Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Typical Range bij 90% laden

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt 19 inch, maar dat had mn 2019 m3 LR ook.
Die had in het begin ook precies dezelfde getallen (499km range bij 100%), maar met een range van 525km in de “advertentie” destijds.
Dus ik had gehoop nu toch wel iets met een 5.. te zien.

Onze my rwd 2024 heeft een aangegeven range van 455 en geeft op het scherm bij 100% netjes 420km weer. En mag overigens altijd 100% vol.

Maar ik ben overigens alleen benieuwd wat andere m3 2024 LR rijders ervaren. Om er zeker van te zijn dat er niets mis is met mn accu!

Verder ben ik uiteraard fan….
Mijn model y RWD van Januari 2024, km stand 6000, geeft op 100 procent nu 414 km aan en toen ik hem nieuw had stond die op 418 km

Dus elk maand is er 1 km van af gegaan.

Wat geeft die bij jullie aan?
 
Die initiële drop heeft weinig betekenis, aangezien geen enkele batterij identiek is. De ene zal dus iets sneller degraderen dan de andere... Eens die initiële drop voorbij is, moet dat meer uitvlakken.

Wat telt is de reële range die je bereikt, niet de EPA die de wagen aangeeft ;)

Initieel gaf mijn M3 als 438 km aan, woensdag toevallig nog eens gecheckt en stond op 435 km (km stand = 6300 km, sinds 31/1), dus pakweg 2-3 km minder.
 
Sinds afgelopen dinsdag is onze typical range bij 90% laden gezakt van 445km naar 412km.
Wij hebben een model 3 longrange van maart 2019 (76kWh) en deze heeft ondertussen 190.000km gereden, we laden bijna altijd op tot 80% en een paar keer per jaar tot ongeveer 95% en dan vertrekken we direct.
Afgelopen dinsdag moesten we even laden bij een SuC (15 tot 40% geladen) en sindsdien is de range met een extra 5,8% afgenomen.
Onderstaande cijfers zijn geïnterpoleerd van 80% (omdat we normaal gesproken maar tot 80% laden) naar 90% om on-topic te blijven.

Nieuw had onze auto bij 90% lading 450,00km range (0% range verlies)
Na 190.000km was 90% lading 400,50km range (11% range verlies, lijkt me normaal?)
Na 190.300km plus een SuC bezoek was 90% lading 374,40km range (16,8% range verlies 5,8% extra verlies na 1 x SuC laden en 300km)

Ik kijk dagelijks naar de range van onze auto in combinatie tot het laadpercentage en wij hebben nog nooit eerder zo'n groot verlies gezien binnen 1 dag (5,8%) heeft iemand hier een gelijksoortige ervaring?
Is dit opgelost, gelijk gebleven of erger geworden?
 
Sinds afgelopen dinsdag is onze typical range bij 90% laden gezakt van 445km naar 412km.
Wij hebben een model 3 longrange van maart 2019 (76kWh) en deze heeft ondertussen 190.000km gereden, we laden bijna altijd op tot 80% en een paar keer per jaar tot ongeveer 95% en dan vertrekken we direct.
Afgelopen dinsdag moesten we even laden bij een SuC (15 tot 40% geladen) en sindsdien is de range met een extra 5,8% afgenomen.
Onderstaande cijfers zijn geïnterpoleerd van 80% (omdat we normaal gesproken maar tot 80% laden) naar 90% om on-topic te blijven.

Nieuw had onze auto bij 90% lading 450,00km range (0% range verlies)
Na 190.000km was 90% lading 400,50km range (11% range verlies, lijkt me normaal?)
Na 190.300km plus een SuC bezoek was 90% lading 374,40km range (16,8% range verlies 5,8% extra verlies na 1 x SuC laden en 300km)

Ik kijk dagelijks naar de range van onze auto in combinatie tot het laadpercentage en wij hebben nog nooit eerder zo'n groot verlies gezien binnen 1 dag (5,8%) heeft iemand hier een gelijksoortige ervaring?
Is dit opgelost, gelijk gebleven of erger geworden?
Eens tot 100% laden en tot bijna leeg rijden. Je BMS heeft historiek nodig om alle tussenpercentages te herkennen ifv de geleverde spanning van de batterij. Wellicht zit er meer in de batterij dan hij denkt.
Je bent sowieso meer dan voorzichtig genoeg. Toen ik mijn MS met 200000km van de hand deed, had hij minder dan 10% degradatie. 50% SuC geladen en meerdere keren per jaar tot 100% geladen. Wel direct vertrokken dan.
Je voorzichtigheid brengt dus niet zo veel op.
 
