Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Nieuwe X of (2x) Y

This site may earn commission on affiliate links.
6 jaar een model X, in het begin vele ongemakken, terug te herleiden naar de service van Tesla, maar de laatste jaren naar volle tevredenheid.

Helaas is het tijd voor een nieuwe auto. Ik werd verliefd op de range rover sport (hybride) maar de kosten voor het onderhoud beangstigen me.

Dus toch weer terug naar Tesla (een andere BEV lijkt op dit moment nog steeds een stapje terug). We hadden een afspraak gemaakt voor een proefrit in de nieuwe X en de Y. Helaas ons rijbewijs vergeten (dom, I know). Ze namen met onze paspoorten geen genoegen (in andere garages wel), en dus geen proefrit.

Natuurlijk is de Y financieel gezien de slimmere keus. Ik zou het echter moeilijk vinden om afscheid te nemen van de 7 zits en de flapperdeuren. Maar is dat zoveel waard?

Wat vinden jullie? Wat zijn de grote verschillen tussen de X en de Y. De ruimte in de Y viel me op het oog mee. Er staan van beide modellen auto’s op voorraad die naar wens zijn, ik zou vandaag kunnen bestellen. Maar what to do? Een proefrit zie ik niet meer zitten.
 
G
Wat is de aanleiding voor de constatering dat het tijd is voor een nieuwe auto?
Goeie vraag. Zakelijke auto, eenmanszaak. De auto is volledig afgeschreven, maar betalen bijtelling over de nieuwwaarde. Zonde.

Ik zou daarnaast het liefst de auto overschrijven naar privé, zodat we hem als 2e auto kunnen inzetten. Maar of dat kan, zoeken we nog uit.

Maar vooral de meningen over de verschillen tussen de 2 auto’s ben ik nieuwsgierig naar.
 
Ik had vorig jaar ongeveer dezelfde moeilijkheid: ging ik voor een nieuwe Model Y of een 2 jaar oude Model X.

Nu rij ik een jaar een Model X en soms denk ik nog wel eens: zal ik de X verkopen en de Y terugkopen?

Het lastige is dat de X wel wat zaken heeft die de Y niet heeft zoals vleugeldeuren, ruimer, extra scherm maar is dat 40.000 euro waard?

En eerlijk gezegd rijdt een Y (bijna) net zo goed als een X. De luchtvering vind ik persoonlijk geen grote verandering tov vering Model Y. De persoon van wie ik de X heb gekocht, heeft een Y gekocht. Deze geeft ook aan dat de Y ongeveer net zo fijn rijdt als de X (de Y is alleen iets stugger geveerd).

Moet je nu een nieuwe auto kopen? Anders zou ik wachten op de nieuwe Y met Highland interieur en afwerking. Paar weken geleden heb ik proefrit gemaakt in een Model S en Highland 3 en de Highland 3 is beter qua afwerking (en ik vind persoonlijk ook mooier) als de Model S. De afwerking van de Model S viel mij zelfs enorm tegen (nadat ik dus in die Highland had gezeten!). De Y zal dan ook weer beter afgewerkt zijn dan de huidige Model X.

Wat ik wel echt minpunt vind van de Model Y/3, maar dat is echt persoonlijk, is dat de Y/3 geen unieke auto's zijn. Beetje Volkswagen gevoel krijg ik er van maar dat is uiteraard echt persoonlijk.
 
Maar als je het algemeen bekijkt dan is de Model Y de beste auto qua prijs/kwaliteit. Een X rijdt zeker niet heel veel beter, sterker nog: zelfs de Tesla Advisor adviseerde een Y boven de X (minder problemen en beter gebouwde auto).

Kortom: als geld een belangrijke rol speelt in de keuze dan zou ik zeker voor de Y gaan. En als je nog jaartje kan wachten dan zou ik wachten op de Y met Highland afwerking. Wil je meer ruimte, uniekere auto en speelt geld minder een rol: ga dan voor de X.
 
G

Goeie vraag. Zakelijke auto, eenmanszaak. De auto is volledig afgeschreven, maar betalen bijtelling over de nieuwwaarde. Zonde.

Ik zou daarnaast het liefst de auto overschrijven naar privé, zodat we hem als 2e auto kunnen inzetten. Maar of dat kan, zoeken we nog uit.

Maar vooral de meningen over de verschillen tussen de 2 auto’s ben ik nieuwsgierig naar.
Afschrijving is boekhouding, doet weinig af aan de waarde van de auto.
Persoonlijk heb ik ervaring met zowel de S, de 3 als de Y. Met die ervaring heb ik de X overgezet naar privé. Alle kinderziektes zijn eruit, naast de banden zijn er nauwelijks nog kosten, de afschrijving is beperkt. De software is up-to-date, de batterij verouderd nauwelijks. Er zit nu 240k km op. Mogelijk gaat hij dat zelfde nog wel mee.
Niks mis met de Y, maar de X zit toch lekkerder.
 
Ik had overigens mijn X ingewisseld nadat tussen de 220.000km en 240.000km een fase uit de omvormer kapot ging, en de airco compressor vervangen moest worden.

