Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Onderzoekers bij Dalhousie University hebben ontdekt dat in de meeste laptops, telefoons, etc. in de oplaadbare batterijen een verkeerde plasticsoort wordt gebruikt, dat leidt tot het ontladen van de batterijen.

Heel interessant en toegankelijk verhaal over hoe ze er achter zijn gekomen en wat de simpele oplossing is:

De voor de hand liggende vraag is nu natuurlijk wat er in onze batterijen is gebruikt.

Dalhousie is het lab van Jef Dahn, wat al geruime tijd gefinancierd wordt door Tesla:


Zit wel goed denk ik 😁
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Onderzoekers bij Dalhousie University hebben ontdekt dat in de meeste laptops, telefoons, etc. in de oplaadbare batterijen een verkeerde plasticsoort wordt gebruikt, dat leidt tot het ontladen van de batterijen.

Heel interessant en toegankelijk verhaal over hoe ze er achter zijn gekomen en wat de simpele oplossing is:

De voor de hand liggende vraag is nu natuurlijk wat er in onze batterijen is gebruikt.
Het probleem ontstond bij 85*. Als het goed is mag een tesla batterij die temperatuur nooit halen. Vandaar die herrie bij de supercharger.
 
EC22A0C5-B847-4DA1-8230-35FC4D1C3F02.jpeg
 
Ik snap Tesla ook niet dat ze geen V2X in hun auto's bouwen. Of weer wel, want anders koopt niemand meer een Powerwall.
Ik snap de voordelen van V2X niet zo erg goed. In het merendeel van de gevallen staat een EV niet thuis wanneer zonnepanelen opwekken. Dan kan je wel gaan ontladen wanneer je thuis bent (om de piek op het net te ontlasten?) maar dat wil je later waarschijnlijk alsnog weer laden.

Ook bij de huidige batterijen is degradatie en levensduur van belang. En wanneer deze batterij nu vast zit aan een heel kostbaar geheel (de auto) wil je niet dat je daarmee het totaal heel snel moet afschrijven.
Een thuisbatterij zal tzt veel logischer zijn dan V2X. Die is er wel altijd wanneer de zonnepanelen leveren en heeft een dedicated functie, maar kan uiteindelijk flink veel goedkoper zijn, want hoeft niet de prestaties te leveren die een batterij in een BEV wel moet leveren.
 
V2X betekent niet dat je elke avond je batterij helemaal gaat ontladen en een nieuwe cyclus op de rekening zet. Voor een gemiddeld gezin is het elektriciteitsverbruik een fractie van wat een EV nodig heeft, en uit simulaties blijkt dat je al met amper 20% van je batterij beschikbaar stellen voor balanceren van het net al heel wat kan verdienen. Dat is, tot dat iedereen in de straat een V2X auto heeft en elke batterij maar een paar kWh's per avond moet afgeven om aangenaam te koken.

Ja, je persoonlijke zonnepanelen kunnen overdag niet je auto vol laden als je op kantoor staat, maar elke slimme werkgever weet dat het zelf voorzien van zonnestroom goedkoper is dan het aftikken via de Shell Recharge's van deze wereld, dus is het in hun eigen belang om laadpalen op kantoor te voorzien, en zoveel mogelijk van die stroom te laden in de eigen bedrijfswagens.

Bottom line is: een thuisbatterij is leuk maar financieel niet goedkoper dan geen thuisbatterij. Een thuisbatterij op wielen nog praktischer, omdat die optimaler zijn energie gebruikt want je gaat er ook mee rijden. Het heeft geen zin om thuis een thuisbatterij te voorzien om bijvoorbeeld overdag te laden om dan 's nachts je EV te laden, want dan verleg je het aantal cycli en je krijgt zeker in de winter nooit genoeg zonnestroom om je auto te laden, en in de zomer moet je thuisbatterij groter zijn dan die van je EV om interessant te zijn, en bijgevolg te duur.
 
Ik vind V2X ook veels te veel gehypt (hyped? :rolleyes:)

- de auto staat vaak niet aan huis om hem op eigen zonnepanelen op te laden
- de auto staat niet gegarandeerd aan huis wanneer je de stroom uit die auto zou willen gebruiken
- de voordelen voor een rijder anno 2023 zou zo’n 600€ per jaar kunnen zijn, in 2030 is dat al gedaald naar 200€, het laat zich raden hoeveel voordeel er daarna nog in zou zitten.
Ergo: iedereen die zich met V2G bezighoudt zoekt een oplossing voor HUN problemen, gebruikmakende van ONZE auto’s.
En waar men een voordeel biedt voor de evrijder is dat voor de huidige 4% die al elektrisch rijdt. Men zou zich moeten richten op een oplossing voor de 96% die nog niet elektrisch rijdt. Een goede makkelijke V2V oplossing zou veel meer doen voor de adoptie van elektrisch rijden dan V2G, V2B, V2H etc.

