Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S Legacy: welke functies missen wij en waarom?

This site may earn commission on affiliate links.

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
3,302
2,363
Naarden, NL
Ik bezit een model S uit december 2017. Dat is HW2.5 (upgraded naar HW3) met MCU2 en premium connectivity. In jan 2018 heb ik FSD erbij aangeschaft. Voor verdere specs zie signature :) Ben meestal vrij snel aan de beurt met updates (iedere twee weken).

Ik begrijp dat als je bepaalde hardware mist, bepaalde functionaliteiten niet mogelijk zijn. Maar er zijn ook functies waarbij ik niet snap waarom deze niet geactiveerd zijn. Maar kan zo maar zijn dat ik de reden niet weet. Daarom dit draadje. Zou fijn zijn als mensen dit helpen aanvullen.

MCU related
Ik begrijp dat een upgrade van de MCU niet mogelijk is. Ander formaat en bekabeling. Wat ik niet begrijp is dat ik wel perfomance vretende spelletjes kan spelen, maar dat andere zaken 'wegens gebrek aan performance' niet kunnen getoond. Ook niet in en versimpelde vorm...

APP related
Waarom kan ik niet visuals van Sentry op mijn telefoon krijgen. Is toch simpelweg doorzetten van opgeslagen beelden?

Generiek
Wasstraat-modus. Niet super bijzonder, maar waarom zou deze niet op mijn S geactiveerd kunnen worden?

Zowel antwoorden als aanvullingen :) worden op prijs gesteld........
 
  • Like
Reactions: peterpijpelink
Volgens mij heeft het ook te maken met dat de vorige S / X minder data tegelijk door de auto (CAN-bus??) kunnen sturen. Zo heb ik mij laten vertellen dat bijvoorbeeld een livestream van de camera’s naar de telefoon, simpelweg niet door het circuit van de auto kunnen (dus dat staat los van de kracht van de computer).
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Volgens mij heeft het ook te maken met dat de vorige S / X minder data tegelijk door de auto (CAN-bus??) kunnen sturen. Zo heb ik mij laten vertellen dat bijvoorbeeld een livestream van de camera’s naar de telefoon, simpelweg niet door het circuit van de auto kunnen (dus dat staat los van de kracht van de computer).
Klopt, het USB subsysteem is trager in legacy autos
 
Klopt, het USB subsysteem is trager in legacy autos
Kijk. Naar dit soort info van @Dutchmaccer en @nico180 ben ik op zoek. Dan kan ik inschatten of een functie nooit of ooit beschikbaar komt.

Alles richting app is een no, tenzij (en dat verwacht ik niet) ze een functie inbouwen die video met enige vertraging of mindere kwaliteit doorzet
 
Ooit stond ik erg verbaast dat van mijn vorige model S, dat was nog een AP1 met MCU1, ook de laatste hoofdversie van het entertainment gedeelte er op kwam.

De generatie daarvoor, de classic vanaf 2013 hebben volgens mij ook recente firmware versies, en zijn in de basis functionaliteit gelijk.

Wel trager, en met niet alle fancy software zoals de nieuwere broertjes maar toch in de basis wel een hele reeks aan verbeteringen.

Maar zoals je ook aangeeft, dat komt soms over als een nieuwe bord boerenkool opscheppen maar zonder jus, dus wat teleurstelling na de maaltijd.
 
"Ramen sluiten" op afstand kan niet op legacy, iets wat ikzelf erg onprettig vindt

Een reden kan ik zelf niet echt invullen, zover mijn ervaring kan het wel al vanaf de model 3 uit 2019.

Dakraam daarin tegen kan je wel op ventileren zetten, maar dan ook wel weer sluiten.
 
"Ramen sluiten" op afstand kan niet op legacy, iets wat ikzelf erg onprettig vindt

Een reden kan ik zelf niet echt invullen, zover mijn ervaring kan het wel al vanaf de model 3 uit 2019.

Dakraam daarin tegen kan je wel op ventileren zetten, maar dan ook wel weer sluiten.
Ja dat snap ik ook niet. Mijn 2019 Model 3 kan de ramen openen en sluiten via de App. Mijn Model X van 2020 kan enkel ventileren maar daarna niet meer sluiten.

