Ik zet hem op de eenmanszaak, en zie het alsvolgt:
Bijtelling is 22% òf maximaal de kosten die in een jaar gemaakt worden. Dus stel de 22% bijtelling is 10k (en dus 5k inkomensbelasting over betalen), maar m’n kosten zijn 8k, dan mag ik 8k aanhouden voor bijtelling (en dus 4k IB betalen).
BTW correctie privé gebruik hetzelfde principe: 2.7% van catalogus prijs maar nooit meer dan afgetrokken btw plus 1/5 btw van aankoop in een jaar.
In mijn geval denk ik dat ik ongeveer 4k aan rijkosten maak (verzekering en kWh) per jaar. Als ik 4k afschrijf per jaar (is reeel als je de autowaardes nu bekijkt), dan komt dat neer op 8k boekhoudkundige kosten die tevens mijn bijtelling is. Dus eerst aftrekken van m’n winst, en daarna weer optellen bij mn inkomen (wat m’n winst was). Van die 4k rijkosten is ongeveer 400 btw, welke ik dus ook privé weer moet betalen.
Na 4 jaar heb ik de auto voor 30k in de boeken staan (begon op 46 ex btw). Verkoop voor 35-40k lijkt me haalbaar, dus dat komt dan net goed/net niet goed uit (van 35-40k moet je ook btw afdragen). Vanaf 36k maak ik een boekverlies (en dus minder winst/minder IB).
Uiteindelijk is het een cashflow verhaal; van de 55k kan ik er 9k gelijk aftrekken in de btw, dat is fijn.
Maar de kunst wordt uiteindelijk: zo min mogelijk afschrijven, dan aantonen dat ik niet meer zakelijk rijd en dan voor een zo laag mogelijk bedrag aan mezelf verkopen (kan ivm eenmanszaak alleen in bijzondere omstandigheid, maar ik gok dat ik daar precies inkom over 4 jaar).
Anyway, dat is mijn gedachtenbrei