Nog altijd kosten die meevielen, en misschien had ie er nog 6 jaar kunnen bij doen, maar juni 2023 kon je genieten van 3 jaren gratis superchargen en 20.000 credits op je referral account, en het leek een goed moment om te verfrissen. De nieuwe X heeft aanzienlijk betere range, is zuiniger en laad aanzienlijk sneller. Waar ik vroeger op 1000km 4 keren 40 minuten moest laden, kom ik nu aan 2x40 minuten of 3x20 minuten.
 
Ik had overigens mijn X ingewisseld nadat tussen de 220.000km en 240.000km een fase uit de omvormer kapot ging, en de airco compressor vervangen moest worden.

Nog altijd kosten die meevielen, en misschien had ie er nog 6 jaar kunnen bij doen, maar juni 2023 kon je genieten van 3 jaren gratis superchargen en 20.000 credits op je referral account, en het leek een goed moment om te verfrissen. De nieuwe X heeft aanzienlijk betere range, is zuiniger en laad aanzienlijk sneller. Waar ik vroeger op 1000km 4 keren 40 minuten moest laden, kom ik nu aan 2x40 minuten of 3x20 minuten.
De range is nauwelijks afgenomen, maar de nieuwere hebben een grotere range en het minder laden bij lange afstanden is natuurlijk een voordeel. Anderzijds, het komt weinig voor. En de extra rust zorgt ervoor dat je altijd fris op bestemming aankomt, ook na 1500 km op een dag.
 
Ik rij nu een Model Y performance en twijfel wel eens over een X maar als ik dan weer in de Y stap met al dat vermogen en rij souplesse dan kan ik de meerprijs van de X voor mijzelf niet rechtvaardigen. Hiervoor twee keer een S gehad en die eigenlijk sinds de Y niet meer gemist.
 
Goeie vraag. Zakelijke auto, eenmanszaak. De auto is volledig afgeschreven, maar betalen bijtelling over de nieuwwaarde. Zonde.

Ik zou daarnaast het liefst de auto overschrijven naar privé, zodat we hem als 2e auto kunnen inzetten. Maar of dat kan, zoeken we nog uit.
1. Je bijtelling is nooit hoger dan je kosten in deze situatie, maw je betaald geen bijtelling maar kan slechts de kosten niet meer aftrekken.
2. Als ZZP'er/eenmanszaak kan je hem niet overzetten op privé, hij blijft zakelijk.

Ik zat 5 jaar terug in dezelfde situatie en rij nog steeds in mijn S, zelfs nu de batterijgarantie er af is. Er moeten aardig wat kosten komen, en dat kan zeker, geen misverstand, voordat je aan het nieuwprijsverschil zit. En nog een voordeel; je weet wat je hebt en bent er tevreden over. Dat is nog maar afwachten bij, zelfs, een nieuw exemplaar.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Conclusie: De X is misschien leuker en unieker maar eigenlijk overpriced. En dat leuker en unieker kan voor mij zeker reden zijn om in de toekomst een X te kiezen ipv Y.

Als je die meerprijs van een X te groot vind (je liquiditeit komt in gevaar) dan zou ik zeker voor een Y gaan.

Of toch je huidige X nog houden?
 
Als je die meerprijs van een X te groot vind (je liquiditeit komt in gevaar) dan zou ik zeker voor een Y gaan.

Waarom wordt er steeds vanuit gegaan dat mensen (dat ben jij nu en wooter al meerdere malen en dan zijn er nog enkele) een Y kopen omdat hun middelen niet voldoende zijn? Er ook al eens aan gedacht dat er mensen zijn die "ratio" verkiezen boven "status"?
Het is niet omdat iemand die met een bepaalde overweging een wagen koopt dat daarom zijn liquiditeit in gevaar komt. Wat een belachelijke gevolgtrekking is me dat...
 
Waarom wordt er steeds vanuit gegaan dat mensen (dat ben jij nu en wooter al meerdere malen en dan zijn er nog enkele) een Y kopen omdat hun middelen niet voldoende zijn? Er ook al eens aan gedacht dat er mensen zijn die "ratio" verkiezen boven "status"?
Het is niet omdat iemand die met een bepaalde overweging een wagen koopt dat daarom zijn liquiditeit in gevaar komt. Wat een belachelijke gevolgtrekking is me dat...
Ik ben om die reden van een MS naar een MY overgegaan. De MS was in 2016 het dubbel van prijs van wat ik normaal uitgaf. Door de belastingvoordelen kwam mijn TCO op 4 jaar op hetzelfde neer als de TCO op 3 jaar van mijn vorige wagens die de helft kostten. Ik wilde per sé elektrisch rijden en de MS was toen de enige optie. En ik wilde daarom wel een jaartje langer met mijn wagen rijden: 45000km/jaar-135000km was voor een ICE het ideale moment om te ruilen) voor de MS was de inruilwaarde toen nog een grote onbekende en heb ik in mijn berekening een ruime zekerheid ingebouwd.

Toch heb ik mij steeds wat decadent gevoeld met mijn MS.
Ik heb er 6 jaar mee gereden en uiteindelijk (mede door Corona) met 200000km weg gedaan voor een MY.
Die biedt mij alles wat ik nodig heb. Enkel de vering en zitcomfort is wat minder, maar dat is mij geen 40000€ extra waard.
 
Last edited: