Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ben het grotendeels met je eens, punt twee zal lastig worden zelfs met ice die er al een pasr jaartjes zijn zit hel klepje of rechts of links? Als kabel maar lang genoeg is hoeft dit geen probleem te zijn. Laad vermogens van 350 kw lijken mij technisch erg interressant je komt dan bij 400 volt dc al aan 850+ ampere:eek:, ik heb wel eens een 380v op een zekering van 16amp stekker die in zeewater had gelegen (wat ik niet wist) ingeplugd. Dan besef je wel hoeveel vermogen daarin zit. Ik hoefde de kabel igv niet meer te strippen om er een nieuwe stekker aan te zetten.

Range blijft toch een issue, blijf maar mensen overtuigen dat range van s echt genoeg is, hoe vaak ga je nu op vakantie? heb na bijna twee jaar nog nooit problemen of al mijn back-up plannen nodig gehad.

Om on topic te blijven ben wel blij met de chademo adaptors bij fast-ned wilde er net een gaan kopen toen de teaser kwam, niet gedaan maar in aandelen tesla gestoken:wink: .

Volgens mij is dat exact de reden waarom je uniformiteit wilt. De kabels wil je ze kort mogelijk houden om de weerstand laag te houden. Tesla experimenteert (de) daarom ook met vloeistof gekoelde kabels.
 
Let op! Deze post bevat Tesla kritiek ;)
Hieronder mijn commentaar op hetzelfde bericht in een ander draadje.

We moeten ons niet laten meeslepen in de verhalen van de fabrikanten of wat externe "deskundigen" ervan maken.

Wanneer je stelt dat een 28 kWh batterij op 100 Kw kan laden zeg je dat een S90 moet kunnen laden op 90/28 x 100 Kw = 321 Kw. Dat is dus leukpraterij.

350 Kw laden vereist een totaal nieuw soort batterij die er voorlopig nog niet is (of je maakt een loodzware batterij met 15.000 cellen die dan ook een bereik heeft van 700 km). Ook met de geschatte 5% verbetering per jaar is dit volstrekt ridicuul. Maar je kunt van alles zeggen om de eer hoog te houden als je auto toch pas over 2 jaar gebouwd hoeft te gaan worden.

Soms ben ik bang dat Tesla juist té snel piekt.

Grafeen is nog steeds iets wat veel belovend is en het kán zo maar zijn dat er ineens wel die accu komt op Grafeen basis die supersnel kan laden. Al jaren horen we de verhalen, maar het zal er écht een keer komen.

Ik ben het met je eens dat we eerst nog maar moeten zien waar VAG mee komt, maar we kunnen niet uitsluiten dat een andere fabrikant met Tesla wel ineens zoiets kan ontdekken.

Grafeen (nogmaals) heeft veel potentie en daar gaat op lange of korte termijn echt een keer wat uit komen. Een accu die dan wel met 350kW kan worden geladen zou dan zomaar ineens realiteit kunnen zijn.

Dit kan bij Tesla vandaan komen, maar het kan ook zo maar zijn dat VAG hier een paar miljard in pompt.

En daarbij blijft het de vraag of het publiek, de autokopers van 2018, het zullen accepteren als een fabrikant af gaat wijken van de dan in Europa gebruikte SuC standaard waar ook de Model 3 een plaats vindt. De kracht van de kopers is heel wat groter dan de belangen die fabrikanten en overheden hebben. Dat wordt enorm onderschat. Ik denk dan ook dat de door industrie geprezen maar in de praktijk nauwelijks een rol spelende CSS het niet gaat worden. Maar ieder mag zijn eigen verwachting hebben.
De grote vraag is of de koper het SuC netwerk accepteert. Ik denk dat ik inmiddels wel iemand ben die in de top 10 van Europese Tesla rijders staat met het aantal SuC wat hij gezien heeft.

Vind ik het SuC netwerk geweldig? Ja en Nee. Het is prachtig wat Tesla voor elkaar heeft gekregen als nieuwkomer. Het aantal locaties, het gemak van het laden en de snelheid waar het mee gaat. Maar ik moet zelf toegeven dat ik het SuC netwerk zal behoorlijk beu aan het raken ben. Eigenlijk best erg, dat weet ik.

Waarom? De locaties zijn veelal een drama. Ik stel het wellicht wel erg direct zo, maar als je iedere keer 4 rotondes moet nemen of naar achteraf plekjes moet rijden, achteruit moet in parkeren en dán kan gaan laden ben je er wel eens klaar mee.

In Nederland hebben we daar een paar voorbeelden van:
- Amsterdam
- Oosterhout
- Zwolle
- Urmond
- Zevenaar

Bij al deze SuperChargers moet je nogal wat verkeerslichten en/of rotondes voorbij alvorens je kan gaan laden. Niet te vergeten dat je achteruit moet in parkeren (of soms vooruit) en dan kan beginnen met laden.

In het begin vond ik het SuperCharger netwerk echt geweldig, maar ik irriteer mijzelf er steeds meer aan.

Gegeven, niet alle Fastned locaties zijn even fijn, maar dat is vooral vanwege de tijd die ik er door moet brengen. Als mijn EV met 150, 250 of zelfs 350kW kan laden zonder veel afbouw (tapering), dan kies ik direct voor Fastned boven bijvoorbeeld de vele bochten die ik moet draaien om bij Urmond aan de SuC te staan.

Zeker met grote stromen verkeer gaan de SuperCharger locaties écht een probleem worden:
- Te veel verkeer over B en C wegen
- Gevaarlijke situaties

Als ik onderweg ben wil ik niet steeds bij een Hotel vd Valk een bakje koffie doen. Dan wil ik mijn auto vol laden en weer verder. Het liefste zo snel mogelijk. Mijn auto is vervoer van A naar B, óók op vakantie.

