Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Echt off topic:

ik ging zeker nooit aan politiek ging doen, zelfs bedrijfspolitiek gaat me niet goed af…
Maar de knoeiboel die ze er in België van maken (ik beperk me even tot België en onthoud me van commentaar op de Nederlandse politiek) is hemeltergend.
Bij de debatten zitten de partijvoorzitters gewoon weer ruzie te maken als kleine kinderen.
Ik wil de Belgen hier alvast graag uitnodigen om het partijprogramma van Volt België even te checken op Volt België: Toekomst, made in Europe.

Extremen worden sowieso al uitgesloten (rechts toch) en rond nieuwe centrumpartijen bouwt de belgische particratie een cordon mediatique. Volt is in NL al zeker gekend, heeft al verschillende verkozenen op verschillende niveaus, maar in België moeten we nog vechten om onze plaats op te eisen.

Dit moest toch gewoon even van m’n hart.
Stem verstandig op 9 juni (en 6 in NL)!
Mooi programma, maar probleem is de kiesdrempel. En dit om twee redenen.
  1. je moet hem sowieso al halen opdat de stem van jouw kiezers geen verloren stem zou zijn
  2. Door punt 1 halen potentiële kiezers af waardoor het vicieus wordt
Spijtig
 
  • Like
Reactions: Frank C
Mooi programma, maar probleem is de kiesdrempel. En dit om twee redenen.
  1. je moet hem sowieso al halen opdat de stem van jouw kiezers geen verloren stem zou zijn
  2. Door punt 1 halen potentiële kiezers af waardoor het vicieus wordt
Spijtig
Vaak wordt gezegd dat stemmen op een kleine partij een verloren stem is. Wel, ik kan zeggen het omgekeerde waar is: alles wat Vivaldi 2 moet worden zal opnieuw in een houdgreep en stilstand en dus achteruitgang eindigen. Extreem links of rechts stemmen is kiezen voor een absurd economisch beleid, nog los van hun andere punten die niet met mijn (en uw denk ik) waarden en normen stroken.

De traditionele partijen hebben enorm veel schrik voor Volt; ze doen er alles aan om ons geen plaats te gunnen, niet in de stemtest, niet in debatten, in vele gemeentes niet op billboards en ik kan nog meer voorbeelden geven hoe ze ons onder de kiesdrempel willen houden. En ook de pers speelt daarbij een bedenkelijke rol…

Maar, met nog minder dan één week voor de verkiezingen zien we dat steeds meer mensen de weg naar Volt vinden. Ons ledenaantal groeit, we ontvangen steeds meer steunbetuigingen en de activiteit op onze website neemt snel toe.
Veel mensen zijn op zoek naar een alternatief voor de gevestigde partijen, een alternatief voor de stilstand en de loopgravenpolitiek. Mensen snakken naar een frisse wind en vernieuwing. Terwijl de gevestigde partijen vooral bezig zijn met onderling gekibbel, wil de burger oplossingen en perspectief. Voor de vastgelopen woningmarkt, voor de ouderenzorg die dreigt om te vallen voor de verschraling van het openbaar vervoer, voor de kwaliteit van het onderwijs dat achteruit holt, voor de stijgende kosten van levensonderhoud.
Nogmaals, nog vijf jaar stilstand is geen optie.
En waar de gevestigde partijen het onderwerp Europa negeren in de campagne, stelt Volt Europa juist voorop. Onze veiligheid, welvaart en kwaliteit van leven hangt af van een krachtig en slagvaardig Europa. Voor Volt is Europa geen bijzaak, maar hoofdzaak!
Volt wordt in het buitenland al erkend als o.m. liberaler dan de liberalen en groener dan de groenen.

Geen wonder dat de belangstelling voor Volt hand over hand toeneemt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ondertussen het programma eens in detail voorgelezen. Veel raakpunten maar 1 punt stoort mij. Toch wel ontopic hier en op zich niets met politiek te maken.
Investeren in openbaar vervoer.
Ik heb mij vaak aan de files geërgerd. Ik heb ook als consultant de NMBS en Infrabel een paar jaar van binnenuit mee gemaakt. Ook zie echt geen heil in meer openbaar vervoer.
  1. als de capaciteit van het openbaar vervoer verdubbelt, zou het autoverkeer slechts met 10% afnemen. Momenteel werkt een groot deel van de werknemers van thuis meer dan 10% minder woon-werkverkeer. E files zijn niet afgenomen.
  2. Je stelt een nieuwe treintunnel voor. Zoiets duurt minstens 10 jaar (waar staan we bijvoorbeeld met het GEN, veel GEN-sporen liggen er al 10 jaar ongebruikt bij). Als het toch zo lang duurt, moet er dan niet ingezet worden op robotaxis. Of desnoods robotreintjes ( die moeten zelfs niet zelf sturen). Ribotaxis gaan het OV sowieso overbodig maken. Veel goedkoper en ook minder files (veel trafiek kan naar de nachturen verhuizen) en als er tochfiles zijn, dan zijn die niet zo erg. Je kan onderweg werken.
 