Ik heb het wel eens gezegd: V2G is het nieuwe waterstof.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Ik vind V2X ook veels te veel gehypt (hyped? :rolleyes:)

- de auto staat vaak niet aan huis om hem op eigen zonnepanelen op te laden
- de auto staat niet gegarandeerd aan huis wanneer je de stroom uit die auto zou willen gebruiken
- de voordelen voor een rijder anno 2023 zou zo’n 600€ per jaar kunnen zijn, in 2030 is dat al gedaald naar 200€, het laat zich raden hoeveel voordeel er daarna nog in zou zitten.
Ergo: iedereen die zich met V2G bezighoudt zoekt een oplossing voor HUN problemen, gebruikmakende van ONZE auto’s.
En waar men een voordeel biedt voor de evrijder is dat voor de huidige 4% die al elektrisch rijdt. Men zou zich moeten richten op een oplossing voor de 96% die nog niet elektrisch rijdt. Een goede makkelijke V2V oplossing zou veel meer doen voor de adoptie van elektrisch rijden dan V2G, V2B, V2H etc.

Ik heb het wel eens gezegd: V2G is het nieuwe waterstof.
Afgelopen donderdagavond, vrijdagmiddag en -avond had ik graag V2G gehad. Er was in de straat een kortsluiting ontstaan door een verzakking verderop in de straat en het werd verdraaid koud en donker in huis. Als mijn Tesla V2G had kunnen leveren had ik geen centje pijn gehad.
 
Afgelopen donderdagavond, vrijdagmiddag en -avond had ik graag V2G gehad. Er was in de straat een kortsluiting ontstaan door een verzakking verderop in de straat en het werd verdraaid koud en donker in huis. Als mijn Tesla V2G had kunnen leveren had ik geen centje pijn gehad.

Dat verreist nog wel wat extra apparatuur wat bijvoorbeeld in de Powerwall al ingebouwd zit.

Tesla noemt dat de Gateway als ik mij niet vergis, datgene wat ‘eilandbedrijf’ mogelijk maakt.
De verbinding met het grid van jouw meterkast moet een fysieke scheider hebben anders zet jouw V2G auto het hele grid onder spanning.

Enphase heeft daar nu ook wat voor icm met de IQ8 en daar kost het zo’n 2K als ik het goed heb.
 
Bottom line is: een thuisbatterij is leuk maar financieel niet goedkoper dan geen thuisbatterij. Een thuisbatterij op wielen nog praktischer, omdat die optimaler zijn energie gebruikt want je gaat er ook mee rijden. Het heeft geen zin om thuis een thuisbatterij te voorzien om bijvoorbeeld overdag te laden om dan 's nachts je EV te laden, want dan verleg je het aantal cycli en je krijgt zeker in de winter nooit genoeg zonnestroom om je auto te laden, en in de zomer moet je thuisbatterij groter zijn dan die van je EV om interessant te zijn, en bijgevolg te duur.
Ik ga testen met thuisaccu (5kw) op EPEX prijzen (per uur). Ik denk dat die 8 maanden (zon maanden met PV overschot) de avond/nacht kan voorzien (denk zelfs de ochtend, dat komt omdat we nagenoeg niks meer verbruiken in de ochtend). De 4 donkere maanden deel van de avond aan goedkoop tarief (accu laden met goedkoop middag tarief).

Wat dat gaat opleveren: ga alles loggen en eens kijken na 1 jaar (komt pas in Q2).

Ik kijk nu alleen naar het vermijden van de ochtend en avondpiekprijzen.

V2X, zou kunnen werken (flinke twijfels), maar ja is er niet bij Tesla en wanneer en of het komt weten we ook niet. Daar ga ik niet op wachten/hopen/gokken.
 
Afgelopen donderdagavond, vrijdagmiddag en -avond had ik graag V2G gehad. Er was in de straat een kortsluiting ontstaan door een verzakking verderop in de straat en het werd verdraaid koud en donker in huis. Als mijn Tesla V2G had kunnen leveren had ik geen centje pijn gehad.
Toch niet. Dan moet je namelijk in je meterkast aanvullende beveiliging opnemen. De aansluiting met het net moet er af, anders kan een monteur niet veilig werken en je zal iets moeten regelen voor de frequentieregeling.
 
Dat verreist nog wel wat extra apparatuur wat bijvoorbeeld in de Powerwall al ingebouwd zit.

Tesla noemt dat de Gateway als ik mij niet vergis, datgene wat ‘eilandbedrijf’ mogelijk maakt.
De verbinding met het grid van jouw meterkast moet een fysieke scheider hebben anders zet jouw V2G auto het hele grid onder spanning.