En het gekke is….. als ik de lichtshow aanzet, dan kan de computer de ramen wel helemaal zelf openen en sluiten……. Dus je zou denken dat het dan wel mogelijk zou moeten zijn via de app.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik sta op 24.8.9 en de 24.14.6 staat te installeren. Laten we alles eens bekijken:

- 2024.14.6 (kleine aanpassingen)
- 2024.14.3 voortgangsbalk rit: leuk maar op zich alleen bestande info op andere manier tonen
- 2024.14.3 Audible: nvt en zo kan je honderden nieuwe streamingservices toevoegen
- 2024.14: Spotify wachtrij en afspeelsnelheid: niet echt spannend, zie dat meer als kleine verbetering/bugfix)
- 2024.14: beter route beschikbaar: ook deze leuk maar ook deze info is op zich bekend (instellen omrijden) en is dit meer een UI dingetje dan echt nieuwe functionaliteit
- 2024.14: verbetering van beveiliging: altijd goed
- 2024.14: Overige updates: 1) browser maximaliseren in parkeerstand, 2) melding bij valetstand, 3) Arcade. Optie 2 en 3 gebruik ik niet, en 1 is wel een hele kleine UI verbetering..........

Even voor de duidelijkheid: géén klaagzang! Maar ik denk dat er meer mogelijk is op onze auto's dan wij nu krijgen....
 
Ik vind 2024.14 een grote stap vooruit. FSD (of onze EU equivalente kreupele-schele-darm-versie) is nu merkbaar vloeiender. De visuals op het dashboard (van FSD) achter het stuur zijn ook veel uitgebreider geworden (ik zie nu 5 rijstroken vanuit waar ik kom + kruisend verkeer en bijvoorbeeld ook veel meer tegemoetkomend verkeer).
 
Als software in agile/sprints ontwikkelt wordt, is elke verandering een kleine aanpassing. Je moet elke verandering ook zien als voorwerk voor het grotere geheel. Dat er nu bijvoorbeeld Audible-ondersteuning en een uitbreiding voor Spotify is, is erg welkom. Dit verzekert mij in elk geval dat er ontwikkeltijd aan besteed wordt en dat er dus nog meer in de pijplijn zit op het gebied van media - om maar even een categorie te benoemen.

daarnaast merk ik, ook blij verrast, in recente release de AP echt beter is geworden, zoals hierboven benoemd
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Als software in agile/sprints ontwikkelt wordt, is elke verandering een kleine aanpassing. Je moet elke verandering ook zien als voorwerk voor het grotere geheel. Dat er nu bijvoorbeeld Audible-ondersteuning en een uitbreiding voor Spotify is, is erg welkom. Dit verzekert mij in elk geval dat er ontwikkeltijd aan besteed wordt en dat er dus nog meer in de pijplijn zit op het gebied van media - om maar even een categorie te benoemen.

daarnaast merk ik, ook blij verrast, in recente release de AP echt beter is geworden, zoals hierboven benoemd
Lijkt mij tegelijk verdacht dat er nog energie gestoken wordt in onze AP. Mocht de FSD tegen eind dit jaar naar hier komen dan zouden ze dat toch niet meer doen.
 
Lijkt mij tegelijk verdacht dat er nog energie gestoken wordt in onze AP. Mocht de FSD tegen eind dit jaar naar hier komen dan zouden ze dat toch niet meer doen.

Lijkt mij juist niet verdacht, er zal immers altijd een andere versie zijn (even vanuit gaan dat er altijd harde requirements zijn voor verschillende regios zoals EU)

In China is de tesla voorzien van andere navigatie

AP heeft immers zelf ook veschilderde variaties gekend(AP zonder lange change bijvoorbeeld, dit was op dezelfde hardware van autos)

Dus AP is natuurlijk zelf ook een klein deel van EAP. En EAP is weer een klein deel van geheel FSD. Ik bedoel ze kunnen gewoon een AP maken, dus ik ga er vanuit dat de nieuwe software in verkoop van tijd hier gewoon gaat komen maar dan met de restricties vanuit de EU.

Omdat zowiezoe er rstricties blijven vanuit de EU maar dat ze minder kreupel zijn als nu. Laten we dat hopen. Met die gedachte is het logisch toch FSD stack op onze hardware komen.

Vanuit software build is het logisch om wel als features breed beschikbaar te hebben voor de verschillende regios (al mag of kan het nog niet geactiveerd worden)

Immers meerdere (oude) software stacks onderhouden en software backporten oid zie ik ze niet doen

Ook de MCU1 is 'redelijk' recent mee met de laatste versie van het hoofd systeem.
 
Vanuit software build is het logisch om wel als features breed beschikbaar te hebben
De software build in de vs (robotrijden van a naar b met supervisie )is totaal anders dan de huidige bij ons. En ook niet compatibel.
Voor Europa gaat die VS versie aangepast worden aan Europese regels. De eerste testwagens rijden al rond.
Sommigen zeggen dat we dat eind dit jaar al krijgen.
Waarom zouden ze nog energie steken in de oude software, die manueel moet geprogrammeerd worden als er eind dit jaar de software komt die mijlenver boven de huidige staat en ‘vanzelf’ (onder supervisie) geprogrammeerd wordt via AI.