10% is het verschil tussen veel files en normaal doorrijden.
Neen hoor. Sedert Corona is er meer dan 10% minder verkeer (thuiswerk). Nog steeds worden er filerecords gebroken. Probleem zit in de pieken van vrachtvervoer en bouwvakkersbusjes die samenvallen met de woon-werk piek. En op dat moment kan het openbaar vervoer ook nooit meer aan. Zelfs al zou er geïnvesteerd worden in meer sporen.
 
Toch heb ik vroegah hetzelfde gehoord wat pvkeep zegt. Dat er een omslagpunt is voor wanneer files ineens gaan onstaan. In dat geval kan dus 10% schelen.

Files zijn inderdaad toegenomen - ik reis blijkbaar op de goede dagen en tijden, want beleef het persoonlijk niet zo. (Meestal niet op dinsdag en donderdag, maar vooral altijd na de ochtendspits)

Het aantal reizigerskilometers is voor zowel auto als trein lager dan in 2019. Dit is het oude rapport, dus nog even wachten op die van 2023 - de data is los wel beschikbaar in de lonks erna.

Bij trein: Ruim 15 procent meer check-ins in het openbaar vervoer in 2023
En bij auto: Meer drukte op Nederlandse snelwegen

Er stonden in 2023 blijkbaar 7% meer files dan in 2019, dus met minder reizigerskilometers toch meer files. Dus minder auto's, meer files... Wat is er aan de hand?
 
Dit is een voorbeeld van het feit dat je met statistiek alles kunt bewijzen tenzij je precies omschrijft wat het getal precies betekent. Het is inderdaad zo dat als op een moment op een bepaalde weg het verkeersaanbod 10% minder is er (vaak) geen file optreedt en bij 100% wel. Maar dat kun je niet veralgemeniseren naar: als het aanbod 10% minder is (gemiddeld in de tijd en over alle wegen) heb je geen files meer.

Typisch geval van: de statisticus verdronk in een rivier van gemiddeld 50 cm diep.
 
Statistiek werkt niet? Dan een inkoppertje voor de AI-believers:

pqla71mzzuba1.jpg


Het is dus meer het voeren van de juiste dat bij zowel statistiek als bij AI. En voor de filedruk mis ik dus bepaalde data waarom er meer files zijn met minder kilometers in de auto afgelegd. Kortere lontjes, minder passagiers per auto, meer wegonderhoud, 100km/u, ...
 
Statistiek werkt niet? Dan een inkoppertje voor de AI-believers:

View attachment 1054216

Het is dus meer het voeren van de juiste dat bij zowel statistiek als bij AI. En voor de filedruk mis ik dus bepaalde data waarom er meer files zijn met minder kilometers in de auto afgelegd. Kortere lontjes, minder passagiers per auto, meer wegonderhoud, 100km/u, ...
100km/u zou files moeten verminderen. Afstand kan kleiner en er zijn minder onverwachte acties die volgers in de remmen doen gaan.
In België hebben we geen 100 km/u en ook vandaag een bericht in de krant dat files dramatisch toegenomen zijn.
Ik geloof ook niet dat er minder km gereden wordt. Eerder omgekeerd.
Sedert ik richting Brussel rij zijn de flexibele werktijden ingevoerd, hebben we apps met alternatieve routes, werken we meer deeltijds en werken we veel meer van thuis en toch moet ik nu 1,5 uur vroeger vertrekken om filevrij naar Brussel te rijden.
Iets met de emmer en een druppel. De vloer blijft droog als de emmer niet vol is, maar eenmaal vol zijn er niet zo veel druppels nodig om hem goed nat te maken.
Vrachtverkeer, aannemers (ik kijk wel eens rondom mij in de file om 6u), stadsvlucht eind vorige eeuw (steden waren onaangenaam geworden om te wonen en al zeker om kkinderen te laten opgroeien), verschuiven werk in de maakindustrie, verspreid over gans het land naar kantoorwerk in de grootsteden, salariswagens in België om de hoge belastingdruk te omzeilen, onbetrouwbaarheid van het openbaar vervoer (ambtenaren eind vorig eeuw mochten te laat komen, in de kantoren van bedrijven wordt dat niet gewaardeerd)…
 
Mooi programma, maar probleem is de kiesdrempel. En dit om twee redenen.
  1. je moet hem sowieso al halen opdat de stem van jouw kiezers geen verloren stem zou zijn
  2. Door punt 1 halen potentiële kiezers af waardoor het vicieus wordt
Spijtig
Ik vind dat het vooral voor een bepaalde groep in de maatschappij is geschreven (lees voordelen, buiten schot blijven en soms zelfs een beetje paternalistisch) naast de vennootschapsbelasting, ben ik trouwens ook benieuwd wat eerlijke belastingen juist wil zeggen. In ieder geval, veel succes.