2014 achterblijven bij wat de journalist in kwestie ervan had verwacht.