Helaas tot 100% laden, een paar laten staan en daarna weer leeg rijden heeft de verloren range niet terug gebracht.
Vandaag een service request aangemaakt maar deze is automatisch geannuleerd omdat uit de diagnose kwam dat er niets aan de hand was met de accu.
 
Helaas tot 100% laden, een paar laten staan en daarna weer leeg rijden heeft de verloren range niet terug gebracht.
Vandaag een service request aangemaakt maar deze is automatisch geannuleerd omdat uit de diagnose kwam dat er niets aan de hand was met de accu.
Afname range tijdens laatste ca. 10 % -> 3% was in lijn met de rest van het traject?
Zo ja, dan is er meestal niet zo veel aan de hand. Als er slechte cellen/modules tussen zitten dan merk je dat vaak in de onderste % (en/of met koud weer).

Ik zou het nog even aankijken, tenzij je net tegen grens "einde garantieperiode" aanzit.
 
@To3ornotto3? Ik had op een gegeven moment ook een slechte range volgens de schatting. Volgen Tesla was er echter niks mis met mijn batterij. Ik ben toen overgegaan op uitgesteld laden, dus na thuiskomst laten staan en pas een paar uur later, bijvoorbeeld altijd pas om 00:30 laden. Dat schijnt het schattingsalgoritme beter te laten werken en heeft bij mij destijds langzaam in een paar weken de schatting van de range weer helemaal terug naar normaal gebracht.
 
  • Informative
Reactions: SparkyM3LR4WD
@To3ornotto3? Ik had op een gegeven moment ook een slechte range volgens de schatting. Volgen Tesla was er echter niks mis met mijn batterij. Ik ben toen overgegaan op uitgesteld laden, dus na thuiskomst laten staan en pas een paar uur later, bijvoorbeeld altijd pas om 00:30 laden. Dat schijnt het schattingsalgoritme beter te laten werken en heeft bij mij destijds langzaam in een paar weken de schatting van de range weer helemaal terug naar normaal gebracht.
Dat lijkt idd ook de juiste methode. Zorgen dat je auto tijd heeft aan de laadpaal om zijn interne calibratie te doen.
 
Ik heb een model 3 Rwd Highland (nieuw bij 100% 438 km , na 2.000 km nog steeds 100% 438 km). Aangezien ik niet zo veel rijd en zelden langere afstanden laad ik 2-3 keer per week op van 80 naar 100%. Is dit slecht voor de batterij of toch eens richting 10% gaan ? Ik laad overigens aan een gewoon stopcontact (10a/2.3kw) en dat voldoet prima voor mij.
 
Sinds afgelopen dinsdag is onze typical range bij 90% laden gezakt van 445km naar 412km.
Wij hebben een model 3 longrange van maart 2019 (76kWh) en deze heeft ondertussen 190.000km gereden, we laden bijna altijd op tot 80% en een paar keer per jaar tot ongeveer 95% en dan vertrekken we direct.
Afgelopen dinsdag moesten we even laden bij een SuC (15 tot 40% geladen) en sindsdien is de range met een extra 5,8% afgenomen.
Onderstaande cijfers zijn geïnterpoleerd van 80% (omdat we normaal gesproken maar tot 80% laden) naar 90% om on-topic te blijven.

Nieuw had onze auto bij 90% lading 450,00km range (0% range verlies)
Na 190.000km was 90% lading 400,50km range (11% range verlies, lijkt me normaal?)
Na 190.300km plus een SuC bezoek was 90% lading 374,40km range (16,8% range verlies 5,8% extra verlies na 1 x SuC laden en 300km)

Ik kijk dagelijks naar de range van onze auto in combinatie tot het laadpercentage en wij hebben nog nooit eerder zo'n groot verlies gezien binnen 1 dag (5,8%) heeft iemand hier een gelijksoortige ervaring?
Is dit opgelost, gelijk gebleven of erger geworden?
Ik heb mijn Model 3 Long Range (ook van maart 2019) nu een jaar en hij heeft bij mij nooit hoger gestaan dan 422km op 90%. Met dit weer geeft hij bij mij ook rond de 415km aan. Lijkt me dus vrij normaal die 412km. De mijne heeft overigens 72.000km gereden.
Ik laad hem sinds een paar maanden ook tot 80% en daarbij geeft hij een range aan van ongeveer 365km sinds 2 weken geleden. Daarvoor was het altijd rond de 380km.
 
