Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Off topic: motorfiets converteren

This site may earn commission on affiliate links.
Na bijna 2 jaar in het bezit te zijn van een Tesla, waardoor ik nog maar af en toe op mijn motor rij, gaat het mij meer en meer tegenstaan om met dat fossiele ding naar mijn werk te rijden. Daarom ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn Yamaha Virago XV750 van 1996 te converteren in een elektrische motorfiets.
Ik kwam deze website tegen newelectric.nl maar die reageren niet op emails noch op voicemails.
Vandaar mijn oproep op dit forum of er iemand is die mij kan helpen?
 
  • Like
Reactions: Noelis
Na bijna 2 jaar in het bezit te zijn van een Tesla, waardoor ik nog maar af en toe op mijn motor rij, gaat het mij meer en meer tegenstaan om met dat fossiele ding naar mijn werk te rijden. Daarom ben ik op zoek naar een mogelijkheid om mijn Yamaha Virago XV750 van 1996 te converteren in een elektrische motorfiets.
Ik kwam deze website tegen newelectric.nl maar die reageren niet op emails noch op voicemails.
Vandaar mijn oproep op dit forum of er iemand is die mij kan helpen?
Persoonlijk denk ik dat een twin van 1996 lastig is om te bouwen naar een electrische variant. Veel beter kun je denk ik een verse elektrische motorfiets aanschaffen met alle voordelen die daarbij horen.
Ik zou als jou was eens contact opnemen met Gert Jan Rongen van electric Motorcycles; hij is een autoriteit op het gebied van electrische motorfietsen (en mede sponsor van de E Rally).
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Simon, ik zou de motor verkopen en iets leuks elektrisch aanschaffen.
Heb je een emotionele band met die Yam? Een conversie zou ook een aardige duit kosten en aangezien het om een éénmalige conversie gaat , misschien niet optimaal naar resultaten. Ik bedoel maar, het rijgedrag kan door een ombouwing behoorlijk veranderen en in plaats van een lekkere bochtenpikker geweest te zijn nu een zwalpende vod worden...? Ik zou het risico niet nemen... .

Xavier
 
  • Like
Reactions: Cohiba
Simon, ik zou de motor verkopen en iets leuks elektrisch aanschaffen.
Heb je een emotionele band met die Yam? Een conversie zou ook een aardige duit kosten en aangezien het om een éénmalige conversie gaat , misschien niet optimaal naar resultaten. Ik bedoel maar, het rijgedrag kan door een ombouwing behoorlijk veranderen en in plaats van een lekkere bochtenpikker geweest te zijn nu een zwalpende vod worden...? Ik zou het risico niet nemen... .

Xavier
Bedankt voor het meedenken, Xavier. Iets leuks elektrisch heb ik al geprobeerd. Een Brammo Empulse of BMW C Scooter, maar die kosten meer dan 10k. Een conversie zou moeten lukken voor minder dan 5k.
Wat het rijgedrag betreft, ik gebruik de Yam alleen nog maar voor woon-werk verkeer.

@is3 Sander, ik zal Gert Jan eens contacteren.
 
@simonsmidt Vraag Jan gelijk naar de berekening van de netto kosten over 5 jaar. Heb van Marchel een voorbeeld ontvangen, waarbij de netto kosten over 5 jaar afhankelijk van jouw persoonlijke situatie tussen de 3,4K tot 7K ligt voor een Energica Eva. Dit onder meer dankzij de volle KIA en MIA die motoren genieten. En dan spreek ik nog niet over de besparing op onderhoud en brandstof.

De Energica Eva heb ik een maand mogen rijden afgelopen zomer. Wat een beest van een fiets! Ben zelf een verstokte Harley-rijder, maar deze kon mij echt bekoren. De Brammo en Zero DS presteerden aanzienlijk minder.

Edit: zie net dat je een zuiderbuur bent. Of dezelfde fiscale voordelen voor jou gelden, betwijfel ik.
 
@simonsmidt Vraag Jan gelijk naar de berekening van de netto kosten over 5 jaar. Heb van Marchel een voorbeeld ontvangen, waarbij de netto kosten over 5 jaar afhankelijk van jouw persoonlijke situatie tussen de 3,4K tot 7K ligt voor een Energica Eva. Dit onder meer dankzij de volle KIA en MIA die motoren genieten. En dan spreek ik nog niet over de besparing op onderhoud en brandstof.

De Energica Eva heb ik een maand mogen rijden afgelopen zomer. Wat een beest van een fiets! Ben zelf een verstokte Harley-rijder, maar deze kon mij echt bekoren. De Brammo en Zero DS presteerden aanzienlijk minder.

Edit: zie net dat je een zuiderbuur bent. Of dezelfde fiscale voordelen voor jou gelden, betwijfel ik.



Die fiscale voordelen blijven in dit "zuiderse" land gelijk voor een "motorfiets" met benzine slurpende V6 (Midalu FGR 2.500cc V6 Muscle Bike | MaxxMoto) of een milieuvriendelijke (eROCKIT - 0% Emission, 100% Emotion),
maar naar de elektrische Harley kijk ik wel naar uit:
Elektrische Harley-Davidson zal "als straaljager" klinken
 
Check zeker ook eerst eens bij je lokale keuringsstation want volgens mij zal de homologatie een probleem vormen.
Tot op heden is dit altijd al een struikelblok geweest omdat je toestemming van de constructeur moet hebben... :mad::rolleyes::mad:
 
Persoonlijk denk ik dat een twin van 1996 lastig is om te bouwen naar een electrische variant. Veel beter kun je denk ik een verse elektrische motorfiets aanschaffen met alle voordelen die daarbij horen.
Ik zou als jou was eens contact opnemen met Gert Jan Rongen van electric Motorcycles; hij is een autoriteit op het gebied van electrische motorfietsen (en mede sponsor van de E Rally).

Was er vorig jaar niet ook een sponsor van de E-rally met E-bikes? Die had ook mooie machines, had jij nog op proefgereden?
 
Dat waren idd Gert-Jan en Marchel van Electric Motorcycles......ik ben nog steeds aan de markt voor een Ego...........zal wel voorjaar worden ;)

Ik ben er zelf ook steeds meer over na aan het denken, waarschijnlijk eerder "budget modelletje" zoals een Zero (die Ego is wel bruut) maar indien ik weer op twee wielen stap... dan ga ik die zeker bij Marchel bestellen.
 
Ik ben er zelf ook steeds meer over na aan het denken, waarschijnlijk eerder "budget modelletje" zoals een Zero (die Ego is wel bruut) maar indien ik weer op twee wielen stap... dan ga ik die zeker bij Marchel bestellen.
Misschien een leuk idee als de mannen van electric motorcycles uitgenodigd worden voor de Dolomieten tour in het voorjaar...leuke afwisseling tussen 4 en 2 wielen als uitgebreide proefrit op diverse modelletjes lijkt mij wel wat ;)
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
@simonsmidt Vraag Jan gelijk naar de berekening van de netto kosten over 5 jaar. Heb van Marchel een voorbeeld ontvangen, waarbij de netto kosten over 5 jaar afhankelijk van jouw persoonlijke situatie tussen de 3,4K tot 7K ligt voor een Energica Eva. Dit onder meer dankzij de volle KIA en MIA die motoren genieten. En dan spreek ik nog niet over de besparing op onderhoud en brandstof.

Edit: zie net dat je een zuiderbuur bent. Of dezelfde fiscale voordelen voor jou gelden, betwijfel ik.
Particulier....