Enphase heeft daar nu ook wat voor icm met de IQ8 en daar kost het zo’n 2K als ik het goed heb.
Klopt, meeste thuisaccu's kunnen dit ook niet. Geen net, accu doet dan niks meer.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik vind V2X ook veels te veel gehypt (hyped? :rolleyes:)

- de auto staat vaak niet aan huis om hem op eigen zonnepanelen op te laden
- de auto staat niet gegarandeerd aan huis wanneer je de stroom uit die auto zou willen gebruiken
- de voordelen voor een rijder anno 2023 zou zo’n 600€ per jaar kunnen zijn, in 2030 is dat al gedaald naar 200€, het laat zich raden hoeveel voordeel er daarna nog in zou zitten.
Ergo: iedereen die zich met V2G bezighoudt zoekt een oplossing voor HUN problemen, gebruikmakende van ONZE auto’s.
En waar men een voordeel biedt voor de evrijder is dat voor de huidige 4% die al elektrisch rijdt. Men zou zich moeten richten op een oplossing voor de 96% die nog niet elektrisch rijdt. Een goede makkelijke V2V oplossing zou veel meer doen voor de adoptie van elektrisch rijden dan V2G, V2B, V2H etc.

Ik heb het wel eens gezegd: V2G is het nieuwe waterstof.
Ik zou niet eens weten wat V2V zou moeten doen. Heb je met je EV zo vaak nood aan een lading dat je zou willen dat je bij een buur met een EV kan laden?

V2G is een aardigheidje, maar zoals je zelf ook al aangeeft zijn de financiële winsten erg beperkt. Maar da's net omdat er zoveel gaan komen dat het erbij zit, en niemand er verder over gaat nadenken. En dat maakt andere projecten zoals thuisbatterijen en wijkbatterijen nog minder interessant, want met die batterijen kan je niet rondrijden, en als iedereen V2G in z'n auto heeft heb je je VPP.

Ik wil heel graag de mogelijkheden van een thuisbatterij, maar weet nu al dat enkel een kostenpost gaat zijn. Dan liever een kostenpost die 2,6s in 0-100 kan, dan eentje die altijd thuis geparkeerd staat.
 
Ik zou niet eens weten wat V2V zou moeten doen. Heb je met je EV zo vaak nood aan een lading dat je zou willen dat je bij een buur met een EV kan laden?

V2G is een aardigheidje, maar zoals je zelf ook al aangeeft zijn de financiële winsten erg beperkt. Maar da's net omdat er zoveel gaan komen dat het erbij zit, en niemand er verder over gaat nadenken. En dat maakt andere projecten zoals thuisbatterijen en wijkbatterijen nog minder interessant, want met die batterijen kan je niet rondrijden, en als iedereen V2G in z'n auto heeft heb je je VPP.

Ik wil heel graag de mogelijkheden van een thuisbatterij, maar weet nu al dat enkel een kostenpost gaat zijn. Dan liever een kostenpost die 2,6s in 0-100 kan, dan eentje die altijd thuis geparkeerd staat.
Ik denk dat voor een thuisbatterij juist veel meer usecases te bedenken valt. In Nederland valt salderen op termijn weg, dus je krijgt bijna niets meer voor de energie van je zonnepanelen (in de zomer). Dus wanneer je in de avond de auto wilt bijladen, moet je wel weer betalen voor de stroom. Sterker nog, er zullen situaties komen dat stroomprijzen naar nihil gaan (overdag). Daarbij verwacht ik dat je straks voor een standaard 3x25 of 1x35A aansluiting in Nederland fors meer zal moeten gaan betalen bij de netbeheerder, maar wanneer je een 3x6A aansluiting hebt, betaal je daar fors minder voor.
De thuisbatterij is daarom te gebruiken voor:
- Congestiemanagement
- Uitnutten flexibele leveringscontracten en prijzen
- goedkopere netwerkcontracten.
(- mogelijk ook voor gebruiksgemak / comfort bij stroomuitval of beperkingen)

Ik schat in dat je daarmee vanaf medio 2030 ca. 1.000 euro per jaar bespaart (waarvan de helft uit item 3) / verdient, dus zolang de afschrijving en onderhoud lager uitvalt dan dat, is er een prima businesscase te maken.

Voor V2G is daar maar minimaal van te profiteren, terwijl je wel degelijk daarvoor de meterkast moet laten aanpassen en investeren in HEMS.
 
In België is het salderen voor enige tijd al verleden tijd voor nieuwe PV-installaties, en ook daar zie je dat je, ondanks de lage injectietarieven, het sommetje toch niet interessant kan maken voor een thuisbatterij. Het is eigenlijk net omwille van die injectietarieven dat de thuisbatterij een sisser is.

Je kan inderdaad qua balancing en congestie de thuisbatterij proberen in te zetten, maar qua balancing gaat er concurrentie zijn van V2G, en qua congestie zie je nu ook al dat thuisbatterijen in de zomer tegen 11u al vol zijn en dus niks oplossen qua congestie.