Je punt is volstrekt duidelijk en jij hebt gelijk. Minder capaciteit en lagere efficiëntie resulteert in meer laden en dus tijdverlies. Wat ik niet begrijp is waarom het Performance model vergeleken wordt met het Longe Range model en dan op het range aspect wordt “afgekeurd”.
Als je mijn post naleest zal je zien dat ik schrijf dat de M3P een indrukwekkende wagen is, maar dat je wel wat over moet hebben voor die extra performance (prijs en range). Ik keur helemaal niets af. Ik kan me best voorstellen dat mensen deze auto kopen. Maar waar voorheen de performance modellen gewoon nog snellere uitvoeringen waren, met een redelijk normaal verbruik, is dat hier wel echt anders. Vooral het feit dat reviewers er niets over schreven vond ik verrassend, maar die zullen ongetwijfeld alleen maar de positieve zaken gehoord hebben.
Wellicht dat het in de praktijk ook allemaal wel meevalt met het verbruik. WLTP is nu niet echt waarheidsgetrouw.
De hele strategie van Tesla om EV’s geaccepteerd te krijgen is juist altijd het performante karakter van de auto’s geweest.
In die zin zijn de Plaid- en Performance modellen wel degelijk nuttig. Erg benieuwd hoe deze 3 straks op de Ring rondgaat.
Waarschijnlijk niet heel veel anders dan andere Tesla's. Het eerste stuk zal heel vlot zijn en daarna wordt alles te warm en zakt het in. Maar ik vind het altijd flauw om de Tesla op de ring te beoordelen. De auto is bedoeld voor de openbare weg en is daar zeer snel en de wegligging zal ook prima zijn. Voor op het circuit moet je gewoon met een aangepaste auto gaan rijden en daar past de beleving van een EV (mijns inziens)) ook niet bij. Daarvoor heb je leuke BMW's, Porsche's, ...
Paar filmpjes gekeken op YouTube en viel mij op dat de bandenmaat achter en voor verschillen. Achter zitten er bredere banden op.
Rij nu een M3P uit 2019, de 0-100 km/h zal denk ik niet zo veel verschillen maar ben wel benieuwd naar de acceleratie boven de 100 km/h.
Zo'n staggered set-up vind ik wel mooi staan. Wel dure bandjes vrees ik, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Ik vind de punch van de MS boven de 120km/u ook niet heel indrukwekkend. Een beetje dikke Audi trekt bij mij weg bij die snelheid. Ook heb ik in de Taycan gereden en die is heel wat vlotter op hoge snelheid. Boeit me overigens niet zo. Heb nog nooit zo rustig gereden als met de Tesla. Zo'n EV nodigt bij mij juist uit tot rustig en zuinig rijden. Enkel in het begin even uitgeleefd. Een M3P is dan ook helemaal niet aan mij besteed, maar ik begrijp dat er liefhebbers voor zijn.
Met een AWD nog verder, je laadt sneller en 70% is ook weer verder.
Het verschil is dat een LR een pak duurder is dan een RWD en je dat het geld grotendeels in de batterij gaat zitten. Onderweg laadt je wel sneller, maar als het je gaat om de dagelijks bruikbare range, dan is een RWD voor veel mensen een prima keuze. Maar ook hier geldt dat het heel persoonlijk is en hoeveel geld je over hebt voor wat gemak.
De performance brengt ook wat extra's, maar het kost je ook wat. Een LR kost enkel extra geld, maar vrijwel geen efficiëntie. Een performance kost je meer geld, maar ook meer kosten/km (banden en energie) en ook praktisch bruikbare range. Daarom schreef ik dat je er wel wat voor over moet hebben om af en toe de hooligan uit te hangen.
Bij 5 stops is dat minstens 100km bij vertrek en 5 keer 70. Dus 450 of zo goed als 2 laadstops x 30 minuten is 1 uur. Als je binnen 200000km 10% degradatie hebt wordt het verschil alleen maar groter. Vergeet ook de grotere keuze aan laders niet. Als je lader op 150km ligt ipv op 200 km moet je daar al stoppen. Met een LR haal je dan zeker nog de volgende.
Allemaal ook redenen om de performance links te laten liggen t.o.v. een RWD. Praktisch gezien heb je voor de prijs van de M3P de praktische range en laadsnelheid (in km/u) t.o.v. een RWD. Maar het is goed dat er steeds meer keuze komt. Ik had alleen gehoopt dat Tesla efficiëncy kon combineren met performance. Je ziet dat dit bij een Taycan ook een "probleem" is, dus wellicht kan het niet anders. Bij de vorige M3P was het verschil kleiner en die was ook serieus rap. Als het puur de banden zijn, dan zou ik ook wel markt zien voor een non-staggered M3P met iets minder grip en betere efficiency. Maar bij Tesla zullen ze er ook wel over hebben nagedacht denk ik.