Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afschrijving model Y in de boekhouding - restwaarde

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi, de model Y RWD is binnen. Is er een soort vuistregel voor de restwaarde na 5 jaar voor in de boekhouding? Ik kan het niet echt vinden en denk dat de Tesla SC's wat andere dingen aan hun hoofd hebben momenteel. Misschien dat iemand van jullie het zo weet. Hij was 53k incl BTW.
 
Hoi, de model Y RWD is binnen. Is er een soort vuistregel voor de restwaarde na 5 jaar voor in de boekhouding? Ik kan het niet echt vinden en denk dat de Tesla SC's wat andere dingen aan hun hoofd hebben momenteel. Misschien dat iemand van jullie het zo weet. Hij was 53k incl BTW.

Volgens mij is de minimale boekwaarde die je na vijf jaar afschrijving moet overhouden 10% van de aanschafwaarde excl. BTW.
In jouw geval dus 53.000 / 1,21 / 10 = 4.380,16
Maar laat vooral één van de fiscalisten hier dat bevestigen?
 
  • Like
Reactions: jorispinter
Ik heb hier verschillende fiscale meningen over gezien. Een is dat je per definitie mag afschrijven in 5 jaar (dus 100%). Een nuance is of je in jaren of maanden afschrijft, dat kan een verschil maken, met name in je eerste en laatste afschrijvingsjaar. zie bijvoorbeeld: Afschrijving van je auto van de zaak - Rabobank


Er zijn ongewtijfeld (zie de boekhouder) ook gematigdere meningen. Indien je de auto daarna overbrengt naar prive (of derden) dan gaat dat voor een reële marktwaarde, en zal er alsnog een boekwinst gemaakt worden. Volgens mij boeit het de fiscus dan ook niet zo erg. Ze willen dat je grote uitgaven enigszins uitsmeert , want anders gaan ondernemers geld uitgeven om de winst te drukken en belasting te ontwijken / uit te stellen.

Als laatste: voor onroerendgoed zijn de regels volgens mij anders, omdat er geen restwaarde is.
 
Mijn accountant zegt: gewoon flink afschrijven en dan zie je wel bij verkoop. Nu moeten we denk ik 100% zeker gaan aftikken over de boekwinst. Maar ja dat is beter dan het echt kwijt zijn aan waardevermindering. Linksom of rechtsom, blijft erg goedkope auto qua kosten.
 
Ik zet hem op de eenmanszaak, en zie het alsvolgt:

Bijtelling is 22% òf maximaal de kosten die in een jaar gemaakt worden. Dus stel de 22% bijtelling is 10k (en dus 5k inkomensbelasting over betalen), maar m’n kosten zijn 8k, dan mag ik 8k aanhouden voor bijtelling (en dus 4k IB betalen).

BTW correctie privé gebruik hetzelfde principe: 2.7% van catalogus prijs maar nooit meer dan afgetrokken btw plus 1/5 btw van aankoop in een jaar.

In mijn geval denk ik dat ik ongeveer 4k aan rijkosten maak (verzekering en kWh) per jaar. Als ik 4k afschrijf per jaar (is reeel als je de autowaardes nu bekijkt), dan komt dat neer op 8k boekhoudkundige kosten die tevens mijn bijtelling is. Dus eerst aftrekken van m’n winst, en daarna weer optellen bij mn inkomen (wat m’n winst was). Van die 4k rijkosten is ongeveer 400 btw, welke ik dus ook privé weer moet betalen.

Na 4 jaar heb ik de auto voor 30k in de boeken staan (begon op 46 ex btw). Verkoop voor 35-40k lijkt me haalbaar, dus dat komt dan net goed/net niet goed uit (van 35-40k moet je ook btw afdragen). Vanaf 36k maak ik een boekverlies (en dus minder winst/minder IB).

Uiteindelijk is het een cashflow verhaal; van de 55k kan ik er 9k gelijk aftrekken in de btw, dat is fijn.

Maar de kunst wordt uiteindelijk: zo min mogelijk afschrijven, dan aantonen dat ik niet meer zakelijk rijd en dan voor een zo laag mogelijk bedrag aan mezelf verkopen (kan ivm eenmanszaak alleen in bijzondere omstandigheid, maar ik gok dat ik daar precies inkom over 4 jaar).

Anyway, dat is mijn gedachtenbrei:)