Nu hoef ik niet persé met 160km/h over de Autobahn te stampen, maar de SuperCharger begint voor mij nu steeds vaker een vervelende onderbreking te worden. Dat komt veelal vanwege de afrit die ik moet nemen en de "2e rangs" locaties waar ik vervolgens moet staan.

Per persoon verschilt dit natuurlijk, maar zo ervaar ik het. Ik ben zelf 29 en ervaar de wereld waarschijnlijk anders dan een ouder persoon. Tijd kan ik niet kopen, dus ik gebruik het liever voor iets anders dan bij de SuperCharger staan.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind mijn Model S geweldig en ga er later dit jaar weer lekker mee op road-trip, maar ik zie het SuC netwerk in zijn huidige opzet niet werken voor de grote massa. Die wil gewoon de weg af, auto aan de lader en weer door. Een ICE zal ik niet meer rijden. Dat ligt achter mij.

Dat heeft Fastned naar mijn idee veel beter begrepen dan Tesla. Iedere keer bij die SuperCharger er af kost minuten extra. Op 12 uur rijden zijn die 20 minuten in totaal misschien niet boeiend, maar het is een mentaal iets waardoor je je reis onderbroken voelt.

Wat dat betreft vind ik het SuperCharger netwerk dus helemaal niet zo geweldig. Ik sluit dan ook echt niet uit dat VAG of welke grote organisatie dan ook ineens met die UltraChargers (verzin ik net) op de Rasthof langs de Autobahn komt, of voor mijn part is het Fastned die dat doet.

Ik kom de snelweg af, parkeer direct naast de lader zoals ik met mijn ICE ook zou doen. Plug en en 350kW begint mijn auto in te vloeien. 10 minuten later heb ik er weer 58kWh in geladen en ga ik weer 250km rijden (230Wh/km). Die accu is dan een 80kWh waardoor ik altijd een 12kWh buffer heb.

Fastned moet dus zeker sneller, want de 50kW die ik nu kan laden is gewoon veel te langzaam. Het is in NL handig als backup of wanneer het niet anders kan, maar ik verkies een SuperCharger boven Fastned puur omwille de snelheid.

Dat is de vraag. Gekoelde kabels zullen al veel schelen. Bovendien hoeft die stroom er niet lang door want hij neemt al snel af. Zal hooguit 10 minuten noemenswaardig meer dan de 116 van nu zijn. Maar er zal veel meer rondom laden gaan veranderen. Hoge laadsnelheid is maar één factor. Opkomst dicht netwerk tussen SuC en zeg 22Kw zal belasting SuC netwerk verminderen wat ook wel mag met Model 3 op komst.

Een hogere laadsnelheid kan vooral door hogere voltages en dat is ook waar iedereen op lijkt te mikken. We laden nu met zeg 360 ~ 400V en maximaal 330A. Dat is ongeveer 118kW. (360V * 330A).

Bij CCS is het idee om dit voltage naar maximaal 1000V op te schoeven waar 500V nu de bovengrens is. Dit is op te lossen door de cellen in de auto anders te schakelen. Dit kan on-demand bij het laden. Dan kan je met 250A ineens al 250kW halen bij 1000V.

De stroom (Ampere) is het probleem, voltage niet zo snel. Dat is hoogstens een kwestie van extra isolatie.

Het staat je uiteraard vrij om te geloven dat alleen SuC zal overleven als laadstandaard. Achter CCS staan heel wat grote autofabrikanten als BMW, Volkswagen, Opel, Daimler, Ford en wie zien dat nu ook de eerste Aziatische fabrikant een auto met CCS op de Europese markt uitbrengt. Daarnaast kan niemand een lader uitbrengen met een SuC stekker eraan, want je SuC is alleen vrijgegeven voor autofabrikanten die dit in hun auto inbouwen en gebruik willen maken van het SuC netwerk van Tesla. Mijn inschatting is dat geen enkele autofabrikant dat gaat doen als er een goed alternatief op tafel ligt waar de markt achter staat.
Deze mening deel ik met je. Ik geloof ook dat de andere fabrikanten een flinke stap zullen gaan maken.

Een korte reactie vanuit de file. Is het voor de toekomstige EV rijder wel een goed alternatief? Ik ken I3 rijders die maar wat graag aan de SuC zouden willen laden maar logisch dat dat niet kan met zo'n kleine batterij. Maar over een paar weken wordt De autowereld weer even met de voeten op de grond gezet met Model 3 en dan komt ook het kaartje met de rode stippen op het netvlies. Ik denk dat GM zich al wat achter de oren krabt want het niet kunnen aanbieden van een helder netwerk zal de verkoop niet bevorderen, terwijl het in Europa een serieuze kanshebber zou zijn als men het SuC netwerk mee zou leveren. Het is per slot van rekening de eerste auto naast Tesla waar het relevant gast worden. Als dan Model 3 het wel heeft staat men direct op achterstand.
i3 rijders willen dat zeker, alleen kan de batterij het niet. Maar of ze persé bij de SuperChargers willen laden? Ik denk dat ze vooral snel willen laden.

Wat dat betreft doet FastNed het beter voor de i3 rijder. 50 locaties vs 5 SuperChargers in Nederland.

En Model 3 moeten we ook nog maar gaan zien. 31 Maart weten we hopelijk iets meer.

We denken dat hij gemakkelijk zal overstappen. Dat zal nog eens behoorlijk kunnen tegenvallen. Het gaat om veel meer dan de 320 km range. Ik noem nog even de kernpunten en dat is toch het minste dat hem geboden kan worden wil de autoindustrie, en dan bedoel ik echt alle fabrikanten, hun (hopelijk) toekomstige klanten onder ogen durven komen.
Eens, 320km is lang niet genoeg.

Ik ben nét terug van 5.500km rijden naar Noorwegen en terug en ik kan je vertellen dat ik de SuperChargers behoorlijk beu aan het raken was elke ~200km. Meer dan 200km rijden is niet leuk want dan sta je 30 tot 40 minuten stil.

60kWh laden in 15 minuten is een mooi snelheid als het mogelijk zou zijn. Dan laad je ~300km realistisch bereik er bij in 15 minuten.

1) Een uniforme manier van laden, ofwel één netwerk met één stekker. Ik noem steeds de Superchargers en dat doe ik omdat ik vind dat die het beste aansluiten bij het begrip klantbediening. Niet omdat het van Tesla is, maar omdat er niets vergelijkbaars bestaat en de ontwikkeling daar het meest concreet is. Daarnaast heb ik nog niemand gesproken die die opzet, inclusief de plug and charge mogelijkheid niet het beste en mooiste vindt. Kijk eens in Duitsland naar de witte zuilen die (met belastinggeld) bij de Autohofen zijn neergezet en je weet wat ik bedoel.
In een ideale wereld zou het werken. We hebben echter te maken met concurrentie en verschillende bedrijven.

Eéń stekker ben ik met je eens, maar één netwerk? Dat is het zelfde als zeggen dat enkel Shell tankstations mag bouwen in Nederland.

Op diverse plekken zal je (snel)laders krijgen en dat moet ook. Zo kunnen netwerken ook met elkaar concurreren. Verschillende stekker lig ik ook niet wakker van. De Fastned laders met 3 verschillende stekkers werken eigenlijk prima. Ik heb daar geen probleem mee.

Als er 1 netwerk is zijn we daar ook van afhankelijk. Dat kan en mag niet.

2) Aan de kant van de auto de laadpoort bij elke auto op dezelfde plaats zodat de bouwers van de infra veel efficiënter met de beschikbare ruimte kunnen omgaan.
Effectief heeft de auto ontwerper dan de vrijheid dus niet. Want opzich vind ik het in de neus van de Leaf helemaal geen raar idee!

3) Plug and charge en de lader herkent de auto en de backoffice rekent af conform de afspraken die met de leverancier zijn gemaakt. Niks pasjes, niks apps, gewoon overal in Europa naar een laadpunt gaan, stekker pakken en inpluggen en laden. Anno 2016 mag je dat best wel verlangen.
Dat moet zeker lukken en prima te doen zijn.

Ben het grotendeels met je eens, punt twee zal lastig worden zelfs met ice die er al een pasr jaartjes zijn zit hel klepje of rechts of links? Als kabel maar lang genoeg is hoeft dit geen probleem te zijn. Laad vermogens van 350 kw lijken mij technisch erg interressant je komt dan bij 400 volt dc al aan 850+ ampere:eek:, ik heb wel eens een 380v op een zekering van 16amp stekker die in zeewater had gelegen (wat ik niet wist) ingeplugd. Dan besef je wel hoeveel vermogen daarin zit. Ik hoefde de kabel igv niet meer te strippen om er een nieuwe stekker aan te zetten..
Zoals ik hier boven al schreef. Voltage moet en gaat omhoog van de accu's :)
 
Onderweg laden is inderdaad niet het leukste om te doen. Persoonlijk vind ik het juist erg prettig om dat niet bij de shell oid te doen, maar bij een hotel. Dat zit net even wat handiger.
Of superchargen turbochargen, ultrachargen of ludicriouschargen daadwerkelijk zal gaan plaatsvinden hangt van veel factoren af. Hoe is bijvoorbeeld de noodzaak hiertoe. Wat als over 2 jaar de model s 120 wordt gereleased. Dan zal menigeen hooguit voor vakantie trips onderweg moeten laden. En dat dan maximaal 3x op een teril naar zuid Frankrijk. De superchargers zullen dan veel langer een hoger vermogen kunnen afgeven. Tijd will tell.
 
Let op! Deze post bevat Tesla kritiek ;)

Leuk dat je hier mee begint. Maar om een start te geven aan elektrisch rijden op de lange afstand zijn de Superchargers de noodzakelijke stap geweest. Zonder hen zouden we nog in het Leaf tijdperk zijn blijven steken.

Natuurlijk moeten we verder.

Hoewel dat er misschien niet direct bovenop ligt ben ik juist één van de grootste voorstanders van Fastned. Als we straks een grote populatie EV's krijgen is simpelweg elke vorm van snelladen welkom (en noodzakelijk) en ik vind hun concept (en durf) geweldig.

Waar ik mij aan stoor is de mateloze arrogantie waarmee met de belangen van de toekomstige EV rijder wordt omgesprongen door de fabrikanten die ooit, over een jaar of twee of meer, met een EV gaan komen waarmee ze nu als specificaties hooguit aangeven wat Tesla vandaag heeft.Tegen de tijd dat die auto's er zijn zal een Model S van jaargang 2019 moeiteloos 350 Kw of meer kunnen laden aan de steeds verder ontwikkelde SUC standaard.

Overigens heeft J.B. Straubel, ik denk op dit moment wel de meest deskundige als het gaat om batterij-ontwikkeling in samenhang met visie, al vastgesteld dat het de komende tijd juist niet (alleen) gaat om verhoging van de range (grote batterijpakketten) of aanzienlijk hogere laadsnelheden maar om het terugbrengen van de kosten van de auto om deze binnen het bereik van het grote publiek te brengen. Ik heb ook niet voor niets voor een 70D gekozen, omdat die veel goedkoper is (>10.000) en de range in de praktijk toch best acceptabel is al is hij wat lager.

Op dat punt zijn ze alweer verder geëvolueerd dan de andere fabrikanten, die in feite pas net komen kijken ook al bestaan ze honderd jaar, die nog achter het credo van grote range en supersnel laden aanrennen wat weer neerkomt op een auto in een erg duur segment, in feite waar vier jaar geleden de Model S voor werd ontwikkeld.

Ik heb mij behoorlijk verdiept in de opzet en de bedoeling van Tesla en ben gewoon van mening dat zij het goed zien en de juiste strategie toepassen om, stapsgewijs, naar een omschakeling op FEV's toe te werken.

In de beginfase moest men laten zien wat mogelijk is, dus een superauto bouwen die het ego van elke andere auto doet verschrompelen. Die fase is nu geweest en men is alweer een stap verder. De rest heeft nu ten doel om die Tesla te gaan evenaren terwijl ze, als ze zouden opletten, zouden moeten inzetten op betaalbare auto's zonder deze als een Tesla killer in de pers te laten zetten.

Het grote publiek zal allang blij zijn met een betaalbare EV met de uitstraling van een Model S (ik denk dat Model 3 dat zeker zal hebben) die een range heeft van zeg 350 km en kan laden op rond 350 Kw. Meer hoeft niet en in de komende twee jaar wordt dat wel bereikt. Leuk in theorie om 800 volt in het vooruitzicht te stellen (Porsche) maar wanneer zetten ze de laders neer voor dat handjevol auto's?

En ik blijf het minachting voor de klant vinden wanneer men niet, men heeft nog een jaar of twee, een deugdelijk en gemakkelijke infra met elkaar kan afspreken waarbij de door mij genoemde aspecten tot uiting komen. Neen, drie verschillende stekkers aan een zuiltje is niet acceptabel, dat is denken 2012!

Om wie gaat het nu? De fabrikant of de klant. Dat is de transitie die je zich overal ziet voltrekken en die grote gevolgen heeft. Complete warenhuisketens verdwijnen bijvoorbeeld.

In de grond van de zaak zijn we het niet oneens, maar ik zet liever in op de partij die keer op keer bewijst dat ze echt iets ontwikkelen dan partijen die hooguit proberen dit bij te houden en met een lobby van de politiek proberen het zich wat gemakkelijker te maken maar er eigenlijk niet veel van brouwen.

Anno 2016 moet je de klant ook anders "raken" dan 15 jaar geleden. Waarom was het zo druk op de Tesla stand in Genève en waarom houdt de industrie de adem in naarmate 31 maart dichterbij komt? Simpelweg door passie te tonen waardoor reclame overbodig wordt en klanten bereid zijn om meer dan tweemaal zoveel te betalen dan wat ze aan hun vorige auto kwijt waren.

We moeten beginnen om de ICE automobilist van nu warm te krijgen voor de EV. Wil je dat echt zullen fabrikanten over hun eigen schaduw heen moeten (durven) stappen.

Dat is een heel nieuwe generatie met andere prioriteiten en merktrouw, wat tot voor kort min of meer vanzelfsprekend was, moet dagelijks opnieuw verdiend worden.
 
De horecavoorzieningen bij een SuC zijn veel beter dan bij fastned locatie. Dat is me die paar rotondes wel waard.

Volgens mij is het allebei waar.
Voor nu (met langere laadtijd) zijn de huidige plekken beter. Vanwege de langere laadtijd zijn uitgebreidere faciliteiten welkom. Ook valt de extra tijd voor een paar rotondes relatief mee vanwege de langere laadtijd.
Voor straks als we echt lekker snel kunnen laden heb je minder voorzieningen nodig en wil je voor 10 min laden niet 5 min extra rotondes rijden.
 
Leuk dat je hier mee begint. Maar om een start te geven aan elektrisch rijden op de lange afstand zijn de Superchargers de noodzakelijke stap geweest. Zonder hen zouden we nog in het Leaf tijdperk zijn blijven steken.
Zeker weten. Daarom vind ik het ook écht prachtig wat Tesla gemaakt heeft. Maar daarmee overtuig je niet iedereen om een EV te kopen.

Daarvoor zijn de locaties niet goed genoeg en is het laden toch nog te langzaam (is op te lossen).

Nogmaals, ik blijf Tesla een tof bedrijf vinden en heb alle respect voor wat ze voor elkaar krijgen.

Hoewel dat er misschien niet direct bovenop ligt ben ik juist één van de grootste voorstanders van Fastned. Als we straks een grote populatie EV's krijgen is simpelweg elke vorm van snelladen welkom (en noodzakelijk) en ik vind hun concept (en durf) geweldig.
Duidelijk :)

Overigens heeft J.B. Straubel, ik denk op dit moment wel de meest deskundige als het gaat om batterij-ontwikkeling in samenhang met visie, al vastgesteld dat het de komende tijd juist niet (alleen) gaat om verhoging van de range (grote batterijpakketten) of aanzienlijk hogere laadsnelheden maar om het terugbrengen van de kosten van de auto om deze binnen het bereik van het grote publiek te brengen. Ik heb ook niet voor niets voor een 70D gekozen, omdat die veel goedkoper is (>10.000) en de range in de praktijk toch best acceptabel is al is hij wat lager.
Natuurlijk zijn er veel meer aspecten op te lossen.

Alleen willen mensen niet al té veel verandering in 1x.

Het grote publiek zal allang blij zijn met een betaalbare EV met de uitstraling van een Model S (ik denk dat Model 3 dat zeker zal hebben) die een range heeft van zeg 350 km en kan laden op rond 350 Kw. Meer hoeft niet en in de komende twee jaar wordt dat wel bereikt. Leuk in theorie om 800 volt in het vooruitzicht te stellen (Porsche) maar wanneer zetten ze de laders neer voor dat handjevol auto's?
Daar geef ik je gelijk in.

Wat ik niet begrijp is waarom de grote jongens niet even 20 Miljoen in Fastned investeren bijvoorbeeld. Dan hoeven ze zelf niet al het werk te doen, maar komen de snelladers voor hun auto's er wel.

Op dat gebied heeft Tesla het kip-ei probleem al een tijdje geleden opgelost.

