Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
In mijn zoektocht naar een waardige vervanger voor mijn Model 3 Performance kwam ik afgelopen week een Ford Mustang Mach E GT tegen op het internet. Ik heb me er eens in verdiept en op papier leek dat een leuke auto td zijn.Ik ben vandaag er een wezen bekijken en proefrijden.

De ervaring in Dordrecht bij de Ford agent (ze zijn tegenwoordig geen dealer meer, alle auto's zijn van Ford Nederland werd mij verteld) was zoals ik al vreesde niet positief.
De auto in de uitvoering en kleur die online bij deze vestiging zou moeten staan stond er niet. 20 minuten wachten voordat je geholpen wordt, geen receptie etc. Een weliswaar vriendelijke verkoopadviseur die al mijn vragen wel wist te beantwoorden, maar geen enkele poging deed om mij iets te verkopen of mij iets te drinken aanbood. Let wel, ik geef hele duideljke koopsignalen af voof een auto van pak em beet 60k, maar er wordt niks mee gedaan! Hij heeft mijn gegevens niet genoteerd, hij vroeg niet wat ik momenteel reed, wat mijn wensen waren, etc. Hij kon me uiteindelijk op mijn verzoek wel een proefrit voor vanmiddag aanbieden, maar dan wel in Amsterdam.

Wat is dat toch met autoverkopers, ik ben er letterlijk de afgelopen 20 jaar, op twee verkopers bij Lexus na, geen één tegen gekomen die naar mijn mening de titel verkoper waard was. Ze kunnen alleen maar productinformatie opdreunen en vaak is die nog fout ook, terwijl het verkopen zelf zwaar onder de maat blijft.

Vanmiddag in Amsterdam was de ervaring ook niet heel positief. Bij de receptie een dame, die wel de telefoon neerlegt maar dan vervolgens naar je gaat staren voordat je wat zegt met een blik van 'wat moet je'. Niet echt vriendelijk en verwelkomend. De auto voor de proefrit stong gelukkig wel klaar, een zwarte Mach E GT.

De proefrit zelf viel eerlijk gezegd tegen. Overal lees je dat deze Mach E GT bloedsnel is, maar het gevoel van de snelheid van een M3P is er absoluut niet. De auto voelt groot en zwaar aan. Het onderstel is stuiterig en het gasgeven en remmen is heel erg bruusk. Een Tesla is veel verfijnder op dat gebied. De afwerking en materialen liggen wel op een hoger niveau dan bij Tesla, maar de hele user interface dan weer niet. Het is bruikbaar, maar onlogisch en je hebt nog heel veel knopjes waarvan je de functie, zonder je erin te verdiepen, niet weet.
De navigatie ziet er uit als een TomTom van 20 jaar geleden.
De garantie is wel goed, tot 8 jaar en 160.000km voor een relatief klein extra bedrag.

Aan de ene kant ben ik blij dat de Mach E tegenviel, want de hele 'dealerbeleving' had mijn koopgevoel al behoorlijk naar beneden gehaald. Het verbaast me ook niet dat ze, volgens de verkoper, geen nieuwe Mach E bestellingen mogen aannemen, want er is te veel voorraad.
Case in point, bij een dealer in Duitsland staat een nieuwe Mach E in de kleur die ik zou willen hebben voor €10.000 onder de normale verkoopprijs, met slechts 10km op de auto! Bij navraag blijkt dat echter een auto te zijn uit week 25 van 2022, dus bijna twee jaar geleden geproduceerd en nog niet verkocht.

Ik ben vanmiddag ook even snel bij Tesla Rotterdam beinnen gelopen en daar krrek ik wel het gevoel als klant te werden gezien door een hele vriendelijk vrouwelijke verkoper. Volgende week dinsdag ga ik in een Model S P100D proefrijden om eens te ervaren hoe dat rijdt.

Na de teleurstellende ervaring met Ford stapte ik dan toch weer met een fijn gevoel in mijn M3P en als je dan op de parkeerplaats ook nog complimenten krijg dat je zo'n mooie auto hebt, moet ik misschien ook eens in een Highland gaan proefrijden.
 
Ford Mustang Mach E GT
Je bent de illustratie vergeten bij dit verder prachtige verslag.

FME-MY.jpg