Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Verschil tussen V2 en V3 zal iets met amperage te maken hebben?
Zeker. V3 kan meer amperes leveren dan V2. Maar blijkbaar draaien ze ook andere software. Ik hoor dat de Ioniq 5, 6 en Kia EV6 ook problemen hebben met V3 maar niet met V2.

Is die Maxus toevallig familie van het Hyundai/Kia imperium? M.a.w. staat die ook op het E-GMP platform?

Off-topic: Bij mijn Ioniq 28 kWh had ik ook een probleem met V3, maar dat was meer fysiek. De V3 stekkers hebben een bolling bovenop de plug, waardoor die bij de Ioniq vastloopt op een ledje die daar in een soort "afdakje" vlak boven het stopcontact zit. Ik heb dat destijds opgelost door daar 1mm vanaf te vijlen, waarna de V3-plug er nog precies onder paste.
 
Is die Maxus toevallig familie van het Hyundai/Kia imperium? M.a.w. staat die ook op het E-GMP platform?

Uit een artikel uit 2018: Gereden: Maxus EV80 - AutoWeek

Hij is stokoud, zelfs naar bestelauto-maatstaven: de Maxus stamt al uit 2004, toen hij door de LDV Group werd gebouwd. Na een betrekkelijk succesvolle Britse periode werd LDV in 2006 verkocht aan GAZ Group uit Rusland, dat de auto lokaal wilde gaan produceren. Dat gebeurde alleen niet en bovendien investeerden de Russen onvoldoende in de bestaande Britse bestelautofabriek. Het kwam in 2009 tot een faillissement en in 2010 werd de boedel opgekocht door de Chinese gigant SAIC, dat de bestelwagen in eigen land is gaan verkopen als Maxus V80. Van die auto is - inmiddels ook alweer vier jaar geleden - een elektrische versie verschenen onder de naam EV80. SAIC voorziet ook op ons continent een carrière voor dit model, dat vanuit het Europese hoofdkantoor in Luxemburg aan de ondernemende m/v moet worden gebracht.
 
  • Informative
Reactions: PriOkkie
Zeker. V3 kan meer amperes leveren dan V2. Maar blijkbaar draaien ze ook andere software. Ik hoor dat de Ioniq 5, 6 en Kia EV6 ook problemen hebben met V3 maar niet met V2.

Is die Maxus toevallig familie van het Hyundai/Kia imperium? M.a.w. staat die ook op het E-GMP platform?

Off-topic: Bij mijn Ioniq 28 kWh had ik ook een probleem met V3, maar dat was meer fysiek. De V3 stekkers hebben een bolling bovenop de plug, waardoor die bij de Ioniq vastloopt op een ledje die daar in een soort "afdakje" vlak boven het stopcontact zit. Ik heb dat destijds opgelost door daar 1mm vanaf te vijlen, waarna de V3-plug er nog precies onder paste.
V2 is max 150kW, V3 is max 250kW. Dat betekent dat V3 bij gelijke spanning (Volt) 2/3 meer stroom (ampère) kan leveren.

Nee de EV80 is al van 7 jaar geleden (2017). In China reden ze geloof ik al nog wat langer rond. Maxus is van SAIC motors waar ook bijvoorbeeld MG onder valt.

Off topic: Classic Ioniq staat ook nog op mijn verlanglijstje. In mijn ogen nog steeds één van de beste auto's met het oog op gebruik van grondstoffen en toch goed bruikbaar omdat hij zo enorm efficiënt is en relatief snel laadt.
Wij hebben het zusje van Kia (Soul EV 27kWh) vanaf 2018. We hebben 3 kinderen en dan was dit de grootste achterbank (10cm meer dan Classic Ioniq) binnen ons budget.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Uit een artikel uit 2018: Gereden: Maxus EV80 - AutoWeek

Hij is stokoud, zelfs naar bestelauto-maatstaven: de Maxus stamt al uit 2004, toen hij door de LDV Group werd gebouwd. Na een betrekkelijk succesvolle Britse periode werd LDV in 2006 verkocht aan GAZ Group uit Rusland, dat de auto lokaal wilde gaan produceren. Dat gebeurde alleen niet en bovendien investeerden de Russen onvoldoende in de bestaande Britse bestelautofabriek. Het kwam in 2009 tot een faillissement en in 2010 werd de boedel opgekocht door de Chinese gigant SAIC, dat de bestelwagen in eigen land is gaan verkopen als Maxus V80. Van die auto is - inmiddels ook alweer vier jaar geleden - een elektrische versie verschenen onder de naam EV80. SAIC voorziet ook op ons continent een carrière voor dit model, dat vanuit het Europese hoofdkantoor in Luxemburg aan de ondernemende m/v moet worden gebracht.
Dus dat.
Ik moet zeggen dat ze het toch best aardig hebben gedaan. Het ding kan goed meekomen in het verkeer. Hij is erg stil in verhouding to andere bestelbussen die ik heb gereden (geen motorlawaai).
Voor die tijd een behoorlijke accu (56kWh) en lifepo4.
Hij heeft zelfs variabel regenerend remmen (dat is bij de andere merken pas vanaf de versies van de laatste paar jaar gelukt).
 
V2 is max 150kW, V3 is max 250kW. Dat betekent dat V3 bij gelijke spanning (Volt) 2/3 meer stroom (ampère) kan leveren.

Precies, maar waarschijnlijk gaat het al veel eerder fout. Er wordt onderhandeld tussen de auto en de paal over hoeveel volt en ampere ze willen uitwisselen. Als het goed is, wordt dan de hoogst mogelijke combinatie gekozen. Dat deze bij V3 hoger kan zijn dan bij V2 is niet relevant.

Maar er zit dus wel iets raars tussen het E-GMP platform en de V3 chargers. Ik heb het niet zo gevolgd, maar het zou iets te maken kunnen hebben met dat die E-GMP's 800 Volt aankunnen en dat V3 zich verslikt in die boodschap. Het laatste wat ik heb gelezen, is dat het opgelost zou gaan worden. Maar zoals ik al zei, ik heb het niet verder gevolgd.

Nee de EV80 is al van 7 jaar geleden (2017). In China reden ze geloof ik al nog wat langer rond. Maxus is van SAIC motors waar ook bijvoorbeeld MG onder valt.
Geen E-GMP dus. Maar misschien wel een ander software-probleem tussen V3 en jouw bus. Ik ben bang dat wij geen tools hebben om dat verder uit te pluizen. In theorie zou het kunnen zijn dat verschillende softwareversies op de V3's anders reageren. Van buitenaf is de versie niet vast te stellen.


Off topic: Classic Ioniq staat ook nog op mijn verlanglijstje. In mijn ogen nog steeds één van de beste auto's met het oog op gebruik van grondstoffen en toch goed bruikbaar omdat hij zo enorm efficiënt is en relatief snel laadt.
Wij hebben het zusje van Kia (Soul EV 27kWh) vanaf 2018. We hebben 3 kinderen en dan was dit de grootste achterbank (10cm meer dan Classic Ioniq) binnen ons budget.

Heerlijke auto. Na 4 jaar en 117000 kilometer verkocht omdat de Model Y ineens bereikbaar was, maar anders had ik er zeker nog in gereden. Ook veel vakanties mee gedaan, waaronder de "EV-bedevaartstocht" naar de Noordkaap. En de laadklep zit op de enige juiste plaats™: rechts achter.
 
Ik lees op diverse plaatsen dat er vanaf januari 2022 een upgrade werd uitgerold voor V3 SuC waarmee het vermogen zou toenemen. In eerste instantie naar 324kW. De technische limiet zou 370kW zijn.

Hier een artikel op insideev's.

Locaties waar ik tot nog toe niet bij V3 kon laden zijn van na begin 2022. Waar het wél lukte bij V3 zijn van voor 2022. Ik zal nog eens wat meer locaties proberen.

Ik ben wel benieuwd of er ook Europese wetgeving komt om nieuwe laders backwards compatible te houden. Het zou een beetje gek zijn als je op een gegeven moment voertuigen niet meer kunt laden, terwijl de stekker wel past. Dat lijkt me gewoon een kwestie van een aanpassing in de software.

Over Europese regelgeving gesproken:
Weet iemand toevallig of Tesla ook al bezig is met de verplichte betaalmogelijkheid met betaalpas bij laders van 50kW of meer?
Er wordt in de faq over laden voor derden wel gesproken over een beperkt aantal locaties, maar ik ben het zelf nog niet tegen gekomen.
 
Het ziet ernaar uit dat er eindelijk ook in Almere bij Van Der Valk superchargers worden geplaatst. Wanneer of wie kan supercharge.info bijwerken? Ik kan niet wachten 🙏🏻 waarschijnlijk laat het op zich wachten vanwege het overvolle net in Almere…
 

Attachments

  • IMG_5880.jpeg
    IMG_5880.jpeg
    191.6 KB · Views: 8
  • Like
Reactions: Jelger
Het ziet ernaar uit dat er eindelijk ook in Almere bij Van Der Valk superchargers worden geplaatst. Wanneer of wie kan supercharge.info bijwerken? Ik kan niet wachten 🙏🏻 waarschijnlijk laat het op zich wachten vanwege het overvolle net in Almere…
Pas als je zeker bent dat de SuC komt kun je dat melden bij SuperCharge.info. Maar tot op heden staat het al weer een tijdje op de kaart van Tesla, maar is er nog geen bouwwerkzaamheden.
 
Ik heb net voor het eerst bij een V4 geladen (in Harderwijk), maar ik kwam niet boven de 70kW (piek) laden uit? Ik was de enige auto en ik stond vlakbij het trafohuis. Twee laders geprobeerd, maar geen verschil.
Ik dacht dat die V4 laders zo snel waren?
Wat was de temperatuur van de batterij?
Was de batterij voorverwarmd?
Wat was de staat van lading (SoC) toen het opladen begon?