In de grond van de zaak zijn we het niet oneens, maar ik zet liever in op de partij die keer op keer bewijst dat ze echt iets ontwikkelen dan partijen die hooguit proberen dit bij te houden en met een lobby van de politiek proberen het zich wat gemakkelijker te maken maar er eigenlijk niet veel van brouwen.
Dat denk ik ook niet.

Ik ben alleen kritisch op het SuperCharger model. Ik ben het op dat punt niet eens met de uitrol van Tesla.

Ik moet tegen mijzelf al 'verdedigen' dat die SuperCharger 1,5km naast de snelweg staat op een truckersplaats waar niets te doen is (Nørre Alslev, Denmark), hoe gaan we daar een ICE-rijder mee overtuigen?

En dan val ik in herhaling, maar daar vind ik het qua locaties beter gedaan door Fastned. Het laden is daar nu te langzaam, maar als dat stukje is opgelost gaat de wereld voor de EV-rijder anders zijn. Fastned komt alleen de keiharde Euro's tekort om het netwerk sneller uit te breiden. Niet alleen in NL, maar ook in DE e.d.

Maar de netwerken moeten veel verder dan langs de snelweg. Ook langs kleinere wegen of in dorpen moeten snelladers staan. Effectief moeten er in Europa duizenden locaties bij komen waar je kan laden.

Dat kan niet één partij of één netwerk. Daar zal je verschillen in houden.

Volgens mij is het allebei waar.
Voor nu (met langere laadtijd) zijn de huidige plekken beter. Vanwege de langere laadtijd zijn uitgebreidere faciliteiten welkom. Ook valt de extra tijd voor een paar rotondes relatief mee vanwege de langere laadtijd.
Voor straks als we echt lekker snel kunnen laden heb je minder voorzieningen nodig en wil je voor 10 min laden niet 5 min extra rotondes rijden.

Wij zijn het niet vaak eens, maar nu wel ;)
 
De horecavoorzieningen bij een SuC zijn veel beter dan bij fastned locatie. Dat is me die paar rotondes wel waard.

Zo, nou inderdaad zeg! Afgelopen maandag voor het eerst serieus gebruik gemaakt van Fastned.
Om even iets te eten te halen en naar de wc te gaan bij het naastgelegen pompstation moest ik of een enorm eind omlopen, of door de modder en over een vangrail klimmen.
En dan ook nog tussen de geparkeerde of manouvrerende trucks heen laveren.
En dan ben ik uiteindelijk mijn geld toch weer bij de fossiele industrie aan het uitgeven :frown:

- - - Updated - - -

En dan val ik in herhaling, maar daar vind ik het qua locaties beter gedaan door Fastned.

Stonden de locaties niet al vast ? Fastned (en de anderen) konden alleen kiezen op welke wel en niet in te schrijven.
 
Last edited:
Toch 2 bedenkingen in deze SuC-discussie
-vroeger reed ik ook wel eens 10u aan een stuk door. Maar samen met onze zoon is in 2013 de tesla gekomen en ik moet zeggen dat het bijladen aan een suc een welkome verademing is even weg van de snelweg. Als ik dat met een ice zou doen zou ik mezelf constant zitten opjagen omdat we dringend verder moeten. (eigenlijk zonder reden want je bent op vakantie) terwijl die kleine nog wat langer op de schommel wil blijven zitten.

-de vermogens waar jullie over spreken zijn echt geen sinecures he, zo 1 ultracharger ok, maar als shell er zo 10 naast elkaar zet spreek je over POTENTIEEL gigantische piekvermogens op het net. Dan zou je dat kunnen opvangen met een container batterijen ed. Maar dat komt, samen met de factuur van de netbeheerder, met een kost...
 
Ik krijg nu de indruk dat de SuC's een verkeerde keus zouden zijn geweest.

Omdat ik daar het meeste van af weet en ook de meeste ervaring mee heb, beperk ik mij tot Duitsland en Oostenrijk. Beide landen hebben een net van snelwegen waarlangs tank- en "rast" mogelijkheden zijn gebouwd. In beide gevallen is dat gepaard gegaan met het geven van concessies of, in andere woorden, monopolieposities. In Duitsland heeft dat er mede toe geleid dat er een secundair netwerk is ontstaan, de succesvolle "Autohof". Voordelen zijn uiteraard lagere kosten maar ook het feit dat deze van twee zijden aanrijdbaar zijn (je moet eens op een topdag bij de gewone Raststättes kijken, aan de ene kant een wachtrij van een half uur, aan de andere kant bijna onbezet). Al voor de Model S kwam tankten wij al bij de Autohof want de benzine is er steevast goedkoper en er wordt meer geboden, zeker als je kinderen bij je hebt. Daarnaast kun jij bij een groot aantal best goed overnachten (pas nog gemerkt bij Bad Rappenau). De enige uitzondering was de Spessart, want daar had je een behoorlijk groot complex aan de zuidkant van de Autobahn, dat je ook vanaf de noordkant kon bereiken. Maar eigenlijk ben je dan net zo lang onderweg als bij een gemiddelde Autohof.

Een Autohof ligt in de regel vlak bij de snelweg, maar inderdaad, je moet een rotondetje of twee en wat stoplichten trotseren.

In de huidige situatie voldoet dat natuurlijk prima. Er was ook geen andere keus want bij de reguliere Raststätten kreeg je geen toestemming en zou dat wel zo zijn dan zou je alles dubbel moeten bouwen.

Bij de huidige laadpauze van tussen de 20 en 40 minuten is er geen enkele probleem. Als straks de laadsnelheid spectaculair omhoog gaat en laadtijd navenant omlaag kan het gewenst worden om het anders aan te pakken. Nu zie ik die tien minuten voor een relevant aantal kWh tjes nog niet zo binnen een paar jaar gebeuren maar als dat wel zo wordt dan zal de SuC bij de Autohof een upgrade krijgen en wellicht komen er dan van andere kanten bij de gesubsidieerde Raststätten laadmogelijkheden. Dan kan het zijn dat je de keuze krijgt om direct aan de Autobahn te laden, waarvoor je dan iets van €.20,00 euro betaalt, of een Autohof te kiezen waar je als Tesla zonder kosten, pasjes, abo's of wat dan ook kunt laden. Ik zou het wel weten.

In Oostenrijk is het wellicht nog nijpender. Door de positie van Asfinag krijg je geen voet aan de grond bij de staats-Gasthofen. Dus daar moest men uitwijken naar SeC's, private onderneningen als de Kaiserhof, en gelukkig dat er bij St. Valentin een opening lag want daar kun je redelijk dicht bij de snelweg laden (8 stalls).

Wat Nederland betreft denk ik gewoon dat, dat zou binnenkort best wel eens kunnen gebeuren, Tesla deel gaat nemen aan Fastned door hun aansluiting daar te plaatsen en zo het net van SuC's (voor zover ik het inschat zullen we er hooguit iets van 15 krijgen uiteindelijk) prachtig aanvullen. Fastned verdient dat gewoon! Wellicht gaat dan de verdere bouw weer wat rapper want die 200 lokaties moeten gehaald gaan worden de komende twee tot drie jaar, zodat ze er zijn als de eerste relevante EV's (naast Model S en Model X) worden uitgeleverd.

Ik dacht een beetje dat dat de boodschap zou zijn geweest kort geleden maar dat blijkt dus een, lovenswaardig, Fastned initiatief te zijn geweest. Dat neemt niet weg dat het best zou kunnen dat er, met de presentatie van de Model 3, een reeks van aankondigingen van uitbreidingen van het laadnetwerk gaat komen. Per slot van rekening is Tesla weliswaar een autofabrikant maar daarnaast ook een grote speler (aan het worden) als het om elektriciteitslevering (en opslag) gaat.
 
...veel interessante tekst die ik voor de leesbaarheid toch maar even uit de quote laat...
Ik ben zo blij dat ik bij elke tankbeurt geen stinkende slang minutenlang ingeknepen moet houden terwijl de koude wind me om de oren giert... Om vervolgens 10 min. in de rij te moeten staan om af te rekenen. Ik neem het omrijden naar een SuC met plezier voor lief, en ja achteruit inparkeren en bochten nemen... wel eens bij een pompstation gestopt langs de snelweg in F of D? En geteld hoeveel rare draaien, krappe rotondes en parkeerplaatsen vol mensen of indraaiende trucks je door moet voordat je weer op de snelweg zit of geparkeerd bent om een broodje te halen? Dan is een leeg SuC terrein een verademing... (ik overdrijf :) )

Waar hier in de discussie over snelladen aan voorbijgegaan wordt is dat het voor traditionele pomphouders maar heel weinig moeite is om dadelijk ook CCS of ChaDeMo (of welke standaard er dan relevant is) chargers te plaatsen. De hele infra hebben ze al.
Zolang als er maar een business case is voor ze. Die businesscase is er wanneer ze een bepaald aandeel van hun benzine/diesel/lpg klandizie verliezen aan nieuwe EV rijders. Dat hoeven er niet eens zo veel te zijn want de kans is groot dat die EV rijders meer om zullen zetten in de shops/restaurants.

Wanneer dit gebeurt zullen de traditionele pomphouders vanwege hun voorzieningen in het voordeel t.o.v. FastNed of eenzame SuCs (uiteraard is de prijs van de SuC unbeatable), plus dat iedereen al gewend is om langs tankstations te gaan.
Diegenen die het zwaar zullen krijgen zijn de kleine pomphouders in het dorp/stad die niet op een doorgaande weg zitten, want die moeten opboksen tegen het thuisladen.
 
Diegenen die het zwaar zullen krijgen zijn de kleine pomphouders in het dorp/stad die niet op een doorgaande weg zitten, want die moeten opboksen tegen het thuisladen.

Precies. De clou van het elektrisch rijden zit in thuisladen. Die laadstations onderweg (Fastned, SuC, whatever) zijn eigenlijk van secundair belang. Het snel onderweg kunnen laden is interessant als we echt lange afstanden reizen, op vakantie, roadtrip of middellange zakenreis. Maar dat is slechts een heel beperkt deel van de stroombehoefte van een EV.
We kunnen met veel minder laadpunten toe dan dat je tankstations nodig hebt. Simpelweg omdat je van huis uit met voldoende lading kunt vertrekken.
En die laadtijden bij de SuCs neem ik in ieder geval voor lief. Ik verwacht dat ik zo'n 20-30 keer per jaar bij een SuC sta. Dat kost me ongeveer 15 uur totaal. Met mijn ICE stond ik rond de 45 keer per jaar bij een bezinestation. Dat is ook bijna 10 uur aan tijd die je niet aan het rijden bent. Het ontloopt elkaar niet zo veel.
 
Met mijn ICE stond ik rond de 45 keer per jaar bij een bezinestation. Dat is ook bijna 10 uur aan tijd die je niet aan het rijden bent. Het ontloopt elkaar niet zo veel.

Een beetje onrealistisch, niet? 30 seconden om je bankkaart te swipen, 30 seconden om te slang aan de brengen en dan nog een minuut of 2-3 benzine pompen. Tenzij je perse op de eerste zaterdag van augustus in Luxemburg wil tanken of naar binnen wil voor de mooie ogen van de kassajufrouw kan je toch echt niet met droge ogen beweren dat het langer dan een paar minuten duurde? Dat we voor onszelf moeten overdrijven over de horrors van toen we nog moesten tanken is voor mij een teken aan de wand dat het electrisch laden voor lange ritten nog niet goed genoeg is.

De superchargers van Tesla doen 1 ding heel goed : ze zijn overal aanwezig waar je vanuit Nederland naar toe reist met de auto. Ze doen 1 ding aanvaardbaar : de laadsnelheid. Ze doen 1 ding slecht, dat zijn de lokaties en ze doen 1 ding heel slecht dat is de densiteit van het netwerk.