Ik heb mijn Model 3 Long Range (ook van maart 2019) nu een jaar en hij heeft bij mij nooit hoger gestaan dan 422km op 90%. Met dit weer geeft hij bij mij ook rond de 415km aan. Lijkt me dus vrij normaal die 412km. De mijne heeft overigens 72.000km gereden.
Ik laad hem sinds een paar maanden ook tot 80% en daarbij geeft hij een range aan van ongeveer 365km sinds 2 weken geleden. Daarvoor was het altijd rond de 380km.
Ik heb ook ineens een extra range verlies van 17 km sinds de 2024.14.* update. Paar keer geprobeerd te kalibreren door tot onder de 10% leeg te rijden, paar uur te laten staan en dan tot 100% te laden, maar helaas. Moet zeggen dat de range van een SR+ uit 2019 niet overhoudt op deze manier...
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Ik heb ook ineens een extra range verlies van 17 km sinds de 2024.14.* update. Paar keer geprobeerd te kalibreren door tot onder de 10% leeg te rijden, paar uur te laten staan en dan tot 100% te laden, maar helaas. Moet zeggen dat de range van een SR+ uit 2019 niet overhoudt op deze manier...
Waar zit je nu op dan? Mijn SR+ is zelfs weer een beetje aan het opklimmen naar 342km bij 100% dus 308km bij 90%.
 
Ah ja dat is iets lager dan die van mij. Ik weet niet wat jij rijdt kwa afstanden maar voor mij is hij nog steeds meer dan toereikend. En NL staat echt vol met superchargers dus als het echt een keer zou moeten kun je zo ergens even laden. Mijne staat op 85.000 km.
Vooral het feit dat er ineens sinds een recente software update bijna 20 km range in 1x af is vind ik vreemd. Dat het nog toereikend is, ja. Maar dat is 150 km ook 😉 Ik rij meerdere keren per jaar 1450 km richting het zuiden, en dan is het fijn om iets meer range te hebben...
 
  • Like
Reactions: adjego
Ik laad best wel vaak toch wel richting de 100% maar vervolgens doorloopt mijn auto ook weer allemaal steeds lagere percentages van SOC. Dus misschien kun je eens kijken of je dit ook kunt proberen. Nu rijd ik tegenwoordig niet zoveel meer omdat mijn werk is verhuisd, maar ik heb altijd begrepen dat de auto ook in een deepsleep een kalibratie doet van de pack, en als je dat laat gebeuren op verschillende SOCs krijg je het beste resultaat voor de schatting die de BMS doet.
 
Sinds afgelopen dinsdag is onze typical range bij 90% laden gezakt van 445km naar 412km.
Wij hebben een model 3 longrange van maart 2019 (76kWh) en deze heeft ondertussen 190.000km gereden, we laden bijna altijd op tot 80% en een paar keer per jaar tot ongeveer 95% en dan vertrekken we direct.
Afgelopen dinsdag moesten we even laden bij een SuC (15 tot 40% geladen) en sindsdien is de range met een extra 5,8% afgenomen.
Onderstaande cijfers zijn geïnterpoleerd van 80% (omdat we normaal gesproken maar tot 80% laden) naar 90% om on-topic te blijven.

Nieuw had onze auto bij 90% lading 450,00km range (0% range verlies)
Na 190.000km was 90% lading 400,50km range (11% range verlies, lijkt me normaal?)
Na 190.300km plus een SuC bezoek was 90% lading 374,40km range (16,8% range verlies 5,8% extra verlies na 1 x SuC laden en 300km)

Ik kijk dagelijks naar de range van onze auto in combinatie tot het laadpercentage en wij hebben nog nooit eerder zo'n groot verlies gezien binnen 1 dag (5,8%) heeft iemand hier een gelijksoortige ervaring?
Is dit opgelost, gelijk gebleven of erger geworden?
In mijn situatie LR RWD, 170.000 km uit 2019 valt me de degradatie ontzettend mee. Mijn 90% range zit op 438 km, nieuw was dat ca 450, een keertje bij een update iets hoger geworden, maar nu met 2024.14.8 geen lagere range. Degradatie dus ca 3 %… Wel heel weinig dus.

Normverbruik bij de RWD is 145 kWh/100 km. Laad 95% thuis, altijd tot 90%.