Firehuntah
Member
Je banden warmen niet op vanwege de wrijving met de weg, maar door de vervorming. Vooral bij een veel te lage bandenspanning kan een band dan erg warm worden.
Weet niet waar je dat vandaan hebt maar het is toch echt andersom. Vervorming van de band doet helemaal niks, net zoals de vervorming van de draagarm rubbers tijdens het inveren niet veel doen qua warmte ontwikkeling. Zal altijd wel iets zijn maar niet veel. Meeste warmte komt bij rubber toch echt door wrijving. Niet voor niets dat auto's met te veel toe- of uitspoor een veel hogere bandenslijtage hebben. Als het zo was zoals jij zegt dan kunnen ze bij de F1 met banden opwarmen beter extra over de kerbstones blijven rijden voor meer bandenvervorming dan dat ze constant aan het sturen zijn voor meer wrijving van de banden.
Jij hebt duidelijk nooit een Model S gereden , want de S-en die ik heb gereden (allemaal eind 2018 modellen) kraken allemaal over de drempels. Ben er mee terug geweest naar Tesla, maar werd als "producteigenschap" afgedaan. Heb ook wel eens gehoord dat er bij sommigen wat vet in werd gesmeerd en dan was die een paar weken wat stiller, maar kwam het geheid weer terug.
Ook de S van mijn buurman kraakte het uit (vooral bij koud weer), maar het is bij ons allebei heel gebleven in die 5 jaar. Een hoogwaardig gevoel geeft het alleen niet. Onderstel van de S vond ik sowieso prut. Dat onderstel kraakte het uit, je kon enkel met een slakkengang over drempels en op hoge snelheid vond ik hem zoekerig. Een 12 jaar oude A5 met stalen veren gaat lekkerder over de drempels en geeft meer vertrouwen bij 200+.
Heb veel vaker in een S gereden dan jij denkt. Als smeren van een bepaald onderdeel tijdelijk helpt om een geluid weg te krijgen, dan zit er toch echt een probleem in dat onderdeel. Mogelijk een gescheurd draagarm rubber.
Ik moet zeggen dat de proefrit in de Model 3 Highland wat dat betreft een verademing was. Die ging wel fatsoenlijk over een drempel zonder gekraak.
Dat is ook de reden dat ik een standard-range Model 3 overweeg. Ik rij eigenlijk vrij rusting in een EV, waar ik bij een fijne benzinemotor met handbak het juist wel lekker vind om een beetje op het gas te gaan. Helaas zijn handgeschakelde auto's steeds zeldzamer aan het worden en zijn het tegenwoordige allemaal van de automaten die afgesteld zijn op "het nieuwe rijden". Enkel in de file ben ik blij me een automaat.
Dit begrijp ik zeker, ondanks de luchtvering bij de S en X rijdt een Model 3 toch wel beter vind ik, heeft een heel andere ophanging ook. Oudere 3's wel wat stugger maar de nieuwe 3 is qua comfort toch niet zo heel ver van luchtvering af, rijdt echt heerlijk. Is zeker een goede keuze nu. Standard range ook als je de extra range en het extra vermogen niet echt nodig hebt. Long range kun je ook op chill mode zetten, dan trekt die ook langzaam op maar toch meer range.
@Firehuntah Zit net even je auto te bekijken in deze post. Gaaf gedaan. Heb je ook nog ergens een foto van de achterkant?
Bedankt! Heel wat aanpassingen aan gedaan ondertussen. Maar is nog niet klaar, komende maanden weer bezig met wat nieuwe dingen. Foto van achterkant kun je hier zien, beetje oude foto maar ziet er nog hetzelfde uit.
Foto's/plaatjes (anything Tesla related)
Wat mooie bloesem in België in de Haspengouw streek. 😃 Alleen de wegen mogen wel wat beter daar hoor. 😅
teslamotorsclub.com
Yesterday night I drove for 55 km from Amsterdam to Almere. Started around 60% and ended up at 45%. The regen was never fully available to me.
It might not be fully available but it should at least increase in strength the longer you drive and the more the battery heats up. For me it usually doesn't last long till regen becomes usable, no more than 3 to 5 km I think. But for full regen strength as you would have during Summer it does take a bit longer than that.
Ben even benieuwd wat er met een LFP gebeurd als je besluit om toch een half jaar lang tot 90% te laden ipv 100%. De inschatting van bereik/% zal dan afwijken. Maar kun je na een aantal keer tot 100% laden de boel daarna weer herstellen? Of zitten er haken/ogen/nadelen aan deze methode?
Denk persoonlijk niet dat het heel veel uitmaakt. Je kan een LFP laden tot 100% zonder problemen maar het is niet dat het ook echt moet. Is wel aangeraden dat je regelmatig even tot 100% laadt om balans in de cellen te houden en dat je niet alleen maar 30% tot 70% gebruikt bijvoorbeeld, dat zorgt juist voor minder balans en uiteindelijk minder range. Bij de andere type batterijen is dit wel weer te herstellen, bij LFP weet ik het niet zeker maar lijkt me wel dat dit ook mogelijk is.