Fastned doet ook 1 ding heel goed : dat is de densiteit van het netwerk. Ze doen 1 ding aanvaardbaar, dat zijn de locaties, ze doen 1 ding slecht nl de laadsnelheid en ze doen 1 ding zeer slecht dat is Europese dekking.

Beide netwerken beloven op de punten waar ze niet zo goed in zijn, te verbeteren. We gaan het zien maar ik zou op dit moment er echt geen geld op willen inzetten welke van de twee over pakweg 5 jaar het meeste succes heeft.
 
De superchargers van Tesla doen 1 ding heel goed : ze zijn overal aanwezig waar je vanuit Nederland naar toe reist met de auto. Ze doen 1 ding aanvaardbaar : de laadsnelheid. Ze doen 1 ding slecht, dat zijn de lokaties en ze doen 1 ding heel slecht dat is de densiteit van het netwerk.

Fastned doet ook 1 ding heel goed : dat is de densiteit van het netwerk. Ze doen 1 ding aanvaardbaar, dat zijn de locaties, ze doen 1 ding slecht nl de laadsnelheid en ze doen 1 ding zeer slecht dat is Europese dekking.


Ik vind persoonlijk dat de SuperCharger locaties heel wat beter zijn dan de FastNed locaties. Het gaat om meer dan de exacte ligging.

Tijdens het SuperChargen kun je (zittend aan een tafel) koffie drinken en naar een (schoon) toilet. En vrijwel overal ook een keuze uit meerdere restaurants om wat te eten. Ik vind dat toch net even belangrijker dan de exacte ligging. Ik heb nog maar een keer bij een Fastned station gestaan. Dat was dan wel direct langs de snelweg, maar bij een benzinestation een 20-30 minuten doorbrengen is om meerdere redenen bepaald geen pretje.

Ook als ik een keuze zou hebben uit gratis laden bij een Fastned locatie of iets verder rijden naar een SuperCharger locatie, dan ga ik zeker voor de Supercharger.

Het SC netwerk mag best nog wel een wat dichter, en dat zal ook wel gebeuren, maar ik ben zeer tevreden over het netwerk wat er nu reeds is en ik maak er regelmatig gebruik van op zaken- en privereizen naar het buitenland.
 
Zolang als er maar een business case is voor ze. Die businesscase is er wanneer ze een bepaald aandeel van hun benzine/diesel/lpg klandizie verliezen aan nieuwe EV rijders. Dat hoeven er niet eens zo veel te zijn want de kans is groot dat die EV rijders meer om zullen zetten in de shops/restaurants.

Dat loop ik dus als jaren te verkondigen. En vind ik onbegrijpelijk dat ze die opportuniteit niet grijpen.

Ik zou vroeger nog geen reep chocolade gekocht hebben. En nu stoppen we met plezier om iets warms te eten zodat er 's avonds niet meer gekookt moet worden.
 
Ik krijg nu de indruk dat de SuC's een verkeerde keus zouden zijn geweest.
Nee, het tegendeel. Alleen de locaties zijn niet super. Sommige wel, zoals Koge in Denemarken bijvoorbeeld.

Omdat ik daar het meeste van af weet en ook de meeste ervaring mee heb, beperk ik mij tot Duitsland en Oostenrijk. Beide landen hebben een net van snelwegen waarlangs tank- en "rast" mogelijkheden zijn gebouwd. In beide gevallen is dat gepaard gegaan met het geven van concessies of, in andere woorden, monopolieposities. In Duitsland heeft dat er mede toe geleid dat er een secundair netwerk is ontstaan, de succesvolle "Autohof". Voordelen zijn uiteraard lagere kosten maar ook het feit dat deze van twee zijden aanrijdbaar zijn (je moet eens op een topdag bij de gewone Raststättes kijken, aan de ene kant een wachtrij van een half uur, aan de andere kant bijna onbezet). Al voor de Model S kwam tankten wij al bij de Autohof want de benzine is er steevast goedkoper en er wordt meer geboden, zeker als je kinderen bij je hebt. Daarnaast kun jij bij een groot aantal best goed overnachten (pas nog gemerkt bij Bad Rappenau). De enige uitzondering was de Spessart, want daar had je een behoorlijk groot complex aan de zuidkant van de Autobahn, dat je ook vanaf de noordkant kon bereiken. Maar eigenlijk ben je dan net zo lang onderweg als bij een gemiddelde Autohof.
De opzet van de Autohof snap ik helemaal en ook waarom Tesla er voor kiest. In Duitsland is dit een prima keuze en ook in de UK waar je de "Services" hebt langs de weg.

Maar SuperChargers ver van de snelweg zoals Salzburg (Hotel Kaiserhof) zijn niet het gene waar ik blij van word. Dat is me toch een stuk rijden vanaf de A10. Maar dichter bij huis is de SuperCharger in Amsterdam het zelfde verhaal.

In de huidige situatie voldoet dat natuurlijk prima. Er was ook geen andere keus want bij de reguliere Raststätten kreeg je geen toestemming en zou dat wel zo zijn dan zou je alles dubbel moeten bouwen.
Correct, voor nu werkt het.

Al zien we in Noorwegen bijvoorbeeld de Lier SuperCharger al zo. Een aan beide kanten van de snelweg. Werkt daar prima.

Wat Nederland betreft denk ik gewoon dat, dat zou binnenkort best wel eens kunnen gebeuren, Tesla deel gaat nemen aan Fastned door hun aansluiting daar te plaatsen en zo het net van SuC's (voor zover ik het inschat zullen we er hooguit iets van 15 krijgen uiteindelijk) prachtig aanvullen. Fastned verdient dat gewoon! Wellicht gaat dan de verdere bouw weer wat rapper want die 200 lokaties moeten gehaald gaan worden de komende twee tot drie jaar, zodat ze er zijn als de eerste relevante EV's (naast Model S en Model X) worden uitgeleverd.
Of Tesla kiest er voor om auto's te zien van een laadpoort die OOK CCS 2.0 aan kan en ze sluiten een deal met Fastned op de achtergrond.

