Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.
This site may earn commission on affiliate links.
Stand van zaken huidige Supervised FSD t.o.v. de allerlaatste versie van het systeem van Mercedes.
Eigenlijk onvergelijkbaar en bijna onvoorstelbaar hoe goed Supervised FSD werkt.
Ik zou het systeem van Mercedes daarentegen niet durven gebruiken.

Was dat van mercedes niet enkel te gebruiken op bepaalde stukken autostrade en onder bepaalde omstandigheden als level-3 ?
 
Misschien handig om eerst de video te kijken?

Mars test hier het Mercedes equivalent van Autopilot, het standaard lane-keeping ACC pakket en níet het ‘L3’ pakket.
Het L3 pakket is gegeofenced voor een zeer beperkt aantal snelwegen met een V-max die je nooit rijdt op de snelweg.
Daarbuiten is het slechts bekende pingpong systeem dat de rest van de wereld gebruikt. Correcties te laat en te weinig.

Zoals ze ook in de video zeggen is dit systeem zelfs zwaar inferieur aan de standaard AP van Tesla.
 
Ik vind juist filerijden teleurstellend in de Tesla. Als een dronken aardbei van links naar rechts en dat continue.
Van links naar rechts heb ik maar een eenmaal last van gehad. Ik weet niet meer waar maar het was ergens in het buitenland waar men rare belijning had.
De lijn tussen het rechterbaanvak en de pechstrook/spitsstrook had een onderbroken lijn met zeer veel plaats tussen de lijnen. Daardoor dacht hij dat zijn baanvak ineens veel groter was en ging hij in het “midden” rijden. Enkel in traag rijdend verkeer kwam dit voor.
Kan je hem niet echt kwalijk nemen, want van waar ik stilstond, kon ik de volgende strip van de lijn ook nog niet zien.

Waar ik wel last van heb is dat optrekken en remmen in de file. Hij vertrekt alsof het een stoplicht sprint is om dan hard in de remmen te gaan. Dat deed mijn vorige Hyundai veel beter.
 
Van links naar rechts heb ik maar een eenmaal last van gehad. Ik weet niet meer waar maar het was ergens in het buitenland waar men rare belijning had.
De lijn tussen het rechterbaanvak en de pechstrook/spitsstrook had een onderbroken lijn met zeer veel plaats tussen de lijnen. Daardoor dacht hij dat zijn baanvak ineens veel groter was en ging hij in het “midden” rijden. Enkel in traag rijdend verkeer kwam dit voor.
Kan je hem niet echt kwalijk nemen, want van waar ik stilstond, kon ik de volgende strip van de lijn ook nog niet zien.

Waar ik wel last van heb is dat optrekken en remmen in de file. Hij vertrekt alsof het een stoplicht sprint is om dan hard in de remmen te gaan. Dat deed mijn vorige Hyundai veel beter.
Bij mij op keurig belijnde snelwegen. Zodra de snelheid hoger wordt, gaat de auto weer netjes in het midden rijden, dus camera problemen verwacht ik niet...
 
Ik vind juist filerijden teleurstellend in de Tesla. Als een dronken aardbei van links naar rechts en dat continue.
Ik heb geen problemen met het sturen. Enkel problemen gehad in het begin met mijn MY met het te snel optrekken en te kort remmen. Maar dat is nu wat verbeterd (wel nog niet helemaal goed).
Met mijn AP 1 was het nog beter. Die nam dezelfde positie in van de voorligger, inclusief de strook voor de hulpdiensten. En het optrekken en afremmen was ook smoother.
 
Ik heb geen problemen met het sturen. Enkel problemen gehad in het begin met mijn MY met het te snel optrekken en te kort remmen. Maar dat is nu wat verbeterd (wel nog niet helemaal goed).
Sturen ook niet zo erg, wel dat optrekken ja. Ik heb er eens op zitten letten en het is niet dat hij opeens remt, maar de overgang van optrekken naar niets doen is te abrupt. Het optrekken is al te abrupt (hij gaat ineens op het gas) en de overgang naar een gelijkblijvende snelheid of naar 0 vermogen is ook weer te abrupt waardoor dat als remmen voelt.
Kan de Tesla niet verder kijken dan de auto voor hem? Doe toch rustig man. Ik zet in filevorming de snelheid van de AP nu al op 10 of zelfs 5 km/h, dan is dat gejojo wat minder.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Sorry als dit kort geleden voorbij is gekomen maar ik heb niet alles teruggelezen…

Was net hier in de Tesla store (CH) en je kan blijkbaar nu je FSD meenemen naar een nieuwe S/X maar (nog) niet naar een 3/Y.
Ben wel gecharmeerd van de nieuwe 3LR of 3P en FSD meenemen zou dan wel aantrekkelijk zijn natuurlijk.
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar zijn er geruchten of heeft iemand iets kunnen regelen voor zijn/haar 3/Y?
 
Sorry als dit kort geleden voorbij is gekomen maar ik heb niet alles teruggelezen…

Was net hier in de Tesla store (CH) en je kan blijkbaar nu je FSD meenemen naar een nieuwe S/X maar (nog) niet naar een 3/Y.
Ben wel gecharmeerd van de nieuwe 3LR of 3P en FSD meenemen zou dan wel aantrekkelijk zijn natuurlijk.
Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar zijn er geruchten of heeft iemand iets kunnen regelen voor zijn/haar 3/Y?
24 april heb ik in Den Haag gevraagd of het kon, nee kan nog niet. Wanneer en of het mogelijk wordt wist hij ook niet maar ze doen verzoeken naar HQ om het mogelijk te maken omdat ze de vraag vaker krijgen zei de service man.
 
  • Like
Reactions: Maarten CH
Sturen ook niet zo erg, wel dat optrekken ja. Ik heb er eens op zitten letten en het is niet dat hij opeens remt, maar de overgang van optrekken naar niets doen is te abrupt. Het optrekken is al te abrupt (hij gaat ineens op het gas) en de overgang naar een gelijkblijvende snelheid of naar 0 vermogen is ook weer te abrupt waardoor dat als remmen voelt.
Kan de Tesla niet verder kijken dan de auto voor hem? Doe toch rustig man. Ik zet in filevorming de snelheid van de AP nu al op 10 of zelfs 5 km/h, dan is dat gejojo wat minder.
Ik rijd regelmatig in de file, maar ik ondervind daar weinig problemen mee. In 95% van de tijd gaat het goed, heel af en toe dat de auto abrupt optrekt of remt. Ik rijd altijd op chill en volgafstand 4 of 5, wellicht dat dat van invloed kan zijn….
(Geen FSD maar EAP/NOA overigens).
 
  • Like
Reactions: Emphyrio
Net een testrit achter de rug met FSD 12.3.6 in Calgery. Met een MX met slechts 522 km op de teller. 45 min in vrij druk verkeer zonder interventies!
Ik kan alleen maar zeggen.
WE ARE ALL IMPRESSED!
zelfs mijn schoonzoon die +10 jaar bij tesla werkt was sterk onder de indruk.
Het systeem gaat supervlot door het verkeer en dan stond hij nog maar op de normale stand. Assertive stand durfde we niet aan. ;)
20240513_110930.jpg
20240513_112427.jpg
20240513_112435.jpg
20240513_113420.jpg
20240513_120011.jpg

Ik zie 8 augustus met vertrouwen tegemoet!
 
Last edited: