TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Zuur stukje over Tesla in de Volkskrant

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ErikS, Mar 31, 2015.

  1. ErikS

    ErikS Member

    Joined:
    Jan 2, 2015
    Messages:
    85
    Location:
    Rijswijk, Netherlands
    Beetje jammer dit. Een nogal negatief artikel over Tesla in de Volkskrant. De teneur: autoverkopen vallen tegen, de verkoop van accu's wordt geen succes en de koers staat onder druk. Helaas kun je niet direct reageren (wat soms wel kan bij online kranten). Dan hier maar een paar opmerkingen.

    - De koers van Tesla is in 2 jaar tijd van minder dan 40 naar meer dan 200 dollar gestegen. Los daarvan gaan aandelenkoersen altijd op en neer zonder dat altijd even duidelijk is wat de oorzaak daarvan is. Dus dat de koers nu even wat terugloopt zegt niks.
    - Losse accuverkoop zal in Europa geen succes worden? Tja, zou kunnen. Off-grid living is hier niet echt aan de orde. Los daarvan is accuverkoop (denk ik) meer een bijzaak dan hoofdzaak.
    - Er worden meer Zoe's dan Tesla's verkocht. Dat zal wel; de Zoe zit in een heel groot middensegment, de Tesla in een heel klein bovensegment.

    Er wordt verder niks gezegd over de strategie van Tesla, die wel degelijk succesvol zou kunnen zijn: beginnen met een kleine Roadster, daarna een premium luxe sedan en pas als je een aantal dingen onder de knie hebt en een merknaam/reputatie hebt opgebouwd en kunt opschalen ga je naar het middensegment (model iii).

    Hier een linkje:


    Thuisbatterij Tesla weinig kans van slagen in Europa | Economie | de Volkskrant
     
  2. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,870
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Kijk maar eens hoe goed ze hun huiswerk hebben gedaan. De Zoe, met een prijs die in het middensegment ligt, werd in 2014 slechts 252 keer verkocht.

    De peperdure Tesla in het heel kleine bovensegment werd 1.465 keer verkocht. Dus meer dan vijf keer zoveel.

    Als straks iedereen die de mogelijkheid heeft daadwerkelijk zonnepanelen heeft en de huidige zeer gunstige saldering wordt afgeschaft en ook de batterijen goedkoper worden dan loont het zeker de moeite en zullen huisbatterijen ook hier verkocht worden. Ik wil ze zeker hebben. Maar inderdaad zullen ze meer nut hebben in gebieden waar geen of een zeer matig "grid" bestaat. Op langere termijn zullen ze ook hier nut gaan hebben bij het "balancen" van het net om pieken goed te verdelen.

    Verder kreeg men misschien wat "support" uit de gevestigde automotives die immers goed zijn voor behoorlijke reclame inkomsten.

    Dus gewoon stukje onzin.
     
  3. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
  4. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    556
    Location:
    Enschede, NL
    Klinkt een beetje als afgeven op een bedrijf dat het anders doet, alleen maar omdat het niet de gebruikelijke manier is. Misschien afgunst, misschien een journalist die niet blij is dat hij 25% bijtelling betaalt? Hoe dan ook, ik hoop dat Tesla's manier uiteindelijk de goede blijkt te zijn. We zullen het zien :) Ik ben in elk geval enthousiast over Tesla.
     
  5. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Ach, het is de Volkskrant maar. Je weet toch wat ze zeggen over de Volkskrant?
    "Rol een komkommer in een Volkskrant en je hebt binnen een week een augurk"
     
  6. Rsvarthur

    Rsvarthur Member

    Joined:
    May 17, 2013
    Messages:
    796
    Location:
    Hengelo
    Is kutkrant geworden. Excusez le mot, meest subtiele dat ik kon bedenken...
     
  7. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,321
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    een beetje zonde om daar een nieuw draadje voor op te starten, Dit geeft alleen maar extra aandacht
     
  8. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,647
    Location:
    Eindhoven
    Ik wilde al wijzen op het pleonasme in de topic titel...
     
  9. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    Het artikel zal wel een 1 April grap zijn :biggrin:.
     