Al boeien de kosten van laden langs de snelweg mij toch niet veel. Ik wil weer door rijden. De 85% van het laden doe ik toch thuis voor een veel lager tarief of praktisch gratis bij mijn datacenter(s).

Waar hier in de discussie over snelladen aan voorbijgegaan wordt is dat het voor traditionele pomphouders maar heel weinig moeite is om dadelijk ook CCS of ChaDeMo (of welke standaard er dan relevant is) chargers te plaatsen. De hele infra hebben ze al.
Zolang als er maar een business case is voor ze. Die businesscase is er wanneer ze een bepaald aandeel van hun benzine/diesel/lpg klandizie verliezen aan nieuwe EV rijders. Dat hoeven er niet eens zo veel te zijn want de kans is groot dat die EV rijders meer om zullen zetten in de shops/restaurants.
Zeker, dat de bestaande tankstations het niet doen is kwalijk. Aan de andere kant, kan je het ze kwalijk nemen? Zo veel EV's zijn er niet.

Daarnaast zullen ze nu een 50kW ding neer zetten en NOOIT rekening houden met een upgrade naar >100kW. Dat is iets wat Fastned veel beter begrepen heeft.

The New Motion zet al hun laders op een 3x80A aansluiting meen ik. Die aansluiting kan 55kW leveren en dat was het. Een upgrade van die aansluiting is erg lastig. TNM gaat daar een probleem mee krijgen op termijn zodra men sneller kan en wil laden.



De superchargers van Tesla doen 1 ding heel goed : ze zijn overal aanwezig waar je vanuit Nederland naar toe reist met de auto. Ze doen 1 ding aanvaardbaar : de laadsnelheid. Ze doen 1 ding slecht, dat zijn de lokaties en ze doen 1 ding heel slecht dat is de densiteit van het netwerk.

Fastned doet ook 1 ding heel goed : dat is de densiteit van het netwerk. Ze doen 1 ding aanvaardbaar, dat zijn de locaties, ze doen 1 ding slecht nl de laadsnelheid en ze doen 1 ding zeer slecht dat is Europese dekking.
Ik denk dat je wat mij betreft daar de spijker op de kop slaat.
 
Een beetje onrealistisch, niet? 30 seconden om je bankkaart te swipen, 30 seconden om te slang aan de brengen en dan nog een minuut of 2-3 benzine pompen. Tenzij je perse op de eerste zaterdag van augustus in Luxemburg wil tanken of naar binnen wil voor de mooie ogen van de kassajufrouw kan je toch echt niet met droge ogen beweren dat het langer dan een paar minuten duurde? Dat we voor onszelf moeten overdrijven over de horrors van toen we nog moesten tanken is voor mij een teken aan de wand dat het electrisch laden voor lange ritten nog niet goed genoeg is.

Dat benzinetanken is geen Formule 1 actie. Ik moet altijd iets omrijden om bij een pomp te komen en bij een deel van die pompen moet ik nog altijd binnen betalen. Het kost altijd meer tijd dan je denkt. (Bij de SuCs geldt dat eigenlijk ook, als je het verlaten en weer oprijden van de snelweg meeneemt.)
 
Een beetje onrealistisch, niet? 30 seconden om je bankkaart te swipen, 30 seconden om te slang aan de brengen en dan nog een minuut of 2-3 benzine pompen. Tenzij je perse op de eerste zaterdag van augustus in Luxemburg wil tanken of naar binnen wil voor de mooie ogen van de kassajufrouw kan je toch echt niet met droge ogen beweren dat het langer dan een paar minuten duurde? Dat we voor onszelf moeten overdrijven over de horrors van toen we nog moesten tanken is voor mij een teken aan de wand dat het electrisch laden voor lange ritten nog niet goed genoeg is.

Laden tijdens lange ritten is nog niet ideaal al vind ik het zelf geen probleem om elke 3 uur aan de lader te staan moet toch rusten dus ik heb dat nog niet als issue ervaren. Ik moet wel eens tanken voor vrouwlief of als ik een loaner heb van Tesla... dan ben je wel snel 10 minuten kwijt hoor, zelfs met aan de pomp betalen. 9 van de 10 keer wordt je kaart niet goed gelezen en sta je te kloot vioolen. Dus ja brandstof tanken is sneller, maar ook niet wat al gezegd is F1 speeds. Als de Tesla als range 800KM zou hebben zou heel dat laden wat lang duurt geen issue meer zijn. Een uur wachten nadat je net 800KM heb getrapt is alleen maar goed.
 
Laden tijdens lange ritten is nog niet ideaal al vind ik het zelf geen probleem om elke 3 uur aan de lader te staan moet toch rusten dus ik heb dat nog niet als issue ervaren. Ik moet wel eens tanken voor vrouwlief of als ik een loaner heb van Tesla... dan ben je wel snel 10 minuten kwijt hoor, zelfs met aan de pomp betalen. 9 van de 10 keer wordt je kaart niet goed gelezen en sta je te kloot vioolen. Dus ja brandstof tanken is sneller, maar ook niet wat al gezegd is F1 speeds. Als de Tesla als range 800KM zou hebben zou heel dat laden wat lang duurt geen issue meer zijn. Een uur wachten nadat je net 800KM heb getrapt is alleen maar goed.

Probleem is, het is nu geen 3 uur rijden en dan even laden. Op de snelweg is het nu ongeveer een krappe 2 uur rijden en daarna 40 minuten laden.

Het laden zal dus nog een heel stuk sneller moeten om die pauze wat korter te maken en de rij-tijd te verhogen.