  10. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    Ik heb dit artikel vanochtend gelezen. Volgens mij is er niets mis mee.
    De zaken die genoemd worden zijn voor zover ik weet correcte constateringen, het is altijd aan de lezer om e.e.a. in perspectief te plaatsen.
    Even uit mijn hoofd:

    - niet de schrijver van het artikel maar een professor van de TU Delft denkt dat stationaire accu's in de huidige situatie in NL weinig kans hebben, met name omdat we nu nog kunnen salderen.
    - het gaat over de verkopen van Tesla in de VS die worden vergeleken met die van de Leaf en de Volt. De hele Zoe komt niet aan bod.
    - de huidige beurskoers is 30% lager dan de hoogste koers. Uiteraard heeft dit soort dingen te maken met tegenvallende verkopen (in China), uitstel introductie Model X, speculatie etc. Het staat allemaal netjes in het artikel.
    - er staat in het artikel dat Tesla momenteel slechts 1 model heeft en dat dit een risico met zich meebrengt. Dat zou voor ieder bedrijf met slechts één product gelden.
    - je kunt niet van ieder artikel verwachten dat meteen de hele geschiedenis weer aan bod komt. Als je regelmatig artikelen leest ken je de geschiedenis al.
     
  11. m0rph

    m0rph Member

    Joined:
    Nov 20, 2014
    Messages:
    488
    Location:
    Belgium
    Fout!
     
  12. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,900
    Location:
    Netherlands
    Natuurlijk Hans, maar het is natuurlijk wel een tendentieus artikel.. alleen de titel al..
     
  13. ErikS

    ErikS Member

    Joined:
    Jan 2, 2015
    Messages:
    85
    Location:
    Rijswijk, Netherlands
    Kritische journalistiek is prima; graag zelfs. Maar ik vind dit artikel net wat te gemakkelijk. Bekeken over een periode van 2-3 jaar waren er weinig beleggingen beter geweest dan Tesla. Als je in 2013 was ingestapt, zit je met de huidige koers op een rendement van (afgerond) 500% in twee jaar tijd. Dat plaatst het zogenaamde wantrouwen van beleggers en 'koersval' wel een beetje in perspectief.

    Wat betreft rendement: er zit een enorme stijging in de R&D-uitgaven van Tesla in 2014, naar bijna een half miljard, ten laste van het resultaat dat over heel 2014 uitkomt op ongeveer -300 miljoen. Heel eenvoudig na te gaan via de financial statements/Bloomberg. Als Tesla deze kosten zou activeren (= zien als investering, daarna in een aantal jaren afschrijven) dan had het bedrijf in 2014 een winst laten zien.

    Een vergelijking van de verkopen van Tesla met auto's in een heel ander prijssegment en met een hele andere doelgroep is m.i. op voorhand al nietszeggend.

    En dat er voorlopig geen grote markt is voor prive-accu's in Nederland is waarschijnlijk correct, maar dit zegt verder helemaal niets over de businesscase van deze accu's of van Tesla in het algemeen.
     
  14. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    Voorbeeld:

    Lichtopbrengst per zonnepaneel op de antillen is ..... * die in NL.
    Bij een Kwh prijs van bijna 0,60 (circa 28 Eurocent) lijken zonnepanelen een no brainer....
    Maar als terugleveren dan niet mogelijk is danwel niets oplevert...
    Dan is het wachten op iemand als dhr. M die je een pakketje gebruikte Tesla batterijen verkoopt die nog prima dienst kunnen doen als opslag voor de zone-energie...

    Lijkt me niet zo'n moeilijk product om te verkopen....
     
  15. ErikS

    ErikS Member

    Joined:
    Jan 2, 2015
    Messages:
    85
    Location:
    Rijswijk, Netherlands
    2e hands batterijen verkopen.. zo had ik het nog niet eens bekeken. Ik bedacht me nog wel dat Tesla wereldwijd misschien wel de partij is met de meeste ervaring op het gebied van het zo verstandig mogelijk produceren en daarna intensief gebruiken van grote lithium-ion batterijpakketten, ook met het oog op een lange levensduur. Die ervaring kan vast helpen bij het commercieel aanbieden van batterijen voor thuisopslag van elektriciteit. Het maakt in ieder geval wel duidelijk dat er over het onderwerp 'Tesla' nog wel wat interessanters te melden is dan dat de resultaten in Q4 2014 achterblijven bij wat de journalist in kwestie ervan had verwacht.